معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۶:۵۱ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی صربستان

بخش دوم از گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته سوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبات رتبه اعتباری صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که آژانس مودی، رتبه اعتباری صربستان را در سطح Ba2 و با چشم‌انداز پایدار برای بهبود بیشتر حفظ کرده است. این آژانس خاطرنشان کرد که عامل کلیدی برای چنین تصمیمی، چشم‌انداز مساعد رشد اقتصادی در میان‌مدت، تاب‌آوری توسعه‌یافته اقتصاد در برابر توسعه نامطلوب در محیط بین‌المللی، تسویه حساب مالی عمومی و فضای مالی مناسب برای واکنش به شوک‌های احتمالی است. در اجرای اصلاحات ساختاری، همچنین بیان می‌شود که رشد تورم صربستان در دو سال گذشته، پیامد عوامل خارجی بوده و سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی به بازگشت تورم به محدوده هدف کمک می‌کند.

https://www.blic.rs/biznis/agencija-mudis-potvrdila-kreditni-rejting-republike-srbije/62pzted

تورم ناشی از افزایش مالیات بر مشتقات نفت در صربستان

کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که افزایش مالیات بر مشتقات نفتی در صربستان که حتی بدون مالیات نیز گران هستند، باعث افزایش جدید قیمت سوخت و شوک تورمی جدید می‌شود. میلان کوواچویچ، اقتصاددان، گفته است که همه مالیات‌های غیرمستقیم به همان اثر تورمی آنی منجر نمی‌شود، اما مالیات جدید بر مشتقات نفتی باعث افزایش تورم می‌شود. وی گفت: بر خلاف افزایش مالیات سایر محصولات، افزایش مالیات مشتقات نفتی معنی ندارد، زیرا نمی‌تواند به رشد و بهبود اقتصادی کمک کند، بلکه بر تورم که در حال حاضر نسبتا زیاد است، تأثیر می‌گذارد. لازم به ذکر است اصلاحات و الحاقیه‌های قانون مالیات بر مشتقات نفتی که موجب افزایش هشت درصدی مالیات بر مشتقات نفتی می‌شود، از اول اکتبر در صربستان اجرایی می‌شود.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/rast-akciza-akcize-inflacija-poskupljenje/

حمایت دولت صربستان از خانواده‌های دارای فرزند

دولت صربستان اعلام کرد که بیش از 700 هزار درخواست برای کمک به مادران دارای فرزند ثبت شده است. این کمک برای کودکان می‌باشد و مبلغ آن 10 هزار دینار است و برای 959 هزار کودک اعمال خواهد شد. همان‌طور که وزارت دارایی تایید کرده است، علاوه بر مادران دارای فرزند، پدران مجرد، سرپرستان و والدینی که فرزندانشان پس از 21 نوامبر 2006 متولد شده‌اند و شهروند صربستان هستند نیز واجد شرایط دریافت این کمک هستند. پرداخت کمک‌های مالی قرار است از 25 سپتامبر آغاز شود.

https://www.blic.rs/biznis/pomoc-drzave/do-sada-prijavljeno-959000-dece-za-pomoc-drzave-od-10000-dinara/ktelkm7

افزایش شدید درآمد سوپرمارکت‌های صربستان

اگرچه سال گذشته تورم صربستان 15.1 درصد بود، اما زنجیره‌های خرده‌فروشی بزرگ توانستند درآمد خوبی کسب کنند و بحرانی برای آنها وجود نداشت. برخی از آنها درآمد خود را تا 150 درصد افزایش دادند، در حالی که کارگران آنها افزایش دستمزد در حدود 10 درصد داشتند.

یکی از بزرگان خرده‌فروشی، زنجیره بلژیکی Delhaize است که در سال 2021 نزدیک به 3 میلیارد دینار درآمد کسب کرده بود و تنها در یک سال، درآمد آنها به بیش از 6.7 میلیارد دینار افزایش یافت که 127 درصد افزایش را نشان می‌دهد، با این حال، کارگران این سوپرمارکت زنجیره‌ای در پایان سال 10 درصد افزایش حقوق دریافت کردند. همچنین Univerexport در سال 2021 در حدود 447 میلیون دینار و در سال 2022 در حدود 872 میلیون دینار درآمد داشته است که به معنای افزایش 95 درصدی است. یکی دیگر از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی داخلی، DIS است که در سال 2021 در حدود 174 میلیون دینار و در سال بعد، 439 میلیون دینار درآمد کسب کرد که 265 میلیون دینار یا 152 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که افزایش دستمزدها در این خرده‌فروشی‌ها بین 5 تا 15 درصد بوده است.

تنها موردی که دستمزدها به میزان مناسبی افزایش یافت، سوپرمارکت‌های Gomex بود که در سال 2021 حدود 239 میلیون دینار و یک سال بعد حدود 423.5 میلیون دینار سود خالص ایجاد کردند که افزایش 77 درصدی را نشان می‌دهد. دستمزد کارگران این خرده‌فروشی، بهترین عملکرد را در بین تمام سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای داشتند و در یک سال و نیم گذشته دو بار و مجموعا 60 درصد افزایش یافتند.

https://nova.rs/vesti/biznis/veliki-trgovinski-lanci-u-srbiji-su-uvecali-zaradu-i-do-150-pitali-smo-prodavce-u-marketima-da-li-su-se-i-oni-barem-malo-ovajdili-od-toga/

برنامه‌ریزی صربستان برای تولید لیتیوم و بور در سال 2030

دولت صربستان در پیش‌نویس طرح ملی انرژی و اقلیم آب و هوایی، استخراج لیتیوم و بور را در نظر گرفته است. صربستان قصد دارد در سال 2030 در حدود 600 هزار تن لیتیوم، بور و سایر محصولات مرتبط تولید کند و انتظار می‌رود که این تولید تا سال 2050 ادامه یابد. تاکنون در چارچوب پروژه یادار، سالانه حدود 58 هزار تن کربنات لیتیوم تصفیه‌شده برای تولید باتری‌ها، 160 هزار تن اسید بوریک و 255 هزار تن سولفات سدیم تولید شده است که مجموعا در حدود 473 هزار تن می‌باشد.

https://n1info.rs/biznis/reri-srbija-2030-planira-da-proizvodi-600-hiljada-tona-litijuma-i-bora/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما