معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بدهی خارجی پاکستان در یک ماه 907 میلیارد روپیه افزایش یافت

بانک دولتی پاکستان (SBP) گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد تا پایان ژوئیه 2023، بدهی دولت فدرال به 61.8 تریلیون روپیه افزایش یافته است. این نشان دهنده افزایش 907 میلیارد روپیه ای نسبت به ماه قبل است. اکسپرس تریبون، به نقل از گزارش SBP، گفت که داده‌های 16 ماه گذشته همچنین نشان می دهد که کل بدهی انباشته شده در دوره تصدی 16 ماهه دولت جنبش دموکراتیک پاکستان (PDM) بالغ بر 907 میلیارد روپیه بوده است. بدهی عمومی در مارس 2022 به 44.4 تریلیون روپیه رسید که تا ژوئیه 2023 به 61.8 تریلیون روپیه رسید.

عامل اصلی این امر، بازگشایی خطوط تامین مالی خارجی، پس از مذاکرات بین پاکستان و صندوق بین المللی پول (IMF) بود. یکی دیگر از عوامل مهم این افزایش، کاهش ارزش پول ملی است. بدون در نظر گرفتن استقراض جدید، کاهش ارزش پول به تنهایی بدهی خارجی را به میزان خیره کننده 7.8 تریلیون روپیه افزایش داد. سهم بدهی خارجی در کل بدهی نزدیک به 37 درصد است که کشور را حتی بدون استقراض بیشتر مستعد نوسانات ارزی می‌کند. طی چهار سال گذشته برنامه صندوق بین المللی پول، پاکستان نتوانسته نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی را افزایش دهد، که اولویتی برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی هیئت فدرال درآمد (FBR) در حال حاضر 8.6 درصد است.

انوارالحق کاکار، نخست وزیر موقت اخیراً اعلام کرد که به دنبال رئیس جدید FBR است. با این وجود، به نظر می رسد تاکید کمی‌بر کاهش هزینه‌های فدرال در مناطق تحت صلاحیت استانی وجود دارد.

https://humnews.pk/business/pakistans-external-debt-soared-by-rs-907-billion-in-one-month-sbp-report/

کنفرانس "روابط پاکستان-آسه آن، در راه رشد و شکوفایی"

پاکستان روابط بسیار صمیمانه ای با کشورهای عضو اتحادیه کشورهای شرق آسیا (آسه آن) دارد. با این حال، حجم تجارت آن با آنها بسیار کمتر از پتانسیل موجود است.این نظرات توسط سخنرانان در یک کنفرانس تعاملی با موضوع "روابط پاکستان-آسه آن: راه رشد و شکوفایی" که توسط شورای روابط خارجی پاکستان (PCFR) در یک هتل محلی در روز شنبه برگزار شد، بیان شد.سخنرانان گفتند که آسه آن با جمعیت 661 میلیون نفر و مجموع تولید ناخالص داخلی 3.3 میلیارد دلاری پنجمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان شده است.

زبیر طفیل، رئیس سابق فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان، گفت: آسه‌آن در سال 1967 تأسیس شد و کشورهای عضو به تدریج موانع تجاری را حذف کردند و اکنون همه کشورهای عضو به تدریج در حال رشد هستند.وی گفت: پاکستان برای افزایش تجارت خود باید از تجربه کشورهای عضو آسه آن بیاموزد. او بر این عقیده بود که آسه آن پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قدرت های اقتصادی پیشرو در جهان را دارد.

سرکنسول اندونزی در کراچی گفت که آسه آن یکی از شرکای تجاری بزرگ پاکستان است. حجم کل تجارت بین آسه آن و پاکستان در سال 2022 به سطح بالای 11 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، تراز تجاری به نفع کشورهای عضو آسه آن است. صادرات پاکستان به کشورهای عضو آسه آن 3.3 میلیارد دلار و واردات 8.8 میلیارد دلار بوده است. وی گفت که کشورهای عضو آسه آن خواهان همکاری بیشتر برای افزایش تجارت با پاکستان و سایر کشورها هستند.

سرکنسول مالزی در کراچی گفت که کشورهای عضو آسه آن بر صلح و امنیت منطقه ای تمرکز کرده اند. وی گفت که انتظار می رود روابط تجاری کشورهای عضو آسه آن با پاکستان در آینده بیشتر شود.

سرکنسول تایلند در کراچی گفت که آسه آن یکی از بزرگترین بازارها است و پتانسیل زیادی برای افزایش حجم تجارت بین پاکستان و کشورهای عضو آسه آن وجود دارد.

سرکنسول افتخاری فیلیپین گفت: تجارت دوجانبه پاکستان و فیلیپین به 200 میلیون دلار افزایش یافته است. فیلیپین تنها کشوری است که در منطقه آسه آن تعادل تجاری به نفع پاکستان دارد.

رئیس هیئت تجاری ویتنام گفت که پتانسیل زیادی برای افزایش تجارت دوجانبه بین ویتنام و پاکستان وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که ویتنام اکنون تسهیلات ویزای آنلاین را برای شهروندان پاکستانی ارائه می دهد. احسن مختار زبیری، دبیرکل شورای روابط خارجی پاکستان گفت: این نشست با هدف بررسی روابط تجاری کشورهای عضو آسه آن با پاکستان و برنامه ریزی برای افزایش این تجارت برگزار شد. سفیر حسن حبیب بعداً از حضور مهمانان در این جلسه تشکر کرد.

https://www.brecorder.com/news/40262469

https://islamabadpost.com.pk/interactive-session-on-pakistan-asean-relations-road-to-growth-and-prosperity/

پاکستان و امارات تا پایان ماه قرارداد تجارت آزاد امضا می‌کنند

وزیر بازرگانی، صنایع و تولید فدرال، دکتر گوهر اعجاز گفت: انتظار می‌رود این کشور جنوب آسیا در سفر آتی یک هیئت اماراتی ، قرارداد تجارت آزاد (FTA) با امارات متحده عربی امضا کند. امارات متحده عربی سومین شریک تجاری پاکستان پس از چین و ایالات متحده است. همچنین به دلیل نزدیکی جغرافیایی به پاکستان که هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می دهد، این کشور آسیای جنوبی به عنوان یک مقصد صادراتی ایده آل در نظر گرفته می‌شود. این کشور خلیج همچنین محل زندگی 1.8 میلیون مهاجر پاکستانی است و پس از عربستان سعودی، دومین منبع بزرگ حواله‌های ارزی برای این کشور آسیای جنوبی با بیش از 240 میلیون نفر است. اعجاز گفت: «هیئت امارات برای نهایی کردن قرارداد آزاد تجاری بین پاکستان و امارات برای پایان ماه سپتامبر برنامه ریزی شده است. فیصل نیاز ترمیزی، سفیر پاکستان در امارات متحده عربی، گفت که هر دو کشور نسبت به امضای توافقنامه که رسماً به عنوان توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) شناخته می‌شود، در سفر آتی خوشبین هستند.

ترمیزی گفت: برخی مسائل در حال مذاکره است و مایلیم در صورت رسیدن به توافق نهایی شود. به گفته سفیر امارات متحده عربی قبلاً با حدود 9 کشور قرارداد آزاد تجاری امضا کرده بود و در حال همکاری با پاکستان در این زمینه است. وی ادامه داد: «امضای موفقیت آمیز توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) به طور بالقوه تعرفه‌های تجاری را کاهش می دهد که می‌تواند درآمد و درآمد پاکستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. وی گفت: تجارت دوجانبه ما از سال گذشته تا امسال 24 درصد افزایش یافته است و پس از CEPA دسترسی به بازار ما در اینجا برای امارات افزایش خواهد یافت. سفیر افزود: "هم اکنون رویدادهای تجاری مهمی وجود دارد که ما در آنها شرکت کردیم و حضور پاکستان در هر بخش اعم از غذا، غذای بهداشتی، داروسازی و گردشگری در حال افزایش است."

https://www.nation.com.pk/11-Sep-2023/pakistan-uae-to-sign-free-trade-agreement-by-month-end

پاکستان در سال 2023 بیش از 3300 شرکت را در اتاق بازرگانی دبی ثبت کرده است

بیش از 3300 شرکت پاکستانی در سه ماهه اول سال 2023 به اتاق بازرگانی دبی (DCC) پیوستند، دیپلمات ارشد این کشور در امارات متحده عربی تایید کرد و افزود که توسعه نشان دهنده پویایی تجارت پاکستان و افزایش جذابیت امارات به عنوان مقصد سرمایه گذاری می‌باشد و اتاق در بیانیه ای که این هفته منتشر کرد، گفت که در مجموع 30,146 شرکت جدید در طول سه ماهه اول به DCC پیوستند. پس از آن امارات متحده عربی که 4445 شرکت را به ثبت رساند. پاکستان با 3,395 نهاد تجاری جدید، عضویت DCC را تضمین می‌کند که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 59 درصد افزایش نشان می دهد. به طور کلی، تعداد شرکت های پاکستانی با DCC به 40315 رسیده است. در بیانیه ای از محمدعلی راشد لوثه، مدیر عامل شرکت DCC آمده است که تنوع ملیت هایی که در میان شرکت های جدید نمایندگی می‌شوند، شور و نشاط محیط تجاری پویای دبی را برجسته می‌کند.

فیصل نیاز ترمیزی، سفیر پاکستان در امارات متحده عربی در مصاحبه با عرب نیوز گفت: این واقعاً یک پیشرفت مثبت است که بر انعطاف پذیری و پتانسیل کارآفرینی جامعه تجاری پاکستان و دیاسپورا تأکید می‌کند. او گفت که این توسعه همچنین بر پایه‌های اقتصادی قوی اقتصاد امارات متحده عربی تاکید دارد. وی ادامه داد: امارات متحده عربی تحت رهبری توانمند خود بر تنوع بخشیدن به اقتصاد خود از طریق مشارکت های اقتصادی جهانی متمرکز است و در میان مدت فرصت های تجاری سودآوری را در بخش های مختلف ارائه خواهد کرد. دبی مکانی ایده آل بود که پاکستان می‌توانست از آنجا با سایر کشورهای خلیج فارس و بقیه خاورمیانه تجارت کند. وی ضمن اشاره به مشارکت پاکستانی‌ها در همه بخش های اقتصاد امارات گفت: طی سال گذشته تعداد مهاجران پاکستانی از حدود 1.6 میلیون نفر به 1.8 میلیون نفر در امارات افزایش یافته است. ترمیزی اشاره کرد که بسیاری از کسانی که وارد این کشور خلیج شده اند، کارآفرین، پزشک، مهندس، بانکدار و کارگر بودند.

هیئت دیپلماتیک پاکستان با برقراری ارتباط فعال با DCC و به اشتراک گذاشتن فرصت‌های جدید با اتاق‌های داخل کشور همراه با اعضای دیاسپورای پاکستانی، تجارت این کشور را تسهیل کرد. سفیر گفت: «در سال‌های اخیر، ارتباطات تجاری ما با امارات متحده عربی بیشتر گسترش یافته است، که کارآفرینان و مشاغل مستقر در پاکستان را تشویق به ایجاد دفاتر محلی و همچنین ثبت نام خود در اتاق‌های محلی کرده است.» وی خاطرنشان کرد: این ماموریت با پرداختن به مسائلی مانند موانع غیرتعرفه ای نقش خود را در تسهیل تجارت ایفا کرده است. سفارت همچنین چندین شرکت پاکستانی متعلق به بخش‌های بهداشت، غذا، فناوری اطلاعات، گردشگری و سایر بخش‌ها را برای شرکت در نمایشگاه‌های تجاری آورد. او افزود: «این رویدادها کارآفرینان را با بازارهای امارات متحده عربی بسیار مورد نیاز قرار می‌دهند و بسیاری از کسب‌ وکارها متعاقباً حضور خود را در دبی تثبیت کردند.» ترمیزی گفت که هیئت پاکستان همچنین نقش خود را در تسریع توافقنامه همکاری اقتصادی دوجانبه با امارات که تا پایان سپتامبر امضا خواهد شد، ایفا کرده است. وی افزود: این توافق فرصت‌های بالقوه‌ای را هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد که کسب‌وکارها در موقعیتی قرار می‌گیرند که از این مشارکت نهایت استفاده را ببرند.» به گزارش عرب نیوز، فخرالدین دیوان، رئیس شورای بازرگانی پاکستان و امارات متحده عربی در فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI)، پذیرفت که گنجاندن شرکت های پاکستانی بیشتر در DCC یک دستاورد بزرگ بود. وی گفت: با این باز شدن بازار امارات متحده عربی برای محصولات پاکستانی، ما به طور خودکار قادر خواهیم بود ذخایر خارجی خود را به دلیل افزایش صادرات تقویت کنیم. او مدعی شد که دبی مرکز فعالیت‌های بین‌المللی و گردشگری است، و افزود که این امر باعث می‌شود شرکت‌های پاکستانی در معرض مصرف کنندگان بسیار گسترده‌تری در سراسر جهان قرار گیرند.

https://www.nation.com.pk/11-Sep-2023/pakistan-records-over-3-300-company-registrations-in-dubai-chamber-of-commerce-in-2023

 تورم هفتگی به بالاترین حد خود در سه هفته اخیر رسید

تورم هفتگی، همانطور که با شاخص حساس قیمت (SPI) اندازه گیری شد، به بالاترین حد سه هفته اخیر رسید و به 26.41 درصد برای هفته منتهی به 7 سپتامبر 2023 رسید. این افزایش ناشی از افزایش مداوم قیمت مواد غذایی و انرژی بود. نسبت به هفته مشابه سال قبل. بر اساس هفته به هفته، نرخ تورم 0.96 درصد افزایش یافت که فشار بیشتری بر قدرت خرید و درآمد قابل تصرف خانوارها وارد کرد.

بر اساس داده‌های دفتر پاکستان در طی هفته، از 51 قلم کالا، قیمت 32 قلم (62.75 درصد) افزایش، 5 قلم (9.80 درصد) کاهش و 14 قلم (27.45 درصد) نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی مانده است. آمار (PBS). افزایش قابل توجهی در قیمت انواع مواد غذایی از جمله افزایش 17 درصدی قیمت گوجه فرنگی، افزایش 10.87 درصدی قیمت پالس ماسور، افزایش 6.73 درصدی قیمت شکر، افزایش 4.66 درصدی قیمت سیر و 3.62 درصدی افزایش قیمت مشاهده شد. افزایش قیمت گور قیمت پالس مونگ 3.55 درصد، پیاز 3.43 درصد و پالس گرم 3.25 درصد افزایش یافت.

در بین اقلام غیر خوراکی، قیمت گازوئیل 6.28 درصد، LPG (گاز مایع) 5.19 درصد افزایش یافت و قیمت بنزین نیز 5.12 درصد در هفته افزایش یافت.در مقابل، قیمت مرغ 3.20 درصد، روغن خوراکی 5 لیتری 1.03 درصد، 2.5 کیلوگرم روغن نباتی 0.47 درصد، چای لیپتون 0.43 درصد و قیچ نباتی یک کیلوگرمی 0.14 درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته است. .تورم ماهانه معیار، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه گیری می‌شود، بالا باقی مانده است و به طور متوسط 27.8٪ در دو ماه اول (ژوئیه-اوت) سال مالی 2023-2024 جاری است. این در درجه اول به دلیل کاهش ارزش روپیه اخیر و تورم وارداتی، همراه با افزایش مداوم قیمت برق و فرآورده‌های نفتی بود. پیش بینی می‌شود که قرائت تورم ماهانه در شهریور به اوج خود برسد. برخی کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که دولت ممکن است قیمت بنزین را افزایش دهد و فشار تورمی‌بیشتری به اقتصاد بیافزاید.

در تلاش برای مهار تورم، انتظار می رود بانک مرکزی پاکستان در نشست آتی کمیته سیاست پولی (MPC) خود در 14 سپتامبر، نرخ اصلی خود را 1.5 تا 2 درصد افزایش دهد. Topline Research خاطرنشان کرد که تحولات مهمی از زمان آخرین نشست MPC در 31 ژوئیه 2023 رخ داده است، از جمله پاکستان که پس از چهار ماه متوالی مازاد حساب جاری، کسری حساب جاری 809 میلیون دلاری را در جولای ثبت کرده است. علاوه بر این، قیمت سوخت محلی حدود 19 درصد افزایش یافته است، قیمت بین‌المللی نفت به دلار آمریکا 6 درصد افزایش یافته است و روپیه 6 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است. این عوامل احتمالاً بر تصمیم کمیته بانک مرکزی در جلسه آتی MPC تأثیر خواهد گذاشت.

https://tribune.com.pk/story/2434922/weekly-inflation-hits-three-week-high

دولت موقت سند طرح بلندپروازانه ای را برای مشکل حمل و نقل عمومی‌کراچی اجرا می‌کند

در واکنش به بحران حمل و نقل عمومی در کراچی، دولت موقت سند از طرحی بلندپروازانه برای بازسازی زیرساخت های حمل و نقل شهر رونمایی کرده است. این اقدام در پاسخ به گزارش بانک جهانی مبنی بر کمبود قابل توجهی در حدود 13000 اتوبوس مورد نیاز برای ایجاد یک سیستم جامع حمل و نقل عمومی در این کلان شهر صورت گرفته است. یک جلسه در اداره حمل و نقل سند، پروژه‌های پیشنهادی با هدف پر کردن این شکاف حمل و نقل به محمد یونس داغا، وزیر موقت دارایی، عواید و برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد.

گزارش بانک جهانی بر ضرورت دستیابی به 15000 اتوبوس برای ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی موثر در کراچی تاکید کرد. در حال حاضر، این شهر تنها 1029 اتوبوس دارد که شامل240 اتوبوس تحت سرویس اتوبوس مردمی، 100 اتوبوس در سیستم حمل و نقل سریع اتوبوس (BRT) و 689 اتوبوس قدیمی‌که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. برای تقویت شبکه حمل و نقل عمومی، یک مطالعه امکان سنجی برای خرید 500 اتوبوس اضافی در حال انجام است.

وزیر یونس داغا با درک فوریت این وضعیت، بر نقش حیاتی مشارکت عمومی و خصوصی در رسیدگی به مشکلات حمل و نقل کراچی تاکید کرد. وی بر اهمیت تشویق حمل و نقل های خصوصی با تجربه برای ایفای نقش اساسی تر در بخش حمل و نقل شهر اهمیت دارد. علاوه بر این، وزیر دغا به وزیر حمل و نقل دستور داد تا چارچوبی را برای ارائه وام های سهل الوصول به اپراتورهای خصوصی برای تهیه اتوبوس های جدید ایجاد کند. وی بر لزوم حفظ نرخ های کم بهره در این وام ها برای ایجاد انگیزه برای خرید اتوبوس های جدید تاکید کرد. یکی از پیشنهادات قابل توجه که از این جلسه توجیهی پدیدار شد، شامل ایجاد یک صندوق وقف برای ارائه وام های نرم به حمل و نقل های محلی با تجربه برای خرید اتوبوس های حمل و نقل عمومی‌بود. این اتوبوس ها تا زمانی که حمل و نقل ها پرداخت وام خود را تکمیل کنند، تحت نام دولت سند ثبت می‌شوند.

توافق بین شرکت کنندگان در جلسه توجیهی این بود که این اقدامات به حمل و نقل های محلی امکان می دهد به وام های مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند و در نتیجه کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی در کراچی را افزایش دهد. این ابتکار به عنوان گامی مهم در جهت رفع نیاز مبرم به اتوبوس های اضافی در شهر تلقی می‌شود.

دولت موقت سند تحت رهبری محمد یونس دغا، وزیر موقت، گام های فعالی برای بهبود حمل و نقل عمومی در کراچی برمی دارد. انتظار می رود پروژه‌های پیشنهادی و تسهیلات وام، تعداد اتوبوس ها را در جاده‌های شهر افزایش داده و کیفیت کلی و دسترسی به خدمات حمل و نقل عمومی را بالا ببرد و در نهایت به نفع ساکنان کراچی باشد.

https://www.timesofkarachi.pk/article/interim-sindh-government-launches-ambitious-plan-to-address-karachis-public-transport-shortage/2503

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما