معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دستور بانک مرکزی ویتنام به بانکهای تجاری جهت کاهش نرخ بهره تسهیلات

بانک مرکزی ویتنام به بانکها و موسسات ارائه تسهیلات مالی این کشور دستور داده است نرخ بهره تسهیلات را به منظور حمایت از احیای اقتصادی بین 1.5 تا 2 درصد کاهش دهند. بانکهای تجاری موظف هستند برنامه کاهش نرخ تسهیلات خود را تا 25 آگوست به بانک مرکزی ارائه داده و نتیجه این اقدام را تا تاریخ 8 ژانویه سال آتی میلادی به این بانک گزارش دهند. بانک مرکزی ویتنام از ابتدای سال جاری، سه مرتبه نرخ بهره سیاستی این بانک را به منظور کاهش نرخ بهره تسهیلات و در مواجهه با چالش‌های اقتصادی کاهش داده است. در همین راستا، بانکهای تجاری نیز نرخ‌های بهره سپرده‌های خود را از بیش از 10 درصد به حدود 7.5 درصد کاهش داده‌اند. همچنین از ابتدای سال تاکنون، نرخ‌های بهره بین 1 تا 2 درصد کاهش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/central-bank-tells-lenders-to-cut-credit-interest-rates-4642337.html

شرکت خودروسازی وین فست ویتنام، سومین خودروساز بزرگ برقی جهان

شرکت خودروسازی وین فست ویتنام با سرمایه بازاری 85 میلیارد دلاری، به عنوان سومین خودروساز برقی جهان پس از شرکتهای تسلا و BYD قرار گرفت. سهام این شرکت خودروسازی در تاریخ 15 آگوست 2023 در بازار بورس نزدک (Nazdaq) آمریکا با قیمت 22 دلار ارائه شد و در پایان معاملات با قیمت 37 دلار بسته شد. با این حساب، ارزش بازاری این شرکت ویتنامی‌بیش از مجموع تمام استارتآپ های خودروساز برقی در آمریکا قرار گرفت. همچنین ارزش بازاری آن از شرکتهای بزرگ خودروسازی نظیر Ford Motor, GM, BMW, Volkswagen و Mercedes-Benz (در حوزه ساخت خودرو برقی) بالاتر قرار گرفت. در بخش خودروهای برقی، شرکت آمریکایی تسلا با سرمایه بازاری 738 میلیارد دلار و پس از آن شرکت خودروسازی چینی BYD با 87 میلیارد دلار به ترتیب رتبه نخست و دوم این صنعت را در جهان بر عهده دارند. رتبه چهارم جهانی بخش خودروهای برقی در اختیار شرکت چینی Li Auto با سرمایه بازاری 40 میلیارد دلار قرار دارد. این در حالی است که آمارهای بلومبرگ نشان داده است شرکتهایی نظیر وین وفست، پس از قرار گرفتن در فهرست شرکتهای بورسی، سهام آنها دچار افت ارزش خواهند شد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vinfast-becomes-3rd-biggest-ev-maker-globally-4642313.html

چین، واردکننده تقریبا 100 درصدی لاستیک ویتنام

در هفت ماه نخست سال جاری، ویتنام 757600 تن لاستیک به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار به چین صادر کرده است که این میزان 99.8 درصد صادرات لاستیک ویتنام را تشکیل می‌دهد. ویتنام، پس از تایلند، بزرگترین منبع تامین لاستیک برای کشور چین می‌باشد. صادرات لاستیک ویتنام به چین در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی 12 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 10 درصد کاهش نشان می‌دهد. قیمت هر تن لاستیک صادراتی ویتنام به چین در ماه جولای برابر با 1291 دلار آمریکا بوده است که 17.9 کاهش یافته است. وزارت صنعت و تجارت ویتنام انتظار دارد به دلیل افزایش مستمر تقاضای لاستیک ویتنام، صادرات این قلم صادراتی در ماههای آتی افزایش یابد. ویتنام در سال گذشته بیش از 2.1 میلیون تن لاستیک به ارزش 3.3 میلیارد دلار صادر نموده است که نسبت به سال 2021، به لحاظ وزنی 9.7 درصد و به لحاظ ارزش 1 درصد رشد نشان می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-rubber-exports-go-almost-exclusively-to-china-4642468.html

رئیس شرکت معظم وین گروپ ویتنام در ردیف 16 ثروتمندترین فرد جهان

به گزارش فوربس، میزان دارایی آقای Pham Nhat Vuong، رئیس شرکت معظم وین گروپ بالغ بر 73.9 میلیارد دلار بوده که وی را در ردیف 16 ثروتمندترین فرد جهان قرار داده است. بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی که خالص ثروت افراد ثروتمند جهان را بصورت لحظه‌ای منتشر می‌نماید، ثروت آقای وونگ به عنوان ثروتمندترین فرد ویتنام و مدیرعامل وین گروپ، نسبت به سال گذشته 12 برابر شده است. میزان ثروت وی در گزارش سال گذشته فوربس 6.2 میلیارد دلار ذکر شده بود. بیشترین میزان ثروت آقای وونگ که توسط این نشریه آمریکایی ثبت شده است مربوط به سال 2021 بود که رقم 7.3 میلیارد دلار ثبت گردیده بود. شرکت خودروسازی وین فست به عنوان زیرمجموعه شرکت وین گروپ که آقای وونگ 99 سهام ذینفعی (Beneficiary Shares) را در اختیار دارد، در تاریخ 15 آگوست سال جاری در فهرست سهام ثبت شده در بازار بورس نزدک (Nasdaq) آمریکا قرار گرفت. پس از آن بود که ثروت آقای وونگ به یکباره به میزان 39 میلیارد دلار افزایش یافت. سهام این شرکت خودروسازی با 22 دلار برای هر سهم در بازر بورس گشایش و با قیمت 37 دلار بسته شد که بر این اساس، ارزش بازاری شرکت به 85 میلیارد دلار افزایش یافت. بر اساس گزارش رویترز، این میزان بیش از ارزش بازاری شرکتهای فورد با 48 میلیادر دلار و جنرال موتور با 46 میلیارد دلار می‌باشد. این شرکت خودروسازی، مجوز ساخت کارخانه‌ای با سرمایه گذاری 4 میلیارد دلار در ایالت کارولینای شمالی آمریکا را دریافت نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vingroup-chairman-becomes-world-s-16th-richest-person-4642598.html

چالش صنعت هوانوردی ویتنام با کمبود نیروی انسانی

همزمان با افزایش پروژه‌های زیرساختی صنعت هوانوردی ویتنام و رشد بازار آن، صنعت هوانوردی این کشور با کمبود نیروی انسانی به دلیل عدم آموزش و تربیت نیروی انسانی متناسب با تقاضا مواجه می‌باشد. رئیس دیپارتمان اقتصادی آکادمی هوانوردی ویتنام اعلام داشته است کمبود شدید نیروی انسانی در صنعت هوانوردی ویتنام در دوران پس از کرونا نمایان شده است، چرا که 44000 نیروی انسانی موجود در سه بخش عملیات، حمل و نقل و پرواز تقسیم شده‌اند که برای نیازهای توسعه‌ایی آتی کافی نیستند. تقاضا برای نیروی انسانی در این صنعت در ویتنام از هم اکنون تا سال 2030 که فرودگاه بین المللی Long Thanh به عنوان بزرگترین فرودگاه ویتنام در جنوب این کشور و همچنین طرح های توسعه فرودگاه‌های شهرهای هوشی‌مین و هانوی تکمیل خواهند شد، وجود خواهد داشت. در حال حاضر 22 فرودگاه در ویتنام فعال هستند که بر اساس طرح توسعه این صنعت در ویتنام، تا سال 2030 تعداد آن به 30 فرودگاه غیرنظامی خواهد رسید.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/aviation-industry-dragged-down-by-human-resources-shortage-4642269.html

آغاز تحقیات کمیسیون اروپا از آنتی دامپینگ فولاد ویتنام

کمیسیون اروپایی از آغاز تحقیقات در خصوص بررسی‌های آنتی دامپنگ و مالیات ضد یارانه‌ایی ( Anti-Subsidy Tax) در خصوص محصولات فولادی ضد زنگ نورد سرد وارداتی از ویتنام خبر داد. این تحقیقات بر اساس درخواست اتحادیه فولاد اروپا (EUROFER) صورت خواهد گرفت. این تحقیقات مدت زمان 9 ماه به طول خواهد انجامید. شرکتها و مراجع ذی‌نفع ویتنامی می‌بایست ظرف مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ، با کمیسیون اروپایی تماس گرفته و می‌توانند درخواست ارائه توضیحات خود را به کمیسیون اروپایی در ظرف زمانی 37 روز ارائه نمایند.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/ec-launches-anti-dumping-investigation-into-vietnam-s-steel-4642821.html

بازنگری و کاهش ارقام هدف گذاری بخش‌های میلیارد دلاری صادراتی ویتنام در نتیجه کاهش تقاضا

همزمان با چالش‌های اقتصاد جهانی، بخش‌های صادرکننده اقلام میلیارد دلاری (اقلام با صادرات بیش از یک میلیارد دلار) ویتنام همچون بادام هندی، محصولات چوبی و شیلاتی، هدفگذاری‌های صادراتی خود را برای سال جاری کاهش داده‌اند. اتحادیه بادام هندی ویتنام هدفگذاری صادراتی خود در سال جاری را با 20 درصد کاهش از 3.8 میلیارد دلار به 3.05 میلیارد دلار کاهش داده است. صنعت صادرات محصولات چوبی نیز هدفگذاری صادراتی خود در سال جاری با 22 درصد کاهش، از 18 میلیارد دلار به 14 میلیارد دلار کاهش داده است. همچنین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان ویتنام اخیرا به دلیل شرایط نامساعد بازار در 5 ماه گذشته، اعلام نموده است در بهترین حالت، صادرات محصولات شیلاتی ویتنام در سال جاری به 8.7 میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت به رقم 11 میلیارد دلاری آن در سال گذشته، 21 درصد کاهش خواهد داشت. کاهش اهداف صادرات بخش‌های میلیارد دلاری ویتنام بیانگر مشکلات و چالش‌های است که صادرکنندگان در نتیجه کاهش تقاضای بازار با آن مواجه هستند. صادرات بخش کشاورزی، جنگلداری و شیلات ویتنام در 5 ماه نخست سال جاری با کاهش 9.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 29.13 میلیارد دلار رسیده است. همچنین صادرات اقلام بخش‌های آبزیان و جنگلداری در این مدت 25 درصد کاهش یافته است. افزایش ارزش یورو و کاهش شدید تقاضا از سوی بازارهای صادراتی ویتنام از جمله دلایل کاهش صادرات این کشور ذکر شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/billion-dollar-export-sectors-bring-down-targets-amid-low-demand-4641588.html

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در ویتنام به 7 درصد

تقریبا ظرف دو هفته گذشته، بیش از 30 بانک در ویتنام با کاهش نرخ سود سپرده‌های خود با حداقل  0.3 درصد، این نرخ را به 7 درصد کاهش داده‌اند. بیشترین میزان کاهش برای سپرده‌های 6 ماهه و بلندمدت‌تر بوده است. بانک Maritime Commercial Bank (MSB) نرخ سپرده‌های خود را به 6 درصد کاهش داده است. در حال حاضر بیشتر بانک سودهای سپرده‌های 7 درصدی را به سپرده گذاران پیشنهاد می‌دهند که نسبت به نرخ ‌های سپرده‌ها در اواخر سال قبل، 3-4 درصد کاهش یافته است. اخیرا بانک مرکزی ویتنام به بانکهای تجاری این کشور دستور داده است نرخ های تسهیلات خود را به منظور احیای اقتصادی به میزان دو درصد دیگر کاهش دهند.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/bank-deposit-interest-rates-plummet-to-7-4642803.html

وزارت دارایی ویتنام در پی اخذ مالیات آلایندگی به منظور مبارزه با آلاینده‌ها

وزارت دارایی ویتنام در پی برنامه‌ریزی جهت اخذ مالیات بر آلایندگی به منظور کاهش اثرات زیست محیطی آنها می‌باشد. در طرحی که به همین منظور از سوی وزارت دارایی ویتنام جهت مشورت و رایزنی به سایر وزارتخانه‌ها و دستگاههای ویتنام ارائه شده، ذکر گردیده است کیفیت هوا در شهرهای بزرگ ویتنام و مناطق بزرگ صنعتی در حال بدتر شدن بوده و اثرات منفی بر سلامت افراد و اقتصاد خواهد داشت. اشاره شده است آلودگی خودروها و کارخانه‌ها از منابع اصلی آلایندگی می‌باشند. در حال حاضر در ویتنام نزدیک به 5.1 میلیون خودرو و تعداد بسیار بیشتری موتورسیکلت تردد می نمایند. علاوه بر آن، 120,000 کارخانه - که از این تعداد 138 مورد منبع شدید آلودگی زیست محیطی هستند - و 110,000 مورد شرکت ساختمانی از منابع آلایندگی می‌باشند. از این رو، اخذ مالیات آلودگی ضروری بوده که در گام اول پسشنهاد اخذ مالیات از کارخانجات شیمیایی و معدنی ارائه شده است. مبلغ پایه پیشنهادی 3 میلیون دونگ (معادل 126 دلار) در سال و دریافت مبالغی بین 25 تا 33 دلار در شرایط ایجاد آلودگی بیشتر از کارخانه‌های فوق می‌باشد. همچنین پیش‌بینی شده است از این محل، دولت ویتنام 1.2 تریلیون دونگ درآمد سالیانه (51 میلیون دلار) داشته باشد که این پول را می‌تواند صرف حذف اثرات زیست محیطی آلودگی نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/finance-ministry-eyes-emission-fee-to-combat-pollution-4641435.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما