معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صندوق بین المللی پول از گسترش بریکس استقبال کرد( 28 سپتامبر_ریانووستی)

جولی کوزاک، مدیر بخش ارتباطات صندوق بین المللی پول، اعلام کرد که این صندوق، از گسترش بریکس و تعاونی‌های بین المللی با هدف کاهش پراکندگی بازار، افزایش تجارت و همچنین کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری و تجارت استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری ریانووستی در مورد موضع صندوق بین المللی پول در خصوص گسترش بریکس و علاقه فزاینده کشورهای جهان به جذب منابع مالی از طریق بانک توسعه جدید (NDB) بیان کرد:« بهبود و گسترش تعاونی‌های بین‌المللی از جمله، برای مثال، بریکس، تا زمانی که هدف آنها کاهش پراکندگی بازار، افزایش تجارت و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد، چیزی است که ما از آن استقبال و آن را تشویق می‌کنیم.»

کوزاک افزود که صندوق بین المللی پول به نوبه خود به دنبال جلوگیری از پراکندگی اقتصاد جهانی است. این نماینده صندوق بین المللی پول در پایان اظهار داشت:« بنابراین ما در خصوص پراکندگی هزینه‌ها هشدار می دهیم، اگرچه مسلما ما از همکاری کشورها برای غلبه بر این مشکلات و یافتن راه حل هایی که به اقتصاد جهانی کمک کند، استقبال می‌کنیم.»

 بریکس کشور های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می‌کند، اگرچه اخیراً بیش از 20 کشور دیگر نیز تمایل خود را برای پیوستن به این گروه اقتصادی ابراز کرده اند. پس از اجلاس ژوهانسبورگ، کشورهای امارات، عربستان سعودی، ایران، آرژانتین، مصر و اتیوپی رسماً به بریکس دعوت شدند؛ عضویت کامل این کشورهای جدید از اول ژانویه 2024 آغاز خواهد شد.

https://ria.ru/20230928/briks-1899271404.html

 

ذخایر بین المللی روسیه از 15 تا 22 سپتامبر به مقدار 0.7 میلیارد دلار کاهش یافت( 28 سپتامبر_اینترفاکس)

بانک روسیه گزارش داد که ذخایر بین المللی روسیه تا 22 سپتامبر بالغ بر 576 میلیارد دلار بوده است.

ذخایر بین‌المللی این کشور تا 15 سپتامبر برابر با 576.7 میلیارد دلار بوده که طی یک هفته به مقدار 0.7 میلیارد دلار کاهش داشته است.

ذخایر بین المللی در واقع دارایی‌های مالی به صورت نقدی است که در اختیار بانک روسیه و دولت آن کشور است و شامل دارایی‌های ارز خارجی، طلا ، حقوق برداشت ویژه)  ( SDR: special drawing rights، واحد حسابرسی مالی مورد استفاده صندوق بین المللی پول، موقعیت ذخیره سازی در صندوق بین المللی پول و سایر دارایی‌های ذخیره ای است.

https://www.interfax.ru/business/923203

 

روس ها برای افزایش شدید قیمت ها آماده شدند(28 سپتامبر_لنتا)

تحلیلگران بازار مالی Vyberu.ru در نظرسنجی دریافتند که 65 درصد از روس ها انتظار شتاب شدید رشد قیمت ها در سال آینده را دارند و 35 درصد بالعکس معتقدند که احتمال کاهش تورم بیشتر از رشد آن است.

 37 درصد از پاسخ دهندگان بیان کردند که برای محافظت در برابر تورم، باید وجوه موجود را در خرید املاک سرمایه گذاری کنند ، آنها این ابزار سرمایه گذاری را در دوره‌های آشفتگی اقتصادی، قابل اعتمادترین راه سرمایه گذاری می دانند.

از هر چهار نفر (24 درصد) ، یک نفر قصد دارد برای بهبود رفاه مالی خود اقدامی‌کند، به گفته آنها تورم، انگیزه ای برای جستجوی درآمد اضافی یا شغلی با حقوق بالاتر است. 39 درصد از پاسخ دهندگان هیچ تغییر عمده ای را در سبک زندگی خود برنامه ریزی نکرده و صرفاً قصد دارند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

دو هزار روس بین 18 تا 65 سال از شهرهای زیر در این نظرسنجی شرکت کردند: مسکو، سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، کازان، روستوف-آن-دون و کراسنودار.

پیش از این، بانک مرکزی روسیه گزارش داده بود که در ماه سپتامبر ارزیابی انتظارات تورمی روس ها برای سال آینده به 11.7 درصد (افزایش 0.2 درصدی نسبت به ماه آگوست) رسیده است. خاطرنشان می‌شود که انتظارات تورمی در ماه سپتامبر فقط در بین افراد بدون پس انداز افزایش یافته است.  در میان پاسخ‌دهندگان دارای پس انداز نیز همین شاخص با کاهش 0.1 واحد درصدی به 10.3 درصد رسید. بنابر گزارش بانک مرکزی این کشور، با این وجود، سطح انتظارات تورمی در میان روس ها همچنان بالاست.

https://m.lenta.ru/news/2023/09/28/infl/amp/

 

صادرات آرد از روسیه دررکورد بی سابقه خود باقی خواهد ماند(28  سپتامبر_پرایم)

 ولادیمیر پتریچنکو، مدیر کل مرکز تحلیلی Prozerno ، در کنفرانس Agroinvestor اعلام کرد:« صادرات آرد از فدراسیون روسیه در سال زراعی 2024-2023 (از اول ماه ژوئیه آغاز می‌شود) حداقل در همان سطح باقی مانده و یا حدود 12 درصد افزایش پیدا می‌کند، این رشد با عدم وجود تعرفه ارزی انعطاف‌پذیر برای این محصول حفظ می‌شود.»

پتریچنکو بیان کرد که این محصولات، برخلاف سبوس، حبوبات و دانه‌های روغنی کتان، مشمول تعرفه‌های صادراتی انعطاف‌پذیری که از یکم اکتبر درنظر گرفته می‌شوند، نیستند. او خاطرنشان کرد:« فصل گذشته ما به صورت بی سابقه، مقدار 802 هزار تن آرد صادر کردیم.»

بر اساس ارزیابی Prozerno ، تولید آرد در فدراسیون روسیه در سال 2023 ممکن است به مقدار یک درصد کاهش یافته و به 9.38 میلیون تن برسد: تقاضا دیگر با همان سرعت سال 2022 رشد نخواهد کرد، پس از آن، رشد سال به سال به میزان 4.5 درصد بوده و به 9.47 میلیون تن رسیده است.

https://1prime.ru/Agriculture/20230928/841844037.html

 

حجم مبادلات تجاری روسیه و بلاروس در ژانویه تا ژوئیه به میزان 9.9 درصد افزایش یافت(29  سپتامبر_ریانووستی)

الکسی اورچوک ، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، اعلام کرد که حجم تجارت میان فدراسیون روسیه و بلاروس در ژانویه تا ژوئیه 2023 به مبلغ 2.5 تریلیون روبل رسید که به صورت سالانه به میزان 9.9 درصد افزایش داشته است.

اورچوک روز جمعه در نشست گروه بلندپایه شورای وزیران دولت اتحادیه (اتحادیه روسیه و بلاروس) که در موگیلف برگزار می‌شود، اظهار داشت:« در سال جاری، گرایش به رشد مبادلات تجاری ادامه دارد.  طی 7 ماه سال 2023، تجارت به 2.5 تریلیون روبل رسیده است که این مقدار، 9.9 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.»

معاون نخست وزیر روسیه تصریح کرد:« در همان زمان، صادرات روسیه به بلاروس به مقدار 1.2 تریلیون روبل و واردات آن به مقدار 1.3 بود.»

اورچوک خاطرنشان کرد که طی دو سال گذشته، طرفین پیشرفت چشمگیری در اجرای 28 برنامه‌ی این اتحادیه داشته اند. معاون رئیس جمهور روسیه افزود:« وظیفه ما، تامین نزدیک ترین همبستگی اقتصادی ممکن میان کشورهایمان و اجرای رویکرد "دو کشور ، یک اقتصاد" است.» وی همچنین اعلام کرد که اگر مؤلفه بشردوستانه تشکیل اتحادیه تقویت شود، این ساختار بسیار قوی تر خواهد شد.

اورچوک ادامه فعالیت ها بر پیش نویس خط سیر اصلی برای اجرای توافق نامه دولت اتحادیه را برای سالهای 2024 تا 2026 یادآور شد. معاون نخست وزیر روسیه تصریح کرد:« به زودی انتظار داریم در مورد سند و تایید آن در شورای وزیران دولت اتحادیه و تصویب آن با حکم شورای عالی کشور به توافق برسیم.»

یک گروه بلندپایه از شورای وزیران دولت اتحادیه ، در خصوص مسائل جاری همکاری میان روسیه و بلاروس و تشکیل اتحادیه، پیش نویس دستور کار جلسات شورای وزیران و شورای عالی دولت اتحادیه و راهکارهای آماده سازی مفاد توافق شده در دستور کار جلسات، گفتگو می‌کنند.

رؤسای مشترک این گروه عبارتند از الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، سفیر بلاروس در فدراسیون روسیه و دیمیتری کروتوی، نماینده ویژه بلاروس در مسائل همکاری در دولت اتحادیه با اختیارات معاون نخست وزیر است.

در دستور این نشست، سیزده موضوع مورد بحث است، از جمله آنها می‌توان به گردش داروها، مطالعه موضوع یکسان سازی تعرفه‌های راه آهن، جایگزینی نرم افزارهای کشورهای غیر دوست، تهیه پیش نویس بودجه دولت اتحادیه برای سال 2024 و همچنین سازماندهی ارتباطات حمل و نقل مینسک-ولادی وستوک، اشاره کرد.

https://ria.ru/20230929/torgovlya-1899383656.html

 

تعرفه صادرات گندم از فدراسیون روسیه از 4 اکتبر 0.8 درصد و جو 1.6 برابر افزایش می یابد(29  سپتامبر_اینترفاکس)

نرخ تعرفه صادرات گندم از فدراسیون روسیه از چهارم اکتبر به میزان 4 هزار و 564.6 روبل در هر تن در مقایسه با 4 هزار و 527.5 روبل در هفته قبل خواهد بود.

میزان رشد، 0.8 درصد خواهد بود.

تعرفه برای جو از 791.2 روبل، با 1.6 برابر افزایش به هزار و 251.1 روبل در هر تن می رسد، برای ذرت نیز، از 3 هزار و 201.6 روبل در هر تن، به 2 هزار و 853.8 روبل کاهش می یابد.

این نرخ ها بر اساس شاخص قیمت ها محاسبه شده است: 244.5 دلار برای هر تن گندم ( در هفته قبل به میزان 243.3 دلار بوده)، 183.6 دلار برای جو ( هفته قبل 176.3 دلار بوده است) و 207.4 دلار برای ذرت که در هفته قبل به مقدار 212 دلار بوده است.

این تعرفه‌ها تا دهم اکتبر معتبر خواهد بود.

همانطور که گزارش شده است، از ژوئن 2023، قیمت پایه برای محاسبه تعرفه صادرات گندم از 15 هزار روبل در تن به 17 هزار روبل رسید و برای جو و ذرت نیز از 13.875 هزار روبل در هر تن به 15.875 هزار روبل افزایش یافته است.

از 2 ژوئن 2021، فدراسیون روسیه یک مکانیسم دمپر برای غلات را اجرا کرد که تعرفه‌های شناور برای صادرات گندم، ذرت و جو و همچنین بازگرداندن وجوه دریافتی از آنها برای یارانه تولیدکنندگان کشاورزی را پیش بینی می‌کند. میزان تعرفه به صورت هفتگی بر اساس شاخص قیمت ها و قیمت‌های قرارداد صادراتی که در بورس مسکو ثبت می‌شود، محاسبه می‌شود. از ژوئیه 2022، نرخ تعرفه به روبل تعیین می‌شود. تعرفه ، 70 درصد از مابه التفاوت قیمت پایه و شاخص می‌باشد.

https://www.interfax.ru/business/923412

 

مبادلات تجاری میان روسیه و آفریقا از ابتدای سال 2023 به میزان 43 درصد افزایش یافت( 30 سپتامبر_کامرسانت)

بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد روسیه به نقل از خبرگزاری اربکا:« در هشت ماهه سال 2023، حجم تجارت میان روسیه و کشورهای آفریقایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان 43.5 درصد افزایش یافته و به 15.5 میلیارد دلار رسیده است.»

همانطور که سرویس مطبوعاتی این وزارتخانه گزارش داد، مصر در زمینه مبادلات تجاری با فدراسیون روسیه در میان کشورهای آفریقایی پیشتاز شد. پس از آن الجزایر، مراکش، تونس و لیبی قرار دارند. وزارت اقتصاد روسیه توضیح داد: « در آفریقا، پایگاه غنی منابع وجود دارد، اما هیچ فناوری تولیدی وجود ندارد؛ ما به فناوری‌های خود برای توسعه ذخایر و استخراج مواد معدنی نیاز داریم.»

در پایان سال 2022، مبادلات تجاری روسیه با کشورهای آفریقایی بالغ بر 18 میلیارد دلار بود. همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرده بود که بیش از نیمی از محصولات عرضه شده از روسیه شامل؛ ماشین آلات و تجهیزات، محصولات شیمیایی و مواد غذایی است.

بر اساس آمار بانک مرکزی روسیه، سهم روبل در تسویه حساب های صادراتی روسیه به آفریقا در ماه ژوئیه به 12.7 درصد در مقایسه با 48.3 درصد در ماه ژوئن کاهش یافت. این اتفاق به دنبال سقوط ارزش روبل رخ داد. در عین حال، استفاده از ارزهای دوستانه از جمله یوان، افزایش یافته است.

https://www.kommersant.ru/doc/6251055

 

تعرفه گمرکی صادرات نفت از روسیه 2.5 دلار افزایش یافت(1  اکتبر_پرایم)

بر اساس داده‌های وزارت دارایی روسیه، تعرفه گمرکی صادرات نفت از روسیه از اول اکتبر با 2.5 دلار افزایش، به 23.9 دلار در هر تن خواهد رسید.

میانگین قیمت نفت اورال از 15 آگوست تا 14 سپتامبر به مبلغ 77.03 دلار در هر بشکه بوده در حالی که بر اساس ارزیابی North    Sea Dated قیمت آن 88.61 دلار در هر بشکه بوده است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی روسیه، این بدان معناست که تخفیف نفت روسیه در این دوره به طور متوسط به مبلغ 11.58 دلار در هر بشکه بوده است. ماه قبل، هر بشکه نفت اورال 70.33 دلار قیمت داشت.

از اول ماه اکتبر، تعرفه گمرکی بر فرآورده‌های نفتی و روغن‌های سبک با 0.7 دلار افزایش، به 7.1 دلار در هر تن و برای روغن‌های تیره با 2.5 دلار افزایش به 23.9 دلار می رسد. تعرفه صادرات بنزین تجاری با 0.7 دلار افزایش به 7.1 دلار در هر تن می رسد و برای بنزین تقطیر مستقیم نیز با 1.4 دلار، به 13.1 دلار در هر تن افزایش می یابد.

تعرفه گمرکی گاز طبیعی مایع و فراورده‌های گاز مایع صفر باقی می ماند. تعرفه سوخت کک با 0.2 دلار افزایش، به 1.5 دلار در هر تن می رسد.

دولت روسیه صادرات بنزین و گازوئیل را از 21 سپتامبر ممنوع کرد. وزارت انرژی فدراسیون روسیه انتظار دارد که محدودیت های اعمال شده باعث توقف صادرات خاکستری سوخت موتور و اشباع شدن بازار داخلی شود. این وزارتخانه همچنین انتظار دارد که این اقدام قیمت بنزین و گازوئیل را کاهش دهد. با این حال، استثنائاتی برای این ممنوعیت وجود دارد. به صورت ویژه، این اقدام در خصوص عرضه به کشورهای اوراسیا، کمک های بشردوستانه، سوخت دریایی، گازوئیل و سوخت تقطیر متوسط اعمال نمی‌شود.

روز چهارشنبه، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، اعلام کرد که برای ایجاد تعادل درازمدت در بازار سوخت روسیه، دولت قصد دارد اقدامات تکمیلی انجام دهد. از جمله آنها می‌توان به تنظیم پارامترهای دمپر سوخت و محدود سازی صادرات خاکستری اشاره کرد که یا از طریق افزایش تعرفه گمرکی برای فروشندگان سوخت و یا از طریق ممنوعیت کامل صادرات فرآورده‌های نفتی خریداری شده در بازار داخلی انجام می‌شود.

https://1prime.ru/oil/20231001/841860406.html

 

تقریبا 60 کشور از روسیه کود خریداری می‌کنند( 1 اکتبر_ریانووستی)

بر اساس محاسبات خبرگزاری ریانووستی با استناد بر داده‌های پلتفرم Comtrade خدمات آماری ملی سازمان ملل متحد، در نیمه اول سال 2023، روسیه حداقل 6.6 میلیارد دلار کود به بازار جهانی فروخت که اصلی ترین خریداران آن کشور های برزیل، هند و ایالات متحده آمریکا بودند.

بنابراین، بر اساس این داده‌ها، در ماه‌های ژانویه تا ژوئن، شرکت‌های روسی به 57 کشور جهان کود شیمیایی به مبلغ 6.6 میلیارد دلار عرضه کردند. با این حال، برخی از خریداران روتین، به ویژه در آفریقا و آسیا، اطلاعات مربوطه را فاش نمی‌کنند.

تقریبا نیمی از صادرات روسیه به برزیل ( به مبلغ 1.9 میلیارد دلار) و هند (به مبلغ 1.3 میلیارد دلار) انجام شد. در رتبه سوم آمریکا قرار دارد که کودهایی به ارزش 890 میلیون دلار خریداری کرده است. همچنین چین 632 میلیون دلار و مکزیک 429 میلیون دلار برای این محصولات هزینه کردند.

ترکیه که مبلغ 170 میلیون دلار برای خرید آن هزینه کرده و آلمان هم که 151 میلیون دلار خرج کرده است نیز در بین ده خریدار برتر قرار گرفتند. صربستان، فرانسه و قزاقستان نیز به ارزش بیش از صد میلیون دلار کود از روسیه وارد کردند.

گواتمالا به مبلغ 93 میلیون دلار و لهستان نیز به مبلغ 77 میلیون دلار در نیمه اول سال کود خریداری کردند. علاوه بر این، بسیاری از کشورهای اروپایی به خرید کودهای روسیه ادامه می دهند، به عنوان مثال بلغارستان، اسپانیا، هلند، جمهوری چک و ایتالیا.

کمترین میزان عرضه کود در ژانویه تا ژوئن به کشور های بلیز ، مونته نگرو و بحرین به ترتیب به مبلغ 32 هزار ، 18.5هزار و 434 دلار بوده است.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال روسیه، این کشور در کل سال گذشته مبلغ 19.295 میلیارد دلار کود به بازارهای جهانی عرضه کرده است که 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته است.

https://ria.ru/20231001/udobreniya-1899705035.html

روسیه شروع به محدود سازی عرضه برق به چین کرد( 2 اکتبر_لنتا)

یکی از نمایندگان شرکت اینتر رائو به خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد:« هلدینگ برق اینتر رائو، شروع به محدود سازی بخشی از صادرات برق از روسیه به چین کرده است، در حالی که مذاکرات با چین در خصوص گنجاندن تعرفه صادرات در هزینه‌های عرضه ادامه دارد.»

وی خاطرنشان کرد:« در عین حال، مذاکرات مشابهی برای افزایش قیمت ها با مغولستان موفقیت آمیز بوده است و عرضه برق به این کشور محدود نشده است. این هلدینگ همچنین قرار است تا از مسئولان، درخواست حذف انرژی از لیست کالاهای مشمول تعرفه را داشته باشد.»

اینتر رائو، تنها اپراتور صادرات و واردات برق در روسیه است.

در 21 سپتامبر، دولت روسیه تعرفه‌های صادراتی انعطاف‌پذیر مرتبط با نرخ مبادله روبل را اعلام کرد، که برای طیف وسیعی از محصولات از تاریخ 1 اکتبر 2023 تا 31 دسامبر 2024 معتبر خواهند بود. بسته به نوع محصول، اجرت به میزان چهار تا هفت درصد با نرخ 80 تا 95 روبل در هر دلار تعیین می‌شود. اگر نرخ ارز ایالات متحده آمریکا کمتر از 80 روبل باشد، تعرفه به طور خودکار به صفر بازنشانی می‌شود.

پیش از این، شرکت اینتر رائو اعلام کرد که از اول اکتبر قیمت برق را برای کشورهای خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش می دهد. این شرکت مجبور به انجام چنین اقدامی‌به دلیل تعیین هفت درصدی تعرفه صادرات توسط مقامات روسیه شد. نماینده این هلدینگ، الکساندرا پانینا، از توقف احتمالی صادرات به خریدارانی که موافق دریافت انرژی با قیمت های جدید نیستند، خبر داد.  بعد از آن، این شرکت ممکن است قیمت ها را برای گرجستان و ترکیه نیز افزایش دهد، اما صادرات به آنجا در ماه اکتبر برنامه ریزی نشده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/10/02/interrao/amp/

 

تجارت در بورس مسکو در ماه سپتامبر با 67 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 124.1 تریلیون روبل رسید(3 اکتبر_اینترفاکس)

بر اساس بیانیه مطبوعاتی بورس مسکو، حجم کل معاملات در بازارهای بورس مسکو در سپتامبر 2023 نسبت به سپتامبر سال 2022 ، با 67 درصد افزایش از 74.3 تریلیون روبل به 124.1 تریلیون روبل رسید.

در مقایسه با آگوست 2023، حجم معاملات به میزان 2.7 درصد از 127.5 تریلیون روبل کم شده است.

در ژانویه تا سپتامبر 2023، حجم کل معاملات به 908.5 تریلیون روبل رسید که 11.5 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 ، که به مقدار 814.8 تریلیون روبل بوده است، می‌باشد.

https://www.interfax.ru/business/923975

 

 اظهار نظرصندوق بین المللی پول در خصوص تأثیر بازارهای نفت و گاز بر اروپا (3 اکتبر_پرایم)

 صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که پراکندگی در بازارهای نفت و گاز می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر تورم و تولید ناخالص داخلی در اروپا داشته باشد.

در سندی که از سوی این سازمان بین المللی منتشر شده، آمده است: «اروپا ممکن است تأثیرات قابل‌توجهی را بر تورم ( به مقدار 100 واحد پایه و یا بیشتر) و همچنین تولید ناخالص داخلی خود تجربه کند که این تأثیر عمدتاً ناشی از پراکندگی‌ها در بازارهای نفت و گاز است.»

در همین حال، پراکندگی تجاری در تمامی هفت کالای اصلی که این صندوق در نظر دارد شامل؛ نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی، مس، نیکل، کبالت و لیتیوم ، با زیان در تولید ناخالص داخلی جهانی در حدود 0.3 درصد همراه خواهد بود. این کالاها، طبق برآورد صندوق بین المللی پول، حدود 70 درصد از تجارت جهانی موادخام را تشکیل می دهند.

https://1prime.ru/Financial_market/20231003/841881630.html

 

 بودجه روسیه بایدآماده هر پدیده ای باشد(3 اکتبر_ریانووستی)

آنتون سیلوانوف ،وزیر دارایی روسیه، بیان کرد که بودجه روسیه نباید بر اساس پیش بینی‌های خوشایند هدایت شود، بلکه باید برای هر چیزی آماده باشد.

سیلوانوف در جلسات استماع پارلمان در مورد لایحه بودجه سال  2024 و دوره برنامه ریزی شده سال 2025تا 2026 بیان کرد:« ما باید برای سناریوهای مختلف آماده باشیم و بودجه نباید بر پیش بینی‌های مطلوب تکیه کند. بودجه باید تمام تعهدات پذیرفته شده را در نظر گرفته و منابع مناسب را فراهم نماید.»

به گفته این وزیر، ریسک ها در توسعه اقتصاد جهانی همچنان باقی مانده است، چندپارگی اقتصادی و مالی در حال افزایش است و عدم تعادل ساختاری و تحریم ها از بین نرفته است.

سیلوانوف با تاکید بر اینکه سیاست بودجه باید مسئولیت پذیر باشد، تاکید کرد:« برای تحقق همه برنامه‌ها و تامین منابع آنها باید برای هر چیزی آماده باشیم.»

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما