معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

PSW سیستم های جامعه بندری و جامعه فرودگاهی را راه اندازی می‌کند

پنجره واحد پاکستان (PSW) دو سیستم اصلی جدید، یعنی سیستم جامعه بندری در کراچی، گوادر و بندر قاسم را برای ترخیص سریع کشتی‌ها و فرایندهای بندری و برای اتصال دیجیتالی همه عملکردها و خدمات در فرودگاه‌ها، سیستم جامعه فرودگاهی را پیاده سازی خواهد کرد.

سید آفتاب حیدر، مدیر اجرایی شرکت پنجره واحد پاکستان در دفتر مرکزی PSW اظهار داشت که با ادغام بسیاری از ادارات دولتی از جمله بانک‌ها، 69000 کاربر از جمله وارد کنندگان و صادرکنندگان به طور مؤثر از امکانات PSW استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود تعداد کاربران به 80000 نفر برسد تا همه واردکنندگان و صادرکنندگان تحت تسهیلات PSW قرار گیرند.

سطح تسهیلات برای واردکنندگان / صادرکنندگان از اصلاحات تجاری PSW مشهود است که در آن 46 سند حذف شد و 145 سند با ارسال الکترونیکی جایگزین شد، 83 سند با تأیید الکترونیکی جایگزین شد و 111 فرآیند باز مهندسی شده است.

https://www.brecorder.com/news/40260166/psw-launching-port-community-airport-community-systems

سود شرکت نفت دولتی پاکستان 90 درصد کاهش یافت

با وجود فروش بالاتر، سود شرکت نفت دولتی پاکستان (PSO) پس از مالیات (PAT) تقریباً 90 درصد کاهش یافت و به 9.82 میلیارد روپیه برای سال منتهی به 30 ژوئن 2023 رسید.

در مدت مشابه سال گذشته، بزرگ‌ترین شرکت بازاریابی نفت کشور OMC، سود پس از مالیات 95.72 میلیارد روپیه را تجربه کرد.

بر اساس اطلاعیه‌ای به بورس اوراق بهادار پاکستان (PSX)، هیئت مدیره در 23 آگوست برای بررسی عملکرد مالی و عملیاتی شرکت تشکیل جلسه داد و سود نقدی نهایی را با نرخ 7.5 روپیه به ازای هر سهم یعنی 75 درصد اعلام کرد.

سود هر سهم (EPS) در سال مالی 2023، 19.85 روپیه در مقایسه با 194.35 روپیه در مدت مشابه سال گذشته ثبت شد.

فروش خالص به 3.54 تریلیون روپیه در مقایسه با 2.54 تریلیون روپیه افزایش یافت که بیش از 39 درصد افزایش داشته است.

با این حال، سود ناخالص شرکت بیش از 52 درصد کاهش یافت که در مقایسه با 178.1 میلیارد روپیه در سال گذشته، به 84.4 میلیارد روپیه در سال 2023 رسید. این کاهش به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات فروخته شده است که از 2.36 تریلیون روپیه در سال 2022 به 3.45 تریلیون روپیه در سال 2023 افزایش یافت.

https://www.brecorder.com/news/40259385/psos-profit-plunges-90-in-fy2022-23

مجموع وام های خارجی در ماه جولای به 2.8 میلیارد دلار افزایش یافت

با اعطای 2 میلیارد دلار سپرده مدت دار از پادشاهی عربستان سعودی (KSA) و 508 میلیون دلار به عنوان وام تضمین شده از چین به نیروی هوایی پاکستان برای تزریق هواپیمای جنگنده چند منظوره «دراگون»، ماه (ژوئیه 2023) سال مالی جاری مجموع وام‌های خارجی پاکستان به 2.8 میلیارد دلار افزایش یافت. این دو وام خارجی عمده وام‌های خارجی را به 2.8 میلیارد دلار در ژوئیه 2023 در مقابل وام خارجی ناچیز 185 میلیون دلاری در ماه مشابه سال گذشته افزایش داده است. پاکستان نیز در ماه جولای 2023، 100 میلیون دلار از عربستان سعودی به شکل تسهیلات نفتی دریافت کرد.

https://www.thenews.com.pk/print/1102425-total-foreign-loans-rise-to-2-8bn-in-july

ادغام انرژی‌های تجدید پذیر در شبکه توسط مصرف کنندگان صنعتی

برای تشویق سرمایه گذاری بیشتر در انرژی‌های تجدید پذیر، انجمن تولیدکنندگان بزرگ فولاد Pakistan از NEPRA خواسته است تا ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه توسط مصرف کنندگان صنعتی B4 را تسهیل کند.

 PALSP که نماینده پیشرو بخش فولاد است، از سازمان NEPRA خواست تا از طریق اصلاح قوانین و مقررات موجود، ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه توسط مصرف کنندگان صنعتی B4 را تسهیل کند. این اقدام مستلزم هزینه اتصال اضافی نخواهد بود و به افزایش استفاده از انرژی کم هزینه و همچنین افزایش پذیرش انرژی سبز/پاک برای حفاظت از محیط زیست کمک خواهد کرد. فولاد یک صنعت انرژی بر است، بنابراین تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها/کارخانه‌های فولادی در بین شرکت‌های مختلف توزیع در پاکستان در دسته مصرف کنندگان B4 قرار می‌گیرند. این صنایع در سطح ولتاژ 132 کیلو ولت متصل شده‌اند و در نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرده‌اند.

https://www.brecorder.com/news/40259146/b4-industrial-consumers-palsp-urges-nepra-to-facilitate-renewable-energy-integration-into-grid

شناسایی محدودیت‌های مختل کننده صادرات بخش فناوری اطلاعات با  پتانسیل 15 میلیارد دلار

وزارت فناوری اطلاعات و مخابرات محدودیت‌هایی از جمله ناهماهنگی در سیاست‌ها، مسائل مالیاتی و موانع بانکی را شناسایی کرده است که پتانسیل صادرات 15 میلیارد دلاری بخش فناوری اطلاعات کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

اسناد رسمی نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته، رشد فوق‌العاده 178 درصدی در صادرات فناوری اطلاعات با نرخ رشد مرکب سالانه 30 درصد محقق شده است که بالاترین نرخ رشد در مقایسه با سایر صنایع داخلی در خدمات (حتی بالاتر از بخش نساجی 148 درصد) است.

با این حال، تعدادی از محدودیت‌ها و موانع مانع رشد صادرات IT و ITeS می‌شوند. ناهماهنگی سیاست گذاری‌ها، اعتماد سرمایه گذاران، مشتریان و شرکای داخلی و بین المللی را از بین برده است. تغییرات مکرر در سیاست مالیاتی بر درآمدهای صادراتی IT و ITeS یکی از این نمونه‌ها است.

https://www.brecorder.com/news/40258963/constraints-hampering-15bn-export-potential-of-it-sector-identified

هیئت بازرگانان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع می‌گوید از کاهش روپیه نگران است

ازآنجایی‌که پول محلی پاکستان به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسیده است، این هیئت پیش‌بینی کرده است که ارزش روپیه ناپایدار و سقوط گسترده آن به اقتصاد آسیب خواهد زد. در بازار بین‌بانکی در میان افزایش هزینه انرژی و افزایش نرخ بازده به دلیل شرایط سخت صندوق بین‌المللی پول، کاهش ارزش روپیه به میزان 1.96٪ یا 3.82 روپیه در برابر دلار آمریکا در بازار بین‌بانکی رسیده است.

رئیس سابق FPCCI گفت سیاست‌گذاری اقتصادی به‌طور کامل ازهم‌پاشیده شده است، زیرا سیاست مالی کشور تابع سیاست‌های پولی و نرخ ارز شده است.

در طول هفته، به دنبال تقویت دلار در سطح جهانی و افزایش تقاضای آن در پاکستان، روپیه به‌عنوان بدترین ارز ازنظر عملکرد در آسیا ظاهر شد. در میان تمام ارزها، روپیه پاکستان بیشترین کاهش 26.6 درصدی را در یک سال گذشته و شدیدترین کاهش را با 22.3 درصد در هشت‌ماهه اول سال 2023 به ثبت رساند.

https://www.brecorder.com/news/40258960/fpccis-bmp-says-concerned-at-rupee-slide

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما