معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات و واردات فرش و گلیم دستباف اسپانیا درسال 2022

حجم تجارت خارجی اسپانیا در بخش فرش و گلیم دستباف در سال 2022 به میزان 17 میلیون و 341 هزار و 910 یورو بوده که از این مقدار، 9 میلیون و 229 هزار و 940 یورو مربوط به صادرات و 8 میلیون و 111 هزار و 970 یورو مربوط به واردات این کشور است. بنابراین تراز تجاری اسپانیا در زمینه فرش و گلیم دستباف در سال 2022 مثبت و برابر با 1 میلیون و 117 هزار و 970 یورو می‌باشد.

صادرات بخش های صنعتی فرش، پوشاک و خودرو ترکیه در 9 ماه سالجاری میلادی

به گزارش مجمع صادرکنندگان ترکیه ، میزان صادرات این کشور در هر سه بخش فرش، پوشاک و خودرو افزایش داشته است.

اخبار اقتصادی شرق ترکیه (ارزروم، آبان ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی شرق ترکیه در آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معرفی بازار فرش ترکیه

صنعت فرش را می‌توان به دو بخش، فرش ماشینی و فرش دستبافت تقسیم کرد. فرش ماشینی سرمایه محور بوده و تولیدش مبتنی بر فن و ابزارآلات حوزه نساجی می‌باشد. اما تولید فرش دستبافت، بر نیروی کار و میراث هنری و تاریخی کشورها تکیه دارد. البته فرش هایی نیز وجود دارند که کاملاً در زمره این دو گروه قرار نمی‌گیرند. درواقع، این نوع فرش ها اصطلاحاً نیمه دستبافت یا نیمه ماشینی محسوب می‌شوند و غالباً بر روی سطوحی که نقوش آن از قبل بافته شده، تولید می‌گردند. با این حال، فهم مختصات بازار جهانی فرش و جایگاه کشورها در آن، مستلزم این تمییز و تقسیم بندی است. لذا در ادامه به بررسی جایگاه جهانی ترکیه در دو حوزه فرش ماشینی و فرش دستبافت می‌پردازیم.