معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

استانبول و اهمیت آن در بخش گردشگری

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد گردشگران خارجی در 8 ماه نخست سال جاری در استانبول را با 13.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 میلیون و 524 هزار نفر اعلام کرد. تعداد گردشگران این شهر در ماه آگوست با 4.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1 میلیون و 747 هزار نفر رسید.

در آگوست سال جاری میلادی ، بیشترین تعداد گردشگران کلان شهر استانبول به ترتیب با 179 هزارو 17 نفر از روسیه، 127 هزار و 486 نفر از آلمان، 101 هزار و 459 نفر از ایران و 81 هزار و 257 نفر از آمریکا، 74 هزار و 664 نفر از عربستان، 72 هزار نفر از انگلستان و 61 هزار و 850 نفر از فرانسه بوده است.

فرودگاه استانبول در این مدت میزبان بیش از 1 میلیون و 235 هزار گردشگر بود . این فرودگاه در 8 ماه نخست سال جاری میلادی به بیش از 8 میلیون و 85 هزار گردشگر خارجی خدمات ارائه کرد.

در آگوست سال جاری میلادی، سهم فرودگاه استانبول از مجموع گردشگران خارجی که از طریق هوایی به این شهر وارد شده اند 72.69 درصد و تعداد گردشگران ورودی به فرود سبیحا گوگچن نیز 462 هزار و 575 نفر با سهم 27.22 درصدی بوده است.

تعداد گردشگرانی که از طریق هوایی به استانبول وارد شده اند در ماه آگوست سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته 3.9 درصد افزایش یافت و به یک میلیون و 699 هزار و 549 نفر رسید. در این مدت، تعداد گردشگرانی که از طریق دریایی به این کلان شهر وارد شدند با 58.61 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل 48 هزار و 62 نفر شد.

تعداد اقامت در هتلها و اماکن توریستی استانبول در ماه جولای سال جاری 1 میلیون و 277 هزار و 350 مورد بوده است. میانگین مدت اقامت در این مکانها 2.35 روز و ضریب اشغال در اماکن و تاسیسات اقامتی در این شهر 64.36 درصد بود.

گزارش میزان پرداختهای گردشگران با استفاده از کارتهای اعتباری در 9 ماه نخست فصل گردشگری سال 2023 میلادی و مقایسه آن با سال 2022 نشان میدهد که:

هزینه‌های گردشگران خارجی در ترکیه بین اول ژانویه تا 19 سپتامبر 2023 میلادی نسبت به سال قبل، 19 درصد افزایش داشته است. بررسی‌های تفکیک هزینه‌ها نشان میدهد که تعداد تراکنش های کارتهای اعتباری در تامین هزینه‌های گردشگران  25 درصد افزایش یافته که این افزایش به دلیل افزایش تعداد گردشگران در کشور بوده است.

 بررسی درآمدهای ناشی از بخش گردشگری با استفاده از دستگاههای کارت خوان بانکی حاکی از افزایش 16 درصدی استفاده از دستگاههای کارت خوان (POS ) در استانبول بوده است.

نگاهی به میزان پرداختهای گردشگران کشورهای مختلف در ترکیه نشان میدهد که 50 درصد از هزینه‌های توریستی توسط گردشگرانی از انگلیس، آلمان، آمریکا، عربستان سعودی و هلند انجام شده است. گردشگران بریتانیایی در میان سایر گردشگران خارجی با 34 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و سهم 18 درصدی از کل هزینه‌ها، بیش از همه هزینه کرده اند. بیشترین رشد هزینه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته در بین گردشگران خارجی متعلق به گردشگران عربستانی با 298 درصد بوده و سهم آنها از کل هزینه‌ها،  4 درصد میباشد.سهم گردشگران آمریکایی در استفاده از کارتهای اعتباری 12 درصد و سهم گردشگران آلمانی 11 درصد بوده است.

توزیع بخشی در پرداختی‌های مربوط به بخش گردشگری نشان میدهد که هزینه اقامت بیشترین سهم را با میانگین 187 دلار به خود اختصاص داده که این میزان 26 درصد از کل هزینه مصرفی هر گردشگر میباشد. بررسی تراکنشهای مالی در استفاده از کارتهای بانکی در بخش گردشگری حاکی از آن است که گردشگران به طور میانگین 15 درصداز کل هزینه‌های خود را صرف خرید انواع پوشاک ، 12 درصد صرف خرید در بازار و 10 درصد را صرف هزینه در رستورانها نموده اند.  

ترکیه در میان کشورهای توریست پذیر، بیشترین  درآمد در بخش توریسم سلامت را به خود اختصاص داده است. در سال جاری میلادی ، تراکنشهای مالی گردشگران خارجی در بخش توریسم سلامت در این کشور بیش از 20 درصد افزایش داشته است.  

اگرچه سهم درآمد صنعت پوشاک از کل درآمد گردشگری ترکیه در سال گذشته 20 درصد بود و در سال جاری میلادی با کاهش 5 درصدی روبرو شد اما این کشور همچنان توانسته است در مقایسه با سایر مقاصد گردشگری، بیشترین درآمد را از فروش پوشاک به گردشگران به خود اختصاص دهد.

 وقتی به تفکیک کشورها در هزینه‌های بخش پوشاک از سوی گردشگران نگاه می‌کنیم، پس از ترکیه، سهم خرید گردشگران در بخش پوشاک در ایتالیا 14 درصد، فرانسه 11 درصد، اسپانیا 8 درصد و یونان 7 درصد است.  

منبع: http://www.haberturk.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما