معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمبود شدید نیروی کار در فنلاند

فنلاند با شدیدترین کمبود نیروی کار مواجه است، زیرا هزاران پرستار، پزشک و معلم در چند سال آینده در هلسینکی بازنشسته خواهند شد و به زودی هزاران نیروی جدید برای مراقبت و آموزش کودکان، کمک به سالمندان و مراقبت از بیماران در پایتخت مورد نیاز خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که یک چهارم از متخصصان بهداشت و درمان و مراقبت‌های اجتماعی پایتخت ظرف چند سال آینده بازنشسته شوند. همچنین طبق محاسبات شرکت بیمه بازنشستگی شهرداری، 2 هزار پرستار در هلسینکی در دهه آینده بازنشسته خواهند شد. محققان شهر هلسینکی می‌گویند که رقم اعلامی‌ بسیار پایین است. آنها تخمین می‌زنند که طی 10 سال آینده به 3 هزار پرستار دیگر نیاز خواهد بود و تا سال 2040 به 6 هزار پرستار دیگر نیاز خواهد بود.

جمعیت فنلاند در حال پیر شدن است و در نتیجه نیاز به خدمات در حال افزایش است. البته جمعیت هلسینکی به طور متوسط جوان‌تر از سایر نقاط فنلاند است، اما تعداد افرادی که به خدمات نیاز دارند بسیار زیاد است، بنابراین پرسنل مورد نیاز، به ویژه در بخش مراقبت، بسیار زیاد است. از سوی دیگر، استخدام نیروی کار خارجی با مشکلاتی همراه است. کمبود نیروی کار در هلسینکی نیز به دلیل هزینه بالای مسکن تشدید می‌شود.

https://yle.fi/a/74-20052772

افزایش اجاره‌بها توسط بزرگترین صاحبخانه فنلاند

شرکت مسکن شهر هلسینکی (HEKA) می‌گوید که اجاره بیش از 1600 آپارتمان آن به دلیل هزینه‌های عملیاتی و نرخ بهره بالاتر، افزایش خواهد یافت. Jaana Närö، مدیرعامل شرکت مسکن شهر هلسینکی گفت که مطابق با تصمیم هیات‌مدیره این شرکت، اجاره‌بهای آپارتمان‌های آن به طور متوسط 12 درصد افزایش خواهد یافت. هکا افزایش شدید اجاره‌بها را به افزایش نرخ بهره وام و هزینه‌های عملیاتی، مرتبط می‌داند، زیرا این شرکت هزینه‌های املاک جدیدتر و بازسازی‌های اساسی خود را با وام‌های کوتاه‌‌مدت با نرخ بهرۀ متغیر تأمین مالی کرده است که نرخ بهرۀ آن به شدت افزایش یافته است. این شرکت کمی‌ بیش از سه میلیارد یورو وام دارد.

https://yle.fi/a/74-20053491

فنلاند؛ صدرنشین دیجیتالی شدن

بر اساس آخرین گزارش Digibarometri 2023، فنلاند در رتبه‌بندی بین‌المللی دیجیتالی‌سازی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این دستاورد معتبر، وضعیت فنلاند را به عنوان رهبر جهانی در به کارگیری فناوری‌های دیجیتال برای پیشرفت اجتماعی تأیید می‌کند. مقام اول قبلی فنلاند در دیجیتالی‌سازی به سال 2016 باز می‌گردد.

این گزارش، وضعیت دیجیتال یک کشور و تغییرات آن را در مقایسه با سایر کشورها ارزیابی می‌کند. اندازه‌گیری کاربری دیجیتال در سه سطحِ پیش نیازها، استفاده و تأثیرات انجام می‌شود و شامل سه بخش کلیدیِ مشاغل، شهروندان و بخش عمومی است. نتایج سال 2023 برای فنلاند نشان دهنده پیشرفت‌های مثبت در همه زمینه‌ها در مقایسه با سال قبل است و این کشور جایگاه خود را در دیجیتالی شدن بخش عمومی، شهروندان و مشاغل بهبود بخشیده است، اما مهم‌ترین پیشرفت در تأثیرات دیجیتالی شدن بر شهروندان و شرکت‌ها مشاهده شد.

https://www.helsinkitimes.fi/world-int/24264-finland-tops-international-digitalization-ranking-in-digibarometri-2023-report.html

احتمال برابری ارزش دلار و یورو با افزایش بیشتر قیمت نفت

نرخ برابری یورو در برابر دلار در سال جاری به پایین‌ترین حد خود رسیده است و افزایش احتمالی قیمت نفت تهدیدی برای تضعیف بیشتر این ارز است. واحد پولی یورو اخیرا تضعیف شده است، به طوری که ارزش این ارز در خطر نزدیک شدن به برابری با دلار آمریکا است. نرخ برابری یورو در کمترین میزان خود در سال جاری نزدیک به 1.05 دلار بوده است. در سه ماهه سوم سال، یورو در برابر دلار آمریکا سه درصد کاهش یافته است. یورو به ویژه در برابر نوسانات قیمت نفت حساس است و قیمت نفت خام در سه ماهه گذشته از زمانی که کشورهای اصلی تولیدکننده نفت، عربستان سعودی و روسیه در ماه سپتامبر اعلام کردند که تولید نفت را محدود خواهند کرد، نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009899975.html

ساخت کارخانۀ باتری در فنلاند توسط شرکت چینی

شرکت نینگبو شانشان، بزرگترین تامین کننده مواد باتری خودروهای الکتریکی در جهان است که قصد دارد 1.3 میلیارد یورو برای ساخت یک کارخانه جدید در فنلاند سرمایه‌گذاری کند. کارخانه برنامه‌ریزی شده برای فنلاند پس از تکمیل، سالانه 100 هزار تن ماده آند برای باتری‌های لیتیومی‌ تولید خواهد کرد و بزرگترین کارخانه اروپا خواهد بود، اگرچه مکان دقیق آن هنوز به طور عمومی اعلام نشده است. این شرکت چینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارخانه فنلاند در دو فاز ساخته می‌شود که هر مرحله دو سال طول می‌کشد. قیمت پایین برق در فنلاند و وجود بنادر دریایی مناسب، عوامل کلیدی در تصمیم این شرکت بودند.

https://yle.fi/a/74-20052677

نوسازی نیروگاه برق آبی در سوئد

فورتوم (با مالکیت اکثریت دولتی انرژی فنلاند) در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که طی سال‌های 2023 تا 2030 بیش از 60 میلیون یورو برای مدرن‌سازی یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های برق آبی سوئد (Untra)، سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری بخشی از اولویت‌های استراتژیک فورتوم برای ارائه انرژی پاک قابل اعتماد و راهبری کربن‌زدایی در صنایع در شمال اروپا است. با این سرمایه‌گذاری و با استفاده از فناوری پیشرفته توربین، تولید سالانه برق این نیروگاه از 270 گیگاوات ساعت به حدود 300 گیگاوات ساعت افزایش خواهد یافت. نیروگاه Untra در اواخر سال 1911 با هدف تامین برق کل استکهلم ساخته شد، اما تقاضای پایتخت برای برق، در کمتر از هشت سال از ظرفیت Untra فراتر رفت. با این وجود این نیروگاه از آن زمان تاکنون بخش مهمی از سیستم برق سوئد باقی مانده است و نقش مهمی در برق‌رسانی به پایتخت سوئد در قرن گذشته ایفا کرده است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34325/Fortum-to-invest-%E2%82%AC60m-to-modernise-hydropower-plant-in-Sweden

کاهش مصرف انرژی از طریق افزایش بهره‌وری

اقدامات مختلف در زمینۀ افزایش بهره‌وری انرژی، موجب گردیده است سالانه 12.5 تراوات ساعت در مصرف انرژی فنلاند صرفه‌جویی شود که معادل مصرف انرژی سالانه 625 هزار خانه تک خانواده با گرمایش الکتریکی است. وزارت امور اقتصادی و اشتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد که بین سال‌های 2017 تا 2022، شرکت‌ها و شهرداری‌هایی که موافقت‌نامه‌های بهینه ‌سازی انرژی را امضا کرده‌اند، نزدیک به 25 هزار اقدام مختلف بهینه‌سازی انرژی معرفی کرده‌اند.

مصرف انرژی در ارگان‌هایی که به توافقنامه‌های بهره‌وری انرژی ملحق شده‌اند، حدود 60 درصد از کل مصرف انرژی فنلاند را تشکیل می‌دهد. بیش از 750 شرکت (و حدود 7 هزار مکان تجاری مرتبط با آنها) و بیش از 150 شهرداری، هدف خود را کاهش مصرف انرژی قرار داده‌اند. موافقت‌نامه‌های بهره‌وری انرژی بخش مهمی از استراتژی انرژی و آب و هوای فنلاند و ابزار اصلی برای ترویج استفاده کارآمد از انرژی در فنلاند است. این توافقنامه‌ها، تعهدات مربوط به بهره‌وری انرژی مندرج در دستورالعمل بهره‌وری انرژی اتحادیه اروپا را اجرا می‌کنند و بر دستیابی به اهداف نظارت می‌کنند.

https://www.dailyfinland.fi/business/34383/Energy-efficiency-deals-reduce-consumption-by-12.5-TWh-annually

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما