معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته سوم مردادماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات به عربستان از مرز 1.2 میلیارد دلار گذشت

صادرات ترکیه به عربستان سعودی در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه از مرز 1.2 میلیارد دلار گذشت. با عادی سازی روابط با عربستان سعودی، فعالیت های تجاری بین دو کشور همچنان بهبود می یابد. در چارچوب سفر ماه گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، 5 تفاهم نامه جدید بین هیئت های ترکیه و عربستان سعودی امضا شد. در این بازدید "طرح اجرایی همکاری در زمینه‌های توانمندی صنعت دفاعی، "2 قرارداد فروش بین وزارت دفاع عربستان و شرکت بایکار"، "همکاری در زمینه تشویق سرمایه گذاری مستقیم" قراردادهای مختلفی در زمینه رسانه و انرژی امضا شد. یادداشت تفاهم ترکیه و عربستان سعودی در زمینه همکاری در زمینه تشویق سرمایه گذاری مستقیم از جمله توافقات قابل توجه این سفر بود. در چارچوب "قرارداد صادرات و همکاری Bayraktar AKINCI TİHA (هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی)" که بین بایکار و وزارت دفاع عربستان سعودی امضا شده است، Bayraktar AKINCI TİHA وارد فهرست فرماندهی نیروی هوایی و دریایی عربستان سعودی خواهد شد.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس از داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات ترکیه در 7 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 درصد کاهش داشته و به 143 میلیارد و 434 میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات ترکیه به عربستان با رشد 630 درصدی به یک میلیارد و 256 میلیون دلار رسید. به این ترتیب عربستان به عنوان بیست و پنجمین کشوری که ترکیه بیشترین صادرات را به آن دارد، ثبت شد.

همچنین عربستان سعودی به عنوان دومین کشوری که ترکیه از نظر ارزشی بیشترین صادرات را به آن دارد، ثبت شد. صادرات ترکیه به عربستان در این مدت یک میلیارد و 84 میلیون دلار افزایش یافت. در این مدت ترکیه با 2 میلیارد و 393 میلیون دلار بیشترین افزایش صادرات به روسیه را داشته است. در 7 ماه سال 5 میلیارد و 570 میلیون دلار به روسیه صادر شد.

صنعت فرش همچنان پیشرو است

صنعت فرش با 173 میلیون و 86 هزار دلار بیشترین صادرات را به عربستان سعودی داشته است. پس از صنعت فرش مواد شیمیایی و فرآورده‌ها با ۱۲۹ میلیون و ۹۵ هزار دلار، حبوبات،  دانه‌های روغنی و فرآورده‌ها با ۱۲۴ میلیون و ۶۳۳ هزار دلار، ماشین‌آلات و لوازم جانبی با ۹۸ میلیون و ۱۷۵ هزار دلار، پوشاک با ۹۵ میلیون و ۹۵۱ هزار دلار قرار گرفتند.

صنعت فرش در 7 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 168 میلیون و 436 هزار دلار افزایش صادرات به عربستان سعودی را ثبت کرد. در افزایش صادرات، صنعت فرش غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های نفتی با ۱۱۶ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار، پوشاک با ۸۹ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار، آهن و فلزات رنگین با ۸۵ میلیون و ۳۴۳ هزار دلار ماشین آلات و لوازم جانبی با 79 میلیون و 873 هزار دلار پس از آن قرار گرفتند.

صادرات به این کشور از استانبول 548 میلیون و 470 هزار دلار، از غازی انتپ 185 میلیون و 800 هزار دلار، از آنکارا 83 میلیون و 525 هزار دلار و از هاتای 67 میلیون و 622 هزار دلار بوده است. (منبع خبر: کاردانیز9 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/suudi-arabistana-ihracat-1-2-milyar-dolari-asti/437802

 

صادرات ماهی تن در نیمه اول 40 میلیون دلار ارز آورد!

درآمد صادرات ماهی تن به عنوان یکی از اقلام صادراتی پیشرو در آبزی پروری در نیمه اول سال به 40 میلیون دلار رسید که در نتیجه افزایش سهمیه ماهیگیری ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد افزایش داشت.

ماهیگیران ترکیه ای که در پایان ماه می هر سال به سمت دریای مدیترانه حرکت می‌کنند، به اندازه سهمیه کشور تعیین شده توسط کمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی تن اقیانوس اطلس (ICCAT) ماهی تن صید می‌کنند. ماهی‌ها برای پرورش به مزارع در دریای اژه آورده می‌شوند.

ماهی تن با خوراک های ارگانیک مانند ساردین، حلزون و ماهی خال مخالی تغذیه می‌شود. ماهی‌هایی با وزن 250 تا 600 کیلوگرم فرآوری می‌شوند. ژاپن بزرگترین بازار ماهی تن ترکیه است. ماهی تن که تقاضای زیادی در ژاپن دارد، در تهیه سوشی و ساشیمی، غذاهای سنتی این کشور استفاده می‌شود.

اولوکان با بیان اینکه سهمیه‌های صید ماهی تن تعیین شده توسط ICCAT به شدت کنترل می‌شود، گفت: به لطف نظارت خوب بر سهمیه‌های صید بین المللی، ذخایر ماهی تن در سال های اخیر افزایش یافته است و در نتیجه این افزایش، سهمیه ماهی تن ترکیه نیز 12 درصد افزایش یافته است.

هدف درآمد 150 میلیون دلاری

سینان کیزلتان، رئیس هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان شیلات و محصولات حیوانی ترکیه نیز اظهار داشت که ترکیه یکی از 5 تولیدکننده برتر ماهی تن در جهان است.  قزلتان با بیان اینکه صادرات از 28 میلیون دلار در نیمه اول سال 2023 به 40 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 43 درصد افزایش یافته است، گفت: فروش به ژاپن، بزرگترین بازار، 61 درصد افزایش یافته و همچنین در بازارهای کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و ایتالیا نیز رشد داشته است.

کیزلتان گفت: ماهی تن، میگو، سالمون/قزل آلا، ماهی کاد و خرچنگ وارداتی یک سوم از کل واردات آبزی پروری ژاپن را تشکیل می دهد. در تولید سوشی و ساشیمی، غذاهای سنتی غذاهای شرق دور، از ماهی تن که در ترکیه صید می‌شود استفاده می‌شود. پیش بینی می‌کنیم که صادرات ماهی تن ما تا پایان سال 2023 به 150 میلیون دلار برسد. " (منبع خبر: کاردانیز9 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/orkinos-ihracati-yilin-ilk-yarisinda-40-milyon-dolar-doviz-getirdi/437799

 

مهمت شیمشک: فرصت های بسیار مهمی از خلیج فارس به ترکیه اختصاص خواهد یافت.

مهمت شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی با بیان اینکه فرصت های بسیار مهمی از خلیج فارس به ترکیه اختصاص خواهد یافت، گفت: مشکل دسترسی صادرکنندگان به منابع مالی را تا حد زیادی حل کرده ایم. شیمشک گفت که آنها برنامه میان مدت را در ابتدای سپتامبر اعلام خواهند کرد.

شیمشک در سخنرانی خود با بیان اینکه در حال حرکت به سمت منطقی‌سازی سیاست‌های پولی هستند، گفت: «البته اولویت اصلی ما در دوره جدید تثبیت ثبات مالی کلان است. بنابراین همانطور که می دانید ما به سمت منطقی سازی در سیاست پولی پیش می رویم. از یک سو در حال برقراری مجدد انضباط مالی هستیم، از سوی دیگر تلاش کرده ایم تورم را در سیاست های پولی تک رقمی‌کنیم. ما همچنین برنامه اصلاحات ساختاری برای حمایت از آنها داریم. برنامه میان مدت را ابتدای سپتامبر اعلام خواهیم کرد. در برنامه میان مدت نیز نقشه راه اصلاحات ساختاری را به اشتراک خواهیم گذاشت. بنابراین، برنامه میان مدت به عنوان یک راهنما و نقشه راه مهم برای بخش خصوصی و عمومی خواهد بود.

بانک مرکزی سیاست تورم را به اشتراک گذاشت. در سال 2024 و پس از آن، ما سیاست پولی، سیاست مالی و سیاست درآمدی را در این چارچوب شکل خواهیم داد. بنابراین از همه ابزارهای سیاستی برای کاهش مجدد تورم تک رقمی استفاده خواهیم کرد.

وزیر شیمشک خاطرنشان کرد که با ایجاد ثبات قیمت، ترکیه می‌تواند در جهت رشد حرکت کند. شیمشک با تاکید بر اینکه اعتبارات تخفیف مجدد را 5 برابر افزایش داده اند تا مشکل دسترسی صادرکنندگان به منابع مالی را برای افزایش صادرات حل کنند، گفت: ما در گذشته نشان داده ایم که با ثبات قیمت ها، کشور ما با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. وقتی میانگین نرخ رشد 20 سال گذشته را در مقایسه با میانگین رشد بین سال‌های 2002-1923 مقایسه می‌کنید، یک امتیاز بالاتر هستیم. چون توانستیم تورم را تا مدت ها تک رقمی نگه داریم. وقتی از منظر 100 ساله به آن نگاه کنید، 1 امتیاز معادل 1 تریلیون دلار در مقیاس اقتصاد ترکیه است. بنابراین، اگر بتوانیم به ثبات قیمت دست پیدا کنیم که مصمم به انجام آن هستیم، می‌توانیم شتاب رشد خود را افزایش دهیم. این امر ترکیه را قادر می سازد تا فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته سریعتر کاهش دهد. اولویت اصلی ما صادرات است. چگونه متوجه می‌شوید که صادرات را در اولویت قرار می دهیم؟ اکنون تصمیم گرفته ایم که اعتبارات تخفیف صادراتی را 5 برابر در روز افزایش دهیم. یعنی روزانه حدود 350 میلیون لیره منابع تخصیص داده می‌شد که اکنون تصمیم داریم آن را به 1.5 میلیارد لیره برسانیم. بنابراین مشکل دسترسی صادرکنندگان به فاینانس را تا حد قابل توجهی حل خواهیم کرد.

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/mehmet-simsek-korfezden-turkiyeye-cok-onemli-imkanlar-tahsis-edilecek/438192

تولید گوشت مرغ در ژوئن 19.7 درصد کاهش یافت

تولید گوشت مرغ در ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.7 درصد کاهش داشته است.

موسسه آمار ترکیه (TUIK) تولید مرغ را در ژوئن 2023 اعلام کرد. بر این اساس، تولید گوشت مرغ 176 هزار و 179 تن، تولید تخم مرغ 1.58 میلیارد واحد بوده است.

تولید تخم مرغ در ژوئن نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.7 درصد افزایش داشته است. تولید گوشت مرغ 19.7 درصد کاهش، تعداد مرغ کشتار 22.3 درصد و تولید گوشت بوقلمون 30.2 درصد کاهش داشته است. تولید تخم مرغ در دوره ژانویه تا ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.7 درصد افزایش داشته است. تولید گوشت مرغ 5.5 درصد، تولید گوشت بوقلمون 8.2 درصد و تعداد مرغ کشتار 8.8 درصد کاهش داشته است.

تولید تخم مرغ که در ماه قبل یک میلیارد و 644 میلیون و 67 هزار واحد بود، در ژوئن با 3.6 درصد کاهش به یک میلیارد و 584 میلیون و 895 هزار واحد رسید. (منبع خبر: کاردانیز9 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/tavuk-eti-uretimi-haziran-da-yuzde-19-7-azaldi/437771

عسل ترکیه در 7 ماه 19 میلیون دلار درآمد کسب کرد.

میزان صادرات عسل از ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا جولای به 19 میلیون و 13 هزار و 292 دلار رسید.

احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه به خبرگزاری آناتولی  گفت: عسل در مدت 7 ماه از ترکیه به 47 کشور، مناطق مستقل و آزاد فروخته شد.گوردغان با بیان اینکه از صادرات 5 هزار و 846 تنی عسل در این مدت 19 میلیون و 13 هزار و 292 دلار به دست آمده است، گفت: آمریکا، آلمان و رژیم صهیونیستی 3 کشوری بودند که بیشترین فروش صادراتی را  داشتند. گوردغان با توجه به تنوع کشورها در صادرات عسل، تصریح کرد: در این مدت برخلاف مدت مشابه سال گذشته، عسل به کشورهای کرواسی، جمهوری خلق چین، سوئد، ازبکستان و کامرون فروخته شده است.

گوردغان با بیان اینکه صادرات عسل به دلیل اشتباهات برخی شرکت ها در ماه‌های گذشته لغو شده است، اظهار داشت: انتظارات زیادی از صادرات عسل در روزهای آینده دارند.گوردغان با بیان اینکه هدف آنها افزایش صادرات عسل است، گفت: ما معتقدیم می‌توانیم صادرات عسل خود را به ویژه در کشورهای اروپایی، ژاپن و آمریکا افزایش دهیم. (منبع خبر: کاردانیز10 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/karadeniz/trabzon/turk-bali-7-ayda-19-milyon-dolar-kazandirdi/437972

 

پیاز در مزرعه 5 لیر و در مارکت ها 15 لیر است.

پیازهای برداشت شده در یوزگات در مزرعه به قیمت 5 لیر خریدار پیدا می‌کند، در حالی که در پیشخوان مغازه‌ها به قیمت 15 لیر فروخته می‌شود. تولیدکنندگان نیز گلایه دارند که بین قیمت پیاز در میدان و قیمت فروش در مارکت ها تفاوت زیادی وجود دارد.

ارسان اونگور تولید کننده پیاز در منطقه آیدینجیک اظهار داشت که «در حال حاضر هزینه‌های ما بسیار زیاد است. 150 نفر را برای برداشت پیاز استخدام می‌کنیم. فروش ما بسیار سخت است.  قیمت هر کیلو در مزرعه 5 لیر است و خریدار ندارد. انتظار داریم راه  صادرات باز شود تا صادرات ما را نجات دهد.(منبع خبر: کاردانیز7 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/sogan-tarlada-5-tezgahta-15-lira/437383

فراوانی از مزارع در قارص فوران کرد

به  دلیل بارندگی‌های بسیار خوب امسال، محصولات ، جو، گندم و ذرت به وفور یافت می‌شود. با بارش های فراوان در قارص در سال 2023، افزایش 100 درصدی در محصولات جو، گندم، ذرت و آفتابگردان مشاهده شد. با حمایت وزارت زراعت و جنگلداری از کشاورزان قارص، بذرهای کاشته شده کشت و آماده برداشت شدند.(منبع خبر: کاردانیز7 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/kars-ta-tarlalardan-bereket-fiskirdi/437377

 

گرمای شدید روی آفتابگردان دیر کاشته شده تأثیر منفی می‌گذارد.

گرمای شدید در ترکیه تأثیر نامطلوبی بر روی آفتابگردان دیر کاشته شده گذاشت. تولیدکنندگان نگرانند که در صورت عدم بارندگی، رشد آفتابگردان با مشکل مواجه شود. شافاک کربیچ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی فروش دانه‌های روغنی تراکیا (تراکیا بیرلیک)، یکی از بزرگترین اتحادیه‌های تولید کننده در ترکیه، گفت که ممکن است امسال به دلیل گرمای شدیدی که اخیراً تجربه شده، محصول آفتابگردان کاهش یابد.

کربیچ، رئیس اتحادیه ترکیه، هم وضعیت عملکرد و هم قیمت روغن در این کشور را در آفتابگردان که به فصل برداشت نزدیک می‌شود، ارزیابی کرد. کربیچ به دماهای شدید که در دوره گذشته بالاتر از حد نرمال فصلی بوده است، اشاره کرد و اظهار داشت: آفتابگردان به شدت تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است. کربیچ با بیان اینکه امسال کاهشی در سطح زیر کشت در سراسر کشور وجود داشته است، گفت: قطعاً باید حق بیمه حمایتی در آفتابگردان نیز مانند گندم افزایش یابد.(منبع خبر: کاردانیز6 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/asiri-sicaklar-gec-ekilen-aycicegini-olumsuz-etkiliyor/437303

 

فایننشال تایمز: تورم به گردشگری ترکیه نیز ضربه وارد کرد.

 تاثیرات کاهش ارزش لیر ترکیه بر گردشگری همچنان در مطبوعات جهان جلب توجه می‌کند. روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت که تعداد گردشگرانی که به ترکیه می آیند افزایش یافته است اما به گفته نمایندگان این بخش، افزایش قیمت ها باعث کاهش هزینه‌های گردشگران نیز شده است.این روزنامه با اشاره به اینکه بخش گردشگری اندکی از بحران اقتصادی در ترکیه کاسته و درآمدها به بالاترین سطح رسیده است، تصریح کرد: بسیاری از مردم ترکیه را برای تعطیلات ترجیح می دهند زیرا به دلیل افزایش هزینه‌های غذا و انرژی در اروپا ارزان است اما قیمت ها در ترکیه نیز به سرعت در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است که با وجود تورم بالا در ترکیه، کاهش ارزش لیر ترکیه این کشور را به مقصدی نسبتاً ارزان برای تعطیلات برای بسیاری از خارجی‌ها تبدیل کرده است. ادواردو سانتاندر، مدیر کمیسیون سفر اروپا، گفت: «برای کسانی که به دنبال یک گزینه تعطیلات مقرون به صرفه تر هستند، ترکیه مکان خوبی است. (منبع خبر: کاردانیز5 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/financial-times-enflasyon-turk-turizmini-de-vurdu/437079

نقشه راه 3 ساله پروژه گردشگری سلامت طرابوزان TTSO مشخص شد.

فعالیت تجزیه و تحلیل نیازها در محدوده پروژه گردشگری سلامت طرابوزان که توسط اتاق بازرگانی و صنعت طرابوزان (TTSO) انجام شد، تکمیل شد. ارکوت چلبی، رئیس TTSO گفت که آنها نقشه راه 3 ساله را در محدوده پروژه گردشگری سلامت تعیین کردند که در آن اطلاعات مهمی در مورد بازارهای هدف و سایر موضوعات به دست آمد.

کارشناسان با تاکید بر اینکه بازارهایی مانند عربستان، آذربایجان و آلمان بازارهای هدف طرابوزان هستند، نظرات خود را در مورد اقداماتی که شرکت ها برای پیشرفت خود باید انجام دهند، ارائه کردند.

ارکوت چلبی، رئیس TTSO اظهار داشت که طرابوزان را به یکی از مراکز مهم گردشگری سلامت ترکیه تبدیل کرده و در این راستا به کار خود ادامه می دهیم. (منبع خبر: کاردانیز5 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/karadeniz/trabzon/ttsonun-trabzon-saglik-turizmi-projesinin-3-yillik-yol-haritasi-belirlendi/437128

 

 دومین افزایش نان و شیرینی در 6 ماه!

شیرینی کنجدی معروف سامسون هم با خبر افزایش قیمت بعد از نان بر سر زبان‌ها افتاد. بر اساس بیانیه اتاق نانوایان سامسون، یلماز ییگیت، 85 گرم نان شیرینی سامسون با دانه کنجد از امروز با قیمت 7.5 لیر به فروش می رسد.

رئیس ییگیت در بیانیه خود در این خصوص گفت: سیمید مانند نان در بهمن ماه امسال افزایش یافته بود و در تعرفه آن زمان قیمت 75 گرم نان شیرینی را 5 لیر تعیین کرده بودیم. امروز 85 گرم نان شیرینی در سراسر سامسون به قیمت 7.5 لیره به فروش می رسد. او گفت. با افزایش قیمت نان و سیمیت در فوریه 2023، این محصولات برای دومین بار در 6 ماه گذشته افزایش یافت. (منبع خبر: کاردانیز5 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/ekmek-ve-simide-6-ay-icinde-ikinci-zam/437075

 

افزایش 65 درصدی قیمت بلیت هواپیما!

اداره کل هواپیمایی کشوری سقف قیمت پروازهای داخلی را که در دوره جدید معتبر خواهد بود، اعلام کرد. با افزایش 65 درصدی نسبت به قیمت قدیم 1650 لیر، حداکثر هزینه به 2 هزار و 500 لیر افزایش یافت. تیرماه سال گذشته 43 درصد افزایش قیمت داشت.با مقررات اداره کل هوانوردی کشوری، حداکثر نرخ بلیت پروازهای داخلی از 1650 لیره به 2500 لیره تقریباً 65 درصدی افزایش یافت.ژوئیه گذشته سقف قیمت پروازهای داخلی یک طرفه با 43 درصد افزایش از 1150 لیره به 1650 لیر افزایش یافت. (منبع خبر: کاردانیز9 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/ekonomi/ucak-biletlerinde-tavan-ucrete-yuzde-65-zam/437896

 

تعداد گردشگران طرابوزان در مقایسه با سال گذشته 81 درصد افزایش داشته است.

در حالی که منطقه دریای سیاه شرقی در سال های اخیر مورد توجه گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است، تعداد اقامتگاه‌های طرابوزان در جولای امسال نسبت به سال قبل 81 درصد افزایش یافته است. در حالی که تعداد اقامتگاه‌های طرابوزان در جولای سال جاری به 268 هزار و 500 اقامتگاه رسید، قابل ذکر است که تعداد گردشگران خارجی نیز 112 درصد افزایش داشته است.

در جولای سال گذشته 148 هزار و 368 رقم اقامتی که 57 هزار و 825 نفر آن داخلی و 90 هزار و 543 نفر خارجی بوده است، در مدت مشابه سال جاری 268 هزار و 427 رقم اسکان که 76 هزار و 535 مورد آن داخلی و 191 هزار و 892 مورد خارجی بوده است. تعداد اقامتگاه‌های داخلی نسبت به جولای سال گذشته 32 درصد افزایش داشته و نرخ اقامت های خارجی در مدت مشابه 112 درصد بوده است. باز هم نسبت به جولای  سال گذشته نرخ کلی افزایش 81 درصدی در مدت مشابه سال جاری بوده که 90 درصد گردشگران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

احمد متین گنچ، شهردار اورتاهیسار که در بخش مرکزی حضور دارد، با بیان اینکه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس کمک جدی به اقتصاد طرابوزان می‌کنند، گفت: این امر باید با سرعت فزاینده ای ادامه یابد.

گنچ با اشاره به اینکه درآمد گردشگری که در سال گذشته وارد طرابوزان شد، یک میلیارد و 76 میلیون دلار بود، گفت: وقتی به دلایل ترجیح مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس طرابوزان را بررسی می‌کنیم، به دلیل اینکه شهر قابل اعتمادی است، حرف اول را می زند. ما نباید این اعتماد را از دست بدهیم. زیرا وقتی اعتماد از بین برود، همه ویژگی‌های دیگر شما ارزش خود را از دست می دهند. طرابوزان شهری غنی از تاریخ، فرهنگ، هنر و زیبایی‌های طبیعی است. اگر دلیل ترجیح اعتماد است، نباید آن اعتماد را از دست بدهید. گردشگران ما نباید با ترس از اینکه ممکن است مورد سوء استفاده از نظر قیمت قرار بگیرند، طرابوزان را ترک کنند. ما بازرسی‌های دقیقی در این زمینه و  اقداماتی را انجام دادیم.

گنج  با اشاره به اینکه 642 هزار نفر از تراس  بوزتپه، بازدید کردند که منظره ای پانوراما به شهر ارائه می دهد، گفت: "این عدد بسیار مهم و بسیار خوشحال کننده است. "ما در این زمینه به اقدامات خود ادامه خواهیم داد. اما این فقط وظیفه شهردار نیست، بلکه وظیفه ای است که نیاز به آگاهی جامعه دارد. بنابراین، هم مولفه‌های بخش، مدیران و همه مردم ما، حتی اگر نقص کوچکی وجود داشته باشد، باید حتماً آن را در میان بگذارند. (منبع خبر: کاردانیز11 آگوست 2023).

https://www.karadenizgazete.com.tr/karadeniz/trabzon/trabzon-turizminde-dev-artis-baskan-genc-acikladi/438129

 

                                                                                                                       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما