معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰۳

تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه اول سال 2023

نوشتار پیش رو به بررسی اجمالی موضوع تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه اول سال 2023، می پردازد.

آمار تجارت غیر نفتی

تجارت خارجی غیرنفتی امارات متحده عربی در نیمه اول سال 2023 به رکورد 1.23 تریلیون درهم (338 میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 14.4 درصدی را نشان می دهد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، در این باره گفت: صادرات غیرنفتی امارات همچنان به رکورد شکنی ادامه داده و در سال 2023 با 10 شریک تجاری برتر خود در جهان 22 درصد افزایش را شاهد بوده است. امارات متحده عربی با حفظ موقعیت خود به عنوان پلی که شرق را به غرب و شمال را به جنوب پیوند می دهد، یک بازیگر اصلی در تجارت بین المللی باقی خواهد ماند .به  همین دلیل پیش بینی می‌شود امسال تجارت خارجی غیرنفتی امارات از 2.5 تریلیون درهم بیشتر شود و تا سال 2031 به هدف 4 تریلیون درهمی اعلام شده دست یابد.

آمارهای رسمی حاکیست صادرات غیرنفتی سهم قابل توجهی از معادلات داشته و مجموعاً بالغ بر 205 میلیارد درهم در نیمه اول-2023 بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.9 درصد افزایش داشته است. شایان ذکر است که این صادرات در نیمه اول سال 2023 از کل صادرات سال 2017 پیشی گرفته و صادرات غیرنفتی 16.6 درصد از کل تجارت خارجی امارات را در نیمه اول 2023 به خود اختصاص داد؛ در حالی که در مدت مشابه در سال 2019، میزان آن 14.2 درصد برآورد شده بود.

صادرات مجدد و واردات نیز رشد قابل توجهی را نشان دادند. صادرات مجدد در نیمه اول 2023 به 341 میلیارد درهم رسید که 9.9 درصد نسبت به نیمه اول 2022 افزایش داشت. واردات هم به 693 میلیارد درهم افزایش یافت که 17.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش پیدا کرده است.

طلا، آلومینیوم، روغن، سیگار، مفتول مسی، جواهرات در صدر فهرست برجسته ترین صادرات امارات قرار دارند. قبل از نفت و سیگار، صادرات طلا با 40.7 درصد افزایش به 218.3 میلیارد درهم، بیشترین رشد را در نیمه اول سال 2023 به ثبت رساند. سهم صادرات طلا در تجارت خارجی غیرنفتی امارات 17.6 درصد بود که در مقایسه با 14.3 درصد در دوره مشابه در سال 2022 بود.

شرکای تجاری برتر امارات

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت اقتصاد، چین جایگاه خود را به عنوان شریک تجاری پیشرو در جهان برای امارات حفظ کرده و پس از آن هند، ایالات متحده، عربستان سعودی و ترکیه قرار دارند. پس از توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) که در ماه مارس امضا شد، ترکیه به رتبه پنجم صعود کرد.کشورهای عراق، سوئیس، ژاپن، هنگ کنگ و روسیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تجارت غیرنفتی با 10 شریک تجاری بزرگ با رشد 16.7 درصدی افزایش یافت، در حالی که بقیه بازارها رشد 12.4 درصدی را به خود اختصاص دادند.

اخیرا پلتفرم European Business Review در گزارشی اعلام نمود امارت دبی به سرعت در حال تبدیل شدن به مرکز جذب ثروتمندان جهان به ویژه میلیونرهای بریتانیایی است. بر اساس این گزارش پس از اینکه بریتانیا برای دهه‌ها از موقعیت برجسته‌ای به عنوان مقصد اصلی میلیونرهای جهان برخوردار بود، به تدریج این موقعیت را از ۶ سال پیش از دست داد؛ و لذا در ازای تعداد بسیار کمتری از میلیونرهای جدید که وارد شدند، تعداد زیادی از میلیونرها شروع به ترک آن کشور کردند. در این بین دبی یکی از مقاصد اصلی ثروتمندان بریتانیایی بوده است.

بخش زیادی از صادرات غیرنفتی امارات نتیجه سرمایه گذاری این کشور در آفریقا در زمینه مواد اولیه و معدنی برای تولید کالای نهایی در امارات بوده است. در همین زمینه آلومینیوم گلوبال امارات به عنوان بزرگترین شرکت صنعتی امارات متحده عربی، خارج از بخش نفت و گاز، در سال 2023 به سود خالص دو میلیارد درهمی (533 میلیون دلار) رسید که این موضوع متاثر از رشد سرمایه گذاری امارات در بخش معادن کشورآفریقایی گینه بوده است. پیش بینی شده است پس از پیوستن امارات به بلوک بریکس در آفریقای جنوبی حجم مبادلات تجاری غیرنفتی این کشور سیر صعودی خود را حفظ کند.

فهرست منابع؛

https://wam.ae

https://www.moec.gov.ae

https://www.albayan.ae

https://www.thenationalnews.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما