معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول شهریورماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 7.5 درصد نرخ بهره در ترکیه

شورای سیاستهای پولی بانک مرکزی ترکیه، در آخرین نشست خود نرخ بهره را 7.5 درصد افزایش داد. بدین ترتیب نرخ بهره از 17.5 درصد به 25 درصد رسید.

پس از این اقدام بانک مرکزی ترکیه، نرخ هر دلار آمریکا در برابر لیر از 27.7 به 25.7 و نرخ هر یورو نیز از 29.5 به 27.5 لیر کاهش یافت. محمت شیمشک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه نیز در واکنش به این اقدام بانک مرکزی اعلام داشت: ما مصمم هستیم و ثبات قیمت و مقابله با تورم مهمترین اولویت ماست.

https://www.haberturk.com/son-dakika-bakan

افزایش 149 درصدی استفاده از کارتهای اعتباری در ترکیه

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات بانکی ترکیه، پرداخت های انجام شده با کارت اعتباری در ماه جولای 2023  با ۱۴۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۱۸.۴ میلیارد لیر رسید.

براساس این گزارش، مجموع پرداخت‌های انجام ‌شده با کارت ‌های اعتباری، کارت های بانکی و کارت‌ های پیش پرداخت نیز در جولای سالجاری با ۱۳۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۷۵۲.۵ میلیارد لیر رسید. در حالی که 618.4 میلیارد لیر از طریق کارت های اعتباری پرداخت شده است، 122.1 میلیارد لیر از طریق کارت های حساب بانکی و 12 میلیارد لیر نیز از طریق کارت های پیش پرداخت صورت گرفته است.  بر این اساس، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، نرخ رشد پرداخت با کارت اعتباری 149 درصد و پرداخت با کارت حساب بانکی بانکی 96 درصد و پرداخت با کارت پیش پرداخت 105 درصد می‌باشد.

همچنین در این گزارش تعداد کارتهای اعتباری، بانکی و پیش پرداخت نیز 371.9 میلیون عدد عنوان شده که از این میزان تعداد کارتهای اعتباری 109.8، کارتهای حساب بانکی  181.1 و کارتهای پیش پرداخت نیز 81 میلیون عدد می‌باشند.

https://www.haberturk.com/kredi-karti-harcamalarinda

افزایش 20 درصدی سفر گردشگران خارجی به آنتالیا

بر اساس اعلام  سازمان فرهنگ و گردشگری شهر آنتالیا، تعداد گردشگران خارجی که  در بازه زمانی اول ژانویه تا 22 آگوست 2023 بصورت هوایی به این شهر سفر کرده اند، به 10 میلیون و 64 هزار و 782 نفر رسیده  که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است، در سال 2019 که به عنوان سال رکورد صنعت گردشگری ترکیه شناخته می‌شود، از اول ژانویه تا 22 آگوست ان سال، 10 میلیون و 5 هزار و 325 گردشگر به صورت هوایی وارد آنتالیا شدند. تعداد گردشگران امسال از مدت مشابه سال 2019 فراتر رفته است.

همچنین بر اساس اعلام منابع رسمی، در هفت ماهه سال 2023 بالغ بر 30 میلیون و 93 هزار و 446 گردشگر به ترکیه سفر نموده اند که از این تعداد 26 میلیون و 766 هزار و 240 نفر از گردشگران خارجی و 3 میلیون و 327 هزار و 206 نفر نیز اتباع ترک مقیم خارج از کشور بوده اند.

بیشترین گردشگران خارجی که به ترکیه سفر نموده اند به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 3 میلیون و 498 هزار و 614 نفر، آلمان با 7. 3 میلیون و 211 نفر و 724 نفر، انگلیس با 2 میلیون و 63 هزار و 740 نفر می‌باشد.

https://www.haberturk.com/antalya

 

جذب 4.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ترکیه

انگین آکسوی، رئیس اتحادیه بین‌المللی سرمایه‌گذاران ترکیه اعلام کرد، در نیمه اول سال جاری 4.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه صورت گرفته است. 2.5 میلیارد دلار از  این میزان در زمینه‌های مشارکت و خرید املاک و مستغلات توسط اتباع خارجی بوده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت ثبات اقتصادی در جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار نمود: پیش‌بینی می‌کنیم که ثبات اقتصاد کلان و بهبود چارچوب نظارتی در شش ماه آینده سبب افزایش در میزان جذب سرمایه گذاری خارجی گردد.

آکسوی تصریح کرد: کشورهای اتحادیه اروپا کماکان با سهم 56 درصدی، بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده‌اند. هلند 23 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی در ترکیه را تشکیل می دهد و پس از آن روسیه با 15 درصد، امارات متحده عربی با 13 درصد، آلمان و ایرلند هر کدام با 7 درصد در صدر قرار دارند.

در ارتباط با موضوع جذب سرمایه خارجی توسط کشور ترکیه می‌توان گفت: تامین کسری حساب تراز تجاری، کسری بودجه و کسری حساب جاری از روش های سرمایه گذاری مستقیم خارجی، پس انداز و استقراض میسر می‌باشد. اما ترکیه در زمینه  جذب سرمایه  گذاری مستقیم خارجی (بلند مدت) به دلیل رتبه اعتباری که توسط سازمانهای بین المللی اعتبار سنجی داده می‌شود، رتبه اش در جایگاه کشور سرمایه پذیر قرار ندارد و این نیز سبب شده تا ترکیه در موضوع جذب سرمایه خارجی با محدودیتهایی مواجه شود.

منحنی زیر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی ترکیه از دو محل سرمایه گذاری مستقیم (نمودار آبی رنگ) و جذب سرمایه خارجی از محل فروش املاک و مستغلات به اتباع خارجی (نمودار نارنجی رنگ) برای دوره‌های مختلف نشان داده شده است:

https://www.dunya.com/gundem/turkiye-yilin-ilk-yarisinda-48-milyar

صادرات 6.3 میلیارد دلاری شهر استانبول در 7 ماهه سال 2023

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات شهر استانبول با بیش از 20 هزار شرکت فعال در حوزه صادرات و تجارت خارجی، در 7 ماهه سال 2023 به 6 میلیارد و 353 میلیون دلار رسیده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 2.5 درصد افزایش نشان می دهد.

صادرکنندگان استانبول در این مدت با صادرات محصولات خود به بازارهای ۱۹۶ کشور دنیا و مناطق آزاد، سهم استانبول را در کل صادرات ترکیه به ۵.۱ درصد رساندند. عراق، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان و روسیه کشورهایی بودند که بیشترین صادرات از استانبول به آنها انجام شده است. میزان صادرات استانبول به عراق در این مدت 426 میلیون دلار بوده است.

غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، مبلمان، کاغذ، آجیل و محصولات آنها در صدر فهرست محصولات صادراتی استانبول قرار دارند.

https://www.sondakika.com/ekonomi/haber-istanbul-ihracatci

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما