معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۰۷:۴۳ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته چهارم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 بانک مرکز پاکستان به پنج بانک دیجیتال تاییدیه‌های( IPA) اعطا می‌کند

در مراسمی مهم در ساختمان موزه بانک دولتی پاکستان (SBP) در کراچی، فرماندار SBP، آقای جمیل احمد به پنج بانک دیجیتال پیشنهادی از جمله HugoBank Pakistan، KT Bank Pakistan Limited، مشرق، راقامی، IPA اعطا کرد. SBP برای این پنج متقاضی موفق برای تأسیس بانک های دیجیتال در پاکستان در ژانویه 2023 گواهی عدم اعتراض (NOC) صادر کرد و به آنها اجازه داد به عنوان یک شرکت سهامی عام با کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP) ادغام شوند. این مؤسسات پس از یک فرآیند ارزیابی دقیق و بر اساس مجموعه ای جامع از پارامترها از جمله تناسب ساختار، تجربه و توان مالی انتخاب شدند. طرح کسب و کار؛ طرح پیاده سازی؛ بودجه و طرح سرمایه؛ استراتژی فناوری اطلاعات و امنیت سایبری و ترتیبات برون سپاری. پس از احراز الزامات لازم، اکنون مجوز اصولی به این نهادها اعطا شده است تا خود را به صورت عملیاتی برای راه اندازی خدمات مالی دیجیتال آماده کنند.

در مراحل بعدی، تمام بانک های خرده فروشی دیجیتال DRB اکنون 12 ماه فرصت دارند تا از نظر عملیاتی آماده شوند. پس از دستیابی به آمادگی عملیاتی، این مؤسسات ملزم خواهند بود برای شروع عملیات خود تأیید SBP را دریافت کنند.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/09/20/sbp-grants-in-principle-approvals-ipa-to-five-digital-banks-who-are-they/

حجم تجارت پاکستان با بحرین 400 درصد افزایش یافته است

کراچی، آقای عرفان اقبال شیخ، رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان (FPCCI)، اطلاع داده است که حجم تجارت دوجانبه در سال مالی 22 با بحرین تقریباً 400 درصد در مقایسه با سال مالی قبلی افزایش یافته است، زیرا در سال مالی 2022 به 595.12 میلیون دلار رسیده است. در حالی که در سال مالی 2021 119.95 میلیون دلار بود - با این حال، تراز تجاری دوجانبه به نفع بحرین است. شایان ذکر است که سفیر پاکستان در بحرین، H. E. ثاقب رئوف، از دفتر مرکزی FPCCI در کراچی بازدید کرد تا از جامعه تجاری در جهت ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور استقبال کند. و به صادرکنندگان پاکستانی کمک کند تا از دسته بندی محصولات جدید استفاده کنند. آقای عرفان اقبال شیخ افزود که پاکستان پتانسیل قابل توجهی برای صادرات به بحرین دارد. و پتانسیل برای کالاهای کلیدی شامل پلاستیک و اقلام (418.43 میلیون دلار) است. محصولات دارویی (313.33 میلیون دلار)؛ ابزارهای نوری و عکاسی (220.024 میلیون دلار)؛ مبلمان (190.87 میلیون دلار)؛ میوه‌ها و آجیل (189.17 میلیون دلار) و نمک، گوگرد، خاک و سنگ (159.33 میلیون دلار). آقای شببیر منشا، معاون FPCCI، تأکید کرد که سفیر تعیین شده باید تلاش کند تا مشاغل بیشتری را برای کارگران ماهر و نیمه ماهر پاکستانی در دسترس قرار دهد، زیرا ما منابع انسانی فراوانی را به پشتوانه جمعیت جوان خود در دسترس داریم. وی افزود که پاکستان به دلیل فروش محصولات پاکستانی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورها پس از تغییر نام تجاری با نام کشور ثالث، رنج می‌برد. و این پدیده باعث می‌شود که صادرکنندگان پاکستانی درآمد بسیار کمتری نسبت به کسانی که صرفاً محصولات پاکستانی را تغییر نام می دهند و با نام خود به فروش می رسانند، داشته باشند. آقای ثاقیب رئوف، سفیر پاکستان در بحرین، اظهار داشت که تفاهم نامه‌ها و سایر موافقت نامه‌های ترویج تجارت پاکستان با سایر کشورها وجود دارد. با این حال، بسیاری از آنها محقق نشده اند و حواله‌ها و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای کمک به مقابله با چالش‌های اقتصادی استفاده خواهندشد.

https://fpcci.org.pk/trade-volume-with-bahrain-has-surged-by-400/

 امارات واردات گوشت منجمد از پاکستان را از طریق دریایی ممنوع کرد

امارات متحده عربی واردات گوشت منجمد از پاکستان از طریق دریا را به دلیل کشف قارچ در یک محموله گوشت ممنوع کرد.این محموله گوشت توسط یک شرکت مستقر در کراچی از طریق دریا ارسال شده بود و کل محموله توسط مقامات امارات معدوم شد، در حالی که ممنوعیت واردات بیشتر گوشت منجمد از پاکستان از طریق کانال های دریایی حداقل تا 10 اکتبر اعمال شد. با این حال صادرات گوشت از طریق هوایی بدون هیچ وقفه ای ادامه خواهد داشت. پاکستان سالانه حدود 144 میلیون دلار گوشت به امارات صادر می‌کند.

نصیب احمد سیفی، صادرکننده گوشت، توضیح می دهد که این ممنوعیت نیست، بلکه مقامات امارات تحریم کرده اند تا زمانی که صادرکنندگان گوشت منجمد پاکستانی از پروتکل تعیین شده توسط کشور مقصد برای محموله‌های آتی پیروی کنند. طبق این پروتکل، صادرکنندگان موظفند محصولات خود را قبل از ارسال در کانتینر یخچالی از طریق دریا، بسته بندی وکیوم کنند. وی گفت: شرکتی که ظاهراً قارچ در محموله آن شناسایی شده است، گوشت را با بسته بندی در پارچه حمل کرده است و متأسف است که سهل انگاری در ارسال محموله صادراتی نام بدی را برای کشور به همراه داشته است. وی تاکید کرد: ممنوعیت صادرات گوشت تنها در مسیر دریایی است و صادرات از طریق هوایی بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

https://www.paktribune.com/news-details/uae-banned-import-of-frozen-meat-from-pakistan

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما