۱۴۰۲/۰۷/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱۸

نگاهی اجمالی به اقتصاد کشور لیبی

در نوشتار ضمیمه، نگاهی اجمالی به اقتصاد کشور لیبی شده است. درآمد سرانه لیبی در میان بالاترین درآمدها در آفریقا است و نفت همچنان منبع اصلی درآمد این کشور است.

کشور لیبی با مساحتی بالغ بر 1,759,540 در شمال قاره آفریقا و در سواحل جنوبی مدیترانه واقع شده است. پایتخت این کشور طرابلس و واحد پول آن دینار است. این کشور در غرب با تونس و الجزایر، در جنوب با نیجر، چاد و سودان و در شرق با مصر، هم مرز است. شهر بنغازی، دومین شهر پرجمعیت کشور است.  قریب به اتفاق لیبیایی‌ها مسلمان و عمدتا  سنی  مذهب می‌باشند. همچنین اقلیت های بسیار کوچکی از مسیحیان کاتولیک و ارتدوکس روم در این کشور وجود دارند. اضافه بر آنها یک اقلیت یهودی مدت ها در طرابلس تاسیس شده بود، اما اکثر یهودیان در اواخر دهه 1960 کشور را ترک کردند و بسیاری از آنها به ایتالیا مهاجرت نمودند.

لیبی با جمعیت 6735277 نفر در جایگاه 107 در جدول جمعیتی متشکل از 196 کشور قرار دارد و تراکم جمعیت بسیار پایینی دارد به نحوی که در هر کیلومتر مربع تنها 4 نفر زندگی می‌کنند .لیبی از نظر حجم تولید ناخالص داخلی، 92 امین اقتصاد بزرگ جهان است. بدهی عمومی این کشور در سال 2014، بالغ بر  12162 میلیون یورو بوده که برابر با 36.39 درصد از تولید ناخالص داخلی در همان سال بوده است. به عبارتی دیگر سرانه بدهی آن  برابر با 1943 یورو به ازای هر فرد است.

درآمد سرانه لیبی در میان بالاترین درآمدها در آفریقا است. نفت همچنان منبع اصلی درآمد این کشور است. در قرن 21، نفت و گاز طبیعی با هم تقریبا سه چهارم درآمد ملی و تقریبا تمام درآمد صادراتی کشور را تشکیل می دادند، هر چند که تنها یک دهم نیروی کار در آنها اشتغال داشته اند. در زمان معمر القذافی (2011-1969)، دولت، کنترل قوی بر اقتصاد را اعمال کرد؛ صنعت نفت در دهه 1970 ملی شد و اتحادیه‌های کارگری دولتی و سازمان‌های صنعتی بیشتر صنایع و خدمات دیگر را اداره می‌کردند. برای کاهش وابستگی شدید کشور به نفت، سیاست اقتصادی مبتی بر تحول در کشاورزی و صنعت در اولویت قرار گرفت. با این حال، کاهش درآمد نفت در دهه 1980 منجر به تجدید نظر مکرر و تاخیر در تحولات برنامه ریزی شده گردید.

با کلیک بر روی لینک ذیل متن کامل گزارش فوق الاشاره قابل دسترسی و مشاهده می‌باشد.

نگاهی اجمالی به اقتصاد لیبی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما