معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۹:۲۱ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 هزینه سالیانه 31 میلیارد بیری ناشی از بیماری‌های غیر واگیر

به گزارش نشریه فورچون اتیوپی سالانه 31 میلیارد بیر (574 میلیون دلار) به دلیل بار ناشی از عوامل مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر که حدود نیمی از کل مرگ و میر را شامل می‌شود؛ از دست می‌دهد. این کشور به دلیل افزایش بیماری‌های غیر واگیر، از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان، که بر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، توسعه اقتصادی، بهره‌وری و افزایش نرخ ناتوانی تأثیر می‌گذارد، با نگرانی سلامت عمومی قابل‌توجهی مواجه است. طبق مطالعه‌ای انجام شده بر روی بیش از 180 مقاله تحقیقاتی در اتیوپی توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا، مرگ‌های قلبی عروقی حدود یک سوم کل مرگ‌ها را در اکثر ایالت‌های منطقه‌ای تشکیل می‌دهند. بر اساس مطالعه دیگری که در سال 2022 در کتابخانه پزشکی آمریکا منتشر شد، بار دیابت نیز در حال افزایش است، به طوری که بیش از 68 درصد از افراد تشخیص داده نشده و با نرخ مرگ و میر 32 درصد در کشور در حال افزایش است.

https://addisfortune.news/a-silent-epidemic-strikes-loudly

نارضایتی بانک‌ها از وضع سقف 14 درصدی افزایش وام از سوی بانک مرکزی

اقدام اخیر بانک مرکزی برای محدود کردن رشد وام‌ها، اعتراض مدیران بانک‌های تازه تاسیس را برانگیخته است. زیرا موسسات نوپا با راه‌های محدودی برای اعطای وام در یک محیط تورمی‌پرنوسان دست و پنجه نرم می‌کنند. بانک مرکزی اتیوپی اخیراً سقف 14 درصدی را برای رشد وام برای سال مالی آینده وضع کرده است، تصمیمی‌که مامو میهرتو، رئیس کل بانک مرکزی اتیوپی از آن به عنوان اقدامی ضروری برای مهار تورم مارپیچی دفاع کرد. مدیران 10 بانک تازه تاسیس از این سقف ابراز نارضایتی کردند. آنها استدلال می‌کنند که این محدودیت مانع از سود و رشد می‌شود، زیرا درآمد ناشی از بهره وام‌ها منبع درآمد اصلی آنها است.

https://addisfortune.news/new-banks-cry-foul-as-inflation-fears-take-centre-stage/

برگزاری نخستین کمیسیون مشترک وزارتی اتیوپی و سومالی

طبق اعلام وزارت امور خارجه اتیوپی، اولین نشست کمیسیون مشترک وزیران اتیوپی و سومالی در تاریخ 7 سپتامبر 2023 در موگادیشو برگزار شد. این نشست به ریاست مشترک معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اتیوپی، دمکه مکونن، و معاون نخست وزیر سومالی، صلاح احمد جاما، همراه با نشست مقامات ارشد که از تاریخ 5 تا 6 سپتامبر 2023 برگزار شد، برگزار گردید. دمکه مکونن در سخنان افتتاحیه خود ضمن تشکر از صلاح احمد جاما برای تشکیل اولین جلسه کمیسیون مشترک، اظهار داشت: تمرکز روابط دو کشور تا کنون بر مسائل سیاسی و امنیتی بوده و اکنون زمان آن فرا رسیده که فرصت‌های بیشتری برای گسترش زمینه‌های همکاری به نفع ملت‌های برادرمان کشف کنیم. وی همچنین از حسن شیخ محمود، رئیس جمهور، در مبارزه با گروه تروریستی الشباب به عنوان گامی حیاتی در جهت تضمین صلح و امنیت پایدار در سومالی تقدیر کرد. معاون نخست وزیر سومالی، صلاح احمد جاما، نیز به نوبه خود گفت: این کمیسیون مشترک یک لحظه تاریخی برای دو کشور است که می‌تواند به نفع دو ملت باشد. صلاح افزود: ما مشتاقانه منتظر تقویت روابط دیرینه خود هستیم که مبتنی بر اصل احترام متقابل و روابط برادرانه است. در پایان کمیسیون مشترک مقامات دو کشور، به امضای یادداشت تفاهم همکاری تجاری و صورتجلسه مورد توافق پرداختند.

https://www.fanabc.com/english/the-first-ethiopia-somalia-joint-ministerial-commission-held-in-mogadishu

کمک 25 میلیون دلاری نروژ جهت حمایت از بخش جنگداری اتیوپی

دولت نروژ اعلام کرد جهت حمایت از بخش جنگداری اتیوپی که سبب تعمیق همکاری‌های یک دهه‌ای این کشور با اتیوپی در زمینه جنگداری خواهد شد، 25 میلیون دلار کمک خواهد کرد. به گفته وزیر برنامه‌ریزی و توسعه، دولت نروژ در اجلاس آب و هوایی آفریقا در نایروبی برای حمایت از تعهدات اتیوپی برای جلوگیری از تأثیرات تغییرات آب و هوایی، این بودجه را اعلام کرد. دولت اتیوپی متعهد شده است که از استفاده پایدار یا حفاظت از تمام جنگل‌های باقی‌مانده در این کشور اطمینان حاصل کند و تا سال 2030 پوشش جنگلی را دو برابر کند.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3302705

افزایش 3.6 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نسبت به سال قبل

طبق اعلام کمیسیون سرمایه گذاری اتیوپی جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به اتیوپی در سال مالی 2022/23، 3.428 میلیارد دلار بوده که نسبت به عملکرد مشابه سال گذشته 3.64 درصد افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما