معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گرجستان واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از آذربایجان را 2.5 برابر کاهش داد

طی ژانویه تا ژوئن 2023، گرجستان 24498.97 تن نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 19.71 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است. در گزارش اداره ملی آمار گرجستان به این موضوع اشاره شده است. ارزش کالای وارداتی از آذربایجان 28.7 میلیون دلار معادل 2.5 برابر سالانه کاهش و حجم 32355.33 تن معادل 2.3 برابر کاهش یافت. در نیمه اول سال 2022، گرجستان 56854.3 تن نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 48.5 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است. لازم به ذکر است که گرجستان از ابتدای سال جاری واردات گازوئیل از آذربایجان را به دلیل ارائه استاندارد سوخت یورو 5 متوقف کرده است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/gurcustan-azerbaycandan-neft-ve-neft-mehsullari-idxalini-25-defe-azaldib-779211

 

درآمد صادراتی «آذرگلد» یک میلیارد است.

شرکت سهامی "آزرگلد" یکی از اصلی ترین شرکت های دولتی صادرکننده بخش غیرنفتی و گازی آذربایجان، در نتیجه فروش طلا و نقره، یک میلیارد و 716 هزار و 495 منات به اقتصاد کشور جذب کرد. در بازار بین المللی بر اساس اطلاعات ارائه شده به «آپا-اکونومیکس» از سوی «آذرگلد»، در نتیجه هفتاد و نهمین عملیات صادراتی این شرکت، 3.7 هزار اونس طلا و 11.4 هزار اونس نقره در بازارهای بین المللی فروخته شد و 12.8 میلیون اونس. منات درآمد فروش به دست آمد. به این ترتیب حجم طلای صادراتی سهام عدالت در کل دوره فعالیت به 361.9 هزار اونس و حجم نقره به 723.5 هزار اونس رسید. علاوه بر عملیات صادراتی، مجموع درآمد حاصل از فروش JSC که همچنان به فروش خود در قالب خرده فروشی و مواد اولیه در بازار داخلی برای توسعه بازار طلا و جواهر داخلی ادامه می دهد، از مرز 1042 میلیارد منات گذشت. به این ترتیب طی دوره گذشته 11.5 هزار مثقال طلا و 77 هزار مثقال نقره در بازار داخلی فروخته شد. لازم به ذکر است در سال 1396، شرکت سهامی طلای آذرگلد که تنها با بهره برداری از 1 معدن واقع در منطقه داشکسان - میدان طلای چودار، در 7 سال گذشته شروع به بهره برداری از 3 معدن طلای دیگر واقع در منطقه کرد. جناحین میدان «چودار» در قلمرو ناحیه دشکسان و گویگل به دست آمد. در سال 2021 عملیات بهره برداری در معدن طلای «آگیوکش-1» به پایان رسید و روند تولید در معادن «چودار»، «ماره» و «تولالار» ادامه دارد. همزمان "آذرگلد" در مراحل مختلف اکتشاف و تحقیقات در میادین موجود طلا، مس و سایر فلزات غیرآهنی در جمهوری خودمختار نخجوان، بالاکن و کلبجار ادامه دارد.

https://apa.az/az/maliyye/azergoldun-ixrac-gelirleri-1-mlrd-manati-otub-779381

 

وزارت دارایی: تولید ناخالص داخلی واقعی آذربایجان 112 میلیارد است.

بر اساس پیش بینی‌های به روز شده اقتصاد کلان، در سال 2023، تولید ناخالص داخلی در آینده با 1.8 درصد افزایش به 111.6 میلیارد منات خواهد رسید. این 5.6 میلیارد منات بیشتر از پیش بینی قبلی است. به گزارش «آپا-اکونومیکس»، این خبر از سوی وزارت دارایی منتشر شده است. بر اساس این اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی غیرنفتی و گازی به صورت واقعی با 4.9 درصد افزایش به 77.7 میلیارد منات (4.4 میلیارد منات بیشتر از پیش‌بینی قبلی) برسد. پیش بینی می‌شود که رشد واقعی بالای مشاهده شده در بخش غیرنفتی/گاز در ژانویه تا ژوئن سال جاری، در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. پیش‌بینی نرخ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی برای بخش غیرنفتی/گاز ذکر شده در بودجه دولتی سال 2023 از 4.5 درصد به 4.9 درصد افزایش یافته است.

https://apa.az/az/maliyye/maliyye-nazirliyi-azerbaycanda-real-udm-112-mlrd-manata-catacaq-779438

 

گفت‌وگوهای آذربایجان و پاکستان در مورد ساخت یک پالایشگاه جدید نفت ادامه دارد

کمال عباس اف معاون وزیر انرژی و مجاوید عبدالله اف مدیر آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر این وزارتخانه،  در رویداد بین المللی به نام "اجلاس سرمایه گذاری معدنی پاکستان: از گرد و غبار تا توسعه" که در اسلام آباد برگزار شد، شرکت کردند. به گزارش «آپا-اکونومیکس»، معاون وزیر در نشست وزیران با عنوان «توسعه صنعت استخراج و مدیریت پایدار» اطلاعاتی در خصوص توسعه صنعت نفت و گاز آذربایجان، حجم تولید، پویایی صادرات و برنامه‌های آتی ارائه کرد. در مورد سهم خود در امنیت انرژی. معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر روابط آذربایجان و پاکستان که بر اساس تاریخ، فرهنگ و مذهب مشترک و همبستگی و حمایت متقابل بنا شده و اکنون به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است، گفت: چشم‌اندازی برای گسترش وجود دارد. در این سخنرانی به توافقنامه امضا شده بین دولت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی‌پاکستان در زمینه همکاری در زمینه انرژی و فعالیت سوکار به عنوان تامین کننده قابل اعتماد LNG در پاکستان طی دوره گذشته پس از پایان سال 1390 توجه شد. امضای سند مورد تاکید قرار گرفت و خاطرنشان شد: قراردادی که چندی پیش در زمینه تامین ال‌ان‌جی امضا شد، فرصت‌های زیادی را در این راستا ایجاد کرد. همچنین تاکید شد که آذربایجان محصولات پتروشیمی و کود اوره را نیز به پاکستان عرضه می‌کند و ممکن است در آینده نزدیک حجم صادرات افزایش یابد. علاوه بر این، گزارش شده است که مذاکرات در مورد همکاری احتمالی بین نهادهای ذیربط کشورها برای ساخت پالایشگاه جدید نفت (NEZ) در پاکستان ادامه دارد. اکتشاف سازه‌های نفت و گاز در پاکستان و همچنین فرصت های همکاری با شرکت های مربوطه در بخش معدن نیز مورد توجه قرار گرفت. در این اجلاس درباره فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن، مدیریت منابع طبیعی، استفاده بهینه از آنها و امنیت در زنجیره تامین جهانی بحث و تبادل نظر شد.

در چارچوب این بازدید، جاوید عبداله اف، مدیر آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر، با مدیر اجرایی شورای توسعه انرژی جایگزین وزارت نیرو و مدیر اجرایی شورای خصوصی انرژی و زیرساخت دیدار و گفتگو کرد. ، شاه جهان میرزا. همچنین قرار است چند دیدار دوجانبه دیگر نیز برگزار شود.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-ve-pakistan-yeni-nez-in-tikintisi-uzre-muzakireleri-davam-etdirir-779499

 

شرکت عربی آبشرون بخشی از پروژه میدان میعانات گازی را خریداری کرد

مراسم امضای قرارداد بین شرکت های دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR)، توتال انرژی و شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) برگزار شد. در این مراسم میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، رئیس هیئت نظارت سوکار، روشن نجف، رئیس سوکار، نیکولاس تراز، رئیس بخش اکتشاف و تولید توتال انرژی، ADNOC Low مصابه الکعبی، مدیر اجرایی توسعه بین‌الملل و کربن سولوشز حضور داشت. میکائیل جباروف وزیر اقتصاد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه درباره اهمیت این توافق صحبت کرد و اظهار داشت که این سند مرحله مهمی در توسعه آینده پروژه آبشرون خواهد بود. وزیر انرژی آذربایجان با بیان اینکه صنعت انرژی آذربایجان سهم مهمی در توسعه اقتصادی منطقه و کشورمان داشته است، تاکید کرد: در کنار منابع طبیعی، فضای سرمایه گذاری مطلوب ایجاد شده، نقش ویژه ای در ورود سرمایه گذاری‌های خارجی به آذربایجان دارد.. بعداً شرکت‌های سوکار، توتال انرژی و ADNOC قراردادی را برای فروش 30 درصد از سهام میدان میعانات گازی آبشرون امضا کردند. پس از تکمیل این خرید، ADNOC 30 درصد از سهام میدان میعانات گازی آبشرون را به دست خواهد آورد، در حالی که SOCAR و TotalEnergies هر کدام 35 درصد سهام را در اختیار خواهند داشت.

اولین سرمایه گذاری ADNOC در پروژه بالادستی خارج از مرزهای امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) در آذربایجان جلوه دیگری از فضای سرمایه گذاری مطلوب ایجاد شده برای سرمایه گذاران خارجی در کشورمان است. این توافق روابط راهبردی آذربایجان و امارات متحده عربی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد و سهم ارزنده ای در جایگاه کشورمان به عنوان تامین کننده قابل اعتماد گاز طبیعی خواهد داشت. لازم به ذکر است که میدان میعانات گازی آبشرون واقع در بخش آذربایجانی دریای خزر در حدود 100 کیلومتری جنوب شرقی باکو تحت مدیریت JOCAP (شرکت عملیات مشترک Absheron Petroleum B.V) است. اولین گاز از این میدان در ابتدای تیرماه امسال تولید شد. همزمان با خرید، یادداشت تفاهمی‌بین سوکار و ADNOC امضا شد. سند امضا شده مشارکت سوکار در پروژه‌های بالادستی اجرا شده در ابوظبی و ارائه حمایت های مناسب توسط ADNOC در این راستا را پیش بینی کرده است. در چارچوب این یادداشت، طرفین همچنین مسیرهای همکاری بالقوه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و راه حل های کم کربن و همچنین فرصت های سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز در کشورهای ثالث مورد توافق هر دو شرکت را بررسی خواهند کرد.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/ereb-sirketi-abseron-qaz-kondensat-yatagi-layihesinde-pay-alib-779919

 

یادداشت تفاهم بین سوکار و مایکروسافت امضا شد

تفاهم نامه ای بین شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) و مایکروسافت امضا شد. این تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های دیجیتالی سازی، نوآوری، بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات، توسعه سرمایه انسانی و همچنین اکتشاف، تولید، پردازش، بازاریابی، حمل و نقل، امنیت سایبری را پیش بینی کرده است. در نتیجه ابتکار مستقیم سوکار و مذاکرات موفق، امضای سند همکاری با شرکت جهانی فناوری مایکروسافت، زمینه مساعدی را برای ایجاد یک مرکز تعالی نوآورانه برای کل کشور در کنار سوکار ایجاد خواهد کرد. . بدین ترتیب «مایکروسافت» فعالیت خود را در آذربایجان بیش از پیش گسترش خواهد داد.

لازم به ذکر است که در «استراتژی شرکت سوکار تا سال 2035» اهداف شرکت و راه‌های دستیابی به آن در 5 پایه اساسی امنیت انرژی، دیجیتالی شدن، پایداری کسب و کار، کارایی و بهینه سازی، انتقال انرژی تعریف شده است. در این راستا تفاهم نامه امضا شده با "مایکروسافت" بخشی از استراتژی بلندمدت این شرکت است و هدف آن نوسازی مدل عملیاتی با بکارگیری فناوری‌های پاک، دیجیتال و نوآورانه در شرکت های سوکار، اجرای کارآمدتر عملیات فنی و فناوری و تقویت کسب و کار است. ثبات و توسعه پتانسیل پرسنل مجرب کمک ارزشمندی خواهد بود.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/socar-la-microsoft-arasinda-anlasma-memorandumu-imzalanib-780014

 

تجهیزات وارداتی به کشور برای پالایشگاه‌های بزرگ نفت از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند

تجهیزات و مواد وارد شده به کشور در چارچوب طرح های بازسازی پالایشگاه‌های بزرگ نفتی از حقوق گمرکی واردات معاف شد. این امر در تغییری که کابینه وزیران در تصمیم «در مورد نرخ عوارض گمرکی برای مبادلات صادرات و واردات در جمهوری آذربایجان» ایجاد کرد، منعکس شد. بر اساس این تصمیم، تجهیزات و موادی که در چارچوب پروژه‌های بازسازی پالایشگاه‌های بزرگ نفت (ظرفیت فرآوری سالانه نفت خام کمتر از 3 میلیون تن) به کشور وارد می‌شود، طبق اسناد تأییدیه وزارت نیرو. آذربایجان - گمرکات وارداتی برای مدت 2 سال از اول ژانویه 2023 هزینه ای دریافت نمی‌شود.

https://apa.az/az/infrastruktur/iri-neft-emali-zavodlari-ucun-olkeye-getirilen-avadanliqlar-gomruk-rusumundan-azad-olunub-780085

 

اولین سفر نفتکش «شوشا» انجام شد

اولین سفر نفتکش "افرامکس" "شوشا" خریداری شده توسط شرکت مشترک "SA Maritime AFEZCO" که به صورت برابری با تایید شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان (ASCO) و هیات نظارت شرکت دولتی نفت آذربایجان (SOCAR) برگزار شد. کشتی تحت مدیریت «ASCO Ship Management AFEZCO»، 100% زیرمجموعه ASCO، در تاریخ 29 ژوئیه با نفت خام در بندر Es Sider لیبی بارگیری شد و عازم بندر آگوستا ایتالیا شد. لازم به ذکر است که هر یک از 3 فروند نفتکش افرامکس خریداری شده توسط SA Maritime AFEZCO Joint Venture دارای وزن (کل ظرفیت حمل) حدوداً 115000 تن بوده و با پرچم جمهوری آذربایجان در آبهای غیر خزر فعالیت خواهند کرد.

https://apa.az/az/infrastruktur/susa-tankerinin-ilk-seferi-bas-tutub-780235

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما