معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزش 100 میلیارد دلاری سرمایه بازاری خودروسازی وین فست ویتنام

ارزش بازاری شرکت خودروسازی وین فست (Vinfast) ویتنام (به عنوان تنها شرکت خودروسازی این کشور که از سال 2022 تنها بر ساخت خودروهای برقی متمرکز شده است) با افزایش شدید و یکباره به 113 میلیارد دلار رسیده است که این شرکت را به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی برقی جهان پس از شرکت آمریکایی تسلا قرار داده است. در تاریخ 24 آگوست، ارزش هر سهم این شرکت در بازار بورس نزدک (Nazdaq stock market) با 32 درصد افزایش با رقم 49 دلار بسته شد که رکورد جدیدی از ارزش سهم این شرکت پس از انتشار اولیه در بازار بورس نزدک و با گشایش هر سهم به قیمت 22 دلار در تاریخ 15 آگوست می‌باشد. ارزش بازار این شرکت ویتنامی‌بیش از رقبای چینی خود نظیر BYD با ارزش بازار 90.8 میلیارد دلار و شرکت Li Auto با ارزش بازار 38.67 میلیارد دلار می‌باشد. هر چند برخی از تحلیل‌گران بازار معتقدند افزایش شدید و یکباره ارزش سهام این خودروساز ویتنامی ممکن است بیانگر ارزش واقعی این شرکت نباشد. بر اساس صورت‌های مالی این شرکت تا پایان سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، شرکت وین‌فست دارای زیان انباشه نزدیک به 6 میلیارد دلار می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/vinfasts-market-cap-exceeds-100b-4645871.html

 کنسرسیومی‌به رهبری شرکت ترکیه‌ایی برنده مناقصه ساخت بزرگترین فرودگاه ویتنام

کنسرسیوم Vietur به رهبری شرکت ترکیه ایی IC Istas برنده مناقصه ساخت ترمینال فرودگاه بین المللی Long Thanh به ارزش 35.9 تریلیون دونگ (معادل 1.5 میلیارد دلار) گردید. شرکت فرودگاه‌های ویتنام (The Airports Corporation of Vietnam) به این کنسرسیوم دستور داده است از انتهای ماه جاری میلادی عملیات ساخت بزرگترین فرودگاه ویتنام را آغاز و تا ماه نوامبر 2026 فرودگاه را تکمیل نمایند. این کنسرسیوم شامل 10 شرکت از جمله شرکت ترکیه‌ایی IC Istas (زیرمجموعه هلیدینگ IC) و شرکتهای خصوصی ویتنامی دیگر می‌باشد. شرکت ترکیه‌ایی مزبور دارای تجربه ساخت فرودگاه در روسیه، بلغارستان و ترکیه می‌باشد. سه شرکت بزرگ از جمله یک شرکت چینی و شرکت معظم ساختمانی Coteccons ویتنام در این مناقصه شرکت نموده بودند که کنسرسیوم Vietur در زمینه فنی واجد شرایط تعیین گردید. این فرودگاه در سه فاز و هر یک طی سالهای 2025، 2035 و 2050 تکمیل خواهد شد که در نهایت ظرفیت این فرودگاه به 100 میلیون مسافر خواهد رسید.

 https://e.vnexpress.net/news/business/economy/turkish-led-consortium-wins-long-thanh-airport-terminal-bid-4645802.html

 کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به کمتر از 6 درصد در بانکهای دولتی ویتنام

چهار بانک بزرگ دولتی ویتنام و بیش از 10 بانک خصوصی، نرخ سود سپرده‌های بانکی خود را از 7.5-8 درصد در ابتدای سال جاری میلادی به کمتر از 6 درصد کاهش دادند. برای پنجمین بار از ابتدای سال جاری، بانک‌های بزرگ دولتی نظیر Vietcombank, BIDV, VietinBank و Agribank  نرخ سود سپرده‌های خود را کاهش داده و به نرخ حداکثر 5.8 درصد برای سپرده‌های 12 ماهه آنلاین رساندند. سود سپرده‌های افتتاح شده در شعبه برای سپرده یک ماهه 3 درصد، سه ماهه 3.8 درصد،و 6 ماهه 4.7 درصد و برای دوره‌های 6 تا 9 ماهه می‌باشد. با توجه به مازاد نقدینگی نزد بانکها در شرایط جاری، آنها در تلاش هستند نرخ‌های سپرده‌های بانکی را کاهش دهند. بر اساس آمار بانک مرکزی ویتنام، رشد اعتباری در سال جاری 4.56 درصد گزارش شده، در حالی که هدفگذاری سیستم بانکی این کشور برای میزان 14-15 درصد رشد اعتبارات بوده است. نرخ رشد اعتباری حتی برای ماه جولای سال جاری با توجه به مشکلات اقتصادی منفی گزارش شده است. بر اساس دستورالعمل دولت ویتنام، بانک مرکزی این کشور از بانکهای درخواست نموده است تا نرخ سود تسهیلات را برای تسهیلات موجود و وام‌هی جدید به میزان حداقل 1.5 الی 2 درصد کاهش دهند.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/banks-lower-deposit-interest-rates-to-below-6-4645466.html

 توقف فعالیت بزرگترین پالایشگاه ویتنام به منظور تعمیرات

مجتمع پلایشگاهی و پتروشیمی Nghi Son با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز و به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت ویتنام، چندین واحد خود را به منظور انجام تعمیرات اساسی برای دوره 55 روزه تعطیل نمود. پنچ پیمانکار عمدتا ویتنامی، عملیات تعمیر این مجتمع را  انجام خواهند داد. این مجتمع که در سال 2018 به بهره‌برداری رسیده است بیش از یک سوم نیاز ویتنام به سوخت‌های پالایشگاهی را فراهم می‌نماید. ویتنام به منظور جبران کسری سوخت مورد نیاز خود در زمان توقف فعالیت این مجتمع، از چند ماه گذشته، واردات سوخت خود را افزایش داده است که در هفت ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، 12.7 درصد رشد نشان می‌دهد. وزارت صنعت و تجارت این کشور از شرکتهای بزرگ واردکننده نفت و سوخت مانند Petrolimex درخواست نموده است میزان واردات خود را افزایش دهند. 35.1 درصد سهام مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی Nghi Son متعلق به شرکت ژاپنی Idemitsu Kosan Co، 35.1 درصد متعلق به شرکت نفت کویت Kuwait Petroleum ، 25.1 درصد سهام آن متعلق به شرکت نفت دولتی ویتنام ( Petrovietnam )و 4.7 درصد آن متعلق به شرکت Mitsui Chemicals Inc. می‌باشد. اسناد رسمی دولتی امضاء شده توسط وزیر نفت کویت که هفته گذشته توسط رویترز مورد بازنگری قرار گرفت نشان می‌دهد در سال گذشته مجتمع پالایشگاهی مزبور به دلایلی چون نوسانات قیمت نفت، افزایش نرخ بهره پرداختی به وام‌های بانکی با زیانی نزدیک به 1 میلیارد دلار مواجه بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-s-largest-refinery-begins-shutting-down-for-maintenance-4645425.html

 موافقت شرکت برق دولتی ویتنام با بازنگری در قیمت خرده فروشی برق در بازه‌های سه ماهه

شرکت برق دولتی ویتنام (انحصارگر بازار خرده فروشی برق در ویتنام) با پیشنهاد وزارت صنعت و تجارت این کشور مبنی بر بازنگری در قیمت های خرده فروشی برق در بازه‌های زمانی سه ماهه به منظور تعدیل قیمتی مورد نیاز، موافقت نموده است. چنانچه هزینه‌های تولید به میزان 3 الی 5 درصد افزایش یافته باشد، شرکت برق دولتی ویتنام مجاز به افزایش قیمت های خرده فروشی بر این اساس می‌باشد، منوط به اینکه حداقل سه ماه از افزایش قیمت قبلی برق گذشته باشد. چنانچه افزایش هزینه‌های تولید به میزان 5-10 درصد باشد، افزایش قیمت برق می‌بایست با تایید وزارت تجارت و صنعت ویتنام صورت گرفته و چنانچه میزان افزایش بیش از آن میزان باشد، میزان افزایش می‌بایست توسط نخست وزیر تعیین گردد. در ماه می سال جاری میلادی، قیمت خرده فروشی برق در ویتنام پس از چهار سال ثبات قیمت آن، به میزان 3 درصد افزایش یافت.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/evn-to-review-electricity-prices-every-three-months-4644210.html

درآمد 236.3 میلیون دلاری شرکت وابسته به کوکاکولا در ویتنام

شرکت Swire Coca-Cola به عنوان نماینده انحصاری شرکت Coca-Cola به ثبت رکورد درآمد 23.6.32 میلیون دلاری در شش ماه نخست سال جاری در ویتنام دست یافت. سود قبل از مالیات این شرکت در مدت مزبور، 33.2 میلیون دلار ذکر گردیده است. شرکت Swire Coca-Cola به عنوان شریک شرکت Coca-Cola در واقع نماینده انحصاری تولید، بازایابی و توزیع محصولات این شرکت در کشورهای چین، کامبوج، ویتنام و غرب آمریکا می‌باشد. ویتنام با اختلاف زیاد پس از چین و آمریکا در رتبه سوم درآمدزایی این شرکت قرار گرفته است. شرکت Swire Coca-Cola در ماه جولای سال گذشته میلادی و از طریق خرید خط تولید Coca-Cola در ویتنام و کامبوج با سرمایه گذاری بیش از 1 میلیارد دلار به بازار ویتنام وارد شد. این شرکت سرمایه‌گذاری خود در ویتنام را موفقیت‌آمیز خوانده، در حالی که حضور در کشور کامبوج با ضرر مواجه بوده است. شرکت کوکاکولا در سال 1994 به بازار ویتنام وارد شده و محصولات خود را در 3 کارخانه در این کشور تولید می‌نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/coca-cola-franchisee-posts-236m-revenue-in-vietnam-4642886.html

سرمایه گذاری 1.4 میلیارد دلاری سرمایه گذاران خارجی در بخش ادغام و اکتساب بازار املاک ویتنام

سرمایه‌گذاران از کشورهای سنگاپور، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن و مالزی از سرمایه‌گذاران اصلی در بازار املاک و مستغلات ویتنام از طریق ادغام و اکتساب Merger and Acquisition (M&A)  هستند که در هفت ماه نخست سال جاری، 1.4 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری نموده‌اند. در مدت زمان ذکر شده، مجموع سرمایه‌گذاری از طریق ادغام و اکتساب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های اقتصادی ویتنام 3.2 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، 62 درصد کاهش نشان می‌دهد. 92 درصد سرمایه‌گذاران از طریق ادغام و اکتساب در بازار املاک ویتنام، سرمایه‌گذاران خارجی از جمله از تایوان، سنگاپور و کره‌جنوبی هستند. گروه ESR Group Limited از فعال‌ترین شرکت‌ها در این بخش در منطقه آسیا و پاسفیک در اوایل ماه ژانویه 450 میلیون دلار در شرکت BW Industrial Development Joint Stock Company (BW Industrial) سرمایه‌گذاری نمود. در بخش مسکن و نواحی شهری، شرکت Gamuda 3.68 هکتار از پروژه‌ایی را در نزدیکی شهر هوشی‌مین به ارزش 305 میلیون دلار خریداری نمود که بزرگترین معامله در نوع خود در این مدت بود. سرمایه‌گذاری خارجی در بازار املاک ویتنام با مشکلات و چالش‌هایی همراه بوده که از مهمترین آنها، رویه‌ها و مراحل حقوقی پیچیده انجام آن می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/property/foreign-investors-dominate-real-estate-m-ampa-market-in-vietnam-4642817.html

افزایش قیمت بنزین برای پنجمین بار متوالی در ویتنام

قیمت فرآورده‌های سوختی در ویتنام برای پنجمین بار متوالی از ابتدای ماه جولای سال جاری افزایش یافت. در تاریخ 21 آگوست، قیمت بنزین پرطرفدار RON95  با 2.54 درصد افزایش به 24600 دونگ در هر لیتر رسید. قیمت بنزین RON92  نیز با 2.23 درصد افزایش، به رقم 23330 دونگ در هر لیتر رسید. (هر دلار آمریکا برابر با 23500 دونگ می‌باشد). دلیل افزایش قیمت متوالی سوخت در ویتنام را نوسانات جهانی قیمت نفت در 10 روز گذشته، همزمان با تقویت دلار و کاهش نفت خام آمریکا ذکر نموده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/markets/gasoline-prices-up-in-5th-straight-time-4644261.html

درخواست نخست وزیر ویتنام از وزارتخانه‌ها جهت حمایت از هواپیمایی بامبو ایرلاین

آقای فام مین‌چین، نخست‌وزیر ویتنام از وزارتخانه‌های مرتبط درخواست نموده است راه‌حل‌هایی برای مشکلات شرکت هواپیمایی خصوصی Bamboo Airline از جمله مشکل تامین سرمایه، انتقال سهام به سرمایه‌گذاران جدید و توسعه ناوگان آن پیدا کنند. اخیرا این شرکت هواپیمایی با مشکلات متعددی از جمله مشکلات مالی مواجه بوده است. در اواسط ماه جولای شایعه‌ایی در خصوص درخواست ورشکستگی این شرکت هواپیمایی منتشر گردید، هر چند این ایرلاین خصوصی، شایعه را تکذیب نمود. در اواسط ماه جولای، این شرکت هواپیمایی گزارشی به نخست‌وزیر در خصوص فعالیت و مشکلات خود ارائه نمود. نخست وزیر نیز از دستگاهها و بانک مرکزی این کشور درخواست کرد به مشکلات عملیات و مالی این شرکت رسیدگی نموده و گزارش خود را تا 15 سپتامبر به وی ارائه دهند. صنعت خدمات هوایی در بخش پروازهای داخلی به سطح قبل از کرونا بازگشته است، لیکن تاکنون نتوانسته در ارائه خدمات هوایی بین‌المللی موفق عمل کرده و عملکرد آن 40 درصد کمتر از میزان قبل از شیوع کرونا می‌باشد. 

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/pm-asks-ministries-to-support-bamboo-airways-4643829.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما