معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم آبان ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش درآمد ارزی دولت ترکیه از محل فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی

یکی از برنامه‌های دولت ترکیه برای جذب منابع خارجی طی سالهای اخیر، فروش ملک به اتباع خارجی بوده است. براساس اعلام منابع رسمی، درآمد ارزی کشور ترکیه از فروش ملک به اتباع خارجی در سال 2022 میلادی به رکورد بی سابقه 6.3 میلیارد دلار رسید. سهم فروش ملک به اتباع خارجی نسبت به کل منابع جذب شده در آن سال بالغ بر 47 درصد بوده است.

شاخص های آمار فروش خانه در ترکیه

در فایل ضمیمه گزارش پیش رو به طور اجمالی به برخی شاخص های آمار فروش خانه در کشور ترکیه ( در ماه می 2023 میلادی ) پرداخته خواهد شد.

جذب سرمایه مستقیم خارجی و سهم فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی در ترکیه

براساس اعلام بنیاد تحقیقات سیاستهای اقتصادی ترکیه که از داده‌های بانک مرکزی این کشور استخراج گردیده، در 9 ماهه سال جاری میلادی ، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی 9.3 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری ترکیه در خارج از کشور 3.7 میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب، میزان خالص سرمایه ورودی به ترکیه در طی دوره اخیر 5.6 میلیارد دلار اعلام شده است.

آخرین وضعیت داد و ستد اموال غیر منقول در ترکیه

آخرین گزارش وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه در خصوص فروش مسکن در کشور حاکی از آن است که در ماه جولای سال جاری میلادی تعداد 222 هزار و 578 باب مسکن معامله شده و درآمد ناشی از این معاملات در نزد اداره ثبت اسناد و املاک کشور 2 میلیارد و 603 میلیون و 208 هزار دلار بوده است.

معاملات املاک‌ و مستغلات توسط شرکت‌های خارجی در ترکیه

در گزارش پیش‌رو، ساز و کار معاملات املاک و مستغلات توسط شرکت‌های بیگانه در خاک ترکیه، مورد ارزیابیِ حقوقی قرار گرفته است.