معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته اول شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ بیکاری فنلاند در ماه جولای

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار فنلاند، نرخ بیکاری این کشور در ماه جولای به 7.2 درصد رسید. بر اساس گزارشی که توسط وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند منتشر شد، تعداد افراد بیکار در فنلاند در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد که در ماه گذشته بیش از 278 هزار و 700 نفر جویای کار در خدمات اشتغال در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به جولای 2022 بیش از 6500 نفر افزایش داشته است. این آمار همچنین نشان دهندۀ افزایش 14 هزار نفری نسبت به آمار جویندگان کار در ماه ژوئن است.

https://yle.fi/a/74-20046427

افزایش تعداد ورشکستگی‌ها در فنلاند در ماه جولای

تعداد ورشکستگی‌ها در ماه جولای در فنلاند، به بالاترین حد خود در 25 سال گذشته رسید. مرکز آمار فنلاند داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در مجموع 224 پرونده ورشکستگی در ماه جولای آغاز شده است که حاکی از افزایش شدید نسبت به جولای 2022 است. بیش از 200 شرکت از شرکت‌هایی که اعلام ورشکستگی کردند، شرکت‌های بورسی، 18 شرکت حقیقی و 4 شرکت تضامنی بودند. وضعیت ورشکستگی از سال 1997 تا کنون به این اندازه تیره و تار نبوده است. بین ژانویه و جولای، در مجموع 1864 پرونده ورشکستگی آغاز شد که نشان دهنده یک رکورد جدید برای شش ماه اول سال در یک دهه اخیر است.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24033-number-of-bankruptcies-surged-in-finland-in-july.html

پیوستن نوردیا به روند پرداخت سود حساب جاری

بانک نوردیا (Nordea) اعلام کرده است که قصد دارد از اکتبر، پرداخت سود به حساب‌های جاری مشتریان را آغاز کند. این گروه بانکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به این حساب‌ها، سود 0.25 درصد را پرداخت خواهد کرد. این اعلامیه در پی اقدامات مشابه توسط سایر بانک‌ها منتشر شد. OP نیز هفته گذشته اعلام کرد که از اول نوامبر نرخ بهره 0.25 درصدی برای حساب‌های جاری را به حدود 1.9 میلیون مشتری خود پرداخت خواهد کرد. Handelsbanken و S-Bank نیز از دیگر مؤسسات مالی هستند که به حساب‌های جاری سود پرداخت می‌کنند.

https://yle.fi/a/74-20046123

اختلالات همپوشانی؛ عامل افزایش قیمت لحظه‌ای برق در فنلاند

Helsingin Sanomat گزارش داد که قیمت برق در ساعات اوج تقاضا از 9 صبح تا 7 عصر، در نتیجه سه اختلال محدودیت در ظرفیت انتقال برق بین فنلاند و سوئد، توقف تولید برق در نیروگاه هسته‌ای Olkiluoto 2 و تعمیر و نگهداری سالانه نیروگاه هسته‌ای Loviisa، به 68 سنت در هر کیلووات ساعت رسیده است. همچنین وزش باد نیز ضعیف پیش‌بینی می‌شود و تولید برق در توربین‌های بادی کاهش یافته است. با این اوصاف، تفاوت قیمت فاحشی در قیمت کنونی برق با ابتدای ماه وجود دارد. این روزنامه خاطرنشان کرد که میانگین قیمت برق معاف از مالیات تقریبا 1.3 سنت در هر کیلووات ساعت در 9 روز اول ماه اوت بوده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24030-overlapping-disruptions-to-cause-spike-in-spot-electricity-prices-in-finland.html

تکمیل ذخایر گاز اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال حاضر، ذخایر گاز این اتحادیه تا 90 درصد پر شده است و آمادگی برای زمستان آینده مناسب است. به این ترتیب، هدف ذخیرۀ گاز اتحادیه، دو ماه زودتر از موعد مقرر محقق شده است و این کشورها به خوبی برای زمستان پیش رو و اختلالات احتمالی عرضه گاز آماده‌اند. این در حالی است که در همین زمان در سال گذشته، ضریب ذخیره‌سازی گاز در اروپا به وضوح کمتر بوده است.

زمستان گذشته، زمانی که جریان گاز از روسیه به اروپا متوقف شد، قیمت انرژی در اروپا به بالاترین حد خود رسید. تا آن زمان، واردات گاز طبیعی از روسیه از طریق خطوط لوله، به ویژه در اروپای مرکزی نقش مهمی ایفا می‌کرد و هم در صنعت و هم برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شد، اما جنگ اوکراین باعث تحریم‌های اروپا علیه روسیه شد. در پاسخ، روسیه که در تابستان قبل از جنگ، کاهش صادرات گاز به اروپا را آغاز کرده بود، آن را بیش از پیش کاهش داد. در طول جنگ، اتحادیه اروپا واردات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و زغال سنگ از روسیه به اروپا را ممنوع کرد که بر عرضه کلی انرژی نیز تأثیر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اروپا در سال گذشته موفق شد دو سوم گاز روسیه را با منابع دیگر جایگزین کند. از سوی دیگر واردات گاز طبیعی مایع روسیه به اروپا حتی افزایش یافت. در زمستان گذشته، چندین کارشناس تخمین زدند که زمستان آینده ممکن است از نظر قیمت انرژی و برق در اروپا حتی دشوارتر از زمستان قبلی باشد که با این استدلال توجیه می‌شد که در زمستان قبل، اتحادیه اروپا هنوز ذخایر قدیمی‌ گاز را در اختیار داشت. اما در حال حاضر مشخص شده است که کشورهای اتحادیه اروپا در خرید گاز از بازار جهانی، بهتر از آنچه که یک سال پیش تصور می‌شد، عمل کرده‌اند.

با این حال، روزنامه مالی فایننشال تایمز در تحلیل خود خطر را پایان یافته نمی‌بیند؛ زیرا این ذخایر برای پاسخگویی به نیازهای کل اروپا کافی نیست و به عنوان مثال، زمستان سرد همراه با اختلالات عرضه گاز همچنان می‌تواند باعث بروز مشکلات و نوسانات قیمتی شود. در شرایط جدید، اروپا به تامین گاز طبیعی مایع وابسته شده است که نیازمند انتقال توسط شناورها از نقاط مختلف جهان است و بنابراین قیمت انرژی اروپا تحت تأثیر رویدادهای دوردست قرار می‌گیرد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009795204.html

کاهش برداشت غلات

طبق گزارش موسسه منابع طبیعی فنلاند (Luke)، برآورد می‌شود حدود سه میلیون تن محصول غلات در سال 2023 در این کشور برداشت شود که 15 درصد کمتر از میانگین محصول غلات برای ده سال گذشته است. عمدۀ کاهش، به خاطر دومین کمترین برآورد محصول جو در بیش از 30 سال گذشته است. با این حال، برآورد برداشت چاودار برای چهارمین بار در 40 سال گذشته از 100 هزار تن فراتر رفت، بنابراین مصرف سالانه محاسبه شده در فنلاند را پوشش خواهد داد.

https://www.dailyfinland.fi/business/33729/Grain-harvest-drops-by-15-this-year

تأثیر وخامت شرایط اقتصادی بر بازار کار

به گفته جوکا اپلکویست، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی مرکزی، نشانه‌های واضحی از تضعیف اقتصاد فنلاند در حال ظهور است. رکود اقتصادی به ویژه بر بخش‌های صنعتی و ساختمانی در تابستان امسال تأثیر گذاشته است و مواردی از ورشکستگی گزارش شده است. عواقب تضعیف اقتصاد اکنون در بازار کار و اشتغال نیز احساس می‌شود. بر اساس داده‌های مرکز آمار فنلاند، در ماه جولای 2 میلیون و 626 هزار نفر شاغل بودند که نسبت به سال قبل 62 هزار نفر کاهش داشته است. بدین ترتیب، نرخ اشتغال برای افراد 20 تا 64 سال به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به 77.8 درصد رسید.

وی متذکر شد در حال حاضر پیش‌بینی‌ها برای توسعه اقتصادی نیمه دوم سال به حدی ضعیف است که می‌تواند بر بازار کار تأثیر بگذارد. در ماه جولای، 50100 فرصت شغلی جدید به دفاتر TE اعلام شد که نسبت به سال قبل 24600 مورد کاهش داشته است. به طور کلی، 101800 فرصت شغلی در ماه جولای وجود داشت که در مقایسه با جولای سال قبل به میزان 59200 شغل کمتر است. در مجموع، تعداد مشاغل خالی در ماه جولای کاهش یافته است که نشان دهنده ترمز ناگهانی در تقاضای نیروی کار است. وی هشدار داد که کاهش نرخ مهاجرت، تهدیدی برای کاهش رشد فنلاند است. 

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24038-deteriorating-economic-conditions-impacting-job-market-says-central-chamber-of-commerce-chief-economist.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما