معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وجود بیش از 10 میلیون نهاد بازار در استان ججیانگ؛

بنابر گزارش  اخیر رسانه‌های محلی تعداد نهادهای بازار در استان ججیانگ از 10 میلیون فراتر رفته و این پنجمین استان چین می‌باشد که به این نقطه عطف دست یافته است. در طول پنج سال گذشته، میانگین نرخ رشد سالانه نهادهای بازار در این استان با افزایش 2.76 میلیون نهاد بیش از 8 درصد بوده که نسبت به سال 2019، بیانگر رشد 38 درصدی است. از سال 2019، ججیانگ سالانه شاهد افزایش خالص متوسط نهادهای بازار بوده است. (700,200 نهاد جدید در سال 2019، 789,900 نهاد در سال 2020، 652,300 نهاد در سال 2021، 748.500 نهاد در سال 2022 به ثبت رسیده اند.)

شش ماهه نخست امسال هم در این استان 1.17 میلیون نهاد بازار جدید ثبت شده که افزایش سالانه 22.42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. در میان آنها، 348,600 شرکت تازه ثبت شده هستند که رشد 22.71 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. همچنین 817،300 مورد هم بعنوان کسب و کارهای فردی تازه ثبت شده که این حوزه نیز بیانگر رشد 22.33 درصدی است. در استان ججیانگ، به ازای هر ده هزار نفر 1 نهاد بازار وجود دارد و روزانه بیش از 520 صاحب کسب و کار جدید به طور متوسط وارد بازار می‌شوند. در این استان از هر 6 نفر، یک نفر صاحب کسب و کار است و به ازای هر 400 نفر یک شرکت وجود دارد. در فهرست منتشر شده فدراسیون صنعت و تجارت چین شامل پانصد شرکت خصوصی برتر چین هم 107 شرکت از ججیانگ وجود داشت که نشان دهنده سهم 21.4 درصدی این استان در کل چین می‌باشد. Yiwu  خانه بزرگترین بازار عمده فروشی کالاهای کوچک در جهان هم در این استان می‌باشد.

 ezhejiang.gov.cn/23-08-15

بخش تبلیغات شانگهای در مسیر سریع دیجیتالی شدن؛

جشنواره بین المللی تبلیغات شانگهای روز چهارشنبه نهم آگوست 2023 افتتاح شد. این رویداد سه روزه شامل برنامه‌ها و فعالیت های زیادی در سراسر شهر بود. توسعه صنعت تبلیغات شانگهای بسرعت در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است.  شانگهای تا سال گذشته 94،330 نهاد بازار ثبت شده در صنعت تبلیغات داشت که بیانگر افزایش 23.8 درصدی نسبت به سال قبل بود و تعداد شرکت های اینترنتی هم با 22 درصد رشد نسبت به سال گذشته، به 84،452 رسیده است. این شهر "تبلیغات دیجیتال" را در دسته‌های ثبت نام صنایع نوظهور قرار داده و 11،061 شرکت این کلانشهر واجد شرایط انجام کسب و کار "تبلیغات دیجیتال" هستند.  

گفتنی است در سه ماهه چهارم سال گذشته، درامد صنعت تبلیغات شانگهای نسبت به سال گذشته 35.7 درصد افزایش یافته که نشان دهنده رشد سریع این صنعت میباشد. بنابراین توسعه تبلیغات دیجیتال در حال شتاب گرفتن است و شرکت های اینترنتی در بخش تبلیغات شانگهای درامد 95.4 میلیارد یوان (13.25 میلیارد دلار امریکا) را در سال گذشته به دست اوردند که رشد 14.2 درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد.

به گفته  ژانگ هونگبین مدیر بخش تبلیغات دولت محلی شانگهای، همه این ارقام به ظهور یک عصر دیجیتال در صنعت تبلیغات شانگهای اشاره دارد. در مناطق Putuo و Qingpu و منطقه جدید Pudong، پارک های صنعت تبلیغات دیجیتال قرار دارند، همچنانکه منطقه Xuhui در حال توسعه خوشه ای از صنعت تبلیغات است.

 Shine News/23-08-09

 قصد شانگهای برای افزایش چهار برابری ظرفیت محاسباتی جهت حمایت از صنایع آینده؛

بنابر طرح منتشر شده توسط کمیته اقتصاد و اطلاعرسانی شانگهای، مقامات این کلانشهر قصد دارند ظرفیت محاسباتی کل شهر را تا سال 2025 چهار برابر کنند تا بدین وسیله توسعه اقتصادی دیجیتال، اتوماسیون صنعتی، ساخت و ساز شهر هوشمند و سوخت "صنایع آینده" را تقویت کنند. توسعه جدید همچنین بخش های ذخیره انرژی جدید و VR / AR (واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) را پوشش می دهد. در این طرح همچنین زیرساخت های اقتصاد دیجیتال شامل هوش مصنوعی، 5G، بلاک چین، تراشه و بخش های ابری نیز افزایش خواهند یافت.  

طبق یک مقاله سفید با موضوع توسعه "صنعت آینده"، شاخص شانگهای در رتبه دوم سراسر چین، پس از پکن و پیش از شنژن، گوانگژو  و هانجو قرار دارد. نواوری هوش مصنوعی توسعه "صنعت آینده" را تقویت خواهد کرد. در حقیقت شانگهای از پنج "صنعت آینده" حمایت می‌کند که مراقبت های بهداشتی، اطلاعات، انرژی، فضا و مواد را پوشش می دهد. چندین دفتر و سازمان  این کلانشهر از استعداد، فناوری اصلی، صنعتی شدن و محیط کسب و کار حمایت خواهند کرد.  

رقابت انتخاب برگزیدگان صنعت آینده نیز در شانگهای برگزار شده و موفق به جذب 536 پروژه در سراسر جهان شد. بیش از 120 پروژه در دور دوم رقابت ها که از روز سه شنبه 15 آگوست آغاز شدف شرکت نمودند.

 Shine News/23-08-15

 راه اندازی نسخه به روزشده  بین المللی  Alipay؛

روز پنجشنبه هفدهم آگوست Alipay[1]  از راه اندازی یک "نسخه بین المللی" به روز شده از برنامه گوشی‌های هوشمند خود با خدمات سفارشی به مسافران خارجی در چین رونمائی کرد. از این تاریخ هنگامی‌که کاربران خارج از کشور برنامه را ثبت نام یا باز می‌کنند، گزینه انگلیسی زبان و ابزار ترجمه آسان برای استفاده در دسترس آنها خواهد بود. بدین طریق همچنین خدمات مسافرتی از جمله رزرو هتل، رزرو بلیط هواپیما، حمل و نقل عمومی و بررسی نرخ ارز و مواردی از این دست نیز در این برنامه در دسترس خواهد بود.

Alipay  همچنین خدمات سفارشی را برای مسافران خارجی در چین بهینه کرده تا پرداخت دیجیتال را تسهیل کند. بنابر اعلام علیپی، هدف از این حرکت جدید براورده کردن نیازهای پرداخت تلفن همراه مسافران بین المللی در چین و بهبود تجربه سفر محلی آنها است. این مورد نیز پیرو اقدامات قبلی علیپی برای ساده سازی فرایندهای ثبت نام و تایید برای کاربران خارج از کشور بدون حساب بانکی یا شماره تلفن چینی است.

گفتنی است نسخه به روز شده همچنین شامل خدمات مربوط به بازی‌های آسیایی آتی‌هانجو از طریق مینی برنامه Smart Hangzhou است. ضمن اینکه از اواخر ماه ژوئن 2023، روند ثبت نام و پرداخت دیجیتال برای کاربران خارج از کشور بهبود یافته است. بازدید کنندگان خارج از کشور اکنون می‌توانند با ثبت نام در  Alipay و اتصال به یک کارت اعتباری بین المللی از Visa، Mastercard، JCB، Discover و Diners Club براحتی پرداختهای خود را در رستوران‌ها، کافه‌ها، جاذبه‌های توریستی، مراکز خرید، غرفه‌های خیابانی و حمل و نقل عمومی سراسر چین انجام دهند.

Shine News/23-08-17

 سرمایه گذاری شرکت های فناوری چینی در هوش مصنوعی مولد؛

شرکت های فناوری چینی، از جمله سه حامل برتر مخابراتی، اعلام کردند کسب و کار آنها در نیمه نخست سالجاری میلادی رشد داشته و بنابراین برنامه دارند برای گسترش کسب و کار در هوش مصنوعی مولد سرمایه گذاری کنند. با توجه به  محبوبیت خدماتی مانند ChatGPT، شرکت های فناوری چینی در حال سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری در زیرساخت های هوش مصنوعی و ساخت مدل های بزرگ زبان (LLMs) هستند و هوش مصنوعی را به عنوان یک موتور رشد آینده در نظر می‌گیرند.

روز جمعه یازدهم آگوست، China Mobile  اعلام کرد در شش ماه نخست سال 2023 با ثبت 6.8 درصد افزایش سالانه 530.7 میلیارد یوان (73.7 میلیارد دلار) درآمد داشته که سود خالص 8.4 درصدی را نشان می دهد.  چاینا موبایل بعنوان بزرگترین شرکت مخابراتی تلفن همراه جهان تا ماه ژوئن 985 میلیون کاربر داشته است. به گفته رئیس این شرکت، دیجیتالی سازی کسب و کار با هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک موتور رشد سریع برای چاینا موبایل است. به همین دلیل این شرکت مخابراتی قصد سرمایه گذاری برای ارائه و ارتقاء LLMs  سفارشی و صنعتی برای هوش مصنوعی مولد را دارد. شرکتهای کوچکتر China Unicom و China Telecom  نیز اعلام کردند به ترتیب 8.8 و 7.7 درصد رشد درآمد داشتند. این شرکتها هم در حال توسعه مدل های هوش مصنوعی مورد استفاده برای شهر هوشمند و خدمات ارزش افزوده مخابراتی هستند.  

انتظار می رود تا سال 2040، بیش از 40 درصد از برنامه‌های کاربردی دیجیتال، برنامه‌های هوش مصنوعی مولد باشند. تا سال 2026، بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان دستیاران هوش مصنوعی شخصی خواهند داشت. علاوه بر حامل ها، هوش مصنوعی مولد به صنایع دیگر نفوذ کرده است.   China Literature، بزرگترین پلت فرم خواندن انلاین چین هم روز جمعه اعلام کرد نیمه اول سالجاری رشد سود خالص 64.8 درصدی ( 380 میلیون یوان) را با درامد 3.28 میلیارد یوان ثبت کرده است. این پلتفرم  یک مدل هوش مصنوعی را برای "درک ادبیات آنلاین" منتشر کرد که برای ترجمه سریع داستان‌های چینی برای خوانندگان خارج از کشور استفاده می‌شود.

Shine News/23-08-11

 صدور اوراق قرضه دریایی دلاری توسط بانک توسعه چین برای حمایت از توسعه FTZ در شانگهای؛

بانک توسعه چین (CDB)، اعلام کرد که در کوتاه مدت اوراق قرضه دلاری را در بازار دریایی برای حمایت از ساخت و توسعه کسب و کار منطقه آزاد تجاری شانگهای (FTZ) صادر خواهد کرد. وجوه جمع اوری شده توسط اوراق قرضه عمدتا برای ارتقای FTZ  در راستای هماهنگی بیشتر با استانداردهای بین المللی قوانین اقتصادی و تجاری در سطح بالا و تسریع ادغام آن در روند جهانی شدن و بازار مالی بین المللی استفاده می‌شود. به گفته این بانک، از سال 2018 بودجه ای معادل بیش از 2.1 میلیارد دلار برای خدمت به توسعه کسب و کار FTZ  جمع اوری کرده است.

Xinhua/23-08-15

رونمایی شرکت چینی  iFLYTEK  از نسخه جدید مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی؛

  هوش مصنوعی پیشرو چین  و شرکت گفتار هوشمند iFLYTEK در روز سه شنبه نسخه جدیدی از مدل زبان بزرگ AI (هوش مصنوعی) خود را (Spark Desk 2.0) راه اندازی کرد. بنا بر اظهارات آقای لیو رئیس شرکت iFLYTEK در مراسم رونمائی از این مدل جدید در استان آنخوی،  مدل جدید به عنوان یک ارتقاء عمده نسبت به دو برنامه نویسی قبلی و قابلیت های چند منظوره عمل می‌کند. وی افزود؛ قابلیت های کدگذاری این مدل از نظر تولید کد، تکمیل، اصلاح خطا، توضیح و تولید تست واحد بهبود یافته است. به بیان دیگر این نسخه Spark Desk 2.0 به عنوان یک مدل چند منظوره،  می‌تواند تصاویر را بخواند و تجزیه و تحلیل کند، همچنین عکس ها و تصاویر و فیلم های کوتاه را بر اساس اشعار باستانی ایجاد کند. iFLYTEK  در ماه مه Spark Desk را با قابلیت های کلیدی از جمله محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، درک چند زبان، استدلال منطقی، ریاضیات و برنامه نویسی راه اندازی کرد. این مدل در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، کار اداری و صنایع خودرو، مالی و پزشکی استفاده شده است.  

 Xinhua/23-08-17

[1] .علی پی یک سکوی پرداخت تلفن همراه و آنلاین شخص ثالث است که در فوریه 2004 توسط گروه  Alibaba در شهر هانجو(استان ججیانگ) تأسیس شد.  در سال 2015 علی پی دفتر مرکزی خود را به شانگهای منتقل کرد هرچند که شرکت مادر مونیتور مالی مستقر در هانجو قرار دارد. در سال 2018 علی پی رتبه اول سازمان خدمات پرداختی تلفن همراه در چین و دومین سازمان بزرگ تلفن همراه در جهان را کسب کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما