معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی هند - دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اعطای وام روپیه ای به شرکت های دولتی واردکننده محصولات از هند

دولت هند در حال تدوین چارچوبی برای کشورها یا شرکت‌های تحت حمایت دولت است تا از طریق اخذ وام از هند، هزینه واردات خود را به روپیه بپردازند. اقدامی‌که علاوه بر پیشبرد هدف بین‌المللی شدن روپیه، به کشورهایی که کسری تجاری با هند دارند، کمک می‌کند. اگرچه این مکانیسم‌های دوجانبه زمان بر است تا ثبات پیدا کند، اما هم صادرات و هم واردات به روپیه، فشار بر ذخایر ارزی هر دو کشور شریک را کاهش می‌دهد و منافع متقابل را به همراه خواهد داشت. تسهیلات استقراضی روپیه برای تامین مالی واردات از هند ممکن است به نفع کشورهایی باشد که تحریم های بین المللی دارند و/یا کشورهایی که ارز خارجی ندارند، از جمله برخی در آفریقا و جنوب آسیا.

دولت در حال بررسی گزینه‌های پرداخت برای کشورهایی است که کسری تجاری با هند دارند و در پرداخت با ارزهای جهانی مانند دلار آمریکا مشکل دارند تا اطمینان حاصل شود که صادرات هند به آن کشورها بدون مانع ادامه می یابد.

https://www.financialexpress.com/policy/economy-rupee-loans-for-importers-from-india-soon-3231750/

کاهش صادرات برنج باسماتی هند در پی اعمال سیاست تعیین حداقل قیمت

پس از اینکه دولت اخیراً حداقل قیمت صادراتی Minimum Exports Price (MEP) را به ازای هر تن 1200 دلار تا 15 اکتبر تعیین کرد، صادرات برنج با ارزش بالا به شدت کاهش یافته است.  در حال حاضر کمیته ای توسط دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده (APEDA) برای بررسی تغییرات بزرگ در قیمت قراردادی برنج باسماتی صادر شده در ماه گذشته در هند تشکیل شده است.

طبق اظهار صادرکنندگان برنج در هند، حدود 75 درصد از 4.5 میلیون تن صادرات برنج باسماتی هند در سال با میانگین ارزشی بین 700 تا 1000 دلار در تن صادر شده است. نشاء برنج تا حد زیادی کامل شده و در حال حاضر 3.7 درصد نسبت به سال قبل (سالانه) افزایش یافته است. در حالی که تاکنون در 39.8 میلیون هکتار یا حدود 98 درصد از سطح زیر کشت معمولی برنج نشاء شده است، محصول پایدار تحت تأثیر سیل در چندین منطقه در پنجاب و کمبود بارندگی در مناطق شرقی قرار گرفته است.

https://www.financialexpress.com/policy/economy-basmati-rice-exports-fall-sharply-after-mep-fiat-3232954/

 رشد 7.8 درصدی در اقتصاد هند در طول سه ماهه نخست سال مالی جاری

تولید ناخالص داخلی(GDP) و ارزش افزوده ناخالص(GVA) هند در طول سه ماهه نخست سال مالی جاری 7.8 درصد، افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی معتقدند که یک فصل بارندگی ضعیف، نرخ بالای تورم و روندهای جهانی ممکن است سرعت رشد اقتصادی هند را در طول سال مالی 2024-2023 کاهش دهند.

https://www.thehindu.com/business/Economy/gdp-grew-78-in-first-quarter-says-national-statistical-office/article67255700.ece

افزایش 69 درصدی واردات نفت هند از عربستان سعودی در ماه آگوست

صادرات نفت خام عربستان سعودی به هند در آگوست 2023 از 484 هزار بشکه در روز در ژوئیه با 69 درصد افزایش به 820 هزار بشکه در روز (بشکه در روز) رسید. با این حال، به نقل از ردیاب محموله انرژی ورتکسا، صادرات نفت از امارات متحده عربی به این کشور جنوب آسیا تقریباً 6 درصد کاهش یافته و به 273 هزار بشکه در روز ماه آکوست از 290 هزار بشکه در روز ماه گذشته رسیده است.

واردات نفت هند بعنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان از روسیه، برای سومین ماه متوالی با یک روند کاهشی در مقایسه با 1.91 میلیون بشکه در ماه‌های قبل تر به 1.46 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست رسید.

مجموع واردات نفت خام هند در این دوره 7 درصد کاهش یافت و به 4.35 میلیون بشکه در روز رسید.

 https://www.hellenicshippingnews.com/saudi-crude-exports-to-india-rise-69-in-august-report/

کاهش واردات نفت هند از روسیه به پائین ترین سطح طی 7 ماه گذشته

طبق آمار شرکت‌های کپلر(Kpler) و رفینیتیو(Refinitiv)، واردات نفت هند از روسیه در ماه آگوست به پائین‌ترین سطح طی 7 ماه گذشته رسیده است. به عقیده تحلیلگران علت های اصلی این تنزل، انجام برخی تعمیرات در پالایشگاه‌های این کشور و تخفیف کمتر نفت روسیه بوده است.

 https://theprint.in/economy/indias-russian-oil-imports-fall-to-7-month-low-saudi-jumps-trade-flows/1740319/

 هشدار ناندرا مودی درخصوص «سیاست مالی غیرمسئولانه»

نخست وزیر نارندرا مودی با تاکید بر نیاز به انضباط مالی، بار دیگر اذعان داشتند که سیاست‌های مالی «غیر مسئولانه» و اقدامات پوپولیستی ممکن است در کوتاه‌مدت نتایج سیاسی به همراه داشته باشد، اما در بلندمدت «بهای اجتماعی و اقتصادی زیادی» به همراه خواهد داشت. مودی در مصاحبه ای با PTI  در حالی که به سوالی در مورد بحران بدهی جهانی پاسخ داد - که به گفته وی، "موضوع نگرانی بزرگی برای جهان، به ویژه (برای) کشورهای در حال توسعه است." کسانی که بیشترین عواقب را متحمل می‌شوند اغلب فقیرترین و آسیب پذیرترین افراد هستند.

مودی همچنین درباره چگونگی ثبات سیاسی مشاهده شده در هند در 9 سال گذشته به اصلاحات متعدد در اقتصاد، آموزش، بانکداری و بخش های مالی صحبت کرد و گفت که رشد "محصول جانبی طبیعی" آن است، همانطور که او چشم انداز خود را برای دو دهه آینده برای کشور تشریح کرد. ایشان اظهار داشت که: «تا سال 2047، من مطمئن هستم که کشور ما جزو کشورهای توسعه یافته خواهد بود.»

https://www.inventiva.co.in/trends/pm-modi-caution-financial-polici/

امکان عبور ارزش اقتصاد فضایی هند از 80 میلیارد دلار تا سال 2040

طبق اعلام وزیر مشاور در امور علوم و فناوری هند، جیتندرا سینگ (Jitendra Singh)، ارزش اقتصاد فضایی هند قرار است از 80 میلیارد دلار تا سال 2040 فراتر رود. وی، طی مصاحبه ای با یک کانال تلویزیونی خبری، اظهار داشت: "نخست وزیر مودی اقدامات بی سابقه ای را انجام داده است و گاهی تعجب می‌کنم که چرا این اقدامات در گذشته صورت نگرفته است. ایشان تامین بودجه را افزایش داده و بخش خصوصی و صنعت را مشتاق کرده است. ما در طول 3 الی 4 سال گذشته شاهد تاسیس بیش از 150 شرکت نوظهور (استارتاپ) بوده ایم."

https://www.livemint.com/news/india/indias-space-economy-set-to-soar-beyond-80-billion-by-2040-jitendra-singh-11693399231644.html

  اقدام کانادا به توقف انجام گفتگوهای تجاری با هند در آستانه تشکیل نشست سران گروه-20

دولت کانادا از هند خواسته است که انجام گفتگوهای تجاری را بین این دو کشور بخاطر آمادگی نخست وزیر جاستین ترودو(Justin Trudeau) برای سفر به هند برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو گروه-20 در پایتخت این کشور دهلی متوقف سازد. بنابر گزارش بلومبرگ، دولت نخست وزیر جاستین ترودو ماه گذشته اول این گفتگوها را متوقف ساخت و از دولت هند خواست که آنهم چنین اقدامی را انجام دهد.

https://www.livemint.com/news/world/canada-presses-pause-on-trade-talks-with-india-ahead-of-g20-summit-11693654390714.html

حمایت وزیر نفت هند از کاهش قیمت بنزین و گازوئیل

وزیر نفت و گاز طبیعی هند هردیپ سینگ پوری(Hardeep Singh Puri) روز چهارشنبه(30 اوت) تعهد قاطع خود را برای حمایت از کاهش قیمت بنزین و گازوئیل در سراسر هند به منظور کاهش مشکلات مردم عادی این کشور، اعلام نمود. وی طی یک گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی CNBC-TV18 اظهار داشت که دولت مرکزی هند هم اکنون درصدد شناسایی روش‌های لازم در جهت تشویق دولت های ایالتی به الحاق به تلاشی در جهت کاهش قیمت سوخت می‌باشد.

https://www.cnbctv18.com/economy/india-petroleum-minister-hardeep-singh-puri-push-for-petrol-diesel-oil-prices-g20-lpg-17676551.htm

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما