معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۳:۴۵ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی هند - دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مودی: کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا برای صدها سال آینده به پایه تجارت جهانی تبدیل خواهد شد.

مودی اظهار داشت که کریدور اقتصادی آتی هند-خاورمیانه-اروپا اساس تجارت جهانی برای صدها سال آینده خواهد بود و تاریخ به یاد خواهد داشت که این کریدور در خاک هند راه اندازی شد. ایشان همچنین بیان داشت که: "شما باید بدانید که در زمانی که هند بسیار رونق داشت، مسیر ابریشم بخشی از گفتمان در کشور ما و جهان بود. وی افزود: "هند اکنون نیز راه اندازی کریدور اقتصادی دیگری را در گروه-20 در عصر نوین پیشنهاد کرده است".

https://www.livemint.com/news/india/indiamiddle-east-europe-economic-corridor-to-become-the-basis-of-world-trade-pm-modi-11695539865058.html

فروش نفت اورال روسیه به هند با قیمت30% بیشتر از سقف تعیین شده توسط G7

به گزارش رویترز، معامله گران به رویترز گفته‌اند که کاهش عرضه جهانی نفت خام و افزایش قیمت‌های بین‌المللی، باعث شده تا روسیه نفت اورال خود را با قیمتی نزدیک 80 دلار در هر بشکه که در حدود 20 دلار یعنی 30 درصد بالاتر از سقف قیمتی تعیین شده توسط G7 است به هند بفروشد. قیمت نفت اورال دوباره در حال افزایش است. یکی از تاجران فعال در بازار نفت روسیه به رویترز گفت: گزینه‌های جایگزین بسیار گران‌تر هستند و به راحتی در دسترس نیستند.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Russia-Sells-Urals-Oil-To-India-At-20-Above-The-Price-Cap.html

  احتمال ممنوعیت صادرات شکر در هند

بر اساس گزارش وبسایت خبری Money control، هند احتمالاً صادرات شکر را در طول فصل آینده، که از اول اکتبر آغاز می‌شود، ممنوع خواهد کرد. بر اساس این گزارش احتمالاً در هفته اول نوامبر در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود. هند پس از صادرات قابل توجه در سال 2021-2022، میزان صادرات خود را طی سال 2022-23 محدود کرد تا از عرضه در بازارهای داخلی اطمینان حاصل کند و قیمت ها را کنترل کند.

نزدیک به یک ماه پیش منابع دولتی به خبرگزاری رویترز گفتند که انتظار می‌رود هند از ماه اکتبر صادرات شکر را در فصل آینده ممنوع کند و برای اولین بار در هفت سال گذشته پس از عدم تولید نیشکر، صادرات شکر را متوقف کند. بر اساس این گزارش، غیبت هند در بازار جهانی احتمالاً باعث افزایش قیمت‌های معیار در نیویورک و لندن می‌شود که در حال حاضر در حول و حوش بالاترین قیمت‌های چندساله معامله می‌شوند و ترس از تورم بیشتر در بازارهای جهانی مواد غذایی را ایجاد می‌کند.

https://www.livemint.com/economy/india-to-ban-rice-exports-in-new-season-beginning-october-report-11695894788377.html

 امکان کاهش حداقل قیمت صادراتی برنج باسماتی به منظور مقابله با اقدام پاکستان

طبق اظهارات منابع تجاری و یک مقام دولتی، هند بخاطر اقدام پاکستان به تعیین قیمت تنی 1050 دلار به عنوان حداقل قیمت صادراتی برنج باسماتی، امکان کاهش حداقل قیمت صادراتی این برنج معطر را به میزان تنی 200 الی 300 دلار از 1200 دلار کنونی بررسی می‌کند تا صادرکنندگان هندی جای خود را در بازارهای جهانی به کشور همسایه ندهند.

https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/foreign-trade/india-to-cut-floor-price-for-basmati-rice-exports-say-sources/articleshow/103940360.cms?from=mdr

صادرات 75000 تن برنج غیرباسماتی از هند به امارات متحده عربی

دولت هند با صدور مجوز 75000 تن برنج سفید غیرباسماتی به امارات موافقت کرده است. دپارتمان تجارت خارجی هند(DGFT) روز دوشنبه اعلام کرد که این صادرات به امارات از طریق شرکت تعاونی ملی صادرات(NCEL) صورت خواهد گرفت. این در حالی است که هند صدور برنج سفید غیرباسماتی را به منظور تقویت تامین داخلی و مهار نرخ تورم ممنوع کرده است.

https://www.livemint.com/news/india/india-allows-75-000-tons-of-non-basmati-white-rice-export-to-uae-through-ncel-11695653245979.html

اعمال فشار سازمان تجارت جهانی و ایالات متحده به هند جهت لغو ممنوعیت صادرات برنج غیرباسماتی

ایالات متحده از هند در سازمان تجارت جهانی خواسته است تا ممنوعیت صادرات برنج غیر باسماتی را با اثرگذاری فوری لغو کند زیرا این امر باعث ایجاد "موانع تجاری غیر ضروری" شده است. هند به نوبه خود استدلال کرد که ممنوعیت جدید یک مقررات است نه یک محدودیت، که برای امنیت غذایی 1.4 میلیارد نفر بسیار مهم است. یک مقام تجاری مستقر در ژنو به Business line گفت: «هند در جلسه کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی اشاره کرد که به درخواست دولت‌ها از ممنوعیت صادرات به افراد نیازمند معافیت می‌دهد و متعهد به تضمین امنیت غذایی در این کشورها است. هند در مورد سیاست صادرات برنج خود توسط گروهی از اعضای سازمان تجارت جهانی به رهبری ایالات متحده مواجه شد که استدلال می‌کردند که ممنوعیت صادرات به‌ویژه در زمان‌های بحران، تأثیر مخربی بر کشورهایی دارد که به شدت به واردات متکی هستند. دیگر اعضایی که از هند سوال کردند شامل ژاپن، استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، نیوزیلند، سوئیس، تایلند و بریتانیا بودند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/us-asks-india-to-lift-export-ban-on-non-basmati-rice-immediately/article67357746.ece

 کاهش فروش عدس کانادا به هند بعد از ادعاهای ترودو

منابع صنعتی در هند و کانادا می‌گویند که فروش عدس کانادا به هند از زمان اظهارات هفته گذشته نخست وزیر کانادا جاستین تروردو مبنی بر امکان مداخله هند در انجام تروری در خاک کانادا کاهش یافته است و این امر می‌تواند منجر به اقدام تلافی جویانه دهلی نو و در نتیجه کاهش مبادلات تجاری بین این دو  کشور شود.

https://www.thehindu.com/news/international/canadas-lentil-sales-to-india-slow-after-trudeaus-allegations/article67355733.ece

رتبه 40 هند در شاخص جهانی نوآوری در سال 2023

NITI Aayog در بیانیه‌ای اعلام کرد، هند در رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۳ منتشر شده توسط سازمان جهانی مالکیت فکری، رتبه ۴۰ را از بین ۱۳۲ اقتصاد جهان بدست آورده است. هند طی چندین سال گذشته در شاخص جهانی نوآوری (GII) در مسیری رو به افزایش بوده است، از رتبه 81 در سال 2015 به رتبه 40 در سال 2023 دست یافته است.

https://www.financialexpress.com/policy/economy-india-retains-40th-rank-in-global-innovation-index-2023-3257384/

 آغاز به کار پروژه سرمایه‌گذاری 2.75 میلیارد دلاری Micron Technology در حوزه نیمه‌رسانا در گجرات

Micron Technology، تولید کننده پیشرو نیمه رسانای آمریکایی، ساخت یک کارخانه آزمایش و مونتاژ نیمه رسانای 2.75 میلیارد دلاری را در گجرات آغاز کرده است که گامی مهم در تلاش‌های هند برای پاسخگویی به تقاضای نیمه رسانا داخلی و کاهش واردات است. این توسعه تنها سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت میکرون تکنولوژی برای اولین بار برنامه‌های خود را برای تأسیس کارخانه اعلام کرد و آن را به بزرگترین سرمایه‌گذاری تحت مأموریت نیمه رسانای هند تبدیل کرد. مراسم افتتاحیه کارخانه در روز شنبه برگزار شد، تقریباً 90 روز پس از امضای قرارداد نخست وزیر نارندرا مودی در جریان سفرش به ایالات متحده. انتظار می‌رود ساخت این پروژه بیش از یک سال طول بکشد و اولین عرضه تراشه از این تاسیسات دسامبر 2024 اتفاق خواهد افتاد.

https://www.indiatoday.in/business/story/micron-technology-semiconductor-plant-chip-manufacturing-gujarat-sanand-ashwini-vaishnaw-2439941-2023-09-24

حراج ذخایر لیتیوم جامو و کشمیر در طول چند هفته آینده

یک منبع دولتی مطلع اظهار داشت که دولت جامو و کشمیر ذخایر لیتیوم این فرمانداری را در طول چند هفته آینده به حراج خواهد گذاشت. هند روش های ممکن برای استخراج لیتیوم، ماده خام مورد نیاز برای ساخت بطری خودروهای برقی، بررسی کرده است. این کشور در فوریه اولین ذخایر لیتیوم خود را در جامو و کشمیر کشف کرد. حجم این ذخایر 5.9 میلیون تن برآورد شده است.

https://www.reuters.com/markets/commodities/india-auction-jammu-kashmir-lithium-reserves-few-weeks-govt-source-2023-09-25/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما