معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جمهوری آذربایجان در سال جاری بیش از 15 میلیون تن نفت به 19 کشور صادرکرده است

آذربایجان در ماه ژانویه تا جولای سال جاری 6 میلیون و 45 هزار و 69.15 تن نفت به ارزش 3 میلیون و 774 میلیون و 540 هزار دلار به ایتالیا صادر کرده است. به این ترتیب ایتالیا در کل صادرات نفت آذربایجان در رتبه اول قرار گرفت. به نقل از کمیته دولتی گمرک آذربایجان، رژیم صهیونیستی در مجموع صادرات نفت آذربایجان (بر اساس حجم و ارزش نفت صادراتی) در رتبه دوم قرار گرفت. در این مدت یک میلیون و 354 هزار و 226.01 تن نفت به ارزش 822 هزار و 483 هزار دلار به این رژیم صادر شد.

هند رتبه سوم فهرست صادرات نفت آذربایجان را به خود اختصاص داده است. در ماه‌های ژانویه تا جولای یک میلیون و 122 هزار و 457.35 تن نفت به ارزش 666 میلیون و 499 هزار و 46 هزار دلار به این کشور صادر شد.

بر اساس اطلاعات، شاخص های مذکور ارزش نفت صادراتی را در نظر گرفته است که ترخیص آن در گمرکات طی دوره گزارش تکمیل شده است. همانطور که از فهرست مشخص است، در دوره مورد گزارش، 15 میلیون و 540 هزار و 323.64 تن نفت به ارزش 9444800.48  هزار دلار به 19 کشور جهان صادر کرده است.

رتبه‌بندی (بر اساس میزان نفت صادراتی) آذربایجان را در خصوص کشورهایی که در ژانویه تا جولای سال جاری به آنها نفت صادر کرده است، ارائه می‌کند:

 

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-bu-il-19-olkeye-15-mln-tondan-cox-neft-ixrac-edib-reytinq-781293

 

جمهوری آذربایجان صادرات گاز مایع را تا 9 درصد افزایش داد

آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری 9945.5 تن گاز مایع صادر کرده است که نسبت به سال قبل 8.8 درصد افزایش داشته است. به نقل از کمیته دولتی آمار، علیرغم رشد حجمی، ارزش صادرات گاز مایع طی دوره مورد گزارش به 477.6 هزار دلار آمریکا رسید که نسبت به سال قبل 87.6 درصد کاهش داشته است. لازم به یادآوری است که آذربایجان در سال گذشته 22834.7 تن گاز مایع صادر کرده است که نسبت به سال قبل 67 درصد کاهش داشته است. ارزش صادرات گاز مایع در دوره مورد گزارش 5749 هزار دلار آمریکا بوده که نسبت به سال قبل 74.7 درصد کاهش داشته است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-maye-qazin-ixracini-9-dek-artirib-781334

 

شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان (آزال) پروازهای خود را به سه شهر بزرگ پاکستان  دائر می‌کند

شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان (آزال) پروازهای منظم خود را به پاکستان از 20 سپتامبر 2023 آغاز خواهد کرد. این پروازها به پایتخت پاکستان، اسلام آباد و همچنین بزرگترین شهرهای آن - لاهور و کراچی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی مذکور پروازهای خود در مسیر باکو - ژنو - باکو را نیز از سر گرفت

https://apa.az/az/infrastruktur/azal-cenevreye-ucuslari-berpa-edir-781786

https://apa.az/az/infrastruktur/azal-pakistanin-uc-boyuk-seherine-reys-acir-781504

 

صادرات غیرنفتی جمهوری آذربایجان به قزاقستان بیش از دو برابر شده است

صادرات محصولات غیرنفتی به ارزش 66 میلیون و 472 هزار دلار از آذربایجان به قزاقستان در ژانویه تا جولای 2023 انجام شده است. به نقل از کمیته دولتی گمرک کشور، حجم این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2022، 2 برابر یا 34.2 میلیون دلار بیشتر است. در 7 ماهه نخست سال 2022، 32.2 میلیون دلار محصولات غیرنفتی از آذربایجان به قزاقستان صادر شده است. لازم به ذکر است در دوره مورد گزارش، حجم مبادلات تجاری آذربایجان و قزاقستان با 32 درصد معادل 112.1 میلیون دلار کاهش نسبت به سال جاری معادل 237.9 میلیون دلار بوده است. در این مدت کل صادرات به قزاقستان 68.6 میلیون دلار و کل واردات از قزاقستان 169.3 میلیون دلار بوده است.

https://apa.az/az/sahibkarliq/azerbaycanin-qazaxistana-qeyri-neft-ixraci-2-defeden-cox-artib-781606

 

حجم مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و رومانی 74 درصد افزایش یافت

در ژانویه تا جولای 2023، حجم مبادلات تجاری آذربایجان و رومانی بالغ بر 467 میلیون و 63 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 74.1 درصد افزایش داشته است. به نقل از کمیته دولتی گمرک کشور، حجم صادرات آذربایجان به رومانی در دوره مورد گزارش با 88.3 درصد افزایش نسبت به 7 ماهه نخست سال 2022 به 430 میلیون و 471 هزار دلار رسید. در همین مدت حجم صادرات رومانی به آذربایجان با 7.7 درصد کاهش به 36 میلیون و 592 هزار دلار رسید. لازم به ذکر است طی 7 ماهه نخست سال جاری 23 میلیون و 317 هزار دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان به رومانی صادر شده است.

https://apa.az/az/sahibkarliq/azerbaycanla-ruminiya-arasinda-ticaret-dovriyyesi-74-artib-781857

 

جمهوری آذربایجان و ازبکستان می‌توانند در زمینه شهرک های صنعتی همکاری کنند

مذاکراتی بین آذربایجان و ازبکستان در مورد چشم انداز همکاری در زمینه شهرک های صنعتی انجام شد. میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان این مطلب را در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس»(توئیتر سابق) منتشر کرده است. به گفته وزیر، این گفتگوها در جریان دیدار وی با وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، لازیز کودراتوف صورت گرفت. طرفین در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، ترویج سرمایه گذاری متقابل، اجرای پروژه‌های مشترک تبادل نظر کردند. در اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد آمده است که در این دیدار بر نقش مهم اراده سیاسی رهبران دو کشور، سفرها، دیدارها و رویدادهای بلندپایه در توسعه روابط دوجانبه با ازبکستان تاکید شد. خاطرنشان شد که روابط اقتصادی و تجاری نیز با توجه به تقویت همکاری‌ها بین کشورها در حال گسترش است. محیط تجاری و سرمایه گذاری آذربایجان، امتیازات اعمال شده در مناطق صنعتی فرصت های مطلوبی را برای سرمایه گذاران از جمله کارآفرینان ازبکستان فراهم می‌کند.

طرفین در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک، ترویج سرمایه گذاری‌های متقابل، تقویت مشارکت در حمل و نقل- لجستیک، دیجیتالی شدن، صنعت از جمله پتروشیمی و پالایش نفت، مناطق صنعتی و سایر حوزه‌ها تبادل نظر کردند.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycanla-ozbekistan-senaye-parklari-sahesinde-emekdasliq-ede-biler/

 

نشستی با نمایندگان شرکت های دارویی ازبکستان برگزار شد

چشم انداز سرمایه گذاری در شهرک صنعتی پیراللهی با نمایندگان حدود 10 شرکت داروسازی ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت. به نقل از آژانس توسعه مناطق اقتصادی (IZIA)، در چارچوب سفر هیئت رئیسه آژانس توسعه صنایع دارویی جمهوری ازبکستان خیلولا گانیوا و مدیران اجرایی به آذربایجان با کارهای انجام شده در شهرک سنعتی پیراللهی و فعالیت کارخانه تولید سرنگ یک بار مصرف شرکت  «دیامد» در این شهرک آشنا شدند.

در بخشی از این سفر، دیداری بین هیئت ازبکستان و مدیریت آژانس توسعه مناطق اقتصادی زیر نظر وزارت اقتصاد و آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان (AZPROMO) در مرکز تجاری باکو برگزار شد.

الشاد نوریف رئیس هیئت مدیره IZIA ضمن خوش آمدگویی به میهمانان از مناطق صنعتی فعال در آذربایجان، فضای سرمایه گذاری مطلوب ایجاد شده برای توسعه فعالیت های کارآفرینی، امتیازات مالیاتی و گمرکی خبر داد.

در چارچوب این نشست، نمایندگان شرکت‌های ازبکستانی در مورد فعالیت‌های شرکت‌هایی که نمایندگی می‌کنند، سخنرانی کردند.

در پایان موضوعات مربوط به اجرای طرح های مشترک در حوزه دارویی در نواحی صنعتی، امکان تشکیل مرکز تحقیق و همکاری برای توسعه روابط تعاونی در راستای داروسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://oxu.az/economy/765592

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما