معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

کاهش درآمد ارزی دولت ترکیه از محل فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی

یکی از برنامه‌های دولت ترکیه برای جذب منابع خارجی طی سالهای اخیر، فروش ملک به اتباع خارجی بوده است. براساس اعلام منابع رسمی، درآمد ارزی کشور ترکیه از فروش ملک به اتباع خارجی در سال 2022 میلادی به رکورد بی سابقه 6.3 میلیارد دلار رسید. سهم فروش ملک به اتباع خارجی نسبت به کل منابع جذب شده در آن سال بالغ بر 47 درصد بوده است.

علی رغم کاهش مداوم سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاران جهانی در ترکیه طی سالیان گذشته، درآمد ارزی حاصل از فروش املاک به اتباع خارجی در قبال ارائه شهروندی این کشور طی سالیان اخیر رشد نسبتاً خوبی داشته است. اما از آوریل 2023 این درآمد نیز شروع به کاهش نموده است. در همین ارتباط، آمار بانک مرکزی ترکیه نیز نشان می دهد، درآمد ارزی ترکیه از محل فروش ملک در شش ماه نخست سال 2023 در مقایسه با شش ماه مشابه سال گذشته میلادی بالغ بر 36.6 درصد کاهش و از 3 میلیارد و 470 میلیون دلار به 2 میلیارد و 201 میلیون دلار رسیده است.

آمارها نشان می دهد، درآمد ترکیه از محل فروش ملک به اتباع خارجی از آوریل سالجاری رو به افول بوده است. چنانکه درآمد فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی در ماه آوریل سالجاری به نسبت آوریل سال 2022 بالغ بر 62.3 درصد، ماه می 2023 نسبت به می 2022 بالغ بر 40 درصد و  ماه ژوئن 2023 نسبت به ژوئن 2022 بالغ بر 79.6 درصد کاهش داشته است.

درآمد فروش املاک به  اتباع خارجی که در سه ماهه اول سالجاری یک میلیارد و 370 میلیون دلار بود، در سه ماهه دوم به 870 میلیون دلار کاهش یافته است. مقایسه درآمد ترکیه از محل فروش ملک به اتباع خارجی نشان می دهد که در سه ماه اول سال 2023 بالغ بر 28.2 درصد رشد داشته اما در سه ماهه دوم 65.4 درصد کاهش داشته است.

 

 

جدول زیر مقایسه درآمد ارزی ترکیه از محل فروش ملک به اتباع خارجی را در بازه زمانی شش ماه نخست سالجاری میلادی و سال 2022 نشان می دهد: (ارقام میلیون دلار)

 

  برخلاف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که به صورت زنجیره‌ای و مستمر به اقتصاد ملی کمک می‌کند، سهم سرمایه‌گذاری‌های خارجی بصورت خرید املاک و مستغلات یک ‌بار و به شکل آوردن ارز برای خرید است. در سالهای اخیر بیشترین میزان خرید ملک نیز توسط اتباع روس و کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است.

در اوائل دهه 2000 میلادی سهم ارزهای خارجی وارد شده به ترکیه جهت سرمایه گذاری در املاک و مستغلات این کشور در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم خارجی، رقم بسیار ناچیزی بود اما اکنون بنا به دلائل مختلف، سهم سرمایه‌های خارجی وارد شده برای خرید ملک در ترکیه نسبت به کل منابع ارزی جذب شده به 47 درصد رسیده است.  

همچنین، آمارها نشان می دهد که تعداد خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در سال جاری به نصف کاهش یافته است. بر این اساس، در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سال گذشته در حالی که خارجی‌ها 35 هزار و 383 خانه از ترکیه خریده اند، این تعداد در مدت مشابه سال جاری به 19 هزار و 275 واحد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45.5 درصد کاهش نشان می دهد.

جدول زیر درآمد ترکیه از محل فروش ملک به اتباع خارجی و سهم آن در مجموع منابع ارزی جذب شده برای سالهای مختلف را نشان می دهد: (ارقام میلیون دلار)

 

ترکیه از نظر افزایش مسکن و سهام در صدر قرار دارد.

از سوی دیگر، ترکیه با 155 درصد بیشترین افزایش ارزش سهام مسکن را در سال گذشته به خود اختصاص داد. پس از این کشور، آرژانتین با 124.7 درصد و امارات با 33.3 درصد دارای بیشترین افزایش میزان سهام بودند.  در میان بازارهای مسکن در جهان، ترکیه با افزایش 59.6 درصدی بیشترین افزایش قیمت مسکن را به خود اختصاص داد. پس از ترکیه،  روسیه با 34.4 درصد و مجارستان با 30.7 درصد افزایش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

https://www.dunya.com/kose-yazisi/yabanciya-gayrimenkul-satis-geliri-dususte/701501

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما