معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مخالفت وزارت دارایی ویتنام با اعطای یارانه 1000 دلار به خریداران خودروهای برقی

وزارت دارایی ویتنام با پیشنهاد وزارت حمل و نقل این کشور مبنی بر اعطای یارانه 1000 دلاری به خریداران خودروهای برقی مخالفت نمود. وزارت دارایی این کشور، اولویت قرار دادن افراد مستمند و فقرا را، دلیل مخالفت خود ذکر نموده و اظهار داشته است این نوع اعطای یارانه می‌تواند در برخی از کشورها ارائه شود، اما ارائه آن در ویتنام مورد انتقاد عموم مردم قرار خواهد گرفت. وزارت حمل و نقل ویتنام ماه گذشته به وزارت دارایی این کشور پیشنهاد اعطای یارانه 1000 دلاری به خریداران خودروی برقی و همچنین کاهش تعرفه‌های اسقاط این نوع خودروها را ارائه نموده بود. همچنین وزارت حمل و نقل درخواست اولویت دادن به فضای پارک خوردوهای برقی  در مقایسه با خودروهای بنزینی در مناطق شهری را مطرح نموده بود. بر اساس مطالعه برخط نشریه VnExpress، 74 درصد خوانندگان ویتنامی از پیشنهاد اعطای یارانه 1000 دلاری به خودروهای برقی حمایت نموده بودند. در حال حاضر، خودروهای برقی با تعداد 9 سرنشین و کمتر، تنها مشمول مالیات بر مصرف خاص 3 درصدی نسبت به مالیات 15 درصدی خودروهای بنزینی گردیده است. اعمال این نرخ تا فوریه 2027 معتبر خواهد بود. هر چند وزارت حمل و نقل ویتنام پیشنهاد تمدید این نوع مالیات بر خودروهای برقی را مطرح نموده است، لیکن وزارت دارایی این کشور به دلیل آنچه مغایرت آن با تعهدات ویتنام به سازمان تجارت جهانی ذکر شده، مخالفت نموده است. همچنین وزارت دارایی ویتنام با برخی دیگر از پیشنهادات وزارت حمل و نقل این کشور نظیر اعمال نرخ مالیات بر ارزش افزوده خودروهای برقی و تخفیف در تعرفه ثبت این گونه خودروها نیز مخالفت نموده است.

مجموعه سیاستی و پیشنهادات سیاستگذاری ویتنام در بخش استفاده از خودروهای برقی تنها شامل بخش مصرف نبوده و در بخش تولید نیز به شکل برجسته ای پیگیری شده است. شرکت خودروسازی وین فست Vinfast به عنوان تنها خودروساز این کشور از سال 2017 با ساخت خودروهای بنزینی فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت از سال 2022، بطور کامل تولید خودروهای بنزینی را متوقف نموده و تماما بر تولید خودروهای برقی متمرکز گردیده است. همچنین شرکت علاوه بر خودرو و اتوبوس برقی، طیف متنوعی از موتورسیکلت برقی نیز تولید می‌نماید. با توجه به نگرش و رویکرد این شرکت و سیاستهای کلی دولت ویتنام در زمینه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی، شرکت مزبور اعلام نموده است تا کنون 700 میلیون دلار در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت شارژ وسایط نقلیه برقی در سراسر کشور هزینه نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/no-1-000-subsidy-for-ev-owners-finance-ministry-4650750.html

افزایش قیمت‌های جهانی برنج و اخلال در زنجیره عرضه این محصول در ویتنام

اتحادیه غذای ویتنام اعلام نموده است در هفته‌های اخیرا، افزایش قیمت‌های برنج منجر به اخلال در زنجیره  عرضه برنج ویتنام شده و معامله‌گران قراردادهای خود را به  انتظار دریافت قیمت‌های بالاتر، فسخ می‌کنند. پس از اعمال محدودیت صادراتی برنج از سوی چند کشور در اواخر ماه گذشته، قیمت برنج صادراتی ویتنام به سطوح جدید قیمتی بین 620 تا 660 دلار در هر تن رسیده است. این افزایش قیمت، منجر به اخلال در زنجیره عرضه این کالا گردیده و عرضه‌کنندگان، به انتظار دریافت قیمت‌های بالاتر، قراردادهای خود را با صادرکنندگان این کالا فسخ می‌نمایند. از این رو، صادرکنندگان نیز با مشکل تامین و عرضه برنج به منظور صادرات مواجه گردیده‌اند. در ویتنام 200 صادرکننده برنج  تایید شده توسط وزارت صنعت و تجارت وجود دارند که می‌بایست گزارش قراردادهای خود را به طور منظم به وزارت بازرگانی و صنایع ارائه نمایند. فسخ مکرر قراردادهای خرید برنج از معامله‌گران، منجر به خلاء اطلاعاتی مقامات وزارت بازرگانی و صنعت ویتنام به منظور تنظیم بازار این کالا گردیده است. هند به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج، از اواخر ماه جولای، صادرات برنج غیرباسماتی خود را ممنوع اعلام کرد که در نتیجه آن، قیمت برنج ویتنام افزایش یافت. سال گذشته، ویتنام پس از هند و تایلند، سومین صادرکننده بزرگ برنج در جهان بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/surging-rice-prices-disrupt-supply-chain-association-4649091.html

افزایش سپرده‌های بانکی کسب و کارها و سازمانها در ویتنام

سپرده کسب و کارها و سازمانها در بانکهای ویتنام در 6 ماهه ابتدای سال جاری با ثبت رکورد تازه‌ای، با افزایش 4.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 5.98 کوادریلیون معادل 244.4 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ویتنام، سپرده‌های بانکی بر خلاف سه ماه ابتدای سال جاری که رو به کاهش بوده، در سه ماهه دوم، روند افزایشی به خود گرفته است. در حال حاضر، بیشتر نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر از 7.5 درصد می‌باشد که نسبت به نرخ‌های بش از 10 درصد در ابتدای سال جاری، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. کاهش سودآوری کسب و کارها و اعمال سیاست انقباضی پولی از سوی دولت به منظور کنترل تورم در اواخر سال 2022 موجب افزایش نرخ سود سپرده‌ها و در نتیجه افزایش سپرده‌های بانکی گردید. در سه ماهه دوم سال جاری، دولت به منظور تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و افزایش تقاضای کالاها در داخلی در سایه کاهش سفارشات کارخانه‌ای از خارج، نرخ سود سپرده‌های بانکی را بصورت دستوری در چندین مرحله کاهش داده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/businesses-hike-deposits-at-banks-4649522.html

تعهد سازمان تامین مالی بین‌المللی به سرمایه‌گذاری 1.9 میلیارد دلاری در ویتنام

سازمان تامین مالی بین‌المللی The International Finance Corporation (IFC) به عنوان واحدی از بانک جهانی متعهد به سرمایه‌گذاری 1.9 میلیارد دلاری در ویتنام در طول سال مالی 2023 گردیده است. سازمان مزبور اعلام نموده برنامه آن متمرکز بر چالش‌های اصلی اقتصادی ویتنام – از تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی تا موانع تجاری و شکاف تامین مالی بخش مسکن- در راستای کمک و حمایت از کسب و کارها به منظور احیای فعالیت در دروان پساکرونا و چالش‌های منفی داخلی و خارجی می‌باشد. از جمله بخش‌های مورد حمایت و تامین مالی IFC، بخش تولید دام BaF و فعالیت خرده فروشی GS25 می‌باشد. همچنین این سازمان ابراز داشته است مبلغ 1.3 میلیارد دلار برای تجارت کوتاه‌‎مدت و تامین مالی زنجیره عرضه به شرکتهای محلی ویتنام به ویژه در بخش‌های نساجی و عرضه‌کنندگان محصولات کشاورزی به منظور ادامه فعالیت تجاری آنها و در راستای حمایت از 100,000 فرصت شغلی تخصیص خواهد داد. علاوه بر این، سازمان مزبور از وزارتخانه‌های مرتبط ویتنامی در توسعه سیاستگذاری و ارائه مشوق به پروژه‌های سبز و تشویق بخش خصوصی ویتنام به مشارکت داوطلبانه در بازار کرین (carbon market) حمایت خواهد نمود. سازمان مزبور در منطقه آسیا پاسفیک، متعهد به تامین مالی 11 میلیارد دلاری در 108پروژه در سال مالی 2023 شده است که این میزان نسبت به سال قبل، افزایشی 10 درصدی نشان می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/ifc-commits-nearly-1-9b-in-vietnam-investment-4650179.html

زیان موسسات اعتباری در ویتنام در سایه مشکلات و ریاضت‌های اقتصادی

در نیمه نخست سال جاری، بسیاری از ارائه دهندگان تسهیلات به مصرف‌کنندگان، با کاهش سود و یا زیان مواجه شده که دلیل اصلی آن کاهش مخارج افراد در سایه چالش‌های اقتصادی می‌باشد. شرکت FE Credit به عنوان بزرگترین ارائه دهنده تسهیلات خرد اعتباری در نیمه نخست سال جاری، زیان نزدیک به 3 تریلیون دونگی ( معادل 125 میلیون دلار) را ثبت نموده است که مشابه زیان ثبت شده آن در نیمه دوم سال گذشته می‌باشد. پیش از این نماینده این شرکت اعتباری اعلام نموده بود، بخش تسهیلات اعتباری مصرفی در ویتنام در سال جاری به دلیل رکود اقتصادی و افزایش تورم، با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. بسیاری از کارگران با سطح حقوق متوسط و پایین متقاضی تسهیلات این موسسات اعتباری، شغل خود را از دست داده‌‎اند. سایر موسسات ارائه دهنده تسهیلات نیز کمابیش وضعیت مشابه‌ای دارند. کاهش سود فعالان این صنعت، در نتیجه دشواری جمع‌آوری اقساط تسهیلات صورت گرفته است، چرا که در شرایط دشوار اقتصادی که دریافت‌کنندگان تسهیلات به دلیل از دست دادن شغل و مواجهه با مشکلات اقتصادی و تورم قادر به بازپرداخت اقساط خود نیستند، دریافت اقساط از آنان با مشکل مواجه شده و منجر به کاهش سودآوری فعالان این صنعت گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/consumer-lenders-post-low-profits-amid-tightened-spending-4649086.html

کاهش 50 درصدی سود پارکهای صنعتی ویتنام- سنگاپور

در شش ماهه نخست سال جاری، سود 9 پارک صنعتی ویتنام-سنگاپور بصورت سال به سال، به نصف کاهش یافته است. شرکت سرمایه‌گذاری مشترک پارکهای صنعتی ویتنام-سنگاپور اعلام نموده است سود پس از کسر مالیات شرکت در نیمه اول سال جاری به 440 میلیارد دونگ معادل 18.2 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 55 درصد کاهش نشان می‌دهد. بدهی این شرکت نیز با 21 درصد افزایش به 10.3 تریلیون دونگ (430 میلیون دلار) رسیده است که از این میزان 1 تریلیون دونگ معادل 41.6 میلیون دلار مربوط به انتشار اوراق قرضه شرکتی می‌باشد. این اوراق قرضه بصورت 7 ساله و با نرخ کوپن 9 درصد در جولای 2021 به منظور تامین مالی پارکهای صنعتی Binh Duong و Nghe An و افزایش سرمایه در گردش آنها منتشر گردیده بود. این شرکت، در واقع جوینت ونچر میان Investment and Industrial Development corporation (Becamex IDC) و کنسرسیوم سرمایه‌گذاری سنگاپوری به رهبری Sembcorp Development corporation می‌باشد که در سال 1996 تاسیس شده است. در حال حاضر این شرکت مدیریت بهره‌برداری از 9 پارک صنعتی در نقاط مختلف ویتنام را بر عهده دارد. بر اساس اعلام شرکت، 880 شرکت از 30 کشور و با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلار بصورت استجاری در این پارکها استقرار دارند. این شرکتها زمینه اشتغال 250,000 نفر در سراسر ویتنام را فراهم نموده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/companies/vietnam-singapore-industrial-park-manager-sees-profit-cut-in-half-4649324.html

 هند شرکتهای بزرگ خود را به سرمایه‌گذاری در ویتنام تشویق می‌کند

در دیدار نخست وزیران ویتنام و هند در حاشیه 43 مین نشست آسه‌آن در جاکارتا، نخست وزیر هند اعلام نموده است شرکتهای بزرگ هندی را به سرمایه‌گذاری در ویتنام، به ویژه در بخش‌های تحول دیجیتال و انرژی تشویق می‌نماید. همچنین دو طرف در خصوص امضاء یادداشت تفاهم در زمینه تجارت الکترونیک و تجارت دوجانبه و کاهش اعمال محدودیت‌های تجاری بر محصولات دو کشور توافق نموده‌اند. علاوه بر این، مقامات هوانوردی دو کشور در خصوص امکان افزایش پروازهای مستقیم میان شهرهای بزرگ دو کشور رایزنی خواهند نمود. در ماه می سال جاری، تاییدیه شرکت هندی Tata Powers به منظور مطالعه امکان توسعه پروژه نیروگاه حرارتی Long Phu 2 Thermal Power با ظرفیت 1200 مگاوات در جنوب ویتنام مورد از سوی مقامات ویتنامی صادر گردید. این پروژه، بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/india-encourages-large-firms-to-invest-in-vietnam-4650520.html

ویتنام در فهرست مهمترین مقاصد سرمایه‌گذاری شرکتهای کره‌جنوبی

بر اساس مطالعه و بررسی صورت گرفته از سوی انجمن کره‌ایی The Korea International Trade Association (KITA) در خصوص مهمترین مقاصد سرمایه‌گذاری خارجی شرکتهای کره‌ایی، اعلام گردید ویتنام در فهرست مهمترین مقاصد قرار دارد. انجمن مزبور مطالعه‌ای در این خصوص از تاریخ 10 الی 30 اگوست بر روی 906 شرکت و هلدینگ‌های کره‌ای انجام داده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد جدای از اینکه آمریکا مقصد اول این شرکتها بوده است، لیکن تمرکز و توجه شرکتهای کره‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای ژاپن و چین، به سوی ویتنام و هند تغییر کرده است. کشورهای عمده مقصد سرمایه‌گذاری‌های شرکتهای کره‌ای در مطالعه مزبور به ترتیب آمریکا با 22.9 درصد، ویتنام با 8.7 درصد، هند با 7.3 درصد، چین با 7 درصد، ژاپن با 5.2 درصد، آلمان با 4.1 درصد، اندونزی با 3.8 درصد و عربستان سعودی با 3.1 درصد ذکر شده است. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد شرکتهای با توانمندی‌های صادراتی بسیار بالا، نخست کشور هند را اولیت خود قرار داده‌اند در حالی که کسب و کارهای با توانمندی صادراتی متوسط و کوچک، به کشورهای ویتنام و چین چشم دوخته اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-listed-as-future-key-destination-for-s-korean-firms-4650797.html

افزایش صادرات ماهی تن ویتنام به کره‌جنوبی

بر اساس اعلام اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام، در هفت ماهه نخست سال جاری، صادرات ماهی تن ویتنام به کره‌جنوبی با افزایش 2.5 برابری بصورت سال به سال، به رقم 7 میلیون دلار رسیده است. در مدت ذکر شده، صادرات ماهی تن ویتنام، افزایش 468 درصدی داشته است. اتحادیه فوق‌الذکر اعلام نموده است کاهش صید ماهی در کره‌جنوبی و افزایش تقاضا برای محصولات کنسروی در سایه کاهش مخارج مصرفی مردم، تقاضا را برای محصولات ویتنامی افزایش داده است. ویتنام، هشتمین صادرکننده بزرگ ماهی تن به کره‌جنوبی در نیمه نخست سال جاری بوده است، این در حالی است که بزرگترین صادرکننده ماهی تن به کره‌جنوبی، به تنهایی 77 درصد کل واردات ماهی تن کره‌جنوبی را تامین نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-tuna-exports-to-s-korea-soar-4649435.html

رکورد ثبت شرکت‌های جدید در ویتنام در 8 ماه نخست سال جاری

وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام اعلام نموده است در هشت ماه نخست سال جاری، تعداد 103,658 شرکت جدید در ویتنام تاسیس شده است که رکورد تازه‌ای محسوب می‌‎گردد. در ماه آگوست به تنهایی، 14000 شرکت جدید در ویتنام تاسیس شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 18 درصد افزایش نشان می‌دهد. از ابتدای سال جاری تا پایان ماه آگوست، 149,400 شرکت جدید و یا شرکتهای‌های بازگشت مجدد به بازار ثبت شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 0.03 درصد کاهش داشته است. بخش‌های آموزش با ثبت 35 درصد شرکت‌های جدیدالتاسیس و بخش بهداشت با 18.9 درصد، بیشترین تعداد ثبت شرکتهای جدید را داشته‌اند. اگر چه، سرمایه ثبتی شرکتهای تازه تاسیس با کاهش 14.7 درصدی برابر با 969.6 تریلیون دونگ (معادل بیش از 40.2 میلیارد دلار) بوده است. در دوره زمانی ذکر شده، 124,684 شرکت از بازار خارج شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 19.5 درصد رشد نشان می‌دهد. از این میزان، 71,833 شرکت فعالیت خود را متوقف نموده‌اند؛ 41,064 شرکت در حال انحلال بوده و 11,787 شرکت نیز بصورت کامل منحل گردیده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/record-number-of-new-firms-seen-in-eight-months-4648774.html

رتبه A+ رئیس کل بانک مرکزی ویتنام از سوی نشریه Global Finance

نشریه Global Finance در گزارش سال 2023 خود، رتبه A+ را به خانم نوئن تای هونگ، رئیس کل بانک مرکزی ویتنام اختصاص داد. خانم هونگ 55 ساله، اولین زن ویتنامی می‌باشد که به عنوان رئیس کل بانک مرکزی این کشور تعیین گردیده است. این نشریه آمریکایی، که عملکرد سالیانه روسای بانکهای مرکزی جهان را بررسی می‌نماید، در گزارش سال جاری خود، علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی ویتنام، روسای بانکهای مرکزی هند و رئیس هیات مدیره بانک مرکزی سوئیس را حائز رتبه A+ دانسته است. خانم هونگ از نوامبر 2020 و توسط مجلس ویتنام، به عنوان رئیس کل بانک مرکزی این کشور انتخاب گردید. وی دارای فوق لیسانس اقتصاد توسعه بوده، از سال 1991 در بانک مرکزی ویتنام مشغول به کار شده و تا کنون چندین پست مدیریتی در بانک مذکور داشته است. گزارش The Central Banker Report Cards که هر ساله و از سال 1994 توسط  Global Finance منتشر می‌گردد، عملکرد روسای بانکهای مرکزی 101 کشور و منطقه شامل اتحادیه اروپا، بانک دولتهای آفریقای مرکزی، بانک مرکزی کارائیب شرقی و غیره را بررسی می‌نماید. این بررسی و رتبه‌بندی از رتبه  A تا F و بر اساس عملکرد روسای بانک مرکزی در موفقیت در کنترل و مهار تورم، دستیابی به اهداف رشد اقتصادی، ثبات ارزی و مدیریت نرخ بهره صورت می‌گیرد. رتبه A برای بهترین عملکرد و رتبه F برای بدترین عملکرد در نظر گرفته می‌شود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-central-bank-governor-earns-a-in-global-finance-report-4648918.html

 افزایش قیمت بنزین به بالاترین میزان در 12 ماه گذشته در ویتنام

در ماههای اخیر، قیمت بنزین در ویتنام بصورت پیوسته افزایش یافته و به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسیده است. از ابتدای ماه جولای، قیمت بنزین بصورت پیوسته روند افزایشی داشته است. بنزین نوع پرطرفدار N95 با افزایش 1.1 درصدی به 24870 دونگ در هر لیتر رسیده است. ( هر دلار معادل 23500 دونگ می‌باشد). پیش این، وزارت صنعت و تجارت ویتنام، در بازه‌های 14 روزه، قیمت بنزین را تعیین می‌نمود. پس از نوسانات قیمت بنزین در فوریه 2022، شرکتهای عرضه کننده بنزین در ویتنام پیشنهاد بازنگری قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه مدت 3 الی 5 روزه را مطرح نمودند که در نهایت وزارت مزبور، بازه زمانی 10 روزه را جهت تعیین قیمت بنزین تعیین نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/markets/gasoline-prices-hit-12-month-high-4649643.html

7840.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما