معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۵:۱۵ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در نیمه دوم شهریورماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

 برنج، ذرت و موز: سه محصول کاشته شده در دومینیکن در سال 2022

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار در سال 2022 حدود 383 هزار و 851 هکتار برنج در سراسر کشور کاشته شده است (افزایش 2.4 درصدی در مقایسه با سال 2021). در مجموع در سال گذشته 8 میلیون و 916 هزار و 900 تن محصولات کشاورزی تولید شد که شامل محصولاتی مانند برنج، ذرت، موز، نارگیل، بادام زمینی، لوبیا، بادمجان، سیر و غیره می‌شود. محصولاتی با بیشترین تعداد زمین زیر کشت در سال گذشته مربوط به برنج با 45.1 درصد، ذرت با 7.4 درصد و موز با 7.2 درصد است. در رابطه با تولیدات دامی، در سال 2022، 864 هزار و 863 تن شیر گاو تازه، 456 هزار و 734 تن گوشت مرغ، 239 هزار و 101 تن تخم مرغ، 61 هزار و 252 تن گوشت گاو و 80 هزار و 4.3 تن عسل تولید شده است. 

https://listindiario.com/economia/20230919/arroz-maiz-platano-tres-productos-mas-sembrados-pais-2022_773764.html

تجار برزیلی در ماه نوامبر وارد دومینیکن خواهند شد

 اولین نشست مربوط به تجارت و سرمایه گذاری میان جمهوری دومینیکن و برزیل"  با کمک سفارت جمهوری دومینیکن، وزارت امور خارجه و تجارت و مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن با موفقیت در ایالت سائوپائولو برزیل برگزار شد. در این رویداد تقریباً 175 نفر از جمله تعداد زیادی از بازرگانان از بخش های جهانگردی، لجستیک، کشاورزی، انرژی و معدن و غیره حضور داشتند. خانم پاتریسیا ویلگاس د خورخه، سفیر دومینیکن در جمهوری فدرال برزیل اعلام کرد که در ماه نوامبر تعداد زیادی از تجار برزیلی وارد جمهوری دومینیکن خواهند شد تا سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور را تقویت کنند. 

https://listindiario.com/economia/20230919/empresarios-brasilenos-vendran-pais-noviembre-consolidar-inversiones_773642.html

اتاق بازرگانی دومینیکن-آلمان سند همکاری با بانک توسعه و صادرات امضا کرد

اتاق بازرگانی دومینیکن-آلمان برای کمک به تقویت روابط تجاری میان آلمان و جمهوری دومینیکن قرارداد همکاری با بانک توسعه و صادرات (Bandex) امضا کرد. قرارداد مزبور توسط آقای کارستن پل ویندلر، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و گردشگری دومینیکن-آلمان و آقای خوان مصطفا، مدیر کل «Bandex» به امضا رسید. این سند به عنوان بخشی از تعهدات دو طرف بمنظور تلاش برای ارائه تسهیلات به اعضای اتاق و ارتقای روابط بین دو کشور است بطوری که بازرگانان دومینیکن با آلمان و بالعکس براحتی به تجارت بپردازند .

https://listindiario.com/economia/20230920/camara-comercio-dominico-alemana-firma-atrabajo-bandex-incentivar-negocios_773747.html

دومینیکن 20 هزار تن شکر وارد می‌کند

یک کشتی با 20 هزار تن شکر به عنوان بخشی از اقداماتی که در ماه جولای توسط هیئت مدیره موسسه ملی شکر به تصویب رسید در هفته جاری وارد جمهوری دومینیکن شد. تصمیم مزبور  پس از تحلیل عملکرد  تولید شکر در دوره تولیدی فعلی 2023-2022 گرفته شد که در ابتدا تحت تأثیر طوفان فیونا در سال 2022 و همچنین خشکسالی شدید قرار گرفت. هدف از واردات شکر تضمین عرضه بازار داخلی به عنوان بخشی از سیاست امنیت غذایی دولت است. 

https://listindiario.com/economia/20230905/importan-20-000-toneladas-azucar_771503.html

ECLAC: جمهوری دومینیکن امسال 3.7 درصد رشد خواهد کرد

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب سازمان ملل متحد (ٍECLAC) اعلام کرد که در طول سال 2023، پاناما با رشد  اقتصادی 5.1٪، پاراگوئه (4.2٪) و جمهوری دومینیکن (3.7٪) بالاترین نرخ رشد را در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب به خود اختصاص خواهند داد . ECLAC پیش بینی می‌کند که آمریکای لاتین در سال 2023 باید 1.7 درصد رشد کند و افزوده که تولید ناخالص داخلی منطقه باید 1.7 درصد در سال جاری افزایش یابد.

https://listindiario.com/economia/20230905/republica-dominicana-crecera-3-7-ano-proyecciones-cepal_771591.html

هشدار شیوع بالای تب دنگی در جمهوری دومینیکن

وزارت بهداشت عمومی دومینیکن تأیید کرد که بیشترین میزان بروز تب دنگی در سانتو دومینگو بزرگ و استان سانتیاگو متمرکز است، اگرچه این وضعیتی است که کل کشور را تحت تأثیر قرار می دهد. الادیو پرز، معاون بهداشت جمعی این وزارتخانه، نظارت بر این بیماری را دائمی دانست و از انجمن پزشکی دومینیکن (CMD) و انجمن‌های پزشکی تخصصی خواست آن را جدی بگیرند. پرز از وجود برنامه‌هایی برای کنترل این بیماری خبر داد. وی تصریح کرد که این مشکل منحصر به جمهوری دومینیکن نیست و دنگی امروزه کل منطقه قاره آمریکا را درگیر کرده است. بر اساس آخرین خبرنامه وزارت بهداشت عمومی تا پایان ماه آگوست 4663 مورد ابتلا و ۵ مورد مرگ ناشی از این بیماری در  این کشور کارائیب گزارش شده است.

https://www.plenglish.com/news/2023/09/06/high-incidence-of-dengue-fever-in-dominican-republic-causes-alerts/

جامائیکا :

جامائیکا یک پروژه بزرگ آب را اجرا خواهد کرد

آقای اندرو هولنس نخست وزیر جامائیکا در مورد جزئیات یک پروژه آبی بلندپروازانه با هزینه 209 میلیون دلار به نفع محله‌های شمال غربی کشور که در آن فناوری نقش کلیدی ایفا خواهد کرد اظهار داشت : "این اولین بار در یک بازه طولانی است که یک دولت می‌تواند هزینه‌های تعمیرات کلی را بدون گرفتن وام انجام دهد و انتظار می رود این اقدام به بازگشایی فرصت های اقتصادی در منطقه کمک کند".

https://www.jamaicaobserver.com/news/pm-promises-to-fix-public-sector-money-issues/

دومین نمایشگاه سالانه جهانگردی منطقه ای کارائیب برگزار شد

هشت وزیر جهانگردی کشورهای حوزه کارائیب در دومین نمایشگاه سالانه کارائیب انجمن مشاوران سفر آمریکا (ASTA) که دارای 18000 عضو می‌باشد  شرکت کردند که در جزایر تورکس و کایکوس (TCI) برگزار گردید . آقای ادموند بارتلت، وزیر جهانگردی جامائیکا که در این نشست حضور نداشت از طریق یک پیام ویدئویی در مورد بهبود وضعیت بخش جهانگردی در جزیره جامائیکا پس از کوید 19 سخنرانی نمود. مقاماتی که به صورت حضوری در این نشست شرکت کردند عبارت بودند از آقای چستر کوپر، معاون نخست وزیر و وزیر جهانگردی، سرمایه گذاری و هوانوردی باهاما؛ آقای دکتر ارنست هیلر، معاون نخست وزیر و وزیر جهانگردی، سرمایه گذاری، فرهنگ و اطلاعات سنت لوسیا؛ آقای ایان گودینگ-ادگیل، وزیر جهانگردی و حمل و نقل باربادوس؛ آقای رویساندرو سینتجه،  وزیر اقتصاد و جهانگردی کوراسائو؛ آقای هنری چارلز فرناندز، وزیر جهانگردی و امور خارجه آنتیگوا و باربودا و آقای لنوکس جان اندروز، وزیر توسعه اقتصادی، برنامه ریزی، جهانگردی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد خلاق، کشاورزی، زمین، شیلات و تعاونی گرانادا.

https://www.jamaicaobserver.com/news/summit-like-atmosphere-as-tourism-ministers-descend-on-asta-caribbean-showcase-tci/

PwC رقم ۵۲  میلیون دلار به پروژه STAR کمک می‌کند

شرکت حسابرسی PwC Jamaica ۵۲ میلیون دلار به پروژه STAR کمک خواهد کرد. این پروژه یک ابتکار تحول اجتماعی و اقتصادی است و توسط سازمان بخش خصوصی جامائیکا (PSOJ) و با مشارکت نیروی پلیس جامائیکا (JCF) ایجاد شده است. بروس اسکات، رئیس PwC جامائیکا گفت که این کمک مالی نشان دهنده تعهد سازمان او به بهبود جوامع و سرمایه گذاری در آینده جامائیکا است. او گفت پروژه STAR کاملاً با هدف ما برای ایجاد اعتماد در جامعه و حل مشکلات مهم همسو است و PwC جامائیکا مفتخر است که از PSOJ و JCF در این تلاش تأثیرگذار حمایت کند. ما متعهد به ایجاد تأثیر پایدار در جوامع خود از طریق مشارکت در زمان، تخصص و منابع خود هستیم. ما این را فرصتی برای سرمایه‌گذاری در آینده کشورمان می‌دانیم و از مشارکت در این ابتکار ارزشمند بسیار خوشحالیم.

پروژه STAR یک پروژه تحول اجتماعی و اقتصادی پنج ساله است که جوامعی را هدف قرار می دهد که منابع کافی ندارند و جوامعی را که سطح بالایی از جرم و جنایت یا خشونت را تجربه می‌کنند، هدف قرار می دهد. این پروژه  از طریق یک فرآیند مشاوره جامع در کشور به تعیین نیازها کمک می‌کند، که بیشتر توسط داده‌ها و تجزیه و تحلیل های گسترده داده‌ها پشتیبانی می‌شود.

https://jamaica.loopnews.com/content/pwc-donates-52-million-project-star

اقتصاددان بریتانیایی تله فناوری جامائیکا با درآمد متوسط را خاطرنشان کرد

یک اقتصاددان توسعه از بریتانیا ادعا کرده است که جامائیکا، همراه با بسیاری از کشورهای دیگر، خود را در دام «تله فناوری با درآمد متوسط» گرفتار کرده است. او پیشنهاد کرد اگرچه گریز از این تله دشوار است، اما می‌توان با رویکردی هماهنگ از یک سیاست صنعتی قوی، توسعه زنجیره‌های ارزش جهانی برای تولید و ثبات سیاسی غلبه کرد. پروفسور آنتونیو آندرئونی از دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS)، دانشگاه لندن در مورد چالشی که اقتصادهای کوچکی مانند جامائیکا برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای افزایش بهره وری و حفظ مزیت رقابتی خود با آن مواجه هستند، توضیح داد. اگر بدانید که تنها 20 کشور 85 تا 90 درصد از زنجیره ارزش تولیدی در جهان را در اختیار دارند، شگفت زده خواهید شد. طی سال‌ها، ما شاهد افزایش تمرکز در تعدادی از بخش‌ها بوده‌ایم که ورود شرکت‌های جدید به آن فضا را بسیار دشوار کرده است. وی توضیح داد که این شرکت‌های مستقر، که توسط منافع ملی قوی پیش می‌روند و اغلب از حمایت دولت و حمایت نهادی گسترده‌تر بهره می‌برند.

https://jamaica.loopnews.com/content/uk-economist-highlights-jamaicas-middle-income-technology-trap

هائیتی :

مرز میان جمهوری دومینیکن و هائیتی بسته است

آقای ادواردو سانز لواتون، مدیر کل گمرک در جمهوری دومینیکن اطمینان داد که کل سیستم گمرکی کشور در امور تجاری با هائیتی بسته است. وضعیت فعلی به دستور های رئیس جمهور لوئیس ابینادر بر می‌گردد که دستور داده است مرز با کشور همسایه بسته شود. آقای لواتون اظهار داشت که هنوز "خیلی زود" است تا در مورد ضررهای مالی صحبت کنیم. تجارت دومینیکن و هائیتی بیش از یک میلیارد دلار در سال است. 

https://listindiario.com/economia/industria/20230920/republica-dominicana-afianza-compromiso-convertirse-hub-logistico-region_773880.html

سنت وینسنت و گرانادین:

کشورهای OECS می‌توانند مالکان اولیه خطوط هوایی جدید منطقه ای باشند

دکتر رالف گونسالوز، نخست وزیر سنت وینسنت و گرنادین گفت که سندی را از بانک توسعه کارائیب (CDB) مستقر در باربادوس دریافت کرده است که در آن پیشنهادی برای تامین مالی و راه اندازی یک خط هوایی منطقه ای ارائه شده است. مالکان اولیه این شرکت هواپیمایی می‌توانند دولت‌های سازمان کشورهای شرق کارائیب (OECS) باشند اما ما باید بانک توسعه کارائیب را نیز در این کار مشارکت دهیم. OECS جزایر آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، گرانادا، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سنت کیتس و نویس، مونتسرات، آنگویلا و جزایر ویرجین بریتانیا را شامل می‌شود. گونسالوز گفت که وی به عنوان محل استقرار دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی، سنت وینسنت و گرنادین‌ها را پیشنهادخواهد کرد.

https://caribbean.loopnews.com/content/oecs-countries-could-be-initial-owners-new-regional-airline

بلیز:

جامعه تجار تایوانی اقلام امدادی طوفان را به بلیز اهدا می‌کند

بلیز این هفته کمک مالی قابل توجهی دریافت کرد که توسط جامعه تجار تایوانی برای جبران خسارات ناشی از طوفان لیزا فراهم شده بود. به دنبال تأثیر ویرانگر طوفان لیزا در نوامبر 2022، سفارت بلیز در تایوان جمع آوری کمک مالی به بلیز را آغاز کرد. این کمپین حمایت 32 اهداکننده را در میان جامعه تجاری و بخش خصوصی تایوان جلب کرد. این کمک شامل 10000 دلار لوازم ضروری از جمله لباس، لوازم پزشکی، غذا، لپ‌تاپ و تبلت است. این کمک‌ها مکمل کمک‌های فوری دولت تایوان در پی وقوع طوفان لیزا است. کاندیس پیتس، سفیر بلیز در تایوان تاکید کرد این اقدام منعکس کننده دوستی پایدار 34 ساله بین بلیز و تایوان است.

https://caribbean.loopnews.com/content/belize-taiwanese-business-community-donates-hurricane-relief-items

منطقه کارائیب :

ECLAC از پروژه مطالعه اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب رونمایی می‌کند

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و دریای کارائیب (ECLAC) مطالعه اقتصادی 2023 آمریکای لاتین و کارائیب را آغاز خواهد کرد که وضعیت جهانی و منطقه ای را بررسی می‌کند.

این رویداد توسط خوزه مانوئل سالازار دبیر اجرایی اکلاک ریاست خواهد شد. این پژوهش برای اولین بار در سال 1948 منتشر شد، همان سالی که این نهاد تاسیس شد. شماره 75 این نشریه رفتار منطقه ای، تحولات مورد انتظار برای سال جاری و به طور فوق العاده، اولین پیش بینی تولید ناخالص داخلی (GDP) برای هر یک از کشورها در سال 2024 را خاطرنشان خواهد کرد. به گزارش وب سایت ECLAC، بخش دوم این مطالعه به تحلیل وضعیت اقتصاد کلان منطقه و نقش سرمایه گذاری در رشد و مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوایی می‌پردازد.

https://www.plenglish.com/news/2023/09/05/eclac-to-launch-economic-study-for-latin-america-and-the-caribbean/

اقتصاد کشورهای کارائیب در یک تقاطع - گزارش بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB)

گزارش جدید بانک توسعه بین‌آمریکایی (IDB) نشان می دهد که با وجود شوک‌های خارجی مداوم، پیشرفت در بهبود اقتصادی اکثر اقتصادهای حوزه کارائیب در حال رخ دادن است اما این گزارش هشدار می‌دهد که خطرات در کوتاه ‌مدت باقی می‌مانند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که اقتصادهای گردشگری محور از انقباض شدید ناشی از بیماری همه گیر در سال 2020 سریعتر از حد انتظار بهبود یافته اند. قیمت کالاها کاهش یافته است، اگرچه بالاتر از سطح قبل از همه گیری باقی مانده است. گزارش کلان IDB در اوایل سال جاری خواستار آماده سازی زمین اقتصاد کلان برای رشد مجدد شده است زیرا آمریکای لاتین و دریای کارائیب با تهدید سه گانه چالش های اجتماعی، مالی و رشد روبرو هستند. حوزه کارائیب نیز در برخورد با این چالش ها در دوراهی قرار دارد.

https://caribbean.loopnews.com/content/caribbean-economies-crossroads-idb-report

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما