معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم مرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکیه در زمینه صادرات محصولات روسی ضمانت شفاهی دریافت کرد(10 آگوست_ریانووستی)

یک منبع شرکت کننده در روند مذاکرات در آنکارا به ریانووستی اعلام کرد که ترکیه در مذاکرات با تعدادی از کشورهای غربی ضمانت شفاهی برای صادرات محصولات روسی دریافت کرد، اما این برای ازسرگیری معاملات کافی نیست.

معاملات غلات در پایان ژوئیه سال گذشته توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل منعقد شد که شامل دو بخش است: مکانیزمی‌برای صادرات محصولات اوکراینی از بنادر دریای سیاه ایجاد شده است و دیگر اینکه سازمان ملل متعهد در تسهیل صادرات محصولات کشاورزی روسیه می‌باشد.

فعالیت آن در 18 ژوئیه متوقف شد، فدراسیون روسیه اعتراض خود را به تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این موضوع را با این واقعیت توضیح داد که شروط معاملات با روسیه محقق نمی‌شود.

به گزارش آژانس Sobesednik :« مذاکرات با برخی از کشورهای غربی جریان دارد. رئیس جمهور ترکیه ،طیب اردوغان، نیز در بیانیه اخیر خود به اهمیت گام های سازنده غرب برای از سرگیری فعالیت ابتکار غلات دریای سیاه اشاره کرد. در مذاکرات با ما ضمانت‌های شفاهی از شرکای خود دریافت می‌کنیم، اما در عمل بنظر می رسد که این کافی نیست، به‌ویژه زمانی که نوبت به ازسرگیری فعالیت مکانیزم و سپس پایدار کردن فرآیند می‌رسد.»

به گفته وی، سازمان ملل همچنین در حال ادامه مذاکرات با غرب در زمینه صادرات محصولات روسیه است.

وی تاکید کرد، « از طرف غرب کار فشرده ای تحت کنترل دبیرکل آنتونیو گوترش در حال انجام است. شاید در آینده نزدیک پیشنهادهای جدیدی به طرف روسی ارائه شود. در هر صورت، روند مذاکرات در جریان است و متوقف نشده است.»

https://ria.ru/20230810/garantii-1889208704.html

 

روسیه 25 تا 50 هزار تن غلات را به صورت بلاعوض به شش کشور آفریقایی ارسال می‌کند (10آگوست_کامرسانت)

دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه، اظهار داشت که فدراسیون روسیه 25 تا 50 هزار تن غلات را به صورت بلاعوض به شش کشور آفریقایی ارسال خواهد کرد. در طول اجلاس روسیه و آفریقا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از عرضه بلاعوض 25 تا 50 هزار تن غلات به بورکینافاسو، زیمبابوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره ظرف سه تا چهار ماه خبر داد.

پاتروشف به خبرنگاران اعلام کرد (به نقل از خبرگزاری پرایم):« همانطور که رئیس جمهور ما بیان کرد، ما علاوه بر اینکه یک شریک نسبتا قابل اعتماد از نظر عرضه غلات به بازار جهانی هستیم، غلات را نیز به صورت بلاعوض به کشورهای آفریقایی عرضه خواهیم کرد.» وی تصریح کرد: عرضه در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد.

https://www.kommersant.ru/doc/6149788

 

سفارت چین از تقویت روابط تجاری با روسیه خبر داد(10 آگوست_پرایم)

سون ویدونگ، مشاور و نماینده سفارت چین در روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که روابط تجاری بین چین و روسیه در بحبوحه شرایط دشوار جهان در حال افزایش است.

وی در طی مراسم افتتاحیه مرکز ویزای چین در مسکو بیان کرد:« در حال حاضر، روابط چین و روسیه با مشارکت همه جانبه و همکاری استراتژیک در دوره جدید به طور مداوم و در سطح جدید و بالایی در حال توسعه است.»

وی افزود:« تبادلات نزدیک بین چین و روسیه در سطح بالا و به صورت مداوم به توسعه روابط دوجانبه شتاب می‌بخشد. در وضعیت پیچیده و متلاطم بین المللی و سیاسی، همکاری تجاری بین چین و روسیه بر خلاف همه روندها در حال افزایش است.»

این دیپلمات یادآور شد که در سال 2022، حجم معاملات تجاری بین دو کشور به رقم تاریخی بیش از 190 میلیارد دلار رسید و 29.3 درصد افزایش یافت.

وی افزود: « از ژانویه تا ژوئیه سال جاری، حجم مبادلات تجاری دو کشور به 134.1 میلیارد دلار رسیده است که مبنای بسیار خوبی برای تحقق هدف تعیین شده توسط سران دو کشور برای دستیابی به حجم معاملات سالانه 200 میلیارد دلاری است.»

https://1prime.ru/state_regulation/20230810/841373160.html

 

نشست وزرای اقتصاد آ سه آن و روسیه در هفته آینده(10 آگوست_پرایم)

یوگنی زاگاینوف، نماینده دائم روسیه در آسه آن اعلام کرد که نشست وزرای اقتصاد آسه آن و روسیه قرار است هفته آینده برگزار شود، روسیه نماینده وزارت توسعه اقتصادی خواهد بود.

زاگینوف در یک نشست آنلاین در گروه رسانه ای "روسیه امروز" بیان کرد: «به معنای واقعی کلمه در هفته آینده باید نشست وزرای اقتصادی آ سه آن و روسیه برگزار شود، ما روی مشارکت وزارت توسعه اقتصادی در سطح مناسب در آن نشست حساب می‌کنیم.»

https://1prime.ru/state_regulation/20230810/841375063.html

 

کاهش عرضه گاز از روسیه(10 آگوست_لنتا)

عرضه گاز طبیعی مایع روسیه در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11.2 درصد کاهش یافت. در مجموع 2 میلیون تن گاز طبیعی مایع از روسیه صادر شده است. از این حجم، تقریبا نیمی از آن به آسیا در حجم 0.93 میلیون تن و کمی‌کمتر به اروپا در حجم 0.88 میلیون تن عرضه شد.  0.29 میلیون تن دیگر بندر مقصد آنها مشخص نشده است و یا هنوز به گیرنده نرسیده اند. در مجموع، در ژانویه تا ژوئیه 2023، صادرات گاز طبیعی مایع از روسیه به 18.46 میلیون تن یعنی 3.5 درصد کاهش یافت که از این میزان 9.48 میلیون تن به اروپا ارسال شد.

این روزنامه گزارش می دهد که کاهش حجم عرضه با خدمات برنامه ریزی شده خطوط مایع سازی گاز در موسسات اصلی همراه است. در ماه ژوئن، یکی از خطوط کارخانه Yamal LNG متوقف شد و در ژوئیه، تعمیرات برنامه ریزی شده در ساخالین-2 آغاز شد.

الکساندر سوبکو، پیش بینی کرد که در ماه آگوست به دلیل کارهای فنی در کارخانه‌های گاز طبیعی مایع، صادرات نیز کاهش خواهد یافت. ایوان تیمونین از شرکت Implementa افزود که به همین دلیل از 2.5 میلیون تن ظرفیت تولید ماهانه تنها 1.9 میلیون تن در ماه آگوست در دسترس خواهد بود.

در 9 آگوست، قیمت سهام بورس گاز در اروپا تقریبا با 30 درصد رشد، به شدت افزایش یافت. تا ساعت 16:20 به وقت مسکو، قیمت قراردادهای آتی برای عرضه در ماه سپتامبر از 450 دلار در هر هزار متر مکعب با افزایش 28 درصدی نسبت به قیمت پایانی فراتر رفت. به دلیل گرمای شدید در اروپا و افزایش شدید تقاضای برق برای راه اندازی سیستم های تهویه هوا، گاز شروع به افزایش قیمت کرد.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/10/gaz_export/amp  /

 

صحبت ها در فرانسه درباره ی پیروزی جدید روسیه در G7(13 آگوست_ریانووستی)

فرانسوا آسلینو، رهبر حزب اتحاد جمهوری خواه خلق فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نفت اورال در ماه گذشته بالاتر از سقف تعیین شده توسط کشورهای G7 معامله شد.

این سیاستمدار بیان کرد:« روسیه یک جک پات جدید نفتی دارد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در ماه ژوئیه، به طور میانگین نفت به میزان 64.41 دلار در هر بشکه فروخته شد که بالاتر از سقف 60 دلاری تعیین شده توسط G7 است.»

بر اساس گزارش های وزارت دارایی، میانگین قیمت نفت اورال در ماه ژوئیه، 64.37 دلار در هر بشکه بوده که نسبت به ژوئن که به مقدار 55.28 دلار در هر بشکه بوده است، 16.4 درصد افزایش داشته است.

آسلینو در پایان تاکید کرد که درآمدهای نفتی روسیه در طول مدت 8 ماه به رکورد رسیده است. این کارشناس دلیل این امر را کاهش تولید انرژی در عربستان دانست.

https://ria.ru/20230813/dzhekpot-1889768530.html

 

پوتین صنعت ساخت و ساز در فدراسیون روسیه را لوکوموتیو اقتصاد ملی نامید(13 آگوست_ایزوستیا)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز سازندگی را به کارگران و پیشکسوتان صنعت ساخت و ساز تبریک گفت. این تبریک روز یکشنبه 13 آگوست در سایت کرملین منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان واجد شرایط و متعهد همواره در مجموعه ساخت و ساز داخلی و تداوم سنت های ساخت فعالیت کرده اند.

وی افزود:« و امروز، علیرغم شرایط دشوار فعلی، صنعت ساخت و ساز اثربخشی خود را نشان می دهد، تا حد زیادی ثبات و تثبیت بازار کار را تعیین می‌کند و به عنوان یکی از لوکوموتیوهای اقتصاد ملی به حساب می آید.»

او همچنین به صورت ویژه به اقدامات فداکارانه سازندگانی که مشغول بازسازی سرزمین‌های جدید فدراسیون روسیه هستند اشاره کرد.

پوتین در 8 آگوست در نشستی درباره توسعه صنعت ساخت و ساز اطمینان داد که مقامات روسیه علاقه مند به حفظ سرعت و میزان ساخت و ساز و همچنین سطح اشتغال و دستمزد در این رشته هستند.

در این اجلاس، رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که مقامات این کشور به برنامه‌های وام مسکن ترجیحی ادامه خواهند داد.  او یادآور شد: اکنون 8 درصد وام مسکن ترجیحی، 6 درصد  خانوادگی، 5 درصد برای متخصصان فناوری اطلاعات و 2 درصد برای خاور دور است.

https://iz.ru/1558257/2023-08-13/putin-nazval-stroitelnuiu-otrasl-v-rf-lokomotivom-natcionalnoi-ekonomiki

 

سازگاری اقتصاد روسیه با ناملایمات(12 آگوست_لنتا)

گئورگی اوستاپکوویچ، مدیر مرکز مطالعات بازرگانی در موسسه عالی اقتصاد، در مصاحبه ای با Komsomolskaya Pravda، رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم را با این واقعیت توضیح داد که اقتصاد داخلی قادر به سازگاری با تمامی ناملایمات بود.

این اقتصاددان اضافه کرد که این رشد تا حدی به دلیل تأثیر سطح پایه پایین است، زیرا سه ماهه دوم سال گذشته برای ما بسیار سخت بود.

به گفته وی، لجستیک تامین مواد اولیه، محصولات نهایی و مواد در این کشور بازسازی شد و بازارهای جدیدی پیدا شده است.  وی افزود: با کاهش واردات، کشور تمرکز خود را به سمت محصولات خود معطوف کرد.

اوستاپکوویچ همچنین خاطرنشان کرد که کارآفرینانی که از تصمیمات مدیریتی درستی استفاده کردند، نقش بزرگی را ایفا کردند که به نوبه خود منجر به افزایش بهره وری نیروی کار شد.

پیش از این، Rosstat گزارش داده بود که در سه ماهه دوم، رشد سالانه اقتصاد روسیه 4.9 درصد بود که اولین افزایش تولید ناخالص داخلی در طول سه ماه از سال بود. داده‌های اولیه این سازمان بهتر از محاسبات قبلی وزارت توسعه اقتصادی به میزان 4.6 درصد و بانک مرکزی به میزان 4.8 درصد، بوده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/12/nevzgody/amp/

 

افزایش برآورد وزارت کشاورزی آمریکا از پتانسیل صادرات گندم روسیه(12 آگوست_ریانووستی)

بر اساس این گزارش، وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا در گزارش ماه آگوست برآورد پتانسیل صادرات گندم روسیه در سال زراعی 2024-2023 (شروع از اول ژوئیه) را به 48 میلیون تن رساند که 0.5 میلیون تن بیشتر از برآوردهای ارائه شده در ماه ژوئیه است.

بر اساس آن، پیش‌بینی پتانسیل صادرات گندم روسیه در فصل جدید، از برآورد قبلی که 47.5 میلیون تن بوده، به 48 میلیون تن افزایش یافته است و این در حالی است که پیش‌بینی کمتر از 46.5 میلیون تن نیز بوده است. پیش بینی برداشت ناخالص گندم در روسیه به استثنای مناطق جدید این کشور، مانند سابق 85 میلیون تن برآورد می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ذرت از 16.3 میلیون تن در گزارش قبلی به 14.6 میلیون تن کاهش یافته است و برآورد پتانسیل صادرات آن مانند سابق به میزان 4.2 میلیون تن است. انتظارات برای برداشت ناخالص جو در روسیه از 19.6 میلیون تن به 19.1 میلیون تن کاهش یافته است و پتانسیل صادرات آن به میزان 4.6 میلیون تن حفظ شده است.

وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه برداشت غلات در این کشور را در سال 2023، با در نظر گرفتن مناطق جدید در این کشور، 123 میلیون تن تخمین زده است که از این میزان گندم به مقدار 78 میلیون تن، امکان تجدید نظر برای پیش بینی را فراهم می‌کند. پتانسیل صادرات غلات در سال زراعی جاری (از اول ژوئیه 2023 تا 30 ژوئن 2024) به میزان 55 میلیون تن است.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، در کل جهان، برداشت ناخالص گندم می‌تواند به 793.373 میلیون تن برسد (یک ماه قبل از آن 796.666 میلیون تن برآورد شده بود) برداشت جهانی ذرت 1.214 میلیارد تن (قبلاً به میزان 1.224 میلیارد تن بوده است) و جو به میزان 142.643 میلیون تن (قبل از آن 145.755 میلیون تن بوده)، تخمین زده شده است.

https://ria.ru/20230812/pshenitsa-1889709040.html

 

صادرات گاز از روسیه تا چه مقدار می‌تواند بهبود یابد(14 آگوست_اربکا)

بر اساس پیش بینی شرکت مشاور "Yakov and Partners"، صادرات گاز از روسیه ممکن است به بیش از 200 میلیارد متر مکعب تا سال 2030 برسد. از این تعداد، 106 میلیارد مترمکعب از طریق خطوط لوله و 105 میلیارد متر مکعب به صورت گاز طبیعی مایع عرضه خواهند شد. قبل از اعمال تحریم ها، در سال 2021، میزان 206 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله و 41 میلیارد متر مکعب به صورت گاز طبیعی مایع منتقل شده است.

https://www.rbc.ru/economics/14/08/2023/64d6604e9a794748076478ab

 

نرخ دلار در بورس مسکو به زیر 98 روبل رسید(14 آگوست_ایزوستیا)

دلار به زیر 98 روبل و یورو نیز به زیر 107 روبل سقوط کرد. در 14 آگوست، این توسط داده‌های بورس مسکو نشان داده شده است.

در ساعت 18:16 به وقت مسکو، میانگین نرخ معامله دلار، 97.4 روبل است، بنابراین به مقدار دو روبل کاهش یافته است. در ساعت 18:17 به وقت مسکو، نرخ یورو نیز پس از کاهش 2.5 روبلی در حدود 106.2 روبل در نوسان است.

در اوایل آن روز، در جریان معاملات، نرخ معامله دلار، از 101 روبل و یورو از 111 روبل برای اولین بار از 23 مارس 2022 فراتر رفت.

پس از آن که بانک روسیه در 14 آگوست جلسه فوق العاده هیئت مدیره در خصوص نرخ کلیدی را برای 15 آگوست برنامه ریزی کرد، نرخ معامله روبل شروع به افزایش کرد.

پیش از این در همان روز، ماکسیم اورشکین، دستیار رئیس جمهور روسیه، عادی شدن نرخ روبل را در آینده نزدیک پیش بینی کرده بود. به گفته وی، دلیل اصلی تضعیف پول ملی و شتاب تورم، سیاست گذاری پولی است.

https://iz.ru/1558824/2023-08-14/kurs-dollara-na-mosbirzhe-upal-nizhe-98-rublei

 

اقتصاد روسیه سریعتر از تمامی‌پیش بینی‌ها در حال تغییر است(14 آگوست_کامرسانت)

ماکسیم اورشکین، دستیار رئیس جمهور روسیه ، معتقد است که اقتصاد روسیه سریعتر از آنچه که پیش بینی می‌شد در حال تغییر است. به گفته وی، مرحله تسریع توسعه در حال حاضر تکمیل شده است. علاوه بر این، طبق پیش بینی وی، سرعت رشد تا 2 الی 2.5 درصد در سال کاهش خواهد یافت.

وی برای خبرگزاری TASS نوشت:« اقتصاد با موفقیت، ساختار خود را تغییر می‌دهد، سریع‌تر از آنچه که هر کسی پیش‌بینی می‌کرد. اقتصاد روسیه در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته 4.9 درصد رشد داشته است.

بنابر گفته او، وضعیت بودجه در حال حاضر هیچ خطری برای ثبات اقتصاد کلان ندارد. بر اساس پیش بینی وی، تا پایان سال آینده، کسری بودجه روسیه تقریباً در سطح سال 2023، حدود 2.0٪ از تولید ناخالص داخلی، باقی می ماند.

بانک روسیه در سند "راه‌های اصلی سیاست پولی دولت واحد برای سال 2024 و دوره سالهای 2025 و 2026" نشان داد که تحول اقتصاد روسیه در سال های 2024 تا 2025 ادامه خواهد داشت.  بر اساس پیش بینی بانک مرکزی روسیه، در سال 2026 تولید ناخالص داخلی بین 1.5 تا 2.5 درصد به مسیر رشد متوازن باز خواهد گشت.

https://www.kommersant.ru/doc/6160144

 

افزایش 25 درصدی واردات روسیه از کره جنوبی(15 آگوست_پرایم)

به گزارش خبرگزاری ریانووستی بر اساس داده‌های گمرک کره جنوبی؛ در نیمه اول سال جاری، کره جنوبی صادرات کالاهای خود را به روسیه به میزان یک چهارم و تا 3.8 میلیارد دلار افزایش داده است. عرضه نیکل، به ویژه لوله‌های نیکل، بیشترین رشد را داشته و 54 برابر شده است.

به گفته این آژانس، کره جنوبی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، 3.8 میلیارد دلار کالا به روسیه عرضه کرده که 28 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

موتورها اصلی ترین کالاهای صادراتی بودند و عرضه آنها از لحاظ مالی دو برابر شده و به 881.5 میلیون دلار رسیده است. خودروها در رتبه دوم قرار گرفتند اگرچه، ارزش صادرات آنها تنها با یک درصد افزایش به 747 میلیون دلار رسید. محصولات آهنی و فولادی، عمدتاً سازه‌های فلزی، که خرید آنها با افزایش 1.9 برابری به 582.5 میلیون دلار رسیده است نیز، در رده سوم قرار دارند.

در همان زمان، عرضه نیکل، به ویژه لوله‌های نیکل، 54 برابر شده و به 2 میلیون دلار رسیده است، بنابراین بیشترین رشد را در نیمه اول سال داشته است. خرید خوراک دام نیز با شش برابر رشد به شدت افزایش یافته است و به مبلغ 246 هزار دلار رسیده است. در نهایت، کره جنوبی صادرات ابزارهای دستی مختلف به روسیه را 3.6 برابر کرده و به 81 میلیون دلار افزایش داده است.

در همین زمان، کره جنوبی 1.8 برابر کمتر از سال قبل از روسیه کالا وارد کرده است که به مبلغ 4.95 میلیارد دلار در مقابل 8.9 میلیارد دلار است. عمده این واردات، سوخت های معدنی به ویژه زغال سنگ و گازهای نفتی به میزان 3.4 میلیارد دلار بوده است ، ماهی به میزان 555 میلیون دلار و آلومینیوم به میزان 327 میلیون دلار خریداری شده است.

https://1prime.ru/world/20230815/841439640.html

 

روسیه خرید کالا از قزاقستان را به طرز چشمگیری افزایش داد(16 آگوست_لنتا)

بر اساس مطالب دفتر آمار ملی آژانس برنامه ریزی استراتژیک و اصلاحات قزاقستان؛ حجم صادرات کالا از قزاقستان به روسیه در ژانویه تا ژوئن 2023 بیش از 1.3 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته و این شاخص به 4.93 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش کالاهای عرضه شده بالعکس، تقریباً یک میلیارد دلار کاهش یافته و به 7.78 میلیارد دلار رسیده است. در عین حال، روسیه در تجارت با قزاقستان تراز مثبت را حفظ می‌کند. ارزش آن از 5.12 میلیارد دلار به 2.85 میلیارد دلار در سال کاهش یافته است.

روسیه همچنان شریک اقتصادی پیشرو قزاقستان در میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. 91.9 درصد از حجم معاملات تجارت خارجی جمهوری قزاقستان را، همکاری با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل می دهد. یکی دیگر از شرکای آن، قرقیزستان، با کمتر از پنج درصد است.

بر اساس نتایج پنج ماهه نخست سال جاری، چین با 19.2 درصد از حجم معاملات و پیشی گرفتن از روسیه با حجم معاملات 18.8 درصد، شریک اصلی تجاری قزاقستان بوده است. بر اساس داده‌های گمرک قزاقستان، از ماه ژانویه تا می، تجارت این کشور با چین از نظر مالی، 21.6 درصد رشد کرده و به 10.7 میلیارد دلار رسیده است.

https://m.lenta.ru/news/2023/08/16/export/amp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما