معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه شانگهای برای توسعه صنعت کروز این کلانشهر؛

اخیرا شهرداری شانگهای از یک برنامه عملی برای ترویج توسعه با کیفیت بالا اقتصاد کروز بین المللی این شهر در طول دوره 2023-2025 رونمایی کرد. با توجه به این برنامه اقدام، شانگهای چشم انداز خود را برای تبدیل شدن به یک مرکز کروز بانفوذ جهانی و یک مرکز اقتصادی کروز منطقه ای با قابلیت تخصیص منابع جهانی تا سال 2035 ارائه نمود. این طرح شش هدف کاری خاص ازجمله افزایش توانایی عملیات کروز مستقل، ایجاد یک پایگاه تأمین کشتی کروز آسیا و اقیانوس آرام و افزایش قابل توجه مقیاس اقتصاد کروز را در نظر گرفته است. برای دستیابی به این اهداف، برنامه اقدام پیشنهاد 20 مورد در پنج  بخش مانند؛ توسعه اقتصاد دفتر مرکزی کروز، تقویت سیستم تولید کروز، تحکیم توابع مرکز بندر، بهبود خدمات پشتیبانی کروز، و بهینه سازی اکوسیستم صنعت کروز را مطرح می‌کند.

گفتنی است شانگهای در عین حال که در پی بهبود کیفیت برندهای کروز داخلی و ترویج بازسازی حرفه ای شرکت های تولید کروز است، برنامه‌های ترغیب شرکت های کروز جهانی جهت راه اندازی دفتر مرکزی منطقه ای خود در شانگهای را نیز دنبال می‌کند. شانگهای به عنوان اولین بندر ملی برای کروز در چین، به طور مداوم سهم بیش از 50 درصدی در بازار سراسر کشور را برای خود حفظ کرده است. شانگهای تنها شهر در چین است که کل زنجیره صنعت کروز، از جمله تحقیق و توسعه کروز، ساخت و ساز، عملیات و خدمات بندری را پوشش می دهد. داده‌ها نشان می دهد که از زمان از سرگیری آزمایشی پس از رفع محدودیت های کرونائی، صنعت کروز این شهر بیش از 300 میلیون یوان درامد فروش بلیط، تقریبا 100 میلیون یوان در مصرف لوازم کشتی  و حدود 3.5 میلیون یوان در مصرف در مغازه‌های معاف از مالیات در بنادر کروز تولید کرده است. همچنین بیش از ۴۰ موقعیت شغلی جدید ایجاد کرده و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ تعدا مشاغل جدید اضافه شده به ۲۰ هزار موقعیت شغلی بالغ گردد.

Shine News/23-08-18

نقش کلیدی هوش مصنوعی در همکاریهای علمی‌گروه بریکس؛

دانشمندان و محققان کشورهای بریکس در حال همکاری در زمینه استفاده از فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا، برای رسیدگی به چالش های جهانی در چارچوب همکاری نواوری علمی و تکنولوژیکی هستند. در اوایل ماه جولای، هفتمین نشست کارگروه بریکس در زمینه اطلاعات، ارتباطات و فناوری و محاسبات با کارایی بالا در East China Normal University  شانگهای برگزار شد. بر اساس اخبار منتشر شده از دانشگاه، بیش از 30 نماینده از چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی از جمله کارشناسان علوم کامپیوتر و مقامات علمی، فناوری و آموزش و پرورش در این جلسه شرکت کردند. طبق این بیانیه؛ کنفرانس این کارگروه که یک اندیشکده مهم در زمینه نواوری علمی و تکنولوژیکی برای کشورهای بریکس است، مهمترین نشست دانشگاهی در زمینه علوم کامپیوتر می‌باشد که پیش از پانزدهمین نشست بریکس در آفریقای جنوبی (که روز سه شنبه 22 آگوست در ژوهانسبورگ افتتاح شد)، برگزار گردید. 

مسئولیت اصلی این کارگروه ارائه توصیه‌هایی برای پروژه‌های مهم همکاری بین کشورهای بریکس در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و محاسبات با کارایی بالا و ارائه موضوعات کلیدی برای همکاری‌های علمی و تکنولوژیکی برای نشست وزیران بریکس و اجلاس بریکس است. در طول این نشست دو روزه، کارگروه به یک اجماع اساسی در مورد موضوعات مطروحه برای پروژه‌های برجسته همکاری نواوری بین کشورهای بریکس رسید. در این چارچوب بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش و پرورش به عنوان یک موضوع جدید گنجانده شده که بر استفاده از فناوری‌های AI مولد در یادگیری شخصی در مقیاس بزرگ تمرکز خواهد کرد. ژو ایمین، مدیر اجرایی جلسه کارگروه و رئیس دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری در دانشگاه شرق چین، به China Daily گفت که این موضوعات عمدتا به استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای رسیدگی به مشکلات در زمینه‌های مختلف اشاره دارد. برای دانشمندان این پنج کشور بزرگ در حال توسعه، بحث در مورد این موضوعات حائز اهمیت بالایی است. چراکه این بستر  فراهم می‌شود که با همکاری هم و به اشتراک گذاشتن نتایج تحقیق در زمینه‌های مربوطه، راه حل هایی برای چالش های که همه با آن روبرو هستند، پیدا کنند.

 "به عنوان مثال، در زمینه زمین دیجیتال، چین نتایج نسبتا خوبی به دست آورده است." بنابراین چین می‌تواند تجربیات و نتایج تحقیقات خود را با دیگر کشورهای بریکس به اشتراک بگذارد. نشست کارگروه اطلاعات، ارتباطات و فناوری بریکس و محاسبات با کارایی بالا سالانه برگزار خواهد شد و جلسه بعدی قرار است در سال 2024 در روسیه برگزار شود.

 China Daily.23-08-22

برگزاری دومین کنفرانس محاسبات کوانتومی CCF و اجلاس صنعت محاسبات کوانتومی در خفی؛  

دومین کنفرانس محاسبات کوانتومی CCF و اجلاس صنعت محاسبات کوانتومی چین نوزدهم آگوست در خفی (مرکز استان آنخویی) برگزار شد. در این رویداد، نزدیک به صد شرکت محاسبات کوانتومی از سراسر این کشور، همراه با هزاران متخصص و محقق، برای کشف چشم انداز فناوری محاسبات کوانتومی و توسعه صنعت، گرد هم امده اند. این کنفرانس با عنوان "تلفیق محاسبات کوانتومی و ابر رایانه‌ها برای افزایش قدرت محاسباتی" شامل 10 انجمن تخصصی، از جمله نرم افزار محاسبات کوانتومی، سخت افزار، محیط زیست کاربردی، تولید و آموزش، با تمرکز بر مناطق خاص و بحث در مورد توسعه محاسبات کوانتومی از ابعاد مختلف بود.

برگزاری این کنفرانس نشان دهنده مرحله جدیدی از توسعه در حوزه محاسبات کوانتومی چین است. از طریق این رویداد، کارشناسان و محققان داخلی و بین المللی این فرصت را داشتند تا در نشست های تخصصی، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و تجربیات فنی خود را به اشتراک بگذارند و درک و همکاری متقابل را افزایش دهند. با تلاش های مشترک دولت چین، دانشگاه‌ها و شرکت ها، در آینده نزدیک محاسبات کوانتومی‌به یک نیروی حیاتی تبدیل خواهد شد که پیشرفت های تکنولوژیکی را هدایت می‌کند و سهم بیشتری را در دستیابی چین به هدف تبدیل شدن به یک نیروگاه تکنولوژیکی به خود اختصاص خواهد داد. علاوه بر این، مراسم اهدای جایزه دومین CCF 'Sinan Cup' Quantum Computing Programming Challenge  در حاشیه این رویداد برگزار شد. این رقابت نزدیک به هزار تیم از 19 کشور را با بیش از 1500 شرکت کننده به نمایندگی از بیش از260 دانشگاه به خود جذب کرد. در نهایت، 500 تیم (نزدیک به 260 شرکت کننده) جوایز دریافت کردند.

 anhuinews.com/23-08-21

 تقویت صنعت مروارید شهر Shanxiahu و اقع در استان ججیانگ؛

کمتر از 40 کیلومتری جنوب غربی مرکز Shaoxing واقع در استان ججیانگ، شهر Shanxiahu در شمال شرقی Zhuji، قرار دارد. این شهر که مساحتی کمتر از 50 کیلومتر مربع را پوشش می دهد، بزرگترین مرکز تولید و توزیع مروارید آب شیرین در جهان است که 80 درصد از مروارید آب شیرین چین و 70 درصد از مروارید آب شیرین جهان را تأمین می‌کند و سال گذشته بیش از 40 میلیارد یوان (5.48 میلیارد دلار) فروش داشته است.  

شهر بین المللی مروارید و جواهرات چین که در سال 2008 تأسیس شد، به عنوان بزرگترین مرکز تجارت مروارید آب شیرین در جهان، ترکیبی از معاملات مروارید، نمایش نام تجاری و خدمات احراز اصالت را پوشش می دهد. در دهه ۱۹۷۰، کشاورزان مروارید خام را صرفا از طریق فروشگاه‌های حضوری می فروختند و خریداران مجبور بودند مسافت های طولانی را برای خرید طی کنند. اما امروزه این شهر از طریق سفارشات آنلاین، مروارید را به بازارهای جهانی مانند ایالات متحده، انگلستان و ژاپن ارسال می‌کند.  

این شهر همچنین برنامه دارد برای تسریع تدارکات و ترویج بیشتر مروارید انبارهای خارج از کشور خود را گسترش دهد. شهر شانشیاهو در حال حاضر تلاش دارد آماده سازی یک مرکز خدمات جامع تجارت الکترونیک فرا مرزی شامل معرفی مروارید های آب شیرین خود در پلتفرم هایی مانند TikTok، امازون و ...  را نیز تسریع کند.

به همین دلایل تا پایان سال 2022، بیش از 25،000 کارآفرین به شهر شانشیاهو هجوم آورده بودند. علاوه بر این، بیش از 200 طراح جواهرات چینی و خارجی به این شهر جذب شده اند. شانشیاهو برای سومین سال متوالی میزبان مسابقه جهانی طراحی مروارید هم می‌باشد. به گفته مقامات محلی این شهر قصد دارد صنعت مروارید را به صنعت میلیارد یوانی تبدیل کند.

 ezhejiang.gov.cn /23-08-22

اقدامات منطقه  Jiading شانگهای برای بهبود محیط کسب و کار و تحقق توسعه با کیفیت؛

منطقه Jiading شانگهای در راستای تحقق توسعه با کیفیت بالا، از 28 اقدام در محیط کسب و کار خود رونمائی کرده است.  Jiading، به عنوان یک منطقه مهم در امتداد محور توسعه شانگهای- نانجینگ، دارای یک موقعیت محوری به عنوان یک مرکز کلیدی صنعتی و تولیدی در شانگهای می‌باشد. پیشرفت های جدید در جنبه‌های مختلف، مانند مقیاس صنعت، کیفیت و اثربخشی توسعه، نواوری و بهبود محیط کسب و کار، این منطقه را در خط مقدم توسعه با کیفیت بالا قرار داده است.

 در نیمه اول سال جاری، ارزش افزوده منطقه حومه به 124.83 میلیارد یوان (17.11 میلیارد دلار امریکا) رسید که نشان دهنده رشد قابل توجه سالانه 9.1 درصد است. لو فانگژو، دبیر حزب منطقه جیادینگ، روز سه شنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی از ارقام قابل توجه رونمایی کرد که مقیاس و ظرفیت پیشرفت جیادینگ را نشان می دهد. از جمله در این منطقه درامد بودجه عمومی‌با 25.7 درصد افزایش، به 14.42 میلیارد یوان رسیده است. کل خرده فروشی کالاهای مصرفی با 14.1 درصد رشد، به 79.52 میلیارد یوان و سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت با 39.4 درصد افزایش، به 25.94 میلیارد یوان رسید. برای تقویت توسعه با کیفیت بالا، Jiading  تاکید قابل توجهی بر رشد صنعتی دارد. این منطقه به طور فعال تعدادی از شرکت های " خودرویی جدید" را که در حال حاضر بیش از 600 شرکت می‌باشند، در خود جای داده است. تا سال 2022، ارزش کل تولید صنعت "خودرو جدید" در جیادینگ بیش از 160 میلیارد یوان بوده که نسبت به دو سال قبل، رشد دو برابری داشته است.  در حوزه سنسورهای هوشمند و اینترنت اشیاء هم این منطقه قصد دارد خود را به عنوان یک جزء حیاتی از طرح مدار مجتمع شانگهای ارتقا دهد.  این منطقه شاهد ایجاد 27،000 شرکت جدید در نیمه اول سال 2023 بود که نشان دهنده رشد چشمگیر 79 درصدی بود و همچنین 167 پروژه به ارزش بیش از 1 میلیارد یوان را جذب کرد. از پایان سال 2022، این منطقه دارای 70 شرکت "مهم کوچک" متخصص بود و جایگاه دوم را در میان تمام مناطق محلی به خود اختصاص داده است. این منطقه همچنین میزبان دو شرکت با تکنولوژی بالا است که از نظر کمیت در میان مناطق شانگهای، در جایگاه سوم می‌باشد. علاوه بر این، گردش مالی قرارداد فناوری جیادینگ به 453.34 میلیارد یوان رسید که بالاترین نسبت ارزش افزوده در شانگهای را نشان می دهد.  

Shine News/23-08-22

بازگشت نمایشگاه بین المللی صنعت چین به شانگهای؛

بنابر اظهارات معاون مدیر کمیسیون اقتصاد شانگهای، نمایشگاه بین المللی صنعت چین (2023) ماه آینده در شانگهای افتتاح خواهد شد. این رویداد صنعتی که به عنوان CIIF شناخته می‌شود، از 19 تا 23 سپتامبر در مرکز ملی نمایشگاه و کنوانسیون (شانگهای) در منطقه Qingpu با فضای نمایشگاهی بیش از 300,000 متر مربع برگزار خواهد شد. بیش از 2600 غرفه دار از 27 کشور و منطقه (از جمله 27 شرکت از 500 شرکت برتر فورچون) در نمایشگاه امسال شرکت خواهند کرد.

از سال 2020 این اولین بار است که شانگهای، میزبان CIIF خواهد بود و این محل همچنین میزبان نمایشگاه سالانه واردات بین المللی چین در ماه نوامبر است. این نمایشگاه با موضوع "اقتصاد دیجیتال و کربن زدایی صنعتی" دارای 9 منطقه از جمله اتوماسیون صنعتی، ربات، انرژی جدید و وسایل نقلیه الکتریکی است.  

به عنوان یک پلت فرم نمایشگاهی، مبادله و تجارت بین المللی، چهار شرکت برتر ربات جهان، از جمله غول آلمانی زیمنس، و چند صد شرکت کوچک و متوسط محصولات و نواوری خود را در این رویداد به نمایش می‌گذارند. بیش از 500 محصول یا خدمات جدید نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. علاوه بر این، حدود 650 شرکت مستقر در شانگهای در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

این نمایشگاه برای عموم رایگان است اما به گفته سازمان دهندگان، پیش ثبت نام آنلاین لازم است. خدمات انلاین CIIF هم شامل نمایش انلاین، واقعیت مجازی و مذاکرات و خدمات امضا است.

 Shine News/23-08-22

 تسریع ساخت پورت داده بین المللی منطقه ویژه Lingang (واقع در شانگهای)؛

در طول سه سال گذشته منطقه ویژه Lingang شانگهای پیشرفت قابل توجهی در تعمیق همکاری داده‌های بین المللی با کشورها و مناطقی مانند سنگاپور و هنگ کنگ، ترویج پروژه‌هایی مانند قابلیت همکاری فاکتور الکترونیکی و احراز هویت دیجیتال و پیشبرد تسهیل تجارت فرامرزی داشته است. به گفته ژانگ هونگ تائو، معاون مدیر کمیسیون اقتصاد و اطلاع رسانی شانگهای، مقامات شهرستان و کمیته اداری منطقه ویژه لین گانگ تلاش برای ترویج ساخت و ساز بندر داده‌های بین المللی در طول چهار سال گذشته را افزایش داده اند. به گفته ژانگ، این منطقه ویژه که به طور رسمی در تاریخ 20 اوت 2019 تأسیس شده، در ابتدا مجموعه ای از زیرساخت های داده استاندارد بین المللی و چندین سناریوی کاربردی عملی نواورانه را با تمرکز بر گردش داده‌ها و همکاری‌های بین المللی بررسی و تشکیل داد.

همچنین لین گانگ قابلیت های خدمات خود را با بهبود صدور دستورالعمل های خاص، ساخت شمارنده خدمات یک طرفه برای گردش داده‌های بین المللی و افزایش مهارت در خدمات ارزیابی امنیتی، مدیریت خدمات عمومی، ادغام صدور گواهینامه و مقررات، پشتیبانی از داده‌های فناوری، استاندارد سازی فناوری و همکاری بین المللی به رسمیت شناختن متقابل، افزایش داده است. ژانگ همچنین خاطرنشان کرد که کمیته این منطقه ویژه قصد دارد تلاشها برای همکاری داده‌های بین المللی را ترویج می‌کند، جریان داده‌ها و همکاری‌های بین المللی را در زمینه‌های اقتصاد، امور مالی، تجارت، حمل و نقل، فناوری و غیره هماهنگ می‌کند. این تلاش ها، همکاری فضای داده در تجارت، زنجیره تأمین، صنعت و سایر زمینه‌ها را تقویت خواهد کرد. برای رسیدن به این هدف، لین گانگ اتصال به شبکه جهانی را هم تقویت خواهد کرد، خوشه‌های صنعت داده‌های بین المللی را در سطح بالا ایجاد می‌کند، تحقیقات در مورد کانال های جدید معماری کابل فیبر نوری دریایی را آغاز و کانال های اختصاصی داده‌های اینترنتی بین المللی را ایجاد می‌کند، مراکز داده‌های کاربردی را طرح بندی  و کسب و کارهای جدید پردازش داده‌های بین المللی و مبادله را توسعه می دهد. در طول چهار سال گذشته، تولید ناخالص داخلی لین گانگ سالانه 21.2 درصد افزایش یافته است.

Shine News/23-08-21

افزایش 7.6 درصدی تراز وام ها در شانگهای در پایان ماه جولای؛

 بنا اعلام دفتر شانگهای بانک خلق چین، تراز وام ها در شانگهای (همه ارزها)، در پایان جولای سالجاری میلادی به  10.88 تریلیون یوان (1.51تریلیون دلار) رسید که افزایش 7.6 درصدی را نشان می دهد. تراز وام به ارز یوان چین هم از 9.1 درصد -در مدت مشابه سال گذشته- به 10.26 تریلیون یوان در پایان ماه جولای2023 رسید. تراز وام ها به ارزهای خارجی نیز در پایان ماه جولای به 87.6 میلیارد دلار رسید که کاهش 17.6 درصدی را نشان می دهد. همچنین تراز ذخایر شانگهای در پایان ماه گذشته 4.7 درصد افزایش یافت و به 19.93 تریلیون یوان رسید.

Xinhua/23-08-20

 نمایشگاه منسوجات خانگی شانگهای پس از دوسال در آستانه برگزاری در شانگهای؛

نمایشگاه پائیزی منسوجات خانگی شانگهای (2023) پس از دو سال با حضور هزاران غرفه دار در مرکز ملی نمایشگاهی  شانگهای  (NECC) برگزار خواهد شد. این نمایشگاه سه روزه (16 تا 18 آگوست) در چهار سالن و 12 بخش، در مساحتی حدود 110،000 متر مربع با  شرکت حدود 1200 غرفه دار از چین و خارج از کشور برگزار خواهد شد. این رویداد به طور مشترک توسط Messe Frankfurt، شورای فرعی صنعت نساجی شورای توسعه تجارت بین المللی چین و انجمن نساجی خانگی چین برگزار می‌شود. معامله گران و خریداران از نزدیک به 70 کشور و منطقه نیز مشتاق به یادگیری در مورد آخرین روند صنعت مانند تأکید بیشتر بر طراحی، عملکرد و پایداری هستند. علاوه بر این، نمایشگاه  مذکور همچنین میزبان مجموعه ای از بحث ها و جلسات در مورد روند در حال ظهور حوزه منسوجات خانگی و دکوراسیون، انجمن‌های طراحی، پیشرفت های تکنولوژیکی در پارچه‌ها و اکوسیستم های مبلمان خانگی می‌باشد.

 Shine News/23-08-16

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما