معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۰:۰۵ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

خط لوله(IP) در حالت سکون

با وجود تضمین‌های مکرر دولت های متوالی مبنی بر اینکه این طرح هنوز روی میز است، خط لوله گاز ایران و پاکستان به جایی نمی رسد. مخالفت اصلی با این پروژه از سوی بازیگران خارجی است که مایل به تکمیل خط لوله نیستند. این واقعیت نگران‌کننده بار دیگر در جلسه کمیته سنا برجسته شد، که طی آن مقامات به قانون‌گذاران گفتند که «نگرانی‌های تجاری و خارجی» مانع از تکمیل پروژه طولانی مدت شده است. بخش های خارجی مورد اشاره آمریکا و تا حدی عربستان سعودی هستند که از تعمیق روابط اقتصادی پاکستان با ایران از نظر ژئوپلیتیکی هراس و تردید دارند. جایی که نگرانی‌های تجاری وجود دارد - قیمت گاز، تامین مالی پروژه و غیره - می‌توان با ایران به صورت دوجانبه مذاکره کرد. با این حال، رفع نگرانی‌های دوستان خارجی ما در مورد این طرح، یک پیشنهاد پیچیده برای پاکستان است. سردرگمی و فقدان تعهد پیرامون این طرح، پاکستان را در مورد رعایت تعهدات بین‌المللی چندان مثبت نشان نمی‌دهد. دولت PDM در روزهای پایانی خود به ملت اطمینان داده بود که تلاش‌هایی برای دریافت معافیت‌هایی برای این پروژه از سوی ایالات متحده برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی انجام شده است. هر زمان که دولت منتخب بعدی مسئولیت را بر عهده گرفت، آنها باید با شفافیت به این موضوع رسیدگی کنند و منافع ملی را بالاتر از هر چیز دیگری حفظ کنند. اختلاف کمی در کشور وجود دارد که پاکستان به گاز ارزان برای خانه‌ها و صنایع خود نیاز دارد. با این حال، یک اقتصاد شکننده نمی‌تواند تحریم های تضعیف کننده را تحمل کند. بنابراین، باید در جبهه دیپلماسی یک رویکرد قانونی مناسب دنبال شود تا به ایالات متحده اطلاع داده شود که پاکستان باید به تعهد خود در قبال ایران احترام بگذارد. اگر یافتن دلار برای تامین مالی این طرح دشوار است، می‌توان از ارزهای جایگزین استفاده کرد، همانطور که یوان برای خرید نفت روسیه استفاده شد. واقعیت این است که در آینده، احتمالاً آشفتگی ژئوپلیتیکی افزایش خواهد یافت و از کشورهای در حال توسعه، از جمله پاکستان، به طور مستقیم و غیرمستقیم خواسته می‌شود که طرفی بگیرند. به عنوان مثال، ایالات متحده نیز با CPEC مشکلاتی دارد. اگر در آینده، واشنگتن از ما بخواهد که این طرح و دیگر طرح های مورد حمایت چین را کنار بگذاریم، آیا ما به آن عمل خواهیم کرد؟ با خط لوله نیز، می‌توانیم به توقف و ریسک داوری بین‌المللی کثیف ادامه دهیم و آماده پرداخت میلیاردها جریمه شویم، یا می‌توانیم منافع خود را در اولویت قرار دهیم، به منتقدان خارجی بگوییم طرح های مفید برای کشور که پاکستان به انرژی ارزان نیاز دارد و با این و سایر موارد پیش برویم.

https://www.dawn.com/news/1778463/pipeline-in-stasis

پاکستان قرارداد اولیه توافقنامه تجارت آزاد را با شورای همکاری خلیج فارس امضا کرد

گوهر اعجاز، وزیر موقت بازرگانی و جاسم محمد البودایوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، بیانیه مشترک دور نهایی مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد پاکستان و شورای همکاری خلیج فارس را در ریاض، عربستان سعودی امضا کردند.  پاکستان و شورای همکاری خلیج فارس دور نهایی مذاکرات را به پایان رساندند و یک توافق اولیه در مورد توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را در ریاض، عربستان سعودی امضا کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی که امروز از سوی وزارت بازرگانی منتشر شد، پاکستان و شورای همکاری خلیج فارس پس از برگزاری دور نهایی مذاکرات از 26 تا 28 سپتامبر 2023 در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، FTA را نهایی کردند. گوهر اعجاز وزیر موقت بازرگانی و جاسم محمد البودایوی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس بیانیه مشترک را امضا کردند. در این بیانیه آمده است: «هر دو طرف منتظر امضا، تصویب و اجرای سریع این توافق بودند که فصل جدیدی در روابط اقتصادی بین طرف‌های ما خواهد بود.  قبل از امضا و لازم الاجرا شدن موافقتنامه، یک فرآیند اداری و تصویب داخلی پیگیری خواهد شد.

https://www.dawn.com/news/1778542/pakistan-inks-preliminary-deal-on-free-trade-agreement-with-gulf-cooperation-council

 تصمیم برای اجرای خدمات کشتی از کراچی به گوادر به زودی

روز جهانی دریانوردی هر ساله برای یادآوری ایمنی اقیانوس ها و حفاظت از محیط زیست، جشن گرفته می‌شود. مدیرکل بندر و کشتیرانی علیا شهید می‌گوید که خدمات کشتی از کراچی به گوادر به زودی انجام خواهد شد. مراسمی‌به مناسبت روز جهانی دریانوردی در آکادمی دریایی پاکستان برگزار شد که در آن فرمانده تکاور رضوان علی منور، مدیرکل بنادر و کشتیرانی و کارشناسان در امور دریایی و اقشار مختلف مردم علاوه بر دریانوردی و مهندسی در آن حضور داشتند. مدیرکل بندر و کشتیرانی عالی شهید در گفتگو با رسانه‌ها به همین مناسبت گفت که به زودی یک کشتی از کراچی به گوادر راه اندازی شد، شرکت ملی کشتیرانی پاکستان تسهیلاتی را در اختیار خدمات کشتی قرار خواهد داد. مدیرکل بندر و کشتیرانی در ادامه گفت: روز جهانی دریانوردی هر ساله به منظور یادآوری ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط زیست دریاها گرامی داشته می‌شود، پاکستان از جمله کشورهایی است که اقداماتی را برای جلوگیری از آلودگی انجام داده است که قدمت آن به 50 سال آن نسبت داده می‌شود.

https://www.express.pk/story/2544275/6/

وزیر دارایی موقت: ممکن است باعث کاهش دوباره روپیه شود

دکتر شمشاد اختر، وزیر دارایی، گفته است که وضعیت نامشخص در کشور ممکن است باعث کاهش دوباره روپیه شود. وزیر دارایی موقت در جلسه کمیته دائمی امور مالی مجلس سنا گفت: با روی کار آمدن دولت موقت در 26 مرداد، اقتصاد کشور با چالش های جدی مواجه بود و تورم تاریخی در کشور وجود داشت. تورم ماهانه به 38 درصد رسیده بود. خبر خوب این است که تورم شروع به کاهش کرده است.

وی گفت: اقتصاد کشور به دلیل سیل و جنگ در اوکراین آسیب دیده است. در سال 2023، 4 میلیون نفر قربانی فقر شده اند. نرخ بیکاری به 10 درصد رسیده است. به وزارت مالیه مسؤولیت تهیه برنامه بهبود اقتصادی و اتخاذ تدابیر کوتاه مدت و میان مدت سپرده شده است. آنها تلاش می‌کنند اقدامات اقتصادی بهتری برای دولت آینده انجام دهند. دکتر شمشاد اختر گفت: به استان‌ها دستور داده شده که هزینه‌ها را کاهش دهند. صندوق بین المللی پول متعهد به اجرای این برنامه است. ذخایر ارزی بانک دولتی معادل یک ماه و نیم واردات شده است. افغانستان در برابر قاچاق از طریق تجارت ترانزیتی اقدام می‌کند. به سرمایه گذاران خارجی اجازه داده شده است که سود خود را به کشور بازگردانند. با قاچاق و قیمت مصنوعی دلار برخورد شد.

https://www.express.pk/story/2544087/6/

در عملیات پلیس پاکستان، 90 هزار کیسه کود از مناطق مختلف سند کشف و ضبط شد

سرکوب قاچاق و احتکار اوره در کراچی نتایج مثبتی را نشان می دهد و قیمت کودها عادی شده است. در حال حاضر قیمت هر کیسه کود به 500 تا 600 روپیه کاهش یافته است. هفته گذشته سرفراز بوگتی، وزیر کشور موقت از مبارزه با قاچاق و احتکار کالاهای اساسی مانند گندم، شکر، کود و روغن خبر داد. بر اساس گزارش وزارت کشور بیش از 90 دلال در احتکار کود به دلیل کمبود مصنوعی و افزایش قیمت در بازار دست داشته اند، در حالی که بیش از 85 هزار کیسه کود از باغات مختلف میرپور کشف و ضبط شده است. با توجه به این فعالیت‌های غیرقانونی احتکار و قاچاق، قیمت خرده‌فروشی هر کیسه اوره در نقاط مختلف کشور از 3100 تا 3400 روپیه به 4200 روپیه افزایش یافته است. سرتیپ  شیر شاه، مدیر اجرایی شورای مشورتی تولیدکنندگان کود پاکستان ضمن قدردانی از اقدامات دولت در مقابله با احتکار و فعالیت های قاچاق غیرقانونی، گفت که صنعت کود محلی همواره تلاش کرده است که کودهای ارزان قیمت و عرضه کافی آن به کشاورزان را تضمین کند. .

https://www.express.pk/story/2543831/6/

ذخایر ارزی پاکستان به 13.16 میلیارد دلار رسید

به گفته بانک مرکزی پاکستان، کل ذخایر خارجی نقدینگی پاکستان به 13.161 میلیارد دلار آمریکا رسیده است در حالی که ذخایر نگهداری شده توسط بانک مرکزی به 7.636 میلیارد دلار رسیده است. بانک دولتی پاکستان در بیانیه‌ای که منتشر کرد، اعلام کرد که ذخایر SBP به دلیل پرداخت بدهی در هفته منتهی به 22 سپتامبر 2023 با 59 میلیون دلار کاهش به 7.69 میلیارد دلار رسیده است. در همین حال، خالص ذخایر خارجی نگهداری شده توسط بانک‌های تجاری در حدود 5.525 میلیارد دلار، اضافه شده است.

https://pakobserver.net/pakistans-foreign-exchange-reserves-stood-at-13-16b/

پاکستان به سرعت به نگرانی‌های امارات در مورد ممنوعیت صادرات گوشت غیر استاندارد رسیدگی می‌کند

اداره توسعه تجارت پاکستان (TDAP) برای رفع نگرانی‌های مطرح شده از سوی امارات متحده عربی در مورد صادرات گوشت غیر استاندارد که منجر به ممنوعیت موقت واردات شد، اقدام فوری انجام داده است. TDAP به طور فعال به ممنوعیت اخیر اعمال شده توسط وزارت تغییر آب و هوا و محیط زیست امارات بر صادرات گوشت تازه سرد (از طریق دریا) از پاکستان پرداخته است که از 10 اکتبر 2023 اجرایی می‌شود. این ممنوعیت به دلیل ورود چندین کانتینر گوشت گاو تازه غیر استاندارد به دبی بود که توسط مقامات شهرداری دبی گزارش شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که کیفیت پایین گوشت گویا به دلیل عملکرد نادرست سیستم‌های سرمایشی نصب‌شده در کانتینرها بوده که مسئولیت خطوط کشتی‌رانی است. همچنین مشخص شده است که صادرکنندگان درگیر ادعای خسارت علیه خط کشتیرانی کرده اند. کنسولگری پاکستان در دبی با ذینفعان مربوطه همکاری کرده تا علت این حادثه ناگوار را مشخص کند. آنها خواستار یک نشست رسمی‌با وزارت تغییر آب و هوا و محیط زیست امارات متحده عربی شده اند تا دیدگاه پاکستان را ارائه کنند و به طور جامع به نگرانی‌های امارات متحده عربی رسیدگی کنند. هدف این کنسولگری کاهش نگرانی‌های مطرح شده توسط مقامات امارات متحده عربی است و در عین حال قویاً از لغو این ممنوعیت حمایت می‌کند. TDAP متعهد به تسهیل روابط تجاری منصفانه بین پاکستان و امارات متحده عربی و در عین حال رعایت استانداردهای بین المللی کیفیت و ایمنی است. خوشبینانه است که گفتگو و همکاری سازنده به یک راه حل دوستانه منجر شود و امکان ازسرگیری صادرات گوشت تازه از پاکستان به امارات را فراهم کند. TDAP به نظارت دقیق تحولات در این مورد ادامه می دهد و اطمینان حاصل می‌کند که به طور موثر مدیریت و حل می‌شود. اخیراً گزارش شده بود که امارات متحده عربی واردات گوشت منجمد از پاکستان از طریق مسیرهای دریایی را به دلیل کشف قارچ روی گوشت به طور موقت ممنوع کرده است. این ممنوعیت که تا 10 اکتبر اجرا می‌شود، صادرات ماهیانه گوشت تازه پاکستان به امارات را تحت تأثیر قرار داده است که ارزش آن 12 میلیون دلار است که عمدتاً از طریق مسیرهای دریایی حمل می‌شود. پاکستان صادرکننده مهم گوشت تازه به امارات، عربستان سعودی و بحرین است.

https://www.timesofkarachi.pk/article/pakistan-swiftly-addresses-uaes-concerns-over-substandard-meat-exports-ban/2558

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما