معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سفر مقامات محلی بلخ به ازبکستان

استاندار بلخ به همراه رؤسای خط آهن، گمرک و کمیساری بندرحیرتان به دعوت نماینده کشور ازبکستان در امور افغانستان وارد استان سرخان دریا و شهر ترمذ شد. مقامات طالبان از بازار مشترک ترمذ بازدید نموده و در ادامه با استاندار سرخان بندر ازبکستان ملاقات نمودند. تسریع در روند انتقال اموال بازرگانان افغانستان از ازبکستان به افغانستان محور این دیدار خوانده شده است. اخیراً کشور ازبکستان تعرفه ترانزیت اموال بازرگانان افغان از خاک این کشور به افغانستان را افزایش داده است. گفته می‌شود ازبکستان خواستار  ایجاد بازار مشترک دو کشور در خاک افغانستان شده تا تردد تجاری بازرگانان دو کشور تسهیل گردد. (کانال تلگرامی سفیر)

https://t.me/SafirTelevision

 

 احتمال افزایش ۳۰ درصدی در صادرات فرش افغانستان

وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد که صادرات فرش‌های افغانی در سه ماه اخیر در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است. از ماه فروردین تا تیر به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار فرش به ترکیه، امریکا، امارات متحده عربی، ایتالیا و ازبیکستان صادر شده است. صادرکنندگان فرش می‌گویند که صادرات مستقیم فرش کشور در حال حاضر به کشورهای اروپایی و امریکایی بیشتر شده است. آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می‌دهند که افغانستان در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی به ارزش نزدیک به ۲۲ میلیون دلار فرش به کشورهای پاکستان، ترکیه، ایالات متحده امریکا، ازبکستان و امارات متحده عربی صادر کرده است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-184615

 کابل: همه کشورها می‌توانند در استخراج لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند

«نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت افغانستان در گفتگو با رویترز تأکید کرد معادن لیتیم از امیدهای بزرگ مردم افغانستان است و نمی‌خواهیم که این معادن با مشکل مواجه شوند. وی افزود کشورهای علاقمند می‌توانند در بخش استخراج لیتیم افغانستان سرمایه گذاری کنند. عزیزی گفت «هر کشوری می‌تواند در بخش لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کند، زیرا ‌امید مردم افغانستان لیتیم است و من نمی‌خواهم لیتیم توسط یک شرکت، یک کشور، یک شخص یا صد نفر هدر برود». وزیر صنعت و تجارت افغانستان درباره سفر اخیرش به قزاقستان اظهار داشت موضوعات بانکی، تعرفه‌های تجاری، پروژه‌های مخابراتی و مسیرهای ترانزیتی از جمله انتقال محموله‌های نفت روسیه به جنوب آسیا، از بحث‌های کلی با مقام‌های آن کشور بوده‌اند. برخی آگاهان مسائل اقتصادی نیز لیتیم افغانستان را از معادن بسیار مهم و با ارزش می‌دانند و تأکید می‌کنند که این معادن به ثبات و امنیت این کشور مرتبط است. افغانستان در صدر فهرست کشورهای دارای لیتیم است و ذخایر آن بیشتر در استان‌های «کنر»، «نورستان» و «هلمند» وجود دارند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/05/22/2939817/کابل-همه-کشورها-می-توانند-در-استخراج-لیتیم-افغانستان-سرمایه-گذاری-کنند

 کاهش شدید محصول بادام در سمنگان

بادام سمنگان یکی از اقلام صادراتی افغانستان است که از لحاظ کیفیت شهرت جهانی دارد. در پنج سال اخیر دوره جمهوریت حدود ۶۰ درصد این محصول به کشورهای خارجی صادر می‌شد و ۴۰ درصد آن در بازارهای داخلی به فروش می‌رسید؛ اما پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان به دلیل بحران سیاسی در کشور، صادرات این میوه خشک به کشورهای خارجی کاهش یافته بود. در نخستین سال حاکمیت گروه طالبان، باغ‌داران در سمنگان زیان هنگفتی را متضرر شده بودند. با این حال امسال که نسبتاً صادرات میوه خشک اندکی رونق گرفته، به دلیل سرمای شدید در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته، محصولات بادام ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. براساس ادعای مسئولان اداره کشاورزی، آبیاری و دامداری سمنگان، امسال قرار است باغ‌داران این استان حدود ۸۵۰ میلیون افغانی درآمد از محصولات بادام را جمع‌آوری کنند، در حالی که سال گذشته آن‌ها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون افغانی از محصولات بادام درامد داشته‌اند. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/gardeners-in-samangan-are-complaining-about-the-unprecedented-decrease-in-almond-yields/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما