معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته چهارم مردادماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هشدار کشاورزان نجف اشرف: آب برای کشاوری وجود ندارد:

کشاورزان استان نجف با توجه به وابستگی خود به مخازن برای تأمین آب آشامیدنی، در مورد کشاورزی و دامداری به ویژه در مناطق دور افتاده و افزایش تأثیرات بحران کم آبی هشدار دادند.  کشاورزان منطقه العباسیه اعلام کردند که آن منطقه از زمستان گذشته تاکنون فاقد کشاورزی است زیرا آب به حاشیه نهرها نمی رسد. پمپ هایی که آب را از رودخانه به سمت نهر منتقل می‌کنند، تنها 24 ساعت در 10 روز کار می‌کنند که این مدت زمان برای رسیدن آب به نهرها کافی نیست.

در همین حال مدیر منابع آبی نجف گفت، این اداره با نصب پمپ بر روی رودخانه‌ها بدنبال تأمین آب برای آبیاری و باغداری است. از سوی دیگر احمد سوادی حسون معاون اتحادیه انجمن‌های کشاورزی عراق نیز گفت، مشکل به سوء مدیریت پرونده آب مربوط می‌شود و دولت های گذشته بیشترین مسئولیت را دارند زیرا هیچ اقدامی‌برای منطقی کردن فرآیند مصرف و حمایت از کشاورزی انجام ندادند.

خشک شدن آخرین رودخانه در منطقه المشخاب نجف:

مردم مشخاب از مناطق استان نجف پس از تشدید بحران کم آبی و خشکسالی بی سابقه در منطقه ابوذهب و شلال خواستار اقدام فوری سازمان‌های دولتی شدند. حدود هفت هزار خانوار در این مناطق که ساختار کشاورزی و دامداری دارد زندگی می‌کنند. در آغاز بحران خشکسالی اداره آب نجف پمپ هایی را در ابتدای رودخانه‌های فرعی نصب نمود، اما پائین بودن سطح آب رودخانه اصلی موجب از کار افتادن تمامی‌پمپها گردید که نهایتا دو رودخانه دبینیه و السواریه و روز گذشته رودخانه شلال خشک شدند.  یکی از مسئولین اداره منابع آبی نجف گفت، ما در حال ترمیم آنها هستیم، اما باید بپذیریم که رودخانه‌ها بدلیل بحران کم آبی که در عراق وجود دارد، به سطح آب قبلی خود باز نخواهند گشت. 

نجف نخود ایرانی را ترجیح می دهد:

هر ساله با نزدیک شدن موعد زیارت اربعین، تقاضا برای خرید نخود در مقادیر زیاد از سوی موکب ها به منظور پذیرایی از زائران افزایش می یابد. نخود ایرانی با توجه به چند ویژگی تقاضای بیشتری دارد. فروشگاههای مواد غذایی تقاضای زیادی برای نخود ایرانی علاوه بر نخود عراقی و مکزیکی دارند. یکی از موکب داران عراقی می‌گوید، نخود ایرانی را به این دلیل می خریم که قیمت آن از انواع دیگر ارزان تر و زمان پخت آن کمتر است. قیمت یک کیسه نخود 20 کیلویی ایرانی 20 هزار دینار، کیسه 25 کیلویی مکزیکی 25 هزار دینار و 20 کیلویی محلی هم 30 هزار دینار می‌باشد.

استانداری نجف محل دو کارخانه یخ که توسط ایران تجهیز می‌شود را تعیین کرد:

هاشم الگرعاوی معاون اول استاندار نجف گفت، تعیین محل دو کارخانه تولید یخ و آب استریل شده که توسط جمهوری اسلامی ایران تجهیز شده، انجام شده است. وی گفت، میزان تولید روزانه این دو کارخانه 300 قالب یخ و 60 هزار بطری آب است و هفته آینده شروع به کار می‌کند. وی اضافه کرد، کارخانه دیگری برای تولید یخ که محل آن در نزدیکی پلهای ثوره العشرین است، تا قبل از زیارت اربعین توسط ایران تجهیز خواهد شد.  

ورود وزیر برق عراق به استان دیوانیه:

زیاد علی فاضل وزیر برق عراق روز شنبه 28 مرداد 1402 وارد دیوانیه شد و جلسه ای را به منظور رسیدگی به مشکلات شبکه برق استان در محل استانداری و با حضور میثم الشهد استاندار برگزار کرد. وی در این نشست راهبردی با موضوع تولید، انتقال و توزیع برق، خواستار اجرای سریع طرحها جهت رفع مشکلات شبکه برق استان و مناطق آن شد.

افتتاح پروژه توسعه شبکه ونیروگاه  گازی دیوانیه:

وزارت برق عراق با صدور بیانیه ای افتتاح پروژه توسعه شبکه برق دیوانیه را اعلام و خاطرنشان کرد، این پروژه کمبود ایستگاههای نجف اشرف، دیوانیه، بابل و المثنی را برطرف می‌کند. در این اطلاعیه آمده است، دستاوردهای متوالی وزارت برق مشکلات شبکه ملی برق را رفع می نماید. این پروژه توسط وزیر برق و با حضور استاندار و سایر مسئولین استان، با ظرفیت 750 مگاوات و با سه ترانسفورماتور افتتاح گردید. وزیر برق عراق در جریان افتتاح این ایستگاه گفت، طرح توسعه شبکه، کمبود ایستگاههای فرات الاوسط ( نجف اشرف، دیوانیه، بابل و المثنی ) را برطرف و موجب کاهش بار 400 کیلو واتی ایستگاه دیوانیه می‌شود، ضمن اینکه منبع تغذیه 132 کیلو واتی ایستگاههای شامیه و صلاحیه را فراهم می نماید. وزیر برق عراق تأکید کرد، با توجه به بودجه عمومی، اعتباراتی را برای اجرای سریع سایر پروژه‌های راهبردی در سال 2023 اختصاص داده ایم و میزان اجرا و تکمیل آنها را مستقیما پیگیری می‌کنیم.   

وزیر کار عراق از تخصیص 100 وام به استان دیوانیه خبر داد:

احمد الاسدی وزیر کار و امور اجتماعی عراق از اختصاص 100 فقره وام برای پروژه‌های کوچک در استان دیوانیه با همکاری سازمان جهانی خواربار و کشاورزی خبر داد. وی گفت، انتخاب دیوانیه برای اعطای وامهای بلاعوض بخاطر این است که این استان یکی از فقیرترین استان‌های کشور بعد از استان المثنی می‌باشد. وی با اشاره به اینکه دیوانیه دارای نیروی انسانی جوان است که می‌توان از طریق اعطای وام به آنها برای افتتاح پروژه‌های ویژه سرمایه گذاری کرد گفت، این وام ها از 5 تا 10 هزار دلار است که جهت توانمند سازی و حمایت اجتماعی از جوانان در بازار کار در نظر گرفته شده است.

المثنی به دلیل خشکسالی با خطر تشدید بیکاری مواجه است:

استان المثنی بدلیل خشکسالی شدید و بیابان زایی در زمره فقیرترین استان‌های عراق قرار دارد. نرخ فقر در استان از 52 درصد فراتر رفته و نرخ بیکاری بدلیل کمبود سرمایه گذاری در منابع، 75 درصد از جمعیت را که به کشاورزی و دامداری مشغولند تحت تأثیر قرار داده است.

بسیاری از کشاورزان و دامداران برای کار به سراغ زمینه‌های دیگر رفته و فعالیت های کشاورزی شاهد کاهش چشمگیری می‌باشد. محمد الخزاعی سخنگوی وزارت کشاورزی عراق مرگ بسیاری از حیوانات در استان‌های جنوب عراق از جمله المثنی و مهاجرت صدها کشاورز و دامپرور از مناطق خود را تأیید کرد. حیدرالوهامی مشاور استاندار المثنی نیز گفت، استانداری بدلیل کمبود آب از کشاورزی دست برداشته و اکنون بدنبال تأمین آب برای ایستگاههای آب شرب ساکنین استان است. وی افزود نشانه‌های تغییر جمعیتی و مهاجرت بسیاری از کشاورزان و ترک زمین‌ها و مهاجرت به مراکز شهرها و سایر استان‌ها وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما