معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰

تاثیر عواقب اقتصادی سیل اخیر در یونان

محورهای سیاست اقتصادی نخست وزیر یونان برای کاهش تاثیرات اقتصادی سیل اخیر به شرح زیر اعلام گردید.

سیاست اقتصادی آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان برای کاهش تاثیرات اقتصادی سیل اخیر بر سه محور استوار است:

1- مجموعه اقدامات دولت جهت پشتبیانی از مناطق آسیب دیده در آتش سوزی و سیل تابستان سال جاری.

2- اجرای اقدامات هدفمند با تمرکز بر گروه‌های آسیب پذیر جامعه.

3- اقتصاد کشور در شرایط جدیدی که سیل مخرب اخیر وارد کرده است.

نخست وزیر بر اجرای اصلاحات وسیع تا سال 2027 در بخش های بهداشت، آموزش و دستگاه قضایی که جزو برنامه انتخاباتی حزب حاکم می‌باشد، تاکید خواهد کرد.

در تحولی دیگر آقای حاجیداکیس وزیر دارایی اظهار داشت افزایش حقوق کارمندان دولتی که در پارلمان نیز تصویب شده است از اول سال جدید اعمال خواهد شد اما سایر مزایایی که دولت اعلام کرده بود مورد بازنگری قرار گرفته است. وزیر دارایی از لغو یارانه تهیه مواد خوراکی برای افراد کم درآمد موسوم به Market Pass از ماه آینده، که قرار بود پرداخت ماهانه آن تا پایان سال جاری ادامه یابد سخن گفت.

دولت قرار است طی روزهای آتی بودجه تکمیلی به ارزش 600 یورو تسلیم پارلمان کند. این بودجه که ناشی از درآمدهای اضافی فراتر از هدف تعیین شده می‌باشد، برای پشتیبانی از سیل زدگان استفاده خواهد شد. دولت مدعی است که تا پایان سال جاری می‌تواند از منابع اتحادیه اروپا مبلغ 400 میلیون یورو تامین نماید. به این ترتیب مبلغی که تا پایان سال برای حمایت از سیل زدگان استفاده خواهد شد به 1 میلیارد یورو می رسد. به گفته منابع یونانی بودجه ای که مجموعا از صندوق های اتحادیه اروپا تامین خواهد شد به 2.25 میلیارد یورو می رسد که با 600 میلیون یورو بودجه تکمیلی سال جاری، مبلغی که برای جبران خسارات وارده استفاده خواهد شد به 2.85 میلیارد یورو خواهد رسید.

خسارات وارده از سیل اخیر فوق العاده سنگین است. به نقل از آخرین آمار اعلام شده تا کنون لاشه 62 هزار گوسفند، 5300 گاو، 20 هزار خوک و 124 هزار مرغ جمع آوری شدند. عملیات جمع آوری لاشه حیوانات همچنان ادامه دارد. در 11 منطقه از جمله شهر وولوس آب برای مصرف مناسب نیست و به مردم توصیه شده است که حتی برای شستشوی خود از آن استفاده نکنند. خسارات وارده به خط ریلی آتن- تسالونیکی بیش از 100 میلیون یورو تخمین زده شده است. زمین قابل کشت تسالی به 3470 کیلومتر مربع می رسد. 74 درصد این مساحت برای کشت محصولات زارعی و 12 درصد برای محصولات درختی استفاده می‌شود. بر اساس تصاویر ماهواره ای 800 کیلومتر مربع یعنی یک چهارم زمین قابل کشت تسالی زیر آب است. 90 درصد کشت پنبه تسالی نیز از بین رفته است.

 

https://www.naftemporiki.gr/politics/1514138/me-poia-atzenta-paei-o-k-mitsotakis-sti-deth-giati-pagose-o-anaschimatismos/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما