معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۹:۵۱ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ورود یک هزار گردشگر خارجی از مرز شیرخان بندر قندوز به افغانستان

عبیدالله عابدی، مسئول کنسولی نمایندگی وزارت خارجه قندوز اعلام کرده است که در یک سال اخیر حدود هزار گردشگر خارجی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی برای دیدن مکان‌های تاریخی و تفریحی افغانستان از طریق شیرخان بندر قندوز وارد افغانستان شده‌اند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/276991/ورود-یک-هزار-گردشگر-خارجی-مرز-شیرخان-بندر-قندوز-کشور-یکسال-گذشته

 همکاری بانک جهانی برای ساخت راه آهن «افغان-ترانس» با ازبکستان

دفتر مطبوعاتی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد بانک جهانی در کنار خصوصی سازی پروژه‌ها در آن کشور در زمینه احداث خط آهن افغان ترانس نیز کمک می‌کند. بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور ازبکستان با «آیا بانگا» رئیس بانک جهانی در نیویورک درباره خصوصی سازی پروژه‌ها ، حکومتداری موثر، سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک بانک جهانی در اجرای پروژه‌ها از جمله احداث راه آهن افغان ترانس گفتگو کردند. بیانیه افزود میرضیایف و بانگا توافق کردند که شورای مشورتی بانک جهانی متشکل از چهره ‌های برجسته تجاری جهانی، به توسعۀ اقداماتی در زمینۀ جذب سرمایه گذاری مستقیم به ازبکستان کمک کند. مقام‌های افغانستان، ازبکستان و پاکستان درباره ساخت راه آهن افغان ترانس در سال 2018 به توافق ابتدایی دست یافتند. نمایندگان این سه کشور در ماه فوریه سال 2021 میلادی توافقنامه‌ای را امضا کردند که در نتیجه این راه آهن از شهر «مزارشریف» تا شهر «پیشاور» در ایالت «خیبرپختونخوا» ساخته شود. ساخت راه آهن افغان ترانس به دلیل تحولات دو سال اخیر افغانستان با تاخیر مواجه شده است اما نمایندگان ازبکستان، پاکستان و حکومت طالبان اخیراً در اسلام آباد درباره اجرای این پروژه به توافق رسیدند. این راه آهن با 573 کیلومتر طول، سالانه ظرفیت انتقال 20 میلیون تن کالا را خواهد داشت. در صورت ایجاد راه آهن افغان ترانس، کالاهای تجاری بین پاکستان و ازبکستان طی 3 تا 5 روز انتقال خواهند یافت. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/06/31/2960041/همکاری-بانک-جهانی-برای-ساخت-راه-آهن-افغان-ترانس-با-ازبکستان

 نیاز فوری افغانستان به بیش از 2 میلیون تن گندم در سال جاری

مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری می‌گوید که افغانستان امسال به بیش از 6 میلیون تُن گندم نیاز دارد که بیش از 4 میلیون تُن آن در داخل کشور تأمین شده و بیش از 2 میلیون تن گندم دیگر نیاز است» 

در سه سال گذشته به علت خشک‌سالی‌های مستمر، محصولات صلات گندم به ویژه گندم دیم در کشور کاهش یافته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/afghanistan-needs-more-than-two-million-metric-tons-of-wheat-this-year/

 فعالیت ۷ هزار مرغداری در افغانستان

مسئولان وزارت کشاورزی و دامداری طالبان می‌گویند که تلاش دارند تا زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تولید تخم وگوشت مرغ را در کشور فراهم کنند. به گفته مسوولان این وزارت، در حال حاضر حدود 7 هزار مرکز پرورش مرغ‌ در کشور وجود دارد و هر روز بر تعداد این مرغداری‌ها افزوده می‌شود. به گفته مسوولان انجمن وارد کنندگان تخم و گوشت مرغ فقط 5 درصد تخم و گوشت مرغ بازارهای کشور تولید داخلی است و باقی نیازمندی بازار از کشورهای همسایه وارد می‌شود. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/578607

نشست نمایندگان بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان در کابل

نشست دوجانبه نمایندگان بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان در کابل برگزار شد. وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان در صفحه ایکس خود نوشته است که در این نشست نمایندگان بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان، در مورد سرمایه گذاری روی نوشابه‌های غیر الکلی، سنگ‌های قیمتی، مواد معدنی، کود شیمیایی، نساجی ومواد نفتی بحث و گفتگو کردند. آرمان یسن تایوف، به نمایندگی از بخش خصوصی قزاقستان از تلاش‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌ها در استان‌های کابل، بلخ و قندهار خبرداده است. وی افزوده که به‌زودی نمایشگاه‌های مشترک صنایع در هر دو کشور، برگزار خواهد شد. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/579378

 پول افغانی سومین «واحد پول باثبات» در جهان شناخته شد

نشریه‌ امریکایی بلومبرگ، به تازگی در گزارشی گفته که در ۲۰۲۳، واحد پول افغانستان (افغانی) پس از ارزهای کلمبیا و سریلانکا، سومین ارز باثبات در جهان بوده است. در این گزارش آمده که میلیاردها دلار از کمک‌های انسان‌دوستانه و افزایش تجارت با همسایگان آسیایی، پول افغانستان را به صدر رتبه‌بندی جهانی در این سه ماه رسانده است. با این حال، کارشناسان اقتصادی ثبات پولی در یک سال اخیر را بر وضعیت اقتصادی شهروندان افغان بی تأثیر می‌خوانند. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-afghani-currency-was-recognized-as-the-third-stable-currency-in-the-world/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما