معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در نیمه اول مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بنادر شانگهای در رتبه سوم حمل و نقل بین المللی؛  

شانگهای در ادامه مسیر خود به سمت تبدیل شدن به یک مرکز حمل و نقل بین المللی، با توجه به شاخص توسعه مرکز حمل و نقل بین المللی Xinhua-Baltic 2023 موقعیت خود را به عنوان سومین مرکز حمل و نقل جهانی برای چهارمین سال متوالی، حفظ کرده است. این شاخص که روز جمعه در انجمن North Bund در مورد حمل و نقل بین المللی و حمل و نقل هوایی منتشر شد، الگوی جدیدی را در صنعت حمل و نقل نشان می دهد که بر مبنای آن سنگاپور، لندن و شانگهای پیشرو حمل و نقل بین المللی در جهان هستند. همچنین، این شهر گام های قابل توجهی در جهت پایداری محیط زیست از طریق ابتکارات سبز، شیوه‌های کم کربن و تحولات دیجیتال برداشته است.

شاخص توسعه مرکز حمل و نقل بین المللی شینهوا- بالتیک برای اولین بار در سال 2014 توسط سرویس اطلاعات اقتصادی چین(یک شرکت تابعه شینهوا) با همکاری بورس بالتیک راه اندازی شد. اکنون نیز  یک بار دیگر 43 شهر بندری و مرکز دریایی در سراسر جهان را با استفاده از معیارهای مختلف رتبه بندی کرده است. اخرین نتایج شاخص نشان داد که ثبات 10 شهر برتر، از نظر قدرت جامع مراکز حمل و نقل جهانی است. ئس از سنگائور و لندن و شانگهای، هنگ کنگ و دبی به ترتیب جایگاه چهارم و پنجم را به دست اوردند، در حالی که روتردام، هامبورگ، پیره اتن، نینگبو-جوشان و نیویورک-نیوجرسی بقیه 5 رتبه دیگر را کسب کردند.  قابل توجه است که پیره اتن و نینگبو-جوشان هر دو در رتبه بندی خود پیشرفت کرده اند و نیویورک-نیوجرسی به رتبه دهم سقوط کرده است. این شاخص نشان دهنده تغییر قابل توجهی در جمع اوری و تخصیص منابع حمل و نقل بین المللی با حرکت تدریجی به سمت شرق در امتداد جریان کالاها، تجارت و سرمایه است.

Shinenews/23-09-22  

جذب 84000 شرکت به FTZ شانگهای در طی ده سال؛

آمار نشان می دهد که منطقه آزاد تجاری آزمایشی چین (شانگهای) در دهه گذشته تقریبا در هر ساعت، شاهد جذب یک شرکت جدید بوده است. بر اساس یک مقاله سفید منتشر شده در روز چهارشنبه 20 سپتامبر، FTZ  شانگهای که در سپتامبر 2013 راه اندازی شد تا پایان سال 2022،  موفق به جذب 84000 شرکت تازه تاسیس شده است. این تعداد نشان دهنده رشد 2.35 برابر همان منطقه نسبت به 20 سال قبل از راه اندازی FTZ شانگهای می‌باشد.

در سال 2022، حجم واردات و صادرات منطقه آزاد تجاری شانگهای نزدیک به 30 درصد از کل 21 منطقه ازاد تجاری چین را تشکیل می داد. همچنین در طول دهه گذشته FTZ شانگهای با58.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، نزدیک به 30 درصد از سرمایه گذاری کل این کلانشهر را به خود جذب کرده است. در مراسمی‌که بمناسبت دهمین سالگرد راه اندازی این منطقه برگزار شد علاوه کارشناسان، مقامات و کارآفرینان نظرات خود را در مورد FTZ در کنفرانسی به اشتراک گذاشتند. همچنین ده شرکت فعال در توسعه این منطقه جوایزی دریافت کردند.

 Shinenews/23-09-20  

 تلاش شانگهای برای جذب سرمایه گذاری جدید با اقدامات مشارکت جهانی؛

کمیسیون بازرگانی شهرداری شانگهای اخیرا از مجموعه اقدامات اجرایی برای معرفی بیشتر این کلانشهر در صحنه جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی رونمایی کرد. شانگهای امیدوار است که جذابیت خود را با استفاده از بازیگران پیشرو صنعت و کسب و کار در این شهر برای معرفی سرمایه گذاری جدید افزایش دهد. اقدامات جدید شرکت های چند ملیتی پیشرو را تشویق می‌کند تا به عنوان یک پل برای ارتباط با سرمایه گذاران جهانی عمل کنند. شرکتها همچنین به ارائه مشاوره و پیشنهادات برای شانگهای در تهیه طرح صنعت، تدوین برنامه‌های ارتقاء سرمایه گذاری، معرفی سیاست های خاص صنعت و ارزیابی پروژه‌های کلیدی تشویق می‌گردند.

گفتنی است مقامات شرکت های پیشرو شانگهای هم اعلام کرده اند که از ابتکار جدید این کلانشهر برای تقویت محیط کسب و کار و ایجاد روابط قوی تر با کسب و کارهای داخلی و خارجی استقبال کرده اند. از جمله شرکت بایر، که همچنان یک شریک با سابقه در سرمایه گذاری در شانگهای که در حال بررسی امکان ایجاد یک ازمایشگاه مشترک بایر در شانگهای برای نواوری در زمینه داروسازی است. بایر المان اعلام کرد که در حال انجام تعدادی از ابتکارات و به ویژه در زمینه داروسازی است و به دنبال فرصت هایی برای استفاده از تخصص و توانایی خود برای کمک به توسعه سلول و ژن درمانی در چین است. این شرکت همچنین در حال بررسی و ارزیابی امکان انتقال برخی از داروهای MAH (دارنده مجوز بازار) است که در حال حاضر در چین به Bayer Pharmaceuticals (Shanghai) Co Ltd فروخته می‌شود تا مدیریت عرضه محصول را تسهیل کند. همچنین در طول سه دهه گذشته، این شرکت المانی تامین کنندگان محلی متعددی را پرورش داده و بسیاری از آنها در حال حاضر به سطح جهانی در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی رسیده اند.

Shinenews/23-09-20  

 تحرک مثبت اقتصادی  استان جه جیانگ بواسطه میزبانی بازی‌های آسیایی؛

در طول برگزاری نوزدهمین بازی‌های آسیایی در Hangzhou، استان جه جیانگ، شاهد ثبت سفارشات بیشتری از داخل چین و خارج از کشور بوده است.  داده‌های گمرکی نشان می دهد که شهر ایوو، در استان جه جیانگ، در هفت ماه اول 4.21 میلیارد یوان (577.4 میلیون دلار) کالاهای ورزشی صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24.6 درصد افزایش داشته است. در این میان، 1.42 میلیارد یوان کالاهای ورزشی به کشورهای اسیایی صادر شد که 12.7 درصد افزایش سالانه را نشان می دهد. کالاهای ورزشی نه تنها در خارج از کشور بلکه در بازار داخلی  چین نیز بواسطه بازیهای اسیایی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.  در همین حال، انتظار می رود بازی‌های آسیایی به طور مستقیم مصرف در مواردی مانند محل اقامت، غذا، خرید، گردشگری، حمل و نقل، فرهنگ و سرگرمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. چرا که بیش از 20 میلیون بازدید کننده را به استان جه جیانگ جذب کند.

 chinadaily.com/23-09-19

 افتتاح انجمن سرمایه گذاری بین المللی رودخانه یانگ تسه (YRD) در شانگهای؛ 

انجمن توسعه سرمایه گذاری بین المللی رودخانه یانگ تسه 2023 در این منطقه بعنوان منطقه ای جذاب برای شرکت های چند ملیتی با سابقه و کسب و کارهای جدید، افتتاح شد.  این انجمن کادر مدیریت حدود 100 شرکت چند ملیتی و کارشناسان و محققان صنعت را برای هم اندیشی در مورد فرصت های توسعه جدید  و ادغام منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه گرد هم آورد. دلتای رودخانه یانگ تسه به عنوان یکی از فعالترین مناطق باز و نواورانه در چین از نظر توسعه اقتصادی، یک زنجیره کامل صنعت از تحقیق و توسعه تا تولید را تشکیل داده و در همین راستا از تحول سریع تحقیق و توسعه در تولید محصولات یا خدمات در بازار جهانی و افزایش بهره وری، حمایت کرده است. در طول این انجمن، نمایندگان شرکت های چند ملیتی مانند کوکاکولا، بایر، ABB، جانسون و جانسون، اینتل و IKEA دیدگاه‌های خود را در موضوعاتی مانند سلامت، دیجیتالی شدن و مصرف جدید به اشتراک گذاشتند.

 Shinenews/23-09-22  

سیاست  جدید FTZ  شانگهای جهت تسهیل انتقال پول واخذ ویزای شرکت های خارجی؛

اخیرا شانگهای مجموعه ای از سیاست های جدید از جمله تسهیل انتقال پول و سیاست های کارامد تر ویزا برای کسب و کارهای خارجی در راستای هدف رشد منطقه آزاد تجاری آزمایشی  (شانگهای FTZ) رونمایی کرده است. این سیاست ها که پیش از دهمین سالگرد منطقه ازاد تجاری شانگهای در نیمه دوم سپتامبر منتشر شد، بالاترین استانداردها را در راستای بهترین شیوه‌های بین المللی نشان می دهد.  

این سیاست ها بر ترویج شیوه‌های آزمایشی مربوط به تجارت کالا، تجارت خدمات، تجارت دیجیتال، ورود موقت پرسنل تجاری و بهینه سازی محیط کسب و کار تمرکز دارد که هدف آنها ایجاد مجموعه ای از بهترین شیوه‌های قابل تکرار و مقیاس پذیر برای پیشرفت در عرض یک سال از طریق نواوری‌های جدید، پروژه‌های جدید، دستاوردهای جدید و پیشرفت های جدید است. بعنوان مثال برای برخی از کالاهایی که به طور موقت از خارج از کشور در FTZ قرار می‌گیرند، مالک می‌تواند پس از ورود به گمرک تضمین کند، بنابراین واجد دریافت معافیت موقت در عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده واردات و مالیات بر مصرف می‌باشد. همچنین برای تسهیل ورود موقت پرسنل تجاری، اعضای خانواده همراه با کارکنان شرکت های خارجی ثبت شده در منطقه می‌توانند برای ویزای بندری درخواست دهند.  در این راستا دفتر ویزای بندری، ویزای S2 را که اجازه یک ورود و خروج برای اقامت تا 30 روز را فراهم می‌کند، ارائه می دهد. همچنین پرسنل مدیریت ارشد و اعضای خانواده همراه شرکت های خارجی که قصد راه اندازی شعبه یا شرکت های تابعه در منطقه را دارند نیز می‌توانند برای ویزای بندری درخواست دهند.

 Shinenews/23-09-22  

روند روبه رشد سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در شرق چین؛

 شرکت های چند ملیتی با اعتماد به بازار مصرف پر رونق چین، با سرمایه گذاری جدید، زنجیره تامین و ظرفیت های تولید را تقویت میکنند. بعنوان مثال روز چهارشنبه 21 سپتامبر مرکز توزیع سوژو با حداکثر ظرفیت متوسط یک میلیون محصول در روز برای انبارداری غول ورزشی آدیداس، رونمایی شد. این مرکز با نزدیک به یک میلیارد یوان (۱۳۹ میلیون دلار) سرمایه گذاری که بیشترین مبلغ سرمایه گذاری  این شرکت در چین در پنج سال گذشته بوده، این امکان را برای این شرکت فراهم می‌کند تا سریعتر به تقاضای فروش و توزیع پاسخ دهد. همچنین اخرین قابلیت های لجستیک و همچنین پیشرفت در دیجیتالی سازی و مدل های عملیات هوشمند را نشان می دهد.  ادریان سیو، مدیر عامل آدیداس چین، اظهار داشت که این مرکز جدید پایه و اساس توسعه آینده و تغییر به سمت تولید نهایی مصرف است و به دنبال تعادل بین عملکرد ورزشی و عناصر سبک زندگی است.

همچنین سرمایه گذاری 2 میلیارد یوانی کوکاکولا در استان جیانگ سو نیز  اوایل این هفته ساخت و ساز سایت جدیدی را اغاز کرد. این سایت جدید که بزرگترین سرمایه گذاری کوکاکولا در چین تا به امروز است، تا سال 2025 عملیاتی خواهد شد و تولید، توزیع و فروش منطقه ای در شرق چین را پوشش می دهد. پوشش مساحت 116000 متر مربع، 13 خط تولید را شامل خواهد شد. برای این سایت ظرفیت پر کردن سالانه بیش از 1.6 میلیون تن  نوشیدنی و فروش سالانه1.2 میلیارد یوان تخمین زده شده است. سایت جدید همچنین مسئول محصولات جدید و بسته بندی جدید خواهد بود. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد از موقعیت جغرافیایی منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه برای افزایش بیشتر توسعه اقتصادی استفاده کند.

Shinenews/23-09-21  

نمایشگاه بین المللی کالاهای ایوو در آستانه برگزاری (21 الی 24 اکتبر)؛

نمایشگاه بین المللی کالاهای Yiwu (واقع در ه جیانگ) یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نمایشگاه‌های کالاهای مصرفی این کشور، بین 21 و 24 اکتبر با حضور بیش از 2400 شرکت و 3700 غرفه برگزار می‌شود. در همین راستا دولت محلی ایوو یک رویداد تبلیغاتی برای این نمایشگاه برای تعمیق تبادل و همکاری دو شهر ایوو و شانگهای برگزار کرد. قدمت این نمایشگاه به سال 1995 برمی‌گردد و یکی از سه نمایشگاه بزرگ صادرات کالاست که توسط وزارت بازرگانی برگزار می‌شود. امسال، این نمایشگاه در  بیست و نهمین دور خود  با مساحت نمایش به مساحت 100،000 متر مربع، کالاهای مصرفی روزانه، کالاهای ورزشی، اسباب بازی‌ها، لوازم فرهنگی و اداری، ماشین الات مکانیکی و الکتریکی و تجهیزات الکتریکی را نمایش می دهند.

برخی از زمینه‌های نمایشگاه جدید شامل اقلام کوچک، خدمات زنجیره تامین و خدمات پخش زنده و تجارت الکترونیک برای اولین بار در نمایشگاه راه اندازی خواهد شد. همچنین تعدادی از فعالیت ها برای ایجاد یک پلت فرم برای تبادل و همکاری وجود خواهد داشت. تخمین زده می‌شود که این نمایشگاه بیش از 120،000 خریدار را از چین و خارج از کشور جذب کند.

این نمایشگاه سالانه بیش از 10،000 خریدار خارج از کشور را از بیش از 180 کشور و منطقه جذب می‌کند. در سال های اخیر، ایوو و شانگهای مبادلات و همکاری‌های خوبی در زمینه‌های تجاری، واردات و صادرات، سرمایه گذاری و مصرف انجام داده اند.

 Shinenews/23-09-21  

 رونمایی از اولین مرکز انکوباسیون مدل های بنیاد هوش مصنوعی در Xuhui ؛

 روز پنجشنبه 28 سپتامبر 2023 معاون شهردار شانگهای و دیگر مقامات این کلانشهر از اولین مرکز انکوباسیون چین برای مدل های بنیاد  هوش مصنوعی در منطقه Xuhui  شانگهای رونمایی کردند.  Mosu یا Model Speed Space با هدف جذب شرکت ها و استارتاپ های پیشرو در جهان برای پرورش پیشرفته ترین مدل های پایه هوش مصنوعی  افتتاح شده است. مدل های پایه به سطحی از مدل های یادگیری ماشین در مقیاس بزرگ اشاره دارد که به عنوان پایه ای برای طیف گسترده ای از وظایف درک زبان طبیعی عمل می‌کنند. یکی از شناخته شده ترین نمونه‌های مدل های پایه، سری GPT OpenAI (Generative Pre-trained Transformer) است. این مرکز که در  “AI Valley” شانگهای در امتداد اسکله رودخانه Huangpu  می‌باشد، برخی از دانشمندان و شرکت های برتر جهان را که در AI کار می‌کنند جذب می‌کند. این مرکز عمدتا بر روی بخش های کاربردی هوش مصنوعی که به سرعت در حال رشد هستند، مانند کالاهای مصرفی، سرگرمی، مراقبت های بهداشتی، امور مالی و اموزش و پرورش که تقاضای زیادی برای مدل های پایه دارند، تمرکز دارد.

 شرکت های نو بنیاد در بخش مدل پایه معمولا با چالش هایی مانند سرمایه گذاری، الزامات محاسباتی، هزینه‌ها و مشکلات مربوط به ادغام بازار مواجه هستند. برای کمک به رفع این مشکل، این مرکز اجاره‌های تخفیفی را برای کسب و کارهای واجد شرایط در کنار پشتیبانی مالی سالانه تا حداکثر 10 میلیون یوان (1.36 میلیون دلار امریکا) را ارائه می دهد. در این مراسم رونمایی، دفتر امور فضای مجازی شهر، ازمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای، اکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین و شرکت توسعه اکوسیستم مدل بنیاد شانگهای  نیز اعلام کردند که برای خدمت به شرکت ها، غرفه خدمات خود را در این فضا راه اندازی خواهند کرد. شوهویی به عنوان اولین منطقه خوشه صنعتی هوش مصنوعی در شانگهای ذکر شده که نزدیک به 200 شرکت بزرگ و کوچک را در بخش هوش مصنوعی گرد هم اورده است.

Shine news/23-09-28

اغاز به کار مرکز طراحی تحرک هوشمند شانگهای در منطقه جیادینگ؛

 مرکز بین المللی طراحی حمل و نقل هوشمند شانگهای روز چهارشنبه 27 سپتامبر در شهر بین المللی خودرو شانگهای Anting Town، Jiading District   با هدف تقویت صنعت تحرک هوشمند شانگهای آغاز به کار کرد. این مرکز با  اولویت بندی طراحی تحرک هوشمند، اهمیت دادن به  شکل خودرو و طراحی مهندسی، و طراحی خدمات تحرک آینده گرا به عنوان صنایع کلیدی یک کیلومتر مربع  را پوشش می دهد. در بخشی از این طرح نیز قرار است یک پلت فرم دانشگاهی و مرکز تبادل متخصصان طراحی برای ترویج تبادل دانشگاهی، نواوری و کارافرینی، تحقیق در مورد وسایل نقلیه و پرورش استعداد به عنوان تاسیس خواهد شد. همچنین امکانات پشتیبانی در اموزش، درمان پزشکی و کسب و کار را برای جذب شرکت ها و استعدادها نیز در این مرکز ارائه خواهد شد.

شهر بین المللی خودرو شانگهای، با مساحت 100 کیلومتر مربع، دارای یک زنجیره صنعتی کامل، قابلیت های تحقیق و توسعه پیشرو، ادغام بهینه صنعت و توسعه شهری است.

 Shine news/23-09-27

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما