معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۱۱:۴۲ - مشاهده: ۱۴۹

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم مردادماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کلنگ زنی ساخت بیش از 9 هزار واحد مسکونی و تجاری در قهرمان مرعش

محمت اوزحسکی، وزیر محیط‌زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه در خلال سفر به قهرمان‌مرعش در قالب جلسه موسوم به "نشست‌های شهری" گفت ما تا زمان اتمام ساخت مسکن‌های زلزله‌زدگان و استقرار آنها در آرامش کامل در این واحد‌ها در منطقه حضور خواهیم داشت. در این سفر مراسم کلنگ زنی احداث 9076 واحد مسکونی و تجاری در قالب طرح تحول شهری قهرمان‌مرعش با همکاری خیرین برگزار شد. وی همچنین گفت: «درحال حاضر نزدیک به 1 میلیون و 905 هزار نفر از هموطنان ما به دور از خانه‌های خود به سر می‌برند. در شهرک‌های چادری افراد کمی ساکن هستند اما نزدیک به 80 هزار شهروند ما در خوابگاه‌ها و مراکز رفاهی دولتی و نزدیک به 70 هزار شهروند ما در شهرک‌های کانتینری ساکن هستند. 320 هزار خانوار نیز از طرح کمک هزینه اجاره بها استفاده می‌کنند. در حدود 850 هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد. این عدد در کلام ساده به نظر می‌رسد اما به عبارتی به معنای ساخت 5 شهر از نو می‌باشد. هزینه و سرمایه لازم برای این امر چیزی بالغ بر 100 میلیارد دلار است. تا کنون مناقصه ساخت 180 هزار واحد مسکونی انجام شده است». (2023/08/10، قهرمان‌مرعش)

بازدید رایزن امور غذا و کشاورزی سفارت آلمان در ترکیه از محل اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش

رایزن امور غذا و کشاورزی سفارت جمهوری فدرال آلمان در ترکیه از محل برگزاری اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش و روند آمادگی برای آغاز این نمایشگاه بازدید به عمل آورد. وی در این سفر ضمن کسب اطلاع از اقدامات صورت گرفته در محل این نمایشگاه روند ساخت باغچه آلمان را نیز مورد ارزیابی قرار داد. توماس هوبر، رایزن امور غذا و کشاورزی سفارت آلمان در این بازدید گفت زمین لرزه بسیار خسارت بار بوده و در عین حال بار اقتصادی زیادی ایجاد کرده است. وی همچنین افزود آلمان خواستار کمک به موفقیت اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش بوده و با برگزاری این نمایشگاه همکاری‌های ترکیه و آلمان افزایش خواهد یافت. (2023/08/10، قهرمان‌مرعش)

دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم با رییس بورس تجارت ارزروم

آقای محمد ابراهیمی، سرکنسول و آقای‌هادی جوان، مسئول امور بازرگانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ضمن بازدید از بورس کالای ارزروم با هاکان اورال، رییس هیئت مدیره تجارت کالای این شهر دیدار و گفتگو داشتند. در این دیدار پیرامون ظرفیت‌های همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت. (2023/08/09، ارزروم)

 

کاهش در برداشت محصول پسته سیرت بر اثر گرمای شدید هوا

با وجود آغاز برداشت محصول پسته در شانلی‌عورفا، به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از گرمای شدید هوا، انتظار می‌رود برداشت محصول پسته در سیرت با کاهش روبرو باشد. انتظار می‌رود قیمت پسته تازه در سیرت در سال جاری بین 200 تا 250 لیره قیمت‌گذاری شود. این مطلب را رییس اتحادیه پسته‌کاران سیرت عنوان نموده و افزود همچنین بارش تگرگ و آسیب وارده به باغات پسته موجب شده تا با کاهش مضاعف در برداشت این محصول در سیرت روبرو باشیم و محصول برداشت شده بسیار کمتر از حد انتظار ما خواهد بود. وی همچنین عنوان داشت یگان‌های پلیس و ژاندارمری با هدف تامین امنیت و محافظت از باغات پسته‌کاران در کنار کشاورزان بوده و از اراضی آنان حراست خواهند نمود. (2023/08/14، سیرت)

تمدید ده ساله مجوز اکتشاف نفت در شانلی‌عورفا

مدیریت کل نفت و معادن وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه با انتشار یک آگهی در روزنامه رسمی ترکیه اعلام داشت نظر به ذخایر نفتی موجود، تولید سالانه و برنامه تولید و سرمایه‌گذاری‌های حوزه نفت؛ مجوز اکتشاف نفت شرکت سهامی نفت ترکیه در استان شانلی‌عورفا در اراضی به وسعت 75 هکتار در این استان برای مدت 10 سال دیگر و تا تاریخ 15 اکتبر 2033 تمدید شد. (2023/08/15، شانلی‌عورفا)

برگزاری جلسه ارزیابی وضعیت آلودگی دریاچه وان در بیتلیس

جلسه ارزیابی "برنامه اقدام برای حفاظت از حوضه آبی دریاچه وان" با حمایت‌های امینه اردوغان، همسر رییس جمهوری ترکیه در بخش اخلاط بیتلیس برگزار شد. شهردار اخلاط منطقه بیتلیس در جلسه برگزار شده گفت: «تمامی موضوعات مرتبط با نحوه محافظت از دریاچه وان و سواحل آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. باید تمامی ظرفیت‌های خود را در راستای حفظ پاکیزگی (دریاچه) بکار ببندیم».

شهردار اخلاط همچنین تصریح داشت در امور حفظ پاکیزگی این دریاچه کمبود بودجه وجود دارد. (2023/08/12، وان)

تاثیر خشکسالی بر کشاورزی وان

خشکسالی و کمبود آب در نتیجه تغییرات اقلیمی در استان وان؛ کشاورزی این استان را تحت تاثیر قرار داده است. از جمله به گفته کشاورزان منطقه، در نتیجه خشکسالی رقم خورده تولید محصول لوبیا که از عمده تولیدات کشاورزی این استان بوده و به سایر استان‌های ترکیه نیز ارسال‌ می‌گردد با کاهش 70 درصدی روبرو بوده و کشاورزان در این خصوص از دولت درخواست کمک داشته‌اند. کشاورزان همچنین برداشت لوبیا را سالانه 10 الی 12 تن عنوان داشته‌اند که در سال جاری این اعداد با کاهش بسیار جدی روبرو بوده است. بیتلیس، مالاتیا و طرابوزان از مقاصد اصلی لوبیای تولید وان بوده و حتی این محصول بعضا به روسیه نیز صادر می‌گردد. (2023/08/14، وان)

عدم بهره‌برداری صددرصدی از ظرفیت‌های گردشگری وان

در وان که اخیراً با ثبت 1 میلیون تردد در دروازه مرزی کاپی‌کوی شاهد رکوردی تازه در زمینه جذب گردشگر خارجی بوده، افزایش بازدید گردشگران داخلی نیز مشاهده می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری، از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی 184 هزار و 571 گردشگر و در ماه ژوئن نیز 46 هزار و 796 گردشگر از وان بازدید به عمل آورده‌اند. فعالان بخش گردشگری وان با مورد ارزیابی قرار دادن این مطلب ابراز می‌دارند که این اعداد و ارقام بیانگر عدم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش گردشگری این استان می‌باشد. بخش بزرگی از گردشگران وان را ایرانیان تشکیل می‌دهند. آمار مربوط به گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده از وان اگرچه در حال حاضر امیدبخش است اما چشم انداز روشنی برای آینده آن وجود ندارد. فعالان بخش گردشگری در این استان عنوان می‌دارند که آمار موجود نشان‌دهنده بازدید روزانه 1250 گردشگر بطور متوسط از وان است که با مورد توجه قرار دادن ظرفیت‌های گردشگری موجود در این استان این آمار به معنای خالی ماندن روزانه 9 هزار تختخواب موجود در هتل‌ها و مسافرخانه‌های این شهر بوده و لازم است تا این شهر روزانه حداقل پذیرای 5 الی 6 هزار نفر گردشگر باشد. (2023/08/14، وان)

ادامه روند کاهش مساحت دریاچه وان

گرمای شدید هوا و تغییرات اقلیمی‌کره زمین حوضه آبی وان که دریاچه وان در آن وجود دارد را با تهدید روبرو کرده و با آغاز موج گرما مجدداً در حال خشک شدن است. آلودگی، خشکسالی، کاهش بارندگی و افزایش سرعت تبخیر آب در حوضه آبی دریاچه وان موجب شده تا زنگ خطر در مورد دریاچه وان به صدا درآید. آغاز فصل بهار و افزایش بارندگی‌ها هرچند هم اندک موجب بهبود این دریاچه شده بود که با موج گرمای بی‌سابقه تابستان وضعیت دریاچه مجدداً رو به وخامت گذاشته است. بر اساس خبر منتشر شده از سوی دویچه‌وله ترکی، گرمای هوا رفته رفته گرم‌تر شده، تبخیر آب افزایش یافته و دریاچه وان کوچکتر خواهد شد. در سه سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها در مقیاس وسیع؛ حوضه آبی دریاچه وان با خشکسالی روبرو بوده و در سال جاری نیز کاهش 15 تا 20 درصدی بارندگی را داشته است.

به رغم رضایت‌بخش بودن بارش‌ها در فصل بهار، تبخیر آب در این حوضه شدت یافته است. بدین ترتیب شاهد روند کاهشی مساحت دریاچه وان هستیم. این وضعیت نه تنها دریاچه وان که ده‌ها دریاچه و منابع آب جاری موجود در این حوضه آبی را تهدید می‌کند. رودخانه بند ماهی که بزرگترین رود منبع آب جاری تغذیه کننده دریاچه وان بوده و در حوضه آبی وان قرار گرفته برای اولین بار کاملا خشک شده است. دریاچه‌ها آک‌کوش، کشیش و دغیرمی نیز تقریباً در مرز نابودی قراردارند. بخش وسیعی از 101 منبع آب جاری تغذیه کننده دریاچه وان از هم‌اکنون به کلی خشک شده‌اند. کارشناسان همچنین یکی از معضلات بزرگ موجود در دریاچه وان را آلودگی می‌دانند. (2023/08/13، وان)

ادامه روند کاهشی میزان آب دریاچه بالیک در آغری

مساحت دریاچه بالیک که سال گذشته شاهد کاهش شدید آب بود در سال جاری نیز به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تامین آب روستاهای اطراف از این دریاچه با کاهش روبرو بوده است. این دریاچه میزبان گونه‌های مختلف پرندگان بوده که در سال گذشته به دلیل کاهش شدید آب با خطر خشکی کامل روبرو شده بود. کارسناسان علت این خشکی و کاهش شدید آب را کاهش بارندگی‌ها و افزایش سرعت تبخیر آب ناشی از تغییرات اقلیمی‌کره زمین عنوان می‌دارند. بر اساس داده‌های آماری 60 سال اخیر آغری، میانگین بارندگی در این استان برابر سالانه 528 میلیمتر است که طی 5 سال اخیر این عدد به 428 میلیمتر کاهش یافته است. (2023/08/09، آغری)

کاهش برداشت محصول عسل در الازیغ بر اثر گرمای شدید هوا

درحالیکه برداشت عسل در الازیغ که از مراکز اصلی برداشت عسل در ترکیه به شمار می‌رود همچنان ادامه دارد؛ گرمای شدید هوا و تغییرات اقلیمی موجب شده تا طی سه سال اخیر برداشت این محصول به شدت کاهش یابد. برداشت عسل در الازیغ که در منطقه آناتولی شرقی پرچمدار تولید عسل و زنبورداری از منظر تعداد کلنی و نیز افراد مشغول به این حرفه می‌باشد،از اوایل ماه آگوست آغاز و در ماه اکتبر به اتمام می‌رسد. در این استان با دارا بودن 1500 زنبوردار و 100 هزار کندوی عسل، برداشت این محصول طی سه سال اخیر از 12 کیلوگرم در هر کندوی عسل به 5 کیلوگرم کاهش داشته که این بیانگر کاهش بیش از 50% در تولید این محصول در این استان است. (2023/08/15، الازیغ)

تعیین الازیغ، سیواس، مالاتیا و آدیامان به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر باد

بر اساس اعلام وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه بخش‌هایی از 17 استان ترکیه به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر باد تعیین شدند. در این بین بر اساس آگهی به چاپ رسیده در روزنامه رسمی ترکیه، بخش‌هایی از استان‌های آدیامان، الازیغ، سیواس و مالاتیا نیز به عنوان منابع انرژی تجدیدپذیر باد در کشور ترکیه تعیین شدند. (2023/08/15، الازیغ)

صدور مجوز 5 ساله اکتشاف نفت در سیرت و شیرناک

شرکت سهامی نفت ترکیه موفق به دریافت مجوز اکتشاف نفت به مدت 5 سال در استان‌های سیرت، شیرناک، آماسیا و سامسون شد. آگهی صدور این مجوز توسط مدیریت امور معادن و نفت وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در روزنامه رسمی ترکیه به چاپ رسید. (2023/08/12، سیرت)

وجود ارزان‌ترین شهرهای ترکیه در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه

بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه آمار کشور ترکیه، ارزان‌ترین شهرهای ترکیه در مناطق شرقی و جنوبی ترکیه قرار گرفته‌اند. بر همین اساس، استان شهرهای آغری، قارص، اغدیر و آرداهان در منطقه آناتولی شرقی، شهرهای ماردین، باتمان، شیرناک و شیرت در منطقه آناتولی جنوب شرقی و شهرهای حاتای، قهرمان‌مرعش و عثمانیه در منطقه دریای مدیترانه در زمره ارزان‌ترین شهرهای ترکیه قرار گرفتند. همچنین بر اساس این آمار، شهرهای غازی‌آنتپ و شانلی‌عورفا در میان گرانترین شهرهای ترکیه قرار گرفتند. (2023/08/11، سیرت)

سفر وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه به مالاتیا

محمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه به منظور انجام پاره‌ای دیدارها و بررسی وضعیت مالاتیا پس از زمین لرزه 6 فوریه سال جاری مناطق جنوب ترکیه به مالاتیا سفر کرد. وی در این سفر ضمن دیدار با خلوصی شاهین استاندار مالاتیا، به ساختمان مرکز حزب عدالت و توسعه در مالاتیا رفته و با جمعی از اعضای این حزب دیدار و گفتگو داشت. شیمشک پس از این دیداری با شهردار مالاتیا و نمایندگانی از برخی سازمان‌های مردم نهاد و خصوصی، فعالان اقتصادی، نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از مالاتیا در محل این شهرداری داشت. (2023/08/12، مالاتیا)

توزیع دام سبک بین دامداران زلزله‌زده آدیامان

ابراهیم یوماکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه که به منظور انجام پاره‌ای دیدارها به آدیامان سفر کرده بود، با جمعی از اعضای حزب عدالت و توسعه دیدار داشته و سپس در مراسم توزیع دام سبک بین دامداران زلزله زده که دام خود را در زمین لرزه فوریه جنوب ترکیه از دست داده بودند شرکت کرد. وی در این مراسم همچنین به مشکلات دامداران و کشاورزان رسیدگی نموده و با آنها گفتگو داشت. وی گفت: «بدون توجه به نژاد، جنس و نوع دامی‌که دامداران پیش از زمین لرزه داشته اند از سوی مدیریت کل بهره‌برداری کشاورزی (TİGEM) دام‌ با کیفیت و بازدهی بالا در میان کشاورزان توزیع گردید. ما به دنبال توسعه بیش از پیش کشاورزی در آدیامان به عنوان یکی از پیشتازان دامپروری در ترکیه هستم. نزدیک به 26 هزار کندوی عسل نیز از بین رفته که از این ماه نیز با امید به خداوند در میان تمام افرادی که دچار زیان شده‌اند توزیع (کندو) صورت خواهد گرفت. در خصوص ماکیان نیز تمامی اقدامات لازم انجام گرفته است و تا پایان این ماه نیز توزیع جایگزین ماکیان تلف شده آغاز خواهد شد. (2023/08/14، آدیامان)

سفر وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه به آدیامان

محمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه به منظور انجام پاره ای دیدارها و بررسی وضعیت آدیامان پس از زمین لرزه 6 فوریه سال جاری مناطق جنوب ترکیه به این شهر سفر کرده و با شهردار این شهر دیدار و گفتگو داشته و در خصوص فعالیت‌ها و اقداماتی که پس از زمین لرزه فوریه می‌بایست صورت می‌گرفته و تا کنون صورت گرفته اطلاع کسب نمود . وی همچنین از یکی از شهرک‌های کانتینری و مسکن‌های در حال ساخت توسط سازمان انبوه سازی ترکیه بازدید به عمل آورده و از روند فعالیت‌های در دست اقدام مطلع شد. وی سپس در جمع نمایندگانی از سازمان‌های خصوصی و مردم نهاد و فعالان اقتصادی آدیامان به عنوان وزنه‌های امر اشتغالزایی در این شهر حاضر شد و در خصوص اقتصاد شهر و اقدامات برنامه ریزی شده گفتگو داشت. (2023/08/11، آدیامان)

 8.8 میلیارد انواع حمایت‌های دولتی کشاورزی در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه

ابراهیم یوماکلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه ضمن حضور در میان اصحاب رسانه در استان آدیامان گفت: «تاکنون 8.8 میلیارد لیره ترک انواع حمایت‌های دولتی کشاورزی از کشاورزان مناطق زلزله زده صورت گرفته است. توزیع دام سبک در بین کشاورزان مناطق زلزله زده که دام آنها در زمین لرزه فوریه تلف شده این هفته به پایان خواهد رسید. تا این لحظه 24 هزار و 314 راس دام سبک در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است که در نهایت این تعداد به عدد 43 هزار و 573 راس خواهد رسید. همچنین توزیع 5 هزار و 803 راس دام سبک در 11 استان زلزله زده نیز به زودی آغاز خواهد شد.

توزیع ماکیان و کندوی زنبور عسل نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. دفتر غلات تا کنون 1.5 میلیون تن خرید انواع محصولات از تولیدکنندگان 11 استان زلزله زده داشته که پرداختی 12.1 میلیارد لیره‌ای آن محقق خواهد شد. در حال ایجاد جنگل عسل در بخش‌های گرگر و سینجیک استان آدیامان هستیم. در امر سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای صورت گرفته از بخش‌های غیرشهری آدیامان اولویت قائل شده‌ایم. در همین چارچوب تا کنون برای 223 پروژه مختلف مبلغ 21.3 میلیون لیره ترک کمک بلاعوض صورت گرفته است و در حال تامین 38 میلیون لیره منابع دیگر برای این پروژه‌ها هستیم». (2023/08/14، آدیامان)

سفر معاون رییس جمهور ترکیه به غازی‌آنتپ

جودت ییلماز، معاون رییس جمهور ترکیه به منظور انجام پاره‌ای دیدارها در غازی‌آنتپ، ضمن سفر به این استان؛ در بخش نورداغی این استان که در زمین لرزه فوریه دچار خسارات سنگین شده بود حضور یافته و اقدامات صورت گرفته در این بخش را مورد ارزیابی قرار داد. وی ضمن حضور در میان زلزله‌زدگان با مسئولین دیدار داشته و در خصوص اقدامات صورت گرفته از آنان کسب اطلاع نمود. (2023/08/12، غازی‌آنتپ)

بازدید رایزن کشور (سفارت) فلسطین از محل اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش

رعنا ابوسیبا، رایزن کشور (سفارت) فلسطین ضمن حضور در محل اکسپو 2023 قهرمان‌مرعش در منطقه اون‌ایکی‌شوبات این استان از روند اقدامات صورت گرفته در باغچه فلسطین در این نمایشگاه بازدید به عمل آورد. وی ضمن تشکر از مسئولان ترکیه پیرامون دعوت و فراهم آوردن امکان حضور فلسطین در این نمایشگاه، هدف از حضور فلسطین در این نمایشگاه را حمایت روحی و معنوی از زلزله‌زدگان جنوب ترکیه و نیز معرفی هرچه بیشتر فلسطین دانست. معاون شهردار اون‌ایکی‌شوبات نیز در همراهی با رایزن فلسطین در جریان بازدید از باغچه فلسطین ضمن تشکر از رایزن سفارت فلسطین گفت در این باغچه روز ملی فلسطین نیز جشن گرفته خواهد شد. (2023/08/11، قهرمان‌مرعش)

برگزاری نشست ارزیابی و مشورتی با حضور طراحان شهری بین‌المللی در قهرمان‌مرعش

اداره روابط خارجی شهرداری قهرمان‌مرعش با همکاری صندوق صنایع خلاق هلند اقدام به تشکیل نشست مشورت و ارزیابی با حضور طراحان شهری از مناطق مختلف آسیا و اروپا که به منظور بررسی قهرمان‌مرعش در این شهر حضور یافتند نمود. در این نشست پیرامون عمران و بازسازی شهر پس از زمین لرزه رخ داده فوریه سال جاری در مناطق جنوب ترکیه با همکاری سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های داخلی و خارجی با تمرکز بر تداوم حمل و نقل تحت عنوان "کارگاه همیاری از طریق طراحی" بحث و تبادل نظر صورت گرفت. نشست با حضور نمایندگانی از بلژیک، هلند، آژانس بین‌المللی همکاری توسعه‌ای ژاپن، مرکز مدیریت بحران دانشگاه فنی استانبول برگزار گردید. (2023/08/13، قهرمان‌مرعش)

انتخاب رییس اتاق صنایع و بازرگانی سیرت به سمت معاونت اتاق بازرگانی بین‌المللی

گوون کوزو، رییس اتاق صنایع و بازرگانی سیرت به سمت معاونت اتاق بازرگانی بین‌المللی انتخاب گردید. همچنین اعضای مدیریت کمیته ترکیه این اتاق نیز تعیین شدند و تقسیم وظایف میان اعضای این کمیته نیز توسط انتخاب شوندگان صورت گرفت. (2023/08/06، سیرت)

تعطیلی 8 ماهه فرودگاه حاتای

حسین یایمان، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از حاتای طی سخنانی در ارتباط با بسته بودن فرودگاه حاتای به روی تمامی‌پروازها گفت: «در حادثه زمین لرزه (فوریه جنوب ترکیه) باند فرودگاه از 7 نقطه مختلف دچار شکستگی شد».

وی ضمن بیان این مطلب که وسعت تخریبات این زمین لرزه در حد 200 بمب اتم بوده و شکستگی‌های ایجاد شده در باند فرودگاه موجب تعطیلی پروازها شد، دلیل عدم فعالیت 8 ماهه این فرودگاه را این مطلب عنوان کرد. (2023/08/05، حاتای)

 اتمام آواربرداری نزدیک به 22 هزار و ادامه آواربرداری نزدیک به 57 هزار ساختمان در حاتای

مصطفی ماستالی، استاندار حاتای در گفتگو با گزارشگر شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک گفت: «نزدیک به 50% از خسارات فاجعه زمین لرزه فوریه 2023 در این منطقه رخ داده است. تمامی اجساد دفن شده‌اند اما همچنان تلاش در جهت تخریب ساختمان‌های با خسارات بالا ادامه دارد. (در جریان زمین لرزه) 13 هزار و 670 ساختمان بطور کامل تخریب شده و 8 هزار و 235 ساختمان در وضعیت تخریب فوری قرار گرفت. 21 هزار و 905 ساختمان کاملا تخریب و آواربرداری شده است.  57 هزار و 43 ساختمان همچنان باقی‌ مانده است. از این میان 17 هزار و 250 ساختمان کاملا تخریب و آواربرداری شده که با احتساب این موارد 49% از 80 هزار و 613 ساختمان یا به عبارتی 264 هزار واحد مسکونی مستقل آواربرداری شده و 51% باقی مانده است. 32 هزار و 613 واحد می‌بایست آواربرداری شود. بطور میانگین در طی 100 روز آینده تخریبات را در بخش‌های آنتاکیا و دفنه به پایان خواهیم رساند و آواربرداری به اتمام خواهد رسید. در ارتباط با کل استان حاتای نیز در مدت 3.5 الی 4 ماه آینده تمامی آوار برداشته خواهد شد».

وی همچنین افزود: «بر اساس آمارهای موسسه آمار ترکیه 10% از کل ماشین‌آلات کار ترکیه در حاتای حضور دارند و بطور متوسط روزانه 300-250 ساختمان از 3 تا 25 طبقه تخریب می‌شوند. سازمان انبوه‌سازی مسکن (TOKİ) در حال ساخت 31 هزار مسکن بوده و برنامه‌ریزی جهت احداث 20 هزار مسکن نیز درحال انجام است. در محلات مرکزی شهر طرح تحول شهری آغاز شده است. آنالیز‌های خاک انجام شده و امکان بهره‌مندی از طرح "تبدیل در محل" (طرح تخریب و ساخت واحدهای تجاری و مسکونی توسط خود شهروندان با بهره‌گیری از 500 هزار لیره ترک کمک بلاعوض دولت و 800 هزار لیره ترک تسهیلات بدون بهره با دوره بازپرداخت ده ساله) نیز ارائه می‌گردد. در حال حاضر 153 هزار شهرک کانتینری وجود دارد که پذیرای بیش از 144 هزار نفر از شهروندان می‌باشند. ظرف مدت سه هفته آینده تمامی چادرها جمع‌آوری خواهند شد». (2023/08/08، حاتای)

 نمایشگاه غذاهای ایرانی در ماردین

آموزشگاه ایرانی "صنایع غذایی پاپریکا" واقع در شهر ارومیه ضمن حضور در ماردین ترکیه اقدام به برگزاری نمایشگاه غذاهای ایرانی به میزبانی انجمن فعالان بخش گردشگری ماردین در رستوران لیلی این شهر نمود. سرآشپزهای ایرانی با پیگیری‌های انجمن فعالان بخش گردشگری ماردین و حمایت مدیریت فرهنگ و گردشگری استان ماردین؛ غذاهای ایرانی را همراه با پخش موسیقی ایرانی به نمایش گذاشتند. سوینچ موسوی، مدیر این آموزشگاه گفت در تلاش است تا دسرهای ایرانی را در کشورهای آسیای شناسانده و توسعه دهد. الف باش‌ترک، مدیر فرهنگ و گردشگری استان ماردین ضمن بیان این مطلب که همکاری بین ماردین و آموزشگاه پاپریکا شهر ارومیه با برگزاری جشنواره بلغور سال گذشته در این شهر آغاز شد گفت اجرای سرآشپزهای ایران مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

اصلان پاشااوغلو، رییس انجمن فعالان بخش گردشگری ماردین نیز با بیان این مطلب که اشتراکات فرهنگی بسیاری از دیرباز تاکنون میان ایران و ترکیه وجود دارد ادامه داد: «ما اشتراکات غذایی شبیه به هم با ایران و کشورهای آسیایی داریم. به عنوان فعالان بخش گردشگری ماردین از این نمایشگاه حمایت کرده و آن را همراهی کردیم. ما نیز در نظر داریم تا طی ماه‌های پیش رو با سرآشپزهای ترکیه‌ای به ایران رفته و نمایشگاهی از غذاهای خود اجرا کنیم. هدف ما غنی‌سازی دسرهای سنتی و توسعه و انتقال آن به آینده می‌باشد».

سوینچ موسوی، مدیر آموزشگاه پاپریکا گفت: «هدف ما فراهم آوردن امکان توسعه گردشگری فرهنگی غذایی میان دو کشور در همکاری با انجمن گردشگری می‌باشد». (2023/08/09، ماردین)

سفر وزیر بازرگانی ترکیه به اسکندرون حاتای

وزیر بازرگانی ترکیه به منظور انجام پاره‌ای دیدارها در حاتای، ضمن سفر به این استان با استاندار حاتای، شهردار اسکندرون و نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از حاتای دیدار و گفتگو داشت. وی نخست با حضور در شهرداری اسکندرون با شهردار اسکندرون دیدار داشته و در خصوص فعالیت‌های شهرداری کسب اطلاع نمود. وی همچنین با حضور در محل استانداری حاتای، به اتفاق شهردار اسکندورن، فرماندار اسکندرون و استاندار حاتای از مدیریت منطقه‌ای گمرک و تجارت خارجی مدیترانه شرقی نیز بازدید به عمل آورده و جلسه‌ای در خصوص فعالیت‌های در حال انجام در حاتای تشکیل داد. (2023/08/04، اسکندرون)

صفوف طولانی وسائط نقلیه ترانزیت در مرز ترکیه-گرجستان در آرداهان

مشکل صفوف طولانی در دروازه مرزی گمرک آکتاش واقع در بخش چیلدیر آرداهان با کشور گرجستان که از دروازه‌های منطقه قفقاز نیز می‌باشد همچنان ادامه دارد. نزدیک به یک سال قبل با آغاز جنگ روسیه و اوکراین وسائط نقلیه ترانزیتی مسیر حرکت خود را تغییر داده و دروازه مرزی آکتاش با کشور گرجستان را به عنوان مسیر جایگزین انتخاب کرده‌اند که این امر موجب ایجاد حجم کاری بالا در این دروازه مرزی شده و این مسئله همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود بعضا طول صفوف ترانزیت در این دروازه مرزی به 7 کیلومتر می‌رسد و مشکل عدم وجود زیرساخت و امکانات برای رفع نیازهای رانندگان در این دروازه مرزی نیز موجب نارضایتی این قشر شده است. افزایش صادرات ترکیه و عدم فعالیت برخی بنادر دریای سیاه به دلیل جنگ اوکراین و روسیه موجب روی آوردن به حمل و نقل زمینی شده و این امر نیز افزایش حجم ترددهای ترانزیت در دروازه‌های مرزی زمینی را در پی داشته است. (2023/08/10، آرداهان)

تامین برق مورد نیاز کشاورزان با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در آرداهان

هاکان کوچ، نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از آرداهان، ضمن اعلام خبر تایید طرح بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در 12 روستا از استان آرداهان، از طریق صفحه مجازی رسمی خود گفت با اجرای این پروژه برق مورد نیاز 12 روستای این استان در واحدهای پمپاژ آب به منظور انتقال آب مورد نیاز کشاورزان به زمین‌های زراعی از طریق انرژی خورشیدی تامین خواهد شد. (2023/08/06، آرداهان)

بازدید معاون وزیر بازرگانی ترکیه از دروازه مرزی ترک‌گوزو آرداهان

سزایی اوچارماک، معاون وزیر بازرگانی ترکیه ضمن بازدید از دروازه مرزی ترک‌گوزو واقع در بخش پوسوف استان آرداهان، فعالیت‌های در حال انجام در این دروازه مرزی را مورد ارزیابی قرار داده و در خصوص آن‌ها اطلاع کسب نمود. پس از این دیدار اعلام شد روند ساخت این دروازه مرزی که پیشتر قرار بود تا ماه مارس 2023 به پایان برسد رو به اتمام بوده و تا تاریخ 18 آگوست تکمیل خواهد شد. حسین اونر، استاندار آرداهان و  امراه آکدومان، فرماندار پوسوف نیز در این بازدها معاون وزیر را همراهی کردند. (2023/08/10، آرداهان)

سرمایه‌گذاری 25 میلیون دلاری در حوزه انرژی خورشیدی یک شرکت تولیدی در غازی‌آنتپ

شرکت تولیدی ساسا پلی‌استر، طی بیانیه‌ای در "پلتفرم آگاه‌سازی عمومی" اعلام داشت درخواست احداث نیروگاه خورشیدی با توان نیروگاهی 40 هزار کیلووات پیک (kWp) در بخش شهید کامل استان غازی‌آنتپ پذیرفته شده است. ساخت این نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری 25 میلیون دلار آمریکا و طی مدت 10 ماه به انجام خواهد رسید که با بهره‌برداری از آن 10% از انرژی برق مصرفی این کارخانه تامین خواهد شد. (2023/08/09، غازی‌آنتپ)

کاهش مدت زمان سفر قطار آدانا - غازی‌آنتپ

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه ضمن شرکت در مراسم اتمام حفاری تونل خط آهن مسیر انحرافی لاغچه-نورداغی فوزی‌پاشا در استان غازی‌آنتپ گفت مدت زمان سفر از آنتالیا به غازی‌آنتپ با افتتاح این طونل به 1 ساعت و 30 دقیقه کاهش خواهد یافت و فاصله ایستگاه‌های باغچه-نورداغی از 32.5 کیلومتر به 17 کیلومتر تقلیل خواهد داشت. وی همچنین با بیان این مطلب که این تونل با دارا بودن 17 کیلومتر طول، طولانی ترین تونل ریلی دوطرفه (یک تونل رفت و یک تونل برگشت) ترکیه می‌باشد گفت مدت زمان عبور (از این تونل) برای قطارهای باری 15 دقیقه و برای قطارهای مسافری 10 دقیقه می‌باشد و این درحالیست که طی این مسیر سابقاً برای قطارهای باری حدود 80 دقیقه و برای قطارهای مسافری حدود 60 دقیق به طول می‌انجامید. وی همچنین با بیان این مطلب که روند اجرای پروژه قطار سریع‌السیر نورداغی-باش‌پینار همچنان ادامه دارد افزود با اتمام این پروژه سالانه 280 میلیون لیره صرفه‌جویی در بحث مصرف سوخت انجام شده و 26 میلیون تن دی‌اکسید کربن کمتری در طبیعت منتشر خواهد شد. وی همچنین با اشاره به این مطلب که در غازی‌آنتپ شبکه ریلی به طول 377 کیلومتر وجود دارد تصریح کرد با اتمام پروژه قطاری سریع‌السیر مرسین-آدانا-عثمانیه-غازی‌آنتپ مسافت 361 کیلومتری مابین مرسین تا غازی‌آنتپ به 295 کیلومتر کاهش یافته و طول مدت سفر نیز از 6 ساعت و 23 دقیقه به 2 ساعت 15 دقیقه خواهد رسید. با اجرای این پروژه نیز سالانه 2 میلیارد لیره صرفه‌جویی اقتصادی محقق خواهد شد. کریدور قطار سریع‌السیر قونیه به عثمانیه و غازی‌آنتپ از استان‌های قونیه، کارامان، آکسارای، نیغده، مرسین، آدانا، عثمانیه، قهرمان‌مرعش و غازی‌آنتپ عبور کرده و با بهره‌برداری از آن به نزدیک به ده استان خدمت رسانی خواهد داشت که برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای اتمام این پروژه در سال 2025 می‌باشد. (2023/08/01، غازی‌آنتپ)

تحویل اولین واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان در غازی‌آنتپ در اکتبر سال جاری

ساخت20 هزار و 500 واحد مسکونی و خانه روستایی پس از زمین لرزه فوریه 2023 به مرکزیت قهرمان‌مرعش در استان غازی‌آنتپ همچنان ادامه دارد که از این میان 5500 مورد مربوط به مناطق غیرشهری و روستایی می‌باشد. در غازی‌آنتپ در حال حاضر 14 هزار ساختمان شدیداً آسیب دیده وجود داشته که نزدیک به 30% از این میزان تا کنون تخریب شده است. کمال چبر، استاندار غازی‌آنتپ با بیان این مطلب در اینباره که تا یکسال آینده تمامی مسکن‌های زلزله‌زدگان ساخته و تحویل خواهد شد گفت برخی خانه‌های روستایی همزمان با عید فطر تحویل زلزله‌زدگان شد و تا ماه اکتبر نیز اولین واحدهای مسکونی ساخته شده توسط سازمان انبوه‌سازی ترکیه تحویل زلزله‌زدگان خواهد شد. (2023/08/06، غازی‌آنتپ)

افتتاح هشتمین بیمارستان ساخته شده توسط شرکت غازی‌آنتپی در عراق

افتتاح بیمارستان 600 تختخوابی آموزشی تحقیقاتی ساخته شده توسط شرکت یونیورسال آجارسان غازی‌آنتپ و با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در شهر میسان این کشور انجام شد. این بیمارستان در مساحتی به وسعت 80 هزار متر مربع ساخته و قابلیت خدمت‌رسانی به 1.5 میلیون نفر ساکن در منطقه خود را خواهد داشت. این بیمارستان همچنین دارای ظرفیت ارتقا تا 800 تختخواب با احتساب بخش اورژانس را دارا می‌باشد. در حال حاضر سه بیمارستان دیگر نیز از این سرمایه‌گذار در عراق در حال احداث می‌باشد. بیمارستان دارای بخش‌های رادیولوژی، مرکز سرطان درمانی، پزشکی هسته‌ای، شیمی درمانی، دیالیز، درمان سوختگی، فیزیوتراپی، اتاق‌های کوچو و بزرگ جراحی، مراقبت‌های ویژه (icu-ccu) اتاق‌های زایمان طبیعی و سزارین، اتاق‌های مراقبت از نوزاد زودرس و بخش استریل می‌باشد. بخش اورژانس دارای اتاق‌های زنانه و مردانه جداگانه بوده و بیمارستان مجموعا دارای 17 اتاق عمل است که از این بین 3 اتاق زایمان سزارین، 10 اتاق زایمان طبیعی، 1 اتاق جراحی بزرگ و 2 اتاق جراحی کوچک در بخش اورژانس، 1 اتاق جراحی بخش سوختگی است. (2023/08/10، غازی‌آنتپ)

سفر هیئت اتاق صنایع و بازرگانی وان به خوی

در نتیجه پیگیری‌های نجدت تقوا، رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان، فعالیت‌های اقتصادی بین شهرهای وان و خوی به بالاترین سطح خود خواهد رسید. نجدت تقوا، رییس هیئت مدیره، توران آوجی، رییس شورای اتاق، فخری بوراک، عضو هیئت مدیره، ماهاجیر مرجان، عضو شورای اتاق، نجدت کادان، رییس کارگروه، جمعلی جان، عضو هیئت انضباطی و موسی گونش، مشاور هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان در قالب هیئتی از طریق مرز زمینی کاپی‌کوی به ارومیه سفر کرده و نخست با سجاد شمس‌نیا، بخشدار قطور دیدار و انتصاب وی به این سمت را تبریک گفتند. پس از این دیدار که در آن بر اهمیت نقش قطور و وان در روابط میان ترکیه و ایران تاکید شد، هیئت اتاق صنایع و بازرگانی وان به خوی سفر کرده و در خوی با رضا منصف، معاون فرماندار، دکتر مرتضی شهسوار رییس شورای شهر و سایر اعضای شورای شهر خوی دیدار و گفتگو داشته و از مجموعه شمس تبریزی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در خوی بازدید به عمل آوردند.

بازدید از شهرداری خوی

هیئت اتاق صنایع و بازرگانی وان که به منظور انجام برخی دیدارهای رسمی‌به خوی سفر کرد، در این شهر با حسن نصراله‌پور، شهردار خوی، مرتضی شهسواری، رییس و اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری خوی دیدار و گفتگو داشت. در این نشست که در آن پیرامون موضوعات همکاری میان دو شهر وان و خوی گفتگو شد شهردار خوی گفت: «از دیدن شما در این مکان و پذیرایی از شما بسیار خرسندیم. این دعوت و دیدار صورت گرفته می‌بایست 40-30 سال پیش از این انجام می‌گرفت. اما قسمت ما بود که این کار انجام شود. به همین دلیل بسیار خوشحالیم. ماه گذشته به وان سفر کردیم . در قالب این بازدیدها با رییس اتاق وان دیداری داشتیم. در آنجا رییس اتاق صنایع و بازرگانی وان گفته بود همسایه به همسایه خود نیاز دارد. ما نیز کاملا با این صحبت موافق هستیم و در همین راستا بر این باوریم تا باید روابطمان را گسترش دهیم».

وی با بیان این مطلب که وان برای ایشان بسیار حائز اهمیت بوده و دروازه رسیدن به اروپا می‌باشد ادامه داد: «وان دروازه ما به روی اروپاست. وقتی به وان سفر کردیم بهتر شاهد این مسئله بودیم. بهترین مثال برای این امر توجه مردم ما و سفرهای مداوم آنان به این شهر است. ما به وان احتیاج داریم. اگر بخواهیم این اهمیت را در قالب مثالی بهتر توضیح دهیم با توجه به اعداد و ارقام باید گفت دروازه مرزی رازی از منظر تعداد تردد و سهولت در تردد در رده اول در میان دروازه‌های مرزی ایران قرار دارد. این آمار موید گفته‌های ما بوده و نمایانگر میزان اهمیت وان برای ماست».

نجدت تقوا: دو شهر دوست هستیم.

نجدت تقوا، رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی وان نیز در سخنانی در این دیدار گفت: «از دعوت انجام شده و مهمان نوازی شما سپاسگزاریم. برای ما خوی مانند وان است. زمانیکه به خوی سفر میکنیم گویی در شهر و کشور خود هستم. ما بیشتر از آنکه دو شهر همسایه نزدیک به هم باشیم شهرهای دوستی هستیم که طی قرن‌ها دین و تقریبا زبان مشترک داشته و با یک دیگر پیوندهای سببی داشته‌ایم. اما متاسفانه نزدیک به 450 سال است که این دوستی تنها در حد کلام باقی مانده بود».

به همکاری‌های تاریخی انجام خواهیم داد!

تقوا گفت: «اتاق صنایع و بازرگانی وان طی اقدامی تاریخی در سال 2015 به ایران روی آورد. در همین قالب بارها به ایران سفر کردیم. علاوه بر شهرهای مرزی خوی، سلماس و ارومیه به تهران نیز سفر کردیم و اهداف خود را بیان کردیم. پس از 8 سال و با نگاه به این مسیر طی شده با خود می‌گوییم که چه خوب که به ایران آمدیم. همراه با این تحولات روابط ما نیز گسترش یافت و دوستی ما که تا آن روز تنها در کلام باقی مانده بود پررنگ شد. من نیز با جناب شهردار موافقم. این دیدارها می‌بایست 40-30 سال پیش از این انجام می‌شد. اما دیگر نباید به گذشته فکر کرد. ما در ایران به یک موفقیت دست یافتیم. بر این باورم که از این پس با خوی همکاری‌های تاریخی به ثبت خواهیم رساند».

بازدید از شورای شهر خوی

هیئت اتاق صنایع و بازرگانی وان پس از دیدار در شهرداری خوی از شورای شهر خوی بازدید کرد و با مرتضی شهسواری، رییس شورا و سایر اعضای شورا دیدار و گفتگو داشت. در این جلسه در مورد اهمیت پیوندهای محکم وان-خوی در روابط میان ترکیه-ایران، گشوده شدن دروازه مرزی کاپی‌کوی-رازی برای ترددهای باری، بازگشایی دفاتر اتاق‌های صنایع و بازرگانی وان و شهرداری خوی بصورت متقابل و فراهم آوردن تردد از طرق دروازه مرزی تنها با استفاده از کارت ملی بدون نیاز به گذرنامه گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.(2023/08/08، وان)

کمک 8 میلیون لیره‌ای سازمان ملل به بنگاه‌های کوچک اقتصادی شانلی‌عورفا

تفاهم‌نامه همکاری "کمک بلاعوض به بنگاه‌های کوچک اقتصادی متاثر از زمین لرزه" بین اتاق صنایع و بازرگانی شانلی‌عورفا و برنامه عمران سازمان ملل به امضا رسید. در قالب این تفاهم‌نامه در مجموع به بنگاه‌های کوچک اقتصادی دارای 1 تا 10 نیروی کار عضو اتاق صنایع و بازرگانی شانلی‌عورفا 8 میلیون لیره ترک (در حدود 300 هزار دلار آمریکا) کمک بلاعوض خواهد شد. (2023/08/08، شانلی‌عورفا)

دیدار فعالان اقتصادی دیاربکر با مدیر کل سازمان دولتی راه آهن ترکیه

رییس هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی دیاربکر، رییس بورس تجارت دیاربکر و مدیر ناحیه صنعتی دیاربکر با مدیر کل سازمان دولتی راه آهن ترکیه دیدار کردند. غالب انصاری‌اوغلو، نماینده حزب عدالت و توسعه از دیاربکر در مجلس ترکیه ضمن بیان این مطلب که پیرامون رفع مشکلات موجود در خصوص شرایط امکان برقراری سفرهای (ریلی) توریستی مزوپوتامیا  و حمل بار از ایستگاه در حال احداث در ناحیه صنعتی دیاربکر به بنادر گفتگو و تبادل نظر صورت گرفته است افزود: «در این دیدار مهم، علاوه بر تحولات موجود در امور صنعت و بازرگانی دیاربکر، فرصت‌های همکاری با هدف توسعه فعالیت‌های لجستیکی و احیای اقتصاد منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت».

وی ابراز داشت موضوع مجوزات و زیرساخت‌ لازم به منظور برقراری سفرهای (ریلی) بین‌النهرین مورد بررسی قرار گرفت و راه حل افزایش بهره‌وری در امر حمل بدون مشکل بار از ایستگاه قطار ناحیه صنعتی به بنادر مورد بحث قرار گرفت. (2023/08/08، دیاربکر)

دیدار هیئت ژاپنی با شهردار قهرمان‌مرعش

هیئتی از آژانس بین‌المللی همکاری‌های توسعه‌ای ژاپن ضمن سفر به قهرمان‌مرعش با شهردار این شهر دیدار کردند. خیرا‌لدین گونگور، شهردار قهرمان‌مرعش در اینباره گفت: «با میهمانان خود یک نشست اولیه در خصوص همکاری در راستای توسعه شهر قهرمان‌مرعش تشکیل دادیم که از حمایت‌های آنان سپاسگزاریم».

هیئت به منظور بازدید از میزان خسارات وارده به شهر در زمین لرزه فوریه 2023 در مناطقی از جنوب ترکیه سفری به قهرمان‌مرعش ترتیب داده، در این سفر پیرامون ظرفیت‌های همکاری بالقوه و اجرای پروژه‌های مشترک با طرف ترکی دیدار و تبادل نظر داشته و از شهردار قهرمان‌مرعش درباره فعالیت‌های در دست اجرا و برنامه‌ریزی شده اطلاعاتی کسب نمود. (2023/08/08ریال قهرمان‌مرعش)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما