معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۰:۰۷ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهرماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 42 میلیون و 300 هزار دلار گردید .

در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات، افغانستان و ترکیه ، قیر، گازوییل، روغن پایه و نفت سفید محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت"، گاز مایع محصول شرکت «ترکمن گاز» و بنزین محصول شرکت «ترکمن شیمی» را معامله کردند. علاوه بر این، تجار چینی، ترک، اماراتی، آذربایجانی، ارمنی و قرقیزی نخ پنبه، پارچه جین و پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند.

همچنین تجار ترکمن برای بازار داخلی مقادیری پلی پروپیلن (تولید «ترکمن نفت») به ارزش 6 میلیون و 300 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، در هفته گذشته 41 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:https://tdh.gov.tm/ru/post/36731/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-bolee-42-millionov-300-tysyach-dollarov-ssha

تسریع در اجرای سامانه مالیات الکترونیکی، توسط رئیس جمهور ترکمنستان

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در نشست اخیر کابینه وزیران این کشورر ، ضمن ایراد سخنرانی در خصوص اهمیت دیجتالی نمودن امور کشور ، به سردار جورایف وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان دستور داد تا کار بر روی اجرای کامل سامانه مالیات الکترونیکی را تشدید کند.

پیش از این، توسعه این سامانه در آگوست 2020 گزارش شده بود سامانه مذکور به مودیان اجازه می دهد تا اظهارنامه مالیاتی را به صورت الکترونیکی ارسال کنند، که این امر فرآیند گزارشگیری را ساده کرده و نظارت بر واریز مالیات ها به بودجه دولتی را تقویت می‌کند.

همچنین پیش بینی می‌شود که به لطف سیستم جدید، مودیان بتوانند مالیات را به صورت آنلاین پرداخت کرده و از بدهی خود اطلاع حاصل کنند. علاوه بر این، سامانه مالیات الکترونیکی امکان انجام ممیزی مودیان را بدون احضار آنها به نهاد مالیاتی فراهم می‌کند.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/57057/prezident-turkmenistana-poruchil-uskorit-vnedrenie-sistemy-elektronnyj-nalog

افزایش حجم سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد ترکمنستان

سردار جورایف وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان در نشست اخیر کابینه وزراء در گزارشی اعلام کرد که : "دولت در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال 2022 حجم سرمایه گذاری در توسعه اقتصاد ترکمنستان را 24.6 درصد افزایش داده است. بنابراین، بودجه بیشتری برای بهبود تولید، تجارت، زیرساخت ها و رفاه جمعیت اختصاص یافته است " .

شایان ذکر است، سرمایه گذاری‌ها در توسعه اقتصاد، 16 درصد از حجم کل تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) بوده است. از این مقدار، تقریباً نیمی (49.4%) برای ایجاد مجتمع‌های تولیدی جدید صرف شده که می‌تواند درآمد و تعداد مشاغل را افزایش دهد و نیمی دیگر (50.6 درصد) به ساخت تسهیلات اجتماعی مانند مدرسه، بیمارستان، راه و مسکن اختصاص یافته است.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/57053/obem-vlozhenij-v-razvitie-ekonomiki-turkmenistana-uvelichilsya-pochti-na-chetvert

افزایش 25 درصدی فضای مسکونی در ترکمنستان طی 10 سال گذشته

بنا بر گزارش روزنامه «ترکمنستان»، طی 10 سال گذشته، فضای مسکونی ترکمنستان 24.5 درصد افزایش یافته است. در این دوره، تعداد ساختمان‌های مسکونی 12.4 درصد و آپارتمان‌ها 23.6 درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که در نیمه اول سال 2023، 1.4 میلیون متر مربع فضای مسکونی از جمله 244.4 هزار متر مکعب در مناطق روستایی تحت برنامه ملی روستایی به بهره برداری رسیده است.

شایان ذکر است، طی شش ماهه نخست سال جاری، تعدادی مجتمع مسکونی در ترکمنستان برای ساکنان مناطق بزمئین و کپتداغ عشق آباد و مراکز اداری ولایات کشور احداث شده است.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/57120/zhilploshchad-v-turkmenistane-za-poslednie-10-let-uvelichilas-pochti-na-chetvert

ایجاد ایستگاه لرزه نگاری مدرن در شهر ارکاداغ

ساخت ایستگاه لرزه نگاری مدرن در شهر جدید آرکاداغ در حال انجام است. ایجاد آن به دلیل انتخاب مناسب سنسورهای لرزه نگاری امکان تعیین سریع و دقیق کانون‌های زلزله با حداقل خطای ممکن را فراهم می‌کند.

همانطور که خانم اسوتلانا احمدوا، دبیر علمی موسسه لرزه‌شناسی و فیزیک جوی آکادمی علوم گفت، تجهیزات مدرن در ایستگاه امکان ثبت خودکار سیگنال‌های لرزه‌ای از منابع طبیعی و مصنوعی و ارتعاشات لرزه‌ای را در ترکمنستان و مناطق زلزله خیز مجاور فراهم می‌کند.

با راه اندازی ایستگاه جدید، دانشمندان ترکمن می‌توانند ساختار عمیق پوسته زمین و گوشته بالایی منطقه را به منظور ساخت مدل سرعت تا عمق 300 کیلومتری تعیین کنند.

در راستای اجرای دستور رئیس جمهور ترکمنستان، کارکنان موسسه مشخصات فنی ساخت ساختمان ایستگاه در شهر ارکاداغ و همچنین خرید و نصب تجهیزات لازم را تهیه کردند. اولویت در انتخاب تجهیزات، ایجاد ایستگاه لرزه نگاری نسل جدید مجهز به ثبت کننده سیگنال لرزه ای دیجیتال است.

جدیدترین تجهیزات امکان ثبت مداوم رویدادهای لرزه ای و سیستم پایدارتر برای ردیابی زمان دقیق را فراهم می‌کند. ایستگاه لرزه نگاری به یکی از تاسیسات مدرن مهم دیگر در شهر آرکاداغ تبدیل خواهد شد که مطابق با استانداردها، اولویت ها و روندهای جهانی در توسعه فناوری پیشرفته این شهر «هوشمند» با اهمیت ملی مجهز شده است.

منبع : https://turkmenportal.com/

فعالیت ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان در نیمه اول سال 2023

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان که به طور منظم در دریای خزر سفرهای دریایی انجام می‌دهد، در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022، حجم حمل بار و مسافر را افزایش داده است.

در همین راستا، در نیمه اول سال میلادی جاری، حجم کل حمل و نقل بار توسط کشتی‌های ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان بالغ بر 1.15 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته 31.4 درصد افزایش داشته است. به طور کلی برنامه حمل و نقل بار در نیمه اول سال جاری به میزان 132.2 درصد محقق شده است.

حجم گردش کالا از ژانویه تا ژوئن 2023 به 476.838 میلیون تن-کیلومتر رسید که 28.7 درصد بیشتر از سال قبل است. برنامه گردش کالا در دوره مذکور 230.8 درصد اجرا شد. در همین رابطه، گردش مسافر از ژانویه تا ژوئن 2023 نیز نسبت به دوره مشابه در سال 2022 به میزان 100.8 درصد افزایش یافته و از 3.7 میلیون نفر-کیلومتر گذشت. میزان اجرای طرح 234 درصد بوده است.

شایان ذکر است، ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان دارای 20 فروند شناور در انواع و کلاس های مختلف از جمله کشتی تانکر، کشتی کانتینری، کشتی یخچالدار و کشتی مسافربری است. پایگاه اصلی ناوگان در بندر ترکمن باشی قرار دارد که بزرگترین بندر دریای خزر می‌باشد.

ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان نقش مهمی در توسعه اقتصاد و گردشگری کشور و همچنین در تقویت همکاری‌های بین المللی و دوستی با کشورهای همسایه دارد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/64540/morskoi-torgovyi-flot-turkmenistana-pokazal-vysokie-rezultaty-v-pervom-polugodii-2023-goda

شورای تجاری جدید و گسترش روابط اقتصادی ترکمنستان و قطر

بنا بر گزارش روزنامه «The Peninsula»، محمد بن احمد العبیدلی عضو هیات مدیره اتاق قطر ، در جریان دیدارش با مرگن گوردوف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان در دوحه ، خواستار ایجاد شورای تجاری قطر و ترکمنستان برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور شده است. در این دیدار همچنین راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک بین شرکت های قطری و ترکمنستانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو هیات مدیره اتاق قطر خاطرنشان کرد: " شورای بازرگانی قطر و ترکمنستان به شفافیت فضای سرمایه گذاری در قطر و ترکمنستان و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری کمک می‌کند ". 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان نیز به نوبه خود از تجار قطری دعوت کرد تا با فرصت های سرمایه گذاری ترکمنستان به ویژه در زمینه تولیدات کشاورزی، نفت، گاز، انرژی، پتروشیمی و سایر حوزه‌ها آشنا شوند. مرگن گوردوف تاکید کرد که اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان آماده کمک به سرمایه گذاران قطری علاقمند به سرمایه گذاری در ترکمنستان است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10523/novyi-delovoi-sovet-posposobstvuet-rasshireniyu-turkmenokatarskih-torgovyh-svyazei

 

مذاکرات وزارت دارایی ترکمنستان و اتحادیه اروپا در مورد تقویت همکاری‌های اقتصادی

در جریان گفتگوهای سردار جورایف وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان با هیات امور کشورهای آسیای میانه و مغولستان پارلمان اروپا که چندی پیش برای سفری کاری به ترکمنستان سفر کرده بود ، موضوعات تقویت همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، پتانسیل بالای توسعه همکاری‌ها در زمینه دیجیتالی شدن و الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی (WTO) مورد اشاره قرار گرفت. وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان، اتحادیه اروپا را یکی از شرکای راهبردی این کشور خواند و بر برگزاری موفق بیست و یکمین نشست کمیته مشترک «ترکمنستان - اتحادیه اروپا» تصریح کرد.

توماش زدخوفسکی رئیس هیات امور کشورهای آسیای میانه و مغولستان پارلمان اروپا با بیان علاقه پارلمان اروپا به همکاری در بخش انرژی، بر تمایل شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در توسعه فناوری‌های "سبز" در آسیای مرکزی تاکید نمود.

سردار جورایف نیز خاطرنشان کرد که ترکمنستان بر توسعه انرژی هیدروژنی تمرکز نموده و از این رو امکان افزایش همکاری در این راستا وجود دارد. علاوه بر این، تاکید شد که در ترکمنستان و همچنین در کل منطقه، شرایط خوبی برای ایجاد صنایع با فناوری پیشرفته همراه با شرکای بالقوه اروپایی وجود دارد.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/55843/v-minfine-obsudili-ukreplenie-ekonomicheskogo-sotrudnichestva-turkmenistana-i-es

پیش بینی افزایش رشد تجارت بین روسیه و ترکمنستان

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، الکساندر الیزاروف نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ترکمنستان گفت: گردش تجاری بین روسیه و ترکمنستان در امتداد کریدور حمل‌ونقلی بین‌المللی شمال-جنوب، از جمله از طریق بندر ماخاچکالا به‌طور پیوسته رشد خواهد کرد و در سال‌های آینده شاهد « رشد انفجاری» آن خواهیم بود. وی افزود: ما در سه تا پنج سال آینده رشد ثابتی را انتظار داریم.

نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ترکمنستان تاکید کرد که مواد غذایی، مصالح ساختمانی و محموله‌های عمومی در زمره موارد امیدوارکننده تجارت هستند. در حال حاضر، دو کشور در حال داد و ستد فلزات، چوب، مواد غذایی و محصولات شیمیایی می‌باشند. همچنین وی افزود که دو کشور قصد دارند حمل و نقل کانتینری را از طریق بندر ماخاچکالا توسعه دهند.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10441/torgpred-rf-ozhidaetsya-vzryvnoi-rost-tovarooborota-mezhdu-rossiei-i-turkmenistanom

همکاری آژانس مسافرتی ترکمنستان با شرکت های فرانسوی و قزاقی

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، آژانس مسافرتی Jumle Travel ترکمنستان با شرکت فرانسوی Saberatours و همچنین یک شریک جدید در قزاقستان به نام Tumar-Trans قرارداد همکاری امضا کرده است. این شرکت ترکمنی با همکاران خود در مورد توسعه و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های جدید برای ساده سازی و بهبود کیفیت گردشگری متقابل توافق کرده است.

در همین راستا، طرفین به تبادل اطلاعات و حمایت از یکدیگر در توسعه پروژه‌ها، برنامه‌ها و سایر فعالیت‌های تحلیلی پرداخته و همچنین در ترویج بسترهای گفتگو مانند کنفرانس‌ها و سمینارها در زمینه گردشگری تعامل خواهند داشت.

علاوه بر این، شرکت ها به صورت منظم در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی در مورد فرصت های گردشگری یکدیگر از جمله در مورد بناهای تاریخی و فرهنگی، مکان‌های باستانی و سایر شگفتی‌های ترکمنستان منتشر می‌کنند.

امضای این اسناد همکاری به افزایش جذابیت ترکمنستان به عنوان یک مقصد گردشگری برای شهروندان فرانسه، قزاقستان و سایر کشورها کمک خواهد کرد.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/56942/turoperator-jumle-travel-naladil-partnerstvo-s-kollegami-iz-francii-i-kazakhstana

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما