معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۱:۵۹ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

رئیس جمهور ترکمنستان با استانداران آمادگی برای کاشت گندم و برداشت پنبه را بررسی کرد(6 شهریور)

خبرگزاری اورینت: آماده سازی برای کاشت غلات آتی و شروع برداشت پنبه موضوع اصلی جلسه‌ای بود که سردار بردی محمداف، رئیس جمهور روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس با حضور تنگگریگولی آتاهالیف، معاون نخست وزیر در مجتمع کشاورزی و صنعتی و استانداران برگزار شد.

روسای بخش زراعت از وضعیت میدانی، شخم و برنامه ریزی استان‌ها برای کشت زمستانه، آمادگی تجهیزات مزرعه و بذر برای کارزارهای آتی خبر دادند.

به گزارش برنامه خبری شبانگاهی رادیو و تلویزیون دولتی ترکمنستان، قبل از آغاز برداشت، کمباین‌های پنبه، کامیون‌ها،  نقاط جمع آوری و پنبه پاک کن‌ها که در حال بررسی فنی هستند به رئیس جمهور نیز گزارش شد.

علاوه بر این، کاشت سیب زمینی و سایر محصولات میوه و سبزی و مراقبت از نهال در زمین‌های کشاورزی ادامه دارد. در استان‌های داشغوز و لباب، کار فصلی در مزارع برنج و در استان ماری در مزارع چغندر در حال انجام است.

سردار بردی محمداف، پس از استماع گزارش ها به هر یک از رهبران دستورات مشخصی داد و از وی خواست که شخصاً کلیه مسائل سازمانی کاشت غلات را کنترل کنند تا آن را به صورت کیفی و مطابق با برنامه تقویم انجام دهند و همچنین تمام مراحل کمپین برداشت پنبه را آماده سازی کنند. رئیس جمهور گفت: در عین حال لازم است توجه به وظایف کشت سایر محصولات کاهش نیابد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59098/prezident-turkmenistana-obsudil-s-glavami-regionov-podgotovku-k-sevu-pshenicy-i-uborke-hlopka

 

تولید نفت در قدیمی ترین میدان "گومداغ" 20 درصد افزایش یافت(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: تولید نفت در یکی از قدیمی ترین میادین ترکمنستان "گومداغ" تقریبا 20 درصد افزایش یافت. به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، متخصصان اداره نفت و گاز "گومداغ نفت" شرکت دولتی "ترکمن‌ نفت"، در هفت ماه سال جاری 330 هزار و 500 تن طلای سیاه تولید کردند که 50 هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در مجموع، حجم رشد تولید نفت در چاه‌های میدان، تقریباً 20 درصد بود، برنامه تولید 12 درصد فراتر رفت. به گفته این نشریه، افزایش تولید در این میدان که امسال هفتاد و پنجمین سالگرد توسعه صنعتی آن را جشن گرفت، با معرفی شیوه‌های جدید برای استخراج منابع و همچنین نوسازی تجهیزات لازم برای این امر همراه است.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که به طور فعال ذخایر محلی را توسعه می‌دهند، توانستند حدود 3 میلیون متر مکعب گاز در مدت زمان ذکر شده تولید کنند. حالا کارشناسان شدت پمپاژ را برای دستیابی به نرخ های بالا به مناسبت روز استقلال کشور افزایش می دهند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59103/dobycha-nefti-na-mestorozhdenii-gumdag-vyrosla-na-20

 

پل جاده ای جدید خیابان کولیف را به مجتمع مسکونی "تازه زمان" متصل می‌کند(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، پل جاده ای جدیدی که خیابان کولیف و مجتمع مسکونی "تازه زمان" را در شمال غرب پایتخت به هم متصل می‌کند، به دستور وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان و آژانس دولتی مدیریت ساخت و ساز راه، ساخته می‌شود.

تا به حال، یک پل از طریق کانال به بزرگترین مجتمع مسکونی در عشق آباد ساخته شده است که به مرحله اول و دوم منطقه منتهی می‌شود. در حال حاضر، کار برای ساخت ساختمانهای مسکونی جدید در غرب آرایه جدید در حال انجام است که در ارتباط با آن زیرساخت های جاده ای لازم ایجاد می‌شود.

همه علاقه مندان می‌توانند طرح های پیشنهادی مربوطه را تا تاریخ 10 اکتبر 2023 به نشانی: عشق آباد، خیابان ارچبیل، 84 به وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان ارسال کنند.

تلفن‌های تماس: 44-46-64، 44-46-77.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59105/novyj-avtomost-soedinit-ulicu-gkulieva-s-zhilym-kompleksom-tyaze-zaman

 

اجرای پروژه "پنجره واحد برای عملیات صادرات و واردات" در ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش اداره گمرکات کشور، روسا و مسئولان وزارتخانه‌ها، ادارات و سازمانهای عمومی ترکمنستان که اعضای کمیسیون بین بخشی برای هماهنگی کار "پنجره واحد عملیات صادرات و واردات" هستند، در مورد پیشرفت این پروژه گفتگو کردند.

متخصصان و کارشناسان به گزارش‌هایی در مورد میزان پیشرفت و کار نهادهای مجاز در مورد راه اندازی و بهره‌برداری از سیستم جدیدی که به تسهیل مبادلات تجاری بین‌المللی کمک می‌کند، گوش فرا دادند. از کارمندان وزارت دادگستری ترکمنستان برای بررسی موضوعات ایجاد چارچوب قانونی لازم دعوت شد.

متخصصان مسائل راه اندازی ارتباطات و ارتباطات الکترونیکی آژانس "ترکمن آراگاتناشیک" از جزء دیجیتالی این سیستم در حال توسعه خبر دادند.

در این جلسه تصمیمات مشخصی در خصوص اجرای این پروژه اتخاذ شد که بر اساس فرمان سردار بردی محمداف، رئیس دولت در تاریخ 12 فوریه 2021 راه اندازی شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59106/realizaciyu-proekta-edinogo-okna-dlya-eksportno-importnyh-operacij-obsudili-v-turkmenistane

 

وزارت دادگستری ترکمنستان روش جدیدی را برای تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی در این کشور تصویب کرد(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: وزارت دادگستری ترکمنستان روش جدیدی را برای تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی و حیطه کاری آنها تصویب کرد. متن سند در پورتال اطلاعات حقوقی منتشر شده است.

بر اساس رویه بین المللی، تعداد دفاتر اسناد رسمی در ترکمنستان توسط وزارت دادگستری بر اساس معیارهای مختلف محدود می‌شود تا همزمان از در دسترس بودن خدمات اسناد رسمی‌برای همه شهروندان اطمینان حاصل شود و از رقابت ناعادلانه میان سردفتران جلوگیری شود.

بر اساس این دستور، در شهرهای عشق آباد و ارکاداغ به ازای هر سردفتر خصوصی باید 30 هزار نفر وجود داشته باشد. در شهرهای تابع استانی، یک دفتر اسناد رسمی می‌تواند برای 25 هزار نفر کار کند و در بخش های استان یک دفتر اسناد رسمی‌برای 20 هزار نفر کار کند.

بنابراین با احتساب نتایج سرشماری نفوس ترکمنستان که در سال 2022 انجام شد، حدود 34 سردفتر خصوصی می‌توانند در عشق آباد با جمعیتی بیش از 1.03 میلیون نفر کار کنند.

این سند همچنین مقرر کرد که به طور متوسط دفاتر اسناد رسمی‌باید 400-300 عمل اسناد رسمی در ماه انجام دهند و قرار دادن دفاتر در خارج از حوزه فعالیت - شهر یا استان ممنوع است.

این رویه همچنین پیش بینی می‌کند که تعداد دفاتر اسناد رسمی را می‌توان به طور متفاوت با در نظر گرفتن تقاضا و همچنین فاصله شهر ها در یک منطقه خاص از یکدیگر تعیین کرد.

دفاتر اسناد رسمی متخصصانی هستند که اعتبار اسناد، معاملات و سایر حقایق مختلف را تأیید می‌کنند. برای سردفتر شدن باید تحصیلات عالی حقوقی، تجربه کاری در زمینه مربوطه و قبولی در آزمون صلاحیت داشته باشید.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59116/minyust-turkmenistana-utverdil-novyj-poryadok-opredeleniya-kolichestva-notariusov-v-strane

 

استان داشغوز حدود 70 تراکتور جدید دریافت کرد(7 شهریور)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: در ایام آمادگی برای کاشت گندم زمستانه حدود 70 تراکتور جدید زراعی وارد استان داشغوز شد. این تراکتورها برای اولین بار در کاشت گندم که از روزهای آینده آغاز می‌شود استفاده خواهد شد. این خبر روز سه شنبه توسط رسانه‌های رسمی ترکمنستان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این تراکتورهای سنگین در بین بخش های استان داشغوز توزیع شد.

کشاورزان استان داشغوز امسال 145 هزار هکتار گندم کاشته اند و قصد دارند 265 هزار تن محصول برداشت کنند.

در طول عملیات کاشت، 2300 دستگاه تراکتور سبک، 520 بذرپاش و بیش از 650 دستگاه تراکتور زراعی به طور مداوم مشغول به کار خواهند بود.

در حال حاضر، کشاورزان، متخصصان سازمان‌ها و شرکت ها در حال کار برای آماده سازی کامل ماشین آلات کشاورزی و تکمیل سریع و موثر کاشت گندم زمستانه هستند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10694/dashoguzskii-velayat-poluchil-okolo-70-novyh-traktorov

 

قابل توجه تولیدکنندگان کالا در صنعت سبک! (7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: برنامه تجارت در آسیای مرکزی یوساید به صادرکنندگان آسیای مرکزی برای ورود به بازارهای جدید در خاورمیانه، اروپا، قفقاز، ایالات متحده آمریکا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی کمک می‌کند و همچنین به شرکت‌های منطقه در برقراری روابط با شرکای خود در داخل و خارج از آسیای مرکزی کمک می‌کند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند.

برای این منظور، برنامه تجارت یوساید در آسیای مرکزی از تولیدکنندگان (مالکیت خصوصی) کالاهای صنعتی سبک در ترکمنستان (در بخش هایی مانند صنعت پوشاک، صنعت نساجی، صنعت پوشاک بافتنی، صنعت چرم و کفش) دعوت می‌کند تا نظرسنجی بلیتز شرکت کنند.

این نظرسنجی به شناسایی شرکای علاقه مند با ظرفیت صادراتی بالا کمک می‌کند و به آنها پیشنهاد می‌شود از طرح های مختلف برنامه برای ورود به بازارهای خارجی و افزایش حجم صادرات استفاده کنند.

در این راستا، انظرسنجی را باید تا 10 سپتامبر 2023 تکمیل کنند.

لینک: https://forms.gle/zw3Dsg11CektUjtJ7

منبع: https://orient.tm/ru/post/59125/vnimaniyu-proizvoditelej-tovarov-legkoj-promyshlennosti

 

کشورهای حاشیه خزر آمادگی ایجاد مسیرهای جدید سفر دریایی را دارند(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: کشتی مسافربری "پیتر کبیر" قرار است تا فصل گردشگری آینده به بهره برداری برسد. کشتی در حال آزمایش روی آب است. ایگور بابوشکین، استاندار آستاراخان، خاطرنشان کرد که شرکای وی از ایران، ترکمنستان و قزاقستان آماده بررسی امکان ایجاد مسیرهای جدید سفر دریایی هستند.

"پیتر کبیر" در امتداد دریاهای ولگا، آزوف، سیاه و خزر، از غرب به آکتائو، ترکمن باشی، باکو و ماخاچ کالا حرکت خواهد کرد.

کشتی از این کلاس بیش از 60 سال است که در روسیه ساخته نشده است. هنگام ایجاد خط "پیتر کبیر"، کشتی آستاراخان مسیر جدیدی از کشتی سازی را به دست آورد. این به استان ما امکان می‌دهد تا سفارشات کارهای مشابه را بپذیرد. ایگور بابوشکین گفت: ما آماده پشتیبانی برای ادامه پروژه و ساخت کشتی مشابه از جمله برای شرکای خود از کشورهای حاشیه خزر هستیم.

کشتی "پیتر کبیر" در کارخانه کشتی سازی "لوتوس" برای اپراتور "موستورفلوت" ساخته شد. در این کشتی مسافران می‌توانند از رستوران‌ها، سالن دارای اسپا، سالن‌های ورزشی، استخرها و سونا استفاده کنند. در "هتل شناور" 155 کابین وجود دارد که می‌تواند 310 نفر را در خود جای دهد. 90 کارمند به گردشگران خدمات رسانی خواهند کرد. تا پایان سال این کشتی در رودخانه و دریا آزمایش می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59141/prikaspijskie-strany-gotovy-rassmotret-vozmozhnost-sozdaniya-novyh-kruiznyh-marshrutov

 

از اول سال جاری تاکنون ترکمنستان مبلغ 30 میلیون دلار سوخت مایع را به آذربایجان صادر کرده است(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان طی ژانویه تا ژوئن سال 2023، 75808 تن سوخت مایع برای مصارف صنعتی به آذربایجان صادر کرد. این را کمیته دولتی آمار آذربایجان اعلام کرد.

حجم هزینه صادرات در دوره مذکور بالغ بر 30.9 میلیون دلار بوده است. این تقریباً نیمی از ارزش کل واردات سوخت مایع توسط آذربایجان در سال جاری است.

آذربایجان در 6 ماه سال 2023 بیش از 166078 تن سوخت مایع برای مقاصد صنعتی از شریک های خود به قیمت 67.61 میلیون دلار خریداری کرده است.

حجم کل مبادلات تجاری ترکمنستان و آذربایجان در ژانویه تا ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.8 برابر افزایش یافت و به 485.46 میلیون دلار رسید.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59177/s-nachala-goda-turkmenistan-postavil-v-azerbajdzhan-zhidkoe-toplivo-na-30-mln

 

یک شرکت مشاور برای احداث صنعت پزشکی در شهر ارکاداغ انتخاب می‌شود(8 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، کمیته دولتی ساخت و ساز شهر ارکاداغ زیر نظر رئیس جمهور ترکمنستان مناقصه بین المللی را برای انتخاب شرکت مشاور با استفاده از روش پیشنهادی برای ساخت صنعت پزشکی و دارویی در شهر «هوشمند» اعلام کرد.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، برنامه‌هایی را برای ساخت تأسیسات صنعتی بزرگ و تخصصی در تولید داروهای مختلف بیان کرد که در عین حال به لزوم استفاده در تولید گیاهان دارویی محلی معروف به خواص درمانی اشاره کرد.

درخواست و پیشنهاد علاقه مندان تا 5 ماه سپتامبر در ساختمان شهرداری شهر ارکاداغ به آدرس: خیابان آرکاداغ 30 پذیرفته می‌شود.

تلفن‌های تماس: +993 12 57-29-08.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59154/konsaltingovuyu-kompaniyu-vyberut-dlya-stroitelstva-medproma-goroda-arkadag

 

جلسه کمیسیون بین بخشی مسائل خزر در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد(8 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در سایت رسمی وزارت خارجه این کشور گزارش شده که به رهبری رشید مرداف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، جلسه عادی کمیسیون بین بخشی ترکمنستان در مورد دریای خزر در ساختمان وزارت امور خارجه در عشق آباد برگزار شد.

در این جلسه سایر اعضای دولت و نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف مرتبط با دریای خزر نیز حضور داشتند.

موضوع اصلی این جلسه، برنامه کاری کمیسیون برای سال 2023 بود که تعدادی از فعالیتها را با هدف تقویت همکاری با کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته است. شرکت کنندگان در این نشست در خصوص برنامه‌های مهمی‌که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، تبادل نظر کردند.

ترکمنستان برای توسعه روابط حسن همجواری و مشارکت با کشورهای حاشیه خزر بر اساس اصول برابری، احترام و منافع متقابل اهمیت زیادی قائل است. ترکمنستان همچنین در اجرای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که در سال 2018 توسط رهبران پنج کشور دریای خزر در آکتائو (قزاقستان) امضا شد، مشارکت فعال دارد. این سند ضوابط استفاده از دریای خزر و منابع آن را تعریف می‌کند و همچنین همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، دریانوردی، شیلات و سایر حوزه‌ها را تنظیم می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59226/v-mid-turkmenistana-proshlo-zasedanie-mezhvedomstvennoj-komissii-po-voprosam-kaspiya

 

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه از کمک بشردوستانه ترکمنستان به کودکان منطقه پریموریه تشکر کرد(8 شهریور)

خبرگزاری اورینت: وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه مراتب قدردانی خود را از ترکمنستان به خاطر کمک بشردوستانه ای که هفته گذشته برای کودکان در منطقه پریموریه آسیب دیده از بلایای طبیعی ارسال شد، ابراز کرد. پیامی در این باره در برنامه خبری شبانگاهی رادیو و تلویزیون دولتی ترکمنستان قرائت شد.

در این پیام تاکید شده است که این حسن نیت در روح دوستی و کمک متقابل به عنوان نمادی از سطح بالای روابط روسیه و ترکمنستان که بر اساس اصول مشارکت استراتژیک عمیق توسعه می یابد، تلقی می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59209/mid-rf-poblagodaril-turkmenistan-za-gumpomoshch-detyam-primorya

 

صندوق کودکان سازمان جوانان ترکمنستان برای سال تحصیلی جدید به کودکان لوازم التحریر اهدا کرد(9 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در روزنامه "بی طرف ترکمنستان" گزارش شده است که صندوق کودکان سازمان جوانان مختومقلی ترکمنستان در آستانه سال تحصیلی جدید اقدام به برگزاری مراسم خیریه با هدف کمک به کودکان از خانواده‌های نیازمند انجام داد.

در این مراسم باشکوه که در دفتر این سازمان برگزار شد، لوازم التحریر به دانش آموزان مدارس شبانه روزی تخصصی، موسسات پیش دبستانی و همچنین به کودکان از خانواده‌های پرجمعیت اهدا شد. آنها شامل دفترچه یادداشت، دفتر، مداد رنگی، دفتر طرح، رنگ، پلاستیک، خودکار و سایر لوازم مورد نیاز برای مطالعه بودند.

توجه ویژه ای به دانش آموزان کلاس اولی شد که برای اولین بار پشت میزهای مدرسه می‌نشینند. کوله پشتی مدرسه به همراه یک مجموعه کامل لوازم التحریر به آنها اهدا شد.

مراسم خیریه صندوق کودکان سازمان جوانان مختومقلی ترکمنستان به یک سنت حسنه تبدیل شده است که موسسات مختلف دولتی و خصوصی، کارآفرینان فردی و داوطلبان به آن می‌پیوندند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66444/detskii-fond-molodezhnoi-organizacii-turkmenistana-podaril-detyam-kancelyarskie-prinadlezhnosti-k-novomu-uchebnomu-godu

 

روزانه حدود 70 هزار تخم در مجتمع مرغداری کارآفرین آخال جمع آوری می‌شود(9 شهریور)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: روزانه حدود 70000 تخم در مجتمع مرغداری یکی از اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، تاجر باتیر آنانیازوف، جمع آوری می‌شود.

مجتمع مرغداری که در بخش آک باگدای استان آخال واقع شده است دارای بیش از 100000 مرغ تخمگذار است. این خبر را روز چهارشنبه دفتر مطبوعاتی اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در زمینی به وسعت 100 هکتار که متعلق به تاجر باتیر آنانیازوف است، انواع غلات کشت می‌شود که به طور گسترده به عنوان خوراک در این مجتمع طیور استفاده می‌شود.

علاوه بر این، مجتمع مرغداری تولید گوشت کارآفرین اورازنازار آنانیازوف، 20000 مرغ گوشتی را پرورش می دهد که با نام تجاری "جادیلی ساچاک" به خرده فروشی‌های کشور عرضه می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10704/na-pticekomplekse-ahalskogo-predprinimatelya-ezhednevno-sobirayut-okolo-70-tysyach-yaic

 

محصولات گوجه فرنگی تولیدی ترکمنستان در کشورهای خارجی مورد تقاضا است(9 شهریور)

برگزاری اورینت: از اول سال تاکنون حدود 27 هزار تن محصول گوجه فرنگی تولیدی ترکمنستان به کشورهای همسایه صادر شده است. به ویژه در بین خریداران خارجی، رب گوجه فرنگی کنسرو شده با نام تجاری "تری" از شرکت اقتصادی "آیلی یاز" مورد تقاضا است که شرکت های فرآوری آن در شهر داشغوز واقع است.

کارگاه‌های این کارخانه مجهز به تجهیزات مدرن تکنولوژیک می‌باشد. برای هشت ماه سال جاری، 215000 قوطی کنسرو گوجه فرنگی در این کارخانه تولید شد که به قفسه‌های خرده فروشی‌های داخلی و به مصرف کنندگان در کشورهای خارجی رفت. علاوه بر این، تحت نام تجاری "تری"، در این مدت، شرکت اقتصادی "آیلی یاز" حدود 60 هزار قوطی زردآلو، خربزه، آلو و همچنین 70 هزار قوطی هویج تولید کرد.

متخصصان تولید، دائماً در حال تکمیل طیف محصولات ارائه شده هستند. در بازارهای محلی می‌شود گوجه فرنگی در آب خود، گوجه فرنگی خانگی در ظرف شیشه ای، خیار شور، گوجه فرنگی، سیر و آجیکا خرید. به گفته وب سایت اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، علاوه بر این، این شرکت تعداد زیادی آب میوه و شربت مختلف سیب، آلو، زردآلو، گوجه فرنگی و غیره تولید می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59264/tomatnaya-produkciya-turkmenskogo-proizvodstva-polzuetsya-sprosom-v-stranah-zarubezhya

 

ترکمنستان یک میلیارد کیلووات ساعت برق به کشور قرقیزستان صادر کرد(9 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در نیمه اول سال 2023، قرقیزستان یک میلیارد کیلووات ساعت برق از کشور ترکمنستان وارد کرد. "تازبک" می نویسد چنین اطلاعاتی از سوی کمیته ملی آمار ارائه می‌شود.

در نیمه اول سال 2023، واردات برق در قرقیزستان 32.3 درصد افزایش یافت و به 2.1 میلیارد کیلووات ساعت رسید. ترکمنستان صادرکننده اصلی برق به کشور قرقیزستان است.

همچنین قزاقستان (667.6 میلیون کیلووات ساعت)، روسیه (283.4 میلیون کیلووات ساعت) و ازبکستان (145.6 میلیون کیلووات ساعت) در این فهرست قرار دارند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/66409/turkmenistan-gyrgyz-respublikasyna-1-milliard-kwt-sagat-elektrik-energiyasyny-eksport-etdi

 

تاریخ کاشت گندم و برداشت پنبه در ترکمنستان تعیین شد(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: کاشت گندم زمستانه از 6 سپتامبر در ترکمنستان و برداشت پنبه در ترکمنستان از 9 سپتامبر آغاز می‌شود. از این تاریخ کشاورزان استان‌های آخال، بالکان، لباب و ماری به صورت سازماندهی شده به آن خواهند پیوست. به دلیل شرایط خاکی و آب و هوایی محلی، استان داشغوز، واقع در شمال ترکمنستان، بعداً در 15 سپتامبر به آنها ملحق خواهد شد. چنین تاریخ هایی برای کمپین‌های کشاورزی فصلی اصلی در جلسه دولت در روز پنجشنبه تعیین شد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور خطاب به بزرگان افتخاری مردم، آغاز این کارها را به طور سنتی برکت داده و برای کشاورزان غله و پنبه محصول پربار، سلامتی و شکوفایی آرزو کرد.

همانطور که تانگیکولی آتاهالی اف، معاون نخست وزیر در مجتمع کشاورزی و صنعتی گزارش داد، تسطیح زمین، پر کردن رطوبت و آبیاری در حال حاضر در مزارع اختصاص داده شده برای کاشت گندم در حال انجام است. بذر و تجهیزات کشاورزی برای غلات کاران نیز تهیه شده است.  برای برداشت پنبه، کمباین‌ها و وسایل نقلیه برای حمل محصول، نقاط دریافت و کارخانه‌های پنبه پاک کن در آمادگی کامل هستند.

قبل از شروع کمپین‌های فصلی کلیدی، سمینارهایی با هدف افزایش سطح دانش روز روستائیان در زمینه کشت گندم و پنبه و تبادل بهترین شیوه‌ها و روش ها بین کشاورزان با حضور دانشمندان و متخصصان کشاورزی در محل برگزار می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59327/v-turkmenistane-opredeleny-daty-seva-pshenicy-i-uborki-hlopka

 

کارخانه کشتی سازی بالکان دو کشتی باری خشک می سازد(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: کارخانه کشتی سازی و تعمیر کشتی "بالکان" دو کشتی بار خشک برای آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه ای "ترکمن دنیز دربا یولاری" خواهد ساخت. فرمانی در این خصوص توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه دولت روز پنجشنبه امضا شد.

در این فرمان آمده است که این کشتی‌ها توسط متخصصان داخلی برای نوسازی پایه مادی و فنی ناوگان ملی ترکمنستان ساخته می‌شود.

کشتی‌های بار خشک نقش مهمی در تجارت و اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند، زیرا حمل و نقل کارآمد و ارزان بارهای مختلف را از طریق دریا فراهم می‌کنند. آنها قادر به حمل انواع محموله‌هایی هستند که نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59335/na-sudostroitelnom-zavode-balkan-postroyat-dva-suhogruza

 

ساختمان اداری جدید مرکز ارتباطات در ترکمن باشی ساخته می‌شود(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: آژانس "ترکمن آرا گاتناشیک" ساختمان اداری جدید مرکز ارتباطات را در شهر ترکمن باشی استان بالکان خواهد ساخت.

وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان اطلاعاتی مبنی بر برگزاری مناقصه مربوطه برای ساخت این تاسیسات منتشر کرده است.

علاقه مندان می‌توانند درخواست ها و پیشنهاد های خود را برای مناقصه به اداره بازاریابی و روابط اقتصادی خارجی وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان به نشانی: عشق آباد، خیابان ارچبیل، ساختمان 84 ثبت کنند.

پیشنهادات تا 13 اکتبر پذیرفته می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59336/v-turkmenbashi-postroyat-novoe-administrativnoe-zdanie-centra-svyazi

 

رئیس جمهور ترکمنستان در شهر ارکاداغ در مراسم افتتاحیه موسسات آموزشی شرکت کرد(10 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه تعدادی از موسسات آموزشی در شهر آرکاداغ شرکت کرد.

اولین دانشگاهی که افتتاح شد آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام آبا آنایف بود که به ابتکار قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان تأسیس شد.

سپس رئیس دولت در افتتاح مدرسه حرفه ای متوسطه آموزشی به نام بردی محمد آنایف و مدرسه متوسطه حرفه ای پزشکی به نام ساچلی دورسونوا شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، امروز مراسم افتتاحیه در سایر موسسات آموزشی شهر ارکاداغ نیز برگزار شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66486/prezident-turkmenistana-prinyal-uchastie-v-ceremonii-otkrytiya-uchebnyh-zavedenii-goroda-arkadag

 

ماه "ایمنی جاده ای" در ترکمنستان آغاز می‌شود(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ماه سنتی "ایمنی جاده آرامش زندگی ماست" در ترکمنستان آغاز می‌شود که از 1 تا 30 ماه سپتامبر سال جاری برگزار می‌شود. این مطلب در جلسه نمایندگان وزیران در 31 اوت اعلام شد.

با در نظر گرفتن توصیه‌های وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه، یک برنامه اقدامات تهیه شده است که تطبیق تدابیر جامع را برای تضمین ایمنی جاده‌ها فراهم می‌کند.

این کمپین حوزه‌های مختلفی از فعالیت های مرتبط با حمل و نقل و جاده‌ها را پوشش می دهد. به عنوان بخشی از ماه، رویدادهای مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود، به ویژه کنفرانس های موضوعی برگزار می‌شود.

هدف از این رویداد ها، آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به شهروندان، جلوگیری از تخلفات و همچنین ایجاد نگرش محترمانه نسبت به سایر کاربران جاده است. توجه ویژه ای به موسسات آموزشی می‌شود، جایی که کار برای آموزش عابران پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان شایسته و قانونمند انجام می‌شود. دانش‌آموزان و دانش‌جویان، قوانین راهنمایی و رانندگی را یاد می‌گیرند، در بازی‌ها و آزمون‌ها شرکت می‌کنند و از موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی که به موضوع ایمنی جاده‌ها اختصاص داده شده است، بازدید می‌کنند.

در این راستا به امانپسوف، معاون نخست وزیر به همراه وزیر امور داخله، استانداران استانها، روسای دانشگاه‌ها و مدیران مدارس متوسطه دستور داده شد تا در مورد اقدامات برای اجرای سازماندهی شده ماه مذکور در ماه سپتامبر بحث و تبادل نظر کنند و بعداً گزارشی از نتایج آن ارائه کنند.

علاوه بر این، کشور به بهبود چارچوب نظارتی حاکم بر ترافیک جاده‌ای ادامه می‌دهد. قوانین و مقررات جدیدی در حال معرفی هستند که الزاماتی را برای وضعیت فنی وسایل نقلیه، صلاحیت راننده، محدودیت سرعت و سایر جنبه‌های ترافیک جاده ای تعیین می‌کنند. همچنین کنترل و مجازات برای تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی تقویت می‌شود.

ترکمنستان در حال اجرای برنامه‌های هدفمند برای ساخت و تعمیر جاده‌ها، پل ها و سایر زیرساخت های حمل و نقل جاده ای است. تلاش می‌کنند تا یک شبکه جاده ای مدرن و ایمن ایجاد کنند که الزامات و استانداردهای بین المللی بالا را برآورده کند.

ماه "ایمنی جاده ای" برای کمک به ایجاد محیطی مطلوب در جاده‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان برنامه ریزی شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59346/v-turkmenistane-startuet-mesyachnik-bezopasnosti-dorozhnogo-dvizheniya

 

به هزاران دانش‌آموز کلاس اولی در سراسر ترکمنستان در روز 1 سپتامبر لپ‌تاپ داده شد(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: امسال بیش از 153 هزار دانش آموز کلاس اولی در اول ماه سپتامبر به مدارس ترکمنستان رفتند. آنها این روز را با جشن‌های شاد جشنی به یاد خواهند آورد که طی آن به تمام دانش آموزان جدید از طرف قربانقلی بردی محمداف، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان و سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، رایانه‌های شخصی لپ تاپ اهدا شد.

لپ‌ تاپ‌ها که به‌ عنوان هدیه برای دانش‌آموزان کلاس اولی توسط متخصصان یک شرکت فناوری داخلی به درخواست وزارت آموزش و پرورش ترکمنستان ساخته شده‌اند، نرم‌افزاری را بهبود بخشیده، ظرفیت حافظه را افزایش داده و استانداردهای کیفیت و الزامات پزشکی را برای کاربران جوان برآورده می‌کنند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59379/tysyacham-pervoklassnikam-po-vsemu-turkmenistanu-vruchili-noutbuki-1-sentyabrya

 

پتروناس و ترکمن گاز مدرسه ای را در روستای کیانلی بازسازی کردند(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: شرکت "پتروناس چاریگالی (ترکمنستان) سدن بهد" و شرکت دولتی "ترکمن گاز" مدرسه شماره 7 روستای کیانلی، استان بالکان ترکمنستان را به طور کامل بازسازی کردند. امروز در روز دانش و دانش آموزی جوان، ساختمان مدرسه به لطف یک پروژه اجتماعی مشترک جان تازه ای یافته است.

در مراسم افتتاحیه علاوه بر خود دانش آموزان، اهالی روستا، نمایندگان اداره محلی و مهمانانی از جمله شرکت پتروناس و شرکت دولتی ترکمن گاز حضور داشتند.

اسمادی بن اسماعیل، مدیر اجرایی "پتروناس چاریگالی (ترمنستان) سدن بهد"، سخنرانی کرد و در آن به تعهد "پتروناس" برای ادامه اجرای پروژه‌های اجتماعی با همکاری شرکت دولتی "ترکمن گاز" اشاره کرد.  وی همچنین روز دانش و دانش آموز را به دانش آموزان مدرسه و کادر آموزشی تبریک گفت.

زنگ درس به صدا درآمد، دانش آموزان با اجرای موسیقی وارد ساختمان مدرسه شدند. والدین و مهمانان به مراسم جشنی که توسط شرکت "پتروناس" ترتیب داده شده بود، دعوت شدند و در آن مراسم موسیقی، مسابقات ورزشی در قالب بازی‌های ملی ترکمنستان – "یالیک گاپدی" (پریدن برای روسری)، "یوپ چکدی" (طناب کشی) و "ترکمن ملی گورشی" (کشتی ملی ترکمنستان) داشت.

به تمامی‌برندگان و شرکت کنندگان هدایایی به یاد ماندنی اهدا شد. جوایز اصلی در قالب تلویزیون‌های مدرن 40 اینچی به نفرات برتر کشتی ملی ترکمن اهدا شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59356/petronas-i-turkmengaz-rekonstruirovali-shkolu-v-poselke-kiyanly

 

حجم تجارت ترکمنستان و ازبکستان از سال 2017، 5 برابر شد(10 شهریور)

خبرگزاری اورینت: از سال 2017 که توافقنامه مشارکت استراتژیک بین ترکمنستان و ازبکستان امضا شد، تجارت بین دو کشور 5 برابر شده است. تا پایان سال 2023، حجم تجارت متقابل به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

اکمالجون کوچکاروف در مقاله ای که به روز استقلال ازبکستان در 1 سپتامبر اختصاص داده شده است، در مورد آن نوشت.

رئیس نمایندگی دیپلماتیک همچنین خاطرنشان کرد: از زمان امضای توافقنامه فوق، روند همکاری‌های بین منطقه ای آغاز شده است، مکانیسم کار مشترک در چارچوب شورای بازرگانی بازرگانان ترکمنستان و ازبکستان ظاهر شده است.

سفیر ازبکستان در ترکمنستان همچنین بر اهمیت بیانیه تعمیق مشارکت راهبردی بین دو کشور که در اکتبر 2022 به امضا رسید، اشاره کرد که تأثیر بسزایی در گسترش روابط تجاری-اقتصادی و فرهنگی- انسانی خواهد داشت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59340/turkmenistan-i-uzbekistan-narastili-tovarooborot-v-5-raz-s-2017-goda

 

در ترکمنستان، آکادمی‌بین المللی پرورش اسب گواهینامه‌هایی از EEA و AEF اعطا شد(10 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز به آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام ابا آنایف در شهر آرکاداغ در فضایی باشکوه گواهینامه‌های بین المللی اعطا شد. این خبر را خبرگزاری دولتی ترکمنستان گزارش کرده است.

مارینا سچینا، رئیس اجتماع سوارکاری اوراسیا (EEA) گواهی افتخاری اجتماع سوارکاری اوراسیا را برای تأسیس آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام آبا آنایف در ترکمنستان به رئیس این دانشگاه اهدا کرد که اولین دانشگاه بین المللی در منطقه است که متخصصان بسیار ماهر در زمینه پرورش اسب و ورزش سوارکاری تربیت می‌کند.

همچنین احمد نوح آل ثانی، دبیرکل فدراسیون سوارکاری قطر و فدراسیون بازی‌های مدرن، گواهینامه فدراسیون سوارکاری آسیایی (AEF) را به رئیس دانشگاه جدید اعطا کرد: "آکادمی‌بین‌المللی با بهترین قابلیت‌ها و مزیت‌ها در تربیت متخصصان سوارکاری با مهارت بالا در منطقه است."

قبلاً گزارش داده بودیم که تعدادی از مدارس در ترکمنستان گواهینامه ورود به شبکه مدارس وابسته یونسکو را دریافت کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66489/v-turkmenistane-mezhdunarodnoi-akademii-konevodstva-vrucheny-sertifikaty-ot-eea-i-aef

 

آکادمی خدمات ملکی تحت نظر رئیس جمهور ترکمنستان گواهینامه‌های بهترین معماری و معرفی فناوری‌های پایدار و پیشرفته را دریافت کرد(10 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر" گزارش می دهد که در بخشی از مراسم افتتاحیه مجتمع جدید ساختمانهای آکادمی خدمات ملکی تحت ریاست رئیس جمهور ترکمنستان، به رئیس آکادمی‌گواهینامه‌هایی از دانشگاه "دویسبورگ اسن" (آلمان) و موسسه اقتصاد انرژی و فناوری سیستم های انرژی فراونهوفر (آلمان) اهدا شد.

گواهینامه بهترین معماری دانشگاه "دویسبورگ اسن" (آلمان) توسط آقای برند رینهل رسین استاد ارشد این دانشگاه ارائه شد.

پروفسور هارالد آپل، مشاور انستیتو، گواهینامه ای از مؤسسه اقتصاد انرژی و فناوری سیستمهای انرژی فراونهوفر (آلمان) را برای معرفی فناوری‌های پایدار و پیشرفته ارائه کرد.

در حال حاضر فناوری‌های دیجیتال و دستاوردهای علمی‌پیشرفته به طور فعال در ترکمنستان معرفی می‌شوند. استفاده از فن آوری‌های نوآورانه و روش های تدریس تعاملی در کلاس درس آکادمی‌به جذب عمیق مطالب و بهبود صلاحیت های کارمندان دولت کمک می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66508/akademiya-gosudarstvennoi-sluzhby-pri-prezidente-turkmenistana-poluchila-sertifikaty-za-luchshuyu-arhitekturu-i-vnedrenie-ustoichivyh-i

 

دانشمندان ترکمن روشی کشف کردند که در پرورش نباتات از خاک استفاده نمی‌شود.(11 شهریور)

خبرگزاری اورینت: مرد محمد خدایبردیف، رئیس آزمایشگاه تولید و تامین انرژی مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان، کاندیدای علوم فنی، با استفاده از الیاف پوسته نارگیل توانست راهی برای رشد کاهو و سبزیجات بدون استفاده از خاک در شرایط محلی بیابد.

همانطور که این دانشمند به "اورینت" گفت، روش کشت گیاهان بدون خاک، به اصطلاح هیدروپونیک، که با استفاده از آن دانشمندان خاک معمولی را با بستر نارگیل جایگزین کردند، چندین مزیت بسیار مهم را نشان داد.

بقایای فشرده گیاهان، قارچ ها، گل ها و بوته‌ها نیز می‌تواند به عنوان بستر استفاده شود. با این حال، محققان تصمیم گرفتند از پایه نارگیل استفاده کنند که سرشار از مواد معدنی است.

بنابراین، بر اساس نتایج به ‌دست‌ آمده، دانشمندان مرکز توانستند نه تنها مناسب بودن پایه هیدروپونیک در تولید محصولات، بلکه کارآمدی این روش را نیز تعیین کنند. بنابراین، با استفاده از یک بستر به جای خاک، می‌توان از فرآیندهای سست شدن آن، کنترل علف های هرز و ارائه تغذیه غنی به گیاهان جلوگیری کرد که در عین حال از هدر رفتن انرژی ارزشمند در توسعه سیستم ریشه جلوگیری می‌کند.

حاصل های به دست آمده باز این طریق با خلوص اکولوژیکی خود متمایز می‌شوند و از نظر فراوانی مواد مغذی نسبت به "برادران" خاک خود کم نیستند. مزایای دیگر شامل اجتناب از هزینه‌های درمان شیمیایی، کنترل آفات، پوسیدگی و بیماری‌های قارچی و کاشت مجدد است.

اما مهمترین مزیت استفاده از روش هیدروپونیک، چشم انداز رشد گیاهان حاصلدار در مناطق مختلف است. این ایده که کشاورزی توسعه یافته نیاز به خاک حاصلخیز دارد و هزینه‌های مربوط به نگهداری آن ممکن است ارتباط خود را از دست بدهد. اکنون می‌شود از باقی مانده‌های آلی استفاده کرد که استفاده از آنها نتایج چشمگیری را نشان داده است.

دانشمندان اکنون روی محلول های هیدروپونیک کار می‌کنند و آزمایش هایی را با استفاده از آب شور دریا برای آبیاری محصولات انجام می دهند. در حال حاضر این روش توسط بخش کشاورزی بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورود آن به کشاورزی ترکمنستان باعث تقویت پتانسیل مزارع این کشور می‌شود و به آنها امکان افزایش سطح کشت و برداشت را می دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59394/turkmenskie-uchenye-pridumali-kak-izbezhat-ispolzovaniya-pochvy-v-rastenievodstve

 

رهبر ملی ترکمنستان در کاخ "روهیت" در شهر ارکاداغ درس عمومی‌برگزار کرد(11 شهریور)

خبرگزاری اورینت: قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق ترکمنستان به مناسبت روز دانش و دانشجویان جوان در روز اول سپتامبر در کاخ "روهیت" در شهر آرکاداغ یک درس عمومی‌برگزار کرد.

در این درس معلمان، دانش آموزان و دانشجویان، روسای دانشگاه‌ها، جوانان متخصص شاغل در بخش های مختلف اقتصاد ملی، نمایندگان سازمان‌های دولتی و مدیران رسانه‌ها حضور داشتند.

سخنرانی رهبر ملی ترکمنستان به برنامه‌ها و تحولات گسترده در حال انجام در ترکمنستان اختصاص داشت که با هدف توسعه سریع کشور و تضمین زندگی مرفه برای مردم، تاریخ مردم ترکمنستان، ارزش های ملی و سنت های دیرینه و چالش های پیش روی جوانان انجام می‌شود.

رئیس مصلحت خلق ترکمنستان به اهمیت تحکیم پایه‌های استقلال ترکمنستان و اهمیت نسل جوان در توسعه این کشور توجه زیادی داشت. در این سخنرانی همچنین درباره دستاوردهای ترکمنستان در زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی، حمل و نقل، پزشکی و آموزشی صحبت شد.

رهبر ملی ترکمنستان از جوانان خواست تا سنت ها را گرامی داشته باشند، وطن خود را دوست داشته باشند و از نظر روحی و جسمی رشد کنند و برای این، دولت تمام شرایط لازم را ایجاد می‌کند.

قربانقلی بردی محمداف رئیس مصلحت خلق تاکید کرد که: "شما باید با پیروی از سنتهای مقدس نیاکان شجاع، نمونه‌های والای میهن پرستی، سخت کوشی و انسان دوستی را نه تنها در خانواده، بلکه در جامعه به نمایش بگذارید."

منبع: https://orient.tm/ru/post/59396/nacionalnyj-lider-turkmenskogo-naroda-provel-obshchij-urok-vo-dvorce-ruhyet-goroda-arkadag

 

بهبود آموزش پرسنل های مهندسی و فنی در عشق آباد مورد بحث قرار گرفت(11 شهریور)

خبرگزاری اورینت: دانشگاه بین المللی نفت و گاز به نام یاگشیگلدی کاکایف محل برگزاری کنفرانس عملی به منظور بهبود آموزش پرسنل های مهندسی و فنی برای بخش های مختلف اقتصاد ملی ترکمنستان شد.

در افتتاحیه این کنفرانس، معلمان دانشگاه خاطرنشان کردند که در عصر مدرن، بخش آموزش در ترکمنستان به طور هدفمند و سیستماتیک در حال توسعه است. هر ساله، ده‌ها موسسه آموزشی متوسطه، متوسطه تخصصی و آموزش عالی، موسسات آموزش پیش دبستانی، مراکز بهداشتی و درمانی کودکان در کشور به بهره برداری می رسند. آخرین دستاوردهای علم و روشهای نوین تدریس به طور گسترده در مدارس و دانشگاه‌ها معرفی می‌شود.

در این کنفرانس، اعضای هیئت علمی دانشگاه و سایر موسسات آموزش عالی کشور و همچنین دانشجویان به ارائه نتایج تحقیقات علمی خود پرداختند.

خاطرنشان شد که معلمان و دانشجویان دانشگاه بین المللی نفت و گاز به نام یاگشیگلدی کاکایف به طور مرتب مقالات علمی را بر اساس نتایج تحقیقات و کارهای طراحی در حال انجام در مجلات بین المللی منتشر می‌کنند.

در ژانویه تا آگوست سال 2023، بیش از 350 مقاله علمی‌توسط نمایندگان دانشگاه در مجلات علمی ترکمنستان و کشورهای خارجی منتشر شد. این امر نشان دهنده سطح بالای فعالیت علمی معلمان و دانشجویان این دانشگاه است که متخصصان عالی صنعت نفت و گاز کشور را فارغ‌التحصیل می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59397/v-ashhabade-obsudili-sovershenstvovanie-podgotovki-inzhenerno-tehnicheskih-kadrov

 

مدارس و مهدکودک های جدید در روستاهای استان آخال افتتاح شد(11 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در روز دانش و دانش آموزان، تعدادی از مدارس جدید در استان آخال افتتاح شد:

در روستای آکدپه بخش باهردن - برای 960 دانش آموز؛

در روستای برکارار، گنگشلیک کیچی آغا، بخش سرخس - برای 600 دانش آموز؛

در روستای گووشوت، بخش کاکا - برای 400 دانش آموز؛

در روستای شوکور بخشی، بخش کاکا - برای 600 دانش آموز؛

در روستای گاراخان، بخش کاکا - برای 400 دانش آموز.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر" کوچکترین اهالی روستای شوکور بخش کاکا و شهر تجن بخش استان آخال، مهدکودک هایی با هر کدام 320 صندلی هدیه گرفتند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66549/v-selah-ahalskogo-velayata-torzhestvenno-otkrylis-novye-shkoly-i-detsady

 

قربانقلی بردی محمداف از آسایشگاه "آرچمان" بازدید کرد(11 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که امروز قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان از آسایشگاه "آرچمان" در بخش بهردن استان آخال بازدید کرد و از نزدیک با پروژه‌های در نظر گرفته شده برای ساخت تاسیسات و بازسازی ساختمان‌ها و با شرایطی که در اینجا برای تفریح و بهبود سلامت مردم ایجاد شده است، آشنا شد.

در حال حاضر، کار در مقیاس بزرگ برای بازسازی آسایشگاه "آرچمان" آغاز شده است. در سال 2009، یک ساختمان جدید برای 400 نفر در اینجا ساخته شد. آب آشامیدنی مرکز بهداشتی درمانی که در 7 کیلومتری این مکان قرار داشت تامین شد و اقداماتی برای بهسازی قلمرو آسایشگاه انجام شد. علاوه بر این، راه سلامتی در اینجا گذاشته شد.

رئیس عالی ترین نهاد نمایندگی قدرت مردمی ترکمنستان صبح زود با هلیکوپتر به آسایشگاه آرچمان رفت که در آنجا خواص آب های معدنی، گل درمانی، روش های مختلف درمان آسایشگاهی به صورت علمی و گسترده در حال بررسی و کار در مقیاس برای استفاده موثر از پتانسیل آنها در حال انجام است.

قربانقلی بردی محمداف در سالن بالنی با افرادی که در حال استراحت و بهبود سلامتی خود هستند آشنا شد و از وضعیت آنها و شرایط ایجاد شده در اینجا جویا شد.

همانطور که اشاره شد، آب معدنی آسایشگاه "آرچمن" تأثیر مثبتی بر بدن انسان دارد. تعداد افرادی که برای تفریح و ارتقای سلامت به اینجا می آیند دائما در حال افزایش است.

رئیس مصلحت خلق دستور داد تا برای فراهم کردن همه امکانات برای افرادی که می خواهند سلامت خود را بهبود بخشند و همچنین وضعیت بهداشتی این اداره را تحت کنترل داشته باشند، توجه ویژه شود.

  قربانقلی بردی محمداف گفت: "شرایط ایجاد شده در اینجا برای استراحت و درمان راحت، کیفیت آب باید کاملاً مطابق با استانداردهای بین المللی باشد."

سپس رهبر ملی ترکمنستان به این اداره که از آب های شفابخش آسایشگاه آرچمان برای درمان استفاده می‌شود، رفت و با تجهیزات آن، شرایط ایجاد شده در اینجا و خدمات پزشکی ارائه شده آشنا شد. قربانقلی بردی محمداف با تاکید بر اهمیت توجه به مسائل بازسازی آن دستور داد تا تمام تلاش خود را به کار گیرند تا تجهیزات این اداره مطابق با نیازهای امروزی باشد.

سپس رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با طرح های دقیق بازسازی ساختمان‌های آسایشگاه "آرچمان" و ساخت امکانات بهداشتی مدرن و همچنین نقشه‌های مکان آنها آشنا شد.

پس از ساخت ساختمان جدید، استراحتگاه درمانی آرچمان می‌تواند برای 1320 نفر خدمات ارائه  دهد.

پروژه‌های ساختمان‌های جدید برنامه ریزی شده برای ساخت و ساز در قلمرو آسایشگاه آرچمان، بازسازی راه سلامتی، سایبان‌هایی که بیماران در زیر آن استراحت خواهند کرد، زمینهای بازی برای کودکان، خطوط لوله آب آشامیدنی و شفابخش، سیستم های تامین برق و گاز، سیستمهای فاضلاب و تعدادی از واحد های فنی، جاده‌ها، و همچنین محوطه سازی مناطق مجاور ساختمان‌ها و انواع نرده‌ها نیز در اینجا نشان داده شد.

رهبر ملی ترکمنستان پس از بررسی پروژه‌ها و طرح های ارائه شده، نظرات متعددی را ارائه و اصلاحات مناسبی را انجام داد.

  قربانقلی بردی محمداف گفت: "هنگام ساخت ساختمان‌های جدید و بازسازی ساختمان‌های موجود، ترکیب اصول معماری ملی با بهترین شیوه‌های بین‌المللی مهم است. در عین حال باید به حفظ رفاه اکولوژیکی منطقه که به نیاز اصلی در تهیه پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است، توجه ویژه ای شود."

سپس رهبر ملی ترکمنستان جلسه ای کاری برگزار کرد که با حضور برخی از معاونان نخست وزیر، روسای تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات از جمله بخش بهداشت و درمان و ساختارهای تخصصی برگزار شد.

همانطور که اشاره شد در حال حاضر ساختمان پزشکی دارای اتاق هایی برای فیزیوتراپی، ماساژ، طب سوزنی، فنگوتراپی (درمان با پارافین، اوزوسریت و گل)، درمان بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های حفره دهان و همچنین تمرینات فیزیوتراپی می‌باشد. درمان با استفاده از آب شفابخش انجام می‌شود که اثربخشی آن را افزایش می دهد.

رئیس مصلحت خلق ترکمنستان بر لزوم استفاده موثر از بهترین شیوه‌ها در ساخت تاسیسات جدید و بازسازی تاسیسات موجود تاکید کرد. در عین حال باید بر مسائل زیست محیطی تاکید ویژه داشت.

قربانقلی بردی محمداف گفت و از همه خواست تا خواسته‌های مطرح شده را در نظر بگیرند.  "کل قلمرو استراحتگاه سلامت باید یک واحه شکوفا باشد و همچنین مهم این است که هنگام انجام کارهای ساختمانی باید ویژگی‌های طبیعی منطقه را در نظر گرفت و از منبع آب شفابخش آرچمان مراقبت کرد."

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حین ساخت کلیه سازه‌های آسایشگاه و تکمیل آنها باید به بهسازی مکان‌های تفریحی مردم، کاشت انبوه درختان، راحتی نیمکت های تعبیه شده در آلاچیق‌ها برای تفریح و مناطق جنگلی توجه ویژه شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66553/gurbanguly-berdymuhamedov-posetil-sanatorii-archman

 

شرکت های آلمانی در حال بررسی فرصت هایی برای ارتقاء در بازار ترکمنستان هستند(11 شهریور)

خبرگزاری اورینت: روز جمعه دونیاگوزل گلمانوا، رئیس مجلس ترکمنستان، با اعضای هیئت آلمانی که به عشق آباد آمدند با دانیل والتر، مدیر کل شرکت "هیگینز سم" و مارکوس برندت، مدیر شرکت "پسه انژینیرینگ" دیدار کرد.

در این گفت‌وگو، امکان ارتقای کسب‌ و کار آلمان در بازار ترکمنستان، راه‌های گسترش همکاری‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک از جمله در بخش‌های ساختمانی و نفت و گاز و همچنین در سایر زمینه‌های توسعه اجتماعی-اقتصادی ترکمنستان که مسیری را برای نوسازی همه جانبه زیرساخت ها، معرفی فناوری‌های پیشرفته و راه حل های نوآورانه تعیین کرده است، مطرح شد.

مهمانان همچنین آمادگی شرکت های خود را برای ارائه تجربه و پتانسیل انباشته در زمینه تجهیزات آب و کمپرسور، فناوری‌های ذخیره سازی زیرزمینی و غیره به شریک های ترکمنستانی و اطمینان از مسئولیت پذیرترین رویکرد برای حل وظایف محول شده به آنها را اعلام کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59392/germanskie-kompanii-izuchayut-vozmozhnosti-prodvizheniya-na-turkmenskom-rynke

 

تولید آب گازدار و نوشیدنی در بالکانابات راه اندازی شد(13 شهریور)

خبرگزاری اورینت: شرکت خصوصی "زوریادا هیزمات" تولید نوشابه‌های گازدار و آب آشامیدنی تصفیه شده را در شهر بالکانابات راه اندازی کرد. این محصولات با نام تجاری "دام-دام" به بازار عرضه می‌شوند و به زنجیره‌های خرده فروشی در استان غربی و سایر استان‌های ترکمنستان عرضه می‌شوند.

این شرکت مجهز به تجهیزات فن آوری مدرن از آلمان، چین و روسیه است. آبی که از چشمه زیرزمینی "یاسگا" به اینجا می رسد با استفاده از فیلترهای مرغوب در دو مرحله تصفیه می‌شود و تحت کنترل دقیق آزمایشگاهی قرار می‌گیرد. هر ساله ظرفیت تولید این کارگاه امکان تولید 15 میلیون لیتر آب آشامیدنی تمیز بطری و حدود 8.5 میلیون لیتر نوشابه گازدار از جمله انواع شیرین با طعم های مختلف میوه را فراهم می‌کند.

در سایت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان گزارش شده است که نوشیدنی‌ها و آب تصفیه شده "دام-دام" در ظروف با اندازه‌های مختلف بطری می‌شود. خط بسته بندی کاملا اتوماتیک است و مواد اولیه بسته بندی پلی اتیلن محصولات آشامیدنی توسط شرکت ترکمنی "اولی چینار" تامین می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59535/v-balkanabade-zapustili-proizvodstvo-gazirovannoj-vody-i-napitkov

 

شرکت ترکمنستان سیستم های آبیاری قطره ای مدرن را تولید می‌کند(13 شهریور)

خبرگزاری اورینت: یکی از اولین تولیدکنندگان ترکمنی سیستم های آبیاری قطره ای با تکنولوژی بالا در این کشور، شرکت اقتصادی "ترکمن سناگات" است. اخیراً این شرکت تولید لوله‌های صاف و مسطح برای تامین رطوبت در هنگام کشت محصولات سبزی را راه اندازی کرده است.

برای تولید از جدیدترین تجهیزات آلمانی و از مواد بالاترین کیفیت و سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود که کارکرد محصول نهایی را حداقل به مدت 15-10 سال تضمین می‌کند. به عنوان مثال، این کارخانه تا 180 متر لوله‌های پلاستیکی باریک با قطر 16 میلی متر در دقیقه تولید می‌کند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن نیازهای مشتری تولید می‌شود. قطر لوله از 16 میلی متر تا 630 میلی متر متغیر است. این شرکت همچنین لوله‌های پلی اتیلن با قطر تا 1000 میلی متر را به کشاورزان عرضه می‌کند.

این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک تولید مواد ژئوممبران را آغاز کند که در ساخت تاسیسات آبی و سیستم های آبیاری استفاده می‌شود.

محصولات این شرکت ترکمنی نیز در بین کشاورزان کشورهای همسایه مورد تقاضا است. اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان گزارش می دهد که شرکت "ترکمن سناگات" محصولات خود را به گرجستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه و سایر کشورها صادر می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59537/turkmenskoe-predpriyatie-vypuskaet-sovremennye-sistemy-kapelnogo-orosheniya

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما