معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۲۳

نرخ تورم در عراق

بر اساس گزارش مجله CEO WORLD ، کشور عراق در سال 2022 با نرخ تورم 5 درصد نسبت به سال قبل از آن، در بین 150 کشور در رتبه 122 و در بین کشورهای عرب زبان در رتبه هفتم قرار گرفته است.

در این گزارش تأکید شده است قیمت های مصرف کننده به دلیل اختلالات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی (مخصوصا جنگ روسیه و اوکراین) از حالت نرمال خارج شده و در نتیجه، نرخ تورم در نیمی از کشورهای جهان افزایش یافته است.

در بین 150 کشور بررسی شده، سودان با بالاترین نرخ تورم با 139 درصد و پس از آن زیمبابوه با 105 درصد، ترکیه با 72 درصد، سورینام با 52 درصد و سریلانکا با 50 درصد در صدر فهرست قرار دارند. همچنین سایر کشورهایی که نرخ تورم بسیار بالایی داشتند عبارتند از هائیتی با 34، گینه با 31، مولداوی با 29، سیرالئون با 27، جمهوری دموکراتیک لائوس با 23 درصد و مالاوی نرخ تورم 21 درصدی را ثبت کرده است.

در این گزارش، کشور عراق در بین 150 کشور فهرست شده از نظر بالاترین نرخ تورم، در جایگاه 122 و در بین کشورهای عربی در رتبه هفتم قرار گرفته است.

در کشورهای عرب زبان، سودان دارای بالاترین نرخ تورم در سراسر جهان و در جهان عرب با 139 درصد است، پس از آن مصر با 14 درصد، موریتانی با 10 درصد و الجزایر با 9 درصد قرار دارند. تونس نرخ تورم 8 درصدی را ثبت کرده و مراکش با 7 درصد پس از آن قرار گرفته است. عراق، جیبوتی، قطر و امارات متحده عربی هرکدام با نرخ تورم 5 درصد بطور مشترک در در رتبه هفتم قرار دارند. بر اساس این گزارش، بحرین و اردن با نرخ تورم 4 درصد و عمان و عربستان نیز به ترتیب با 3 و 2 درصد تورم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، نرخ تورم در کشورهای امارت متحده و قطر در سال 2022 نسبت به سال 2021 از صفر و 2 درصد به 5 درصد رسیده، لیکن در مورد عراق از تورم 6.4 درصدی در سال 2021 به 5 درصد در سال 2022 نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

شایان ذکر است:

- طبق پیش بینی‌های اقتصادی، نرخ تورم در کشور عراق در سال جاری (2023) با کمی افزایش به حدود 6.63 درصد رسیده و پس از آن مجددا روند نزولی را تجربه خواهد نمود.

- از جمله دلایل ثبات تورم در عراق می‌توان به تراز تجاری مثبت این کشور، کنترل قیمت­ها از طریق واردات، تلاش دولت در جهت بهبود و پاکسازی ساختار اداری این کشور، چشم­انداز روشن اقتصادی و کنترل انتظارات تورمی مردم بر شمرد.

- مجله CEO WORLD یک نشریه اقتصادی/تجاری آمریکایی است که علاوه بر گزارشات مرتبط با تجارت، هر ساله گزارشاتی درباره رتبه بندی‌های مختلف کشورها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آموزشی و غیره منتشر می‌کند.

منابع آماری:

https://www.statista.com/statistics/327290/inflation-rate-in-iraq

https://ceoworld.biz/2023/09/07/ranked-these-are-the-countries-with-the-highest-inflation-rate/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما