معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شرکتی در ننگرهار روزانه ۵۰ هزار گونی تولید می‌کند

یک شرکت تولیدی در استان ننگرهار روزانه ۵۰ هزار گونی تولید می‌کند. مسئولین این شرکت می‌گویند که نیاز هشتاد درصد کارخانه‌های تولیدی را تأمین می‌کنند و در این شرکت برای بیش از یک‌صد نفر نیز زمینه کار فراهم‌شده است. حامد دولت‌زی، مسئول این شرکت می‌گوید که این کارخانه با هزینه یک‌میلیون دلار در شهرک صنعتی ننگرهار ساخته‌شده است. آقای دولت‌زی می‌گوید روزانه ۴۰ الی ۵۰ هزار گونی تولید داریم و به تمام شرکت‌های که در اکثر استان‌های افغانستان به گونی نیاز دارند، می‌فرستیم. بااین‌حال، مسئولین این شرکت می‌گویند کمبود برق و دیر رسیدن مواد خام از بندر کراچی پاکستان از مشکلات این شرکت است که از امارت اسلامی می‌خواهند تا برای حل این مشکل به آن‌ها همکاری کند. در همین حال، مسئولین در ریاست صنعت و تجارت ننگرهار همچنان کمبود برق را یک مشکل عمومی می‌خوانند و می‌افزایند که مشکل توقف کامیون‌های مواد خام در بندر کراچی را با مقامات در جریان گذاشته‌اند که به‌زودی حل خواهد شد. این در حالی است که امارت اسلامی‌بارها اعلام کرده که می‌خواهد تولیدات داخلی را حمایت کند تا کشور با سرمایه‌گذاری‌های خصوصی به‌سوی خودکفایی برود.

https://www.ariananews.af/fa/شرکتی-در-ننگرهار-روزانه-۵۰-هزار-بوجی-تو/

 بسته‌شدن 280 هتل در ننگرهار به دلیل بالا بودن مالیات

صاحبان هتل‌ها و رستوران‌های ننگرهار از بالابودن مالیات شکایت دارند و می‌گویند که مالیات دولت نسبت به درآمد آن‌ها همه‌روزه بیشتر می‌شود. احمدشاه ساپی، رئیس اتحادیه هتل‌داران می‌گوید که مشتریان آن‌ها نسبت به گذشته کاهش‌یافته و تجارت آنان نیز ۸۰ درصد خراب‌شده و اکنون در وضعیت بدی قرارگرفته‌اند. به گفته نامبرده، در شهر جلال‌آباد و شهرستان‌های این استان مجموع 680 هتل بزرگ و کوچک فعالیت داشتند ولی اخیراً به 280 هتل تقلیل یافته و هزاران نفر از کارکنان آن بیکار شده‌اند. درعین‌حال تعدادی از مالکان هتل‌ها موجود در ننگرهار می‌گویند افزایش دو برابری مالیات سالانه نسبت به دولت گذشته و هم‌زمان افزایش اجاره، مشکلات آنان را دو برابر ساخته است. از سوی دیگر، محمد فاروق انصاری، رئیس اداره خزانه‌داری ننگرهار شکایت مردم مبنی بر افزایش مالیات سالانه بر هتل‌ها و رستوران‌ها رد می‌کند و می‌گوید معمولاً همان مالیات ثابتی که درگذشته پرداخت می‌کردند، اخذ می‌شود. انصاری می‌افزاید قبلاً یک و نیم درصد مالیات می‌گرفتند اما با آمدن دولت طالبان نیم درصد مالیات گرفته می‌شود، قبلاً مأمورین خزانه‌داری و مالکین هتل‌ها و رستوران‌های به خاطر فرار از مالیات باهم معامله می‌کردند؛ اما الآن وضعیت تغییریافته و مردم باید مالیات پرداخت کنند.

https://www.etilaatroz.com/ps/21216

 ساخت 30 مزرعه مرغداری برای زنان بی‌بضاعت در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته درنتیجه سعی و تلاش مسئولین ریاست زراعت این استان و با هزینه مالی اتحادیه اروپا و همکاری فنی موسسه هلند 30 باب مزرعه مرغ‌های تخم‌گذار و مواد و ابزاری موردنیاز آن به زنان بیوه و بی‌بضاعت در شهرستان‌های چپرهار، رودات و کوزکنر مساعدت شد. مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت ننگرهار می‌گوید در حال حاضر مزرعه‌های مرغداری‌ها ساخته می‌شود و قرار است به‌زودی جوجه‌ها و وسایل نگهداری آن نیز به خانواده‌های مذکور توزیع خواهد شد.

https://t.me/nmic96/98406

تعدادی از پروژه‌ها با هزینه مالی 109 میلیون افغانی در ننگرهار به بهره‌برداری رسید

مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار، مولوی عبداللطیف منصور وزیر آب و انرژی و سید عبدالاحد پاچا رئیس رودخانه استان ننگرهار از منطقه روغانو شهرستان رودات این استان بازدید کردند. در این منطقه با هزینه مالی 109 میلیون افغانی از سوی سازمان غذا جهانی (WFP) و همکاری فنی اداره AAID تعدادی از پروژه‌های آب‌رسانی که به اتمام رسیده بودند به بهره برادری رسیدند. مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از وزیر انرژی و آب تشکر کرد که پروژه‌های مهم آب‌رسانی و حیات را در این استان به اجرا رسانیده‌اند و همچنین معاون استاندار ننگرهار خواهان اجرا پروژه جدید آب‌رسانی در شهرستان‌های حصارک، پچیراگام، ده بالا، اسپین‌غر و سایر شهرستان‌ها این استان شد. معاون استاندار ننگرهار گفت اینکه استان ننگرهار آب‌های فراوان و زمین‌های بیشتری زراعتی و حاصلخیز دارد اگر در بخش‌های سدسازی، ذخیره آب‌رسانی و ایجاد سیستم‌های آب‌رسانی کار شود نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. وزیر انرژی و آب گفت، با تلاش این وزارت، یک شبکه آب‌رسانی با طول 5 کیلومتر، ساخت یک دیوار ضد سیل به طول 730 متر، 24 سد کوچک ذخیره آبی و 900 متر جاده‌ای شامل این پروژه در منطقه روغانو شهرستان رودات است نامبرده اظهارداشت که این پروژه‌های در جریان شش ماه تکمیل‌شده و زمینه کار را برای 1410 نفر فراهم کرده بود و با ساخت این شبکه آب‌رسانی ۶ هزارجریب زمین نیز آب‌رسانی خواهد شد. وزیر آب و انرژی با ابراز خرسندی از اینکه سطح آب ننگرهار کاهش چندانی نداشته است و اطمینان داد که در آینده نیز پروژه‌های را در زمینه آب‌رسانی و برق در این استان اجرا خواهد کردند.

https://t.me/nmic96/98477

ملاقات استاندار ننگرهار با وزیر آب و انرژی

حاجی ملا محمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار با مولوی عبداللطیف منصور، وزیر آب و انرژی ملاقات کرد. در این ملاقات سیدعبدالاحد پاچا، رئیس رودخانه‌ای ننگرهار نیز حضور داشت. در این ملاقات روی مدیریت بهتر آب‌ها، احداث شبکه‌های آب‌رسانی، ذخیره‌های آبی، سدهای برق و رابطه با فرصت‌های موجود کاری در منطقه بحث و بررسی صورت گرفت. وزیر آب و انرژی گفت که ننگرهار استان غنی از منابع آبی بوده و به همکاری در اجرای پروژه‌های مختلف در این استان اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/98510

نشستی به‌منظور مراقبت از جنگل‌ها در لغمان برگزار شد

نشستی به‌منظور  جلوگیری از قطع درختمان جنگل‌ها با حضور داشت مسئولین وزارت زراعت  آب‌رسانی و دامپروری، مسئولین و بزرگان محلی استان لغمان در مقر آن استان برگزار شد. وزارت زراعت با نشر این خبرنامه نوشته، مولوی عطاءالله عمری سرپرست وزارت زراعت در این نشست پیرامون اهمیت جنگل‌ها صحبت کرده و گفته در حال حاضر ۲.۶ درصد جغرافیای افغانستان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد اما در سایر کشورها بیست الی سی درصد جغرافیای کشور شأن تحت پوشش جنگل قرار دارد و نظر به سایر کشورها جنگل‌ها کشور ما بسیار کم می‌باشد. وی دلیل بی‌توجهی به گسترش جنگل‌ها را در افغانستان  ادامه چهار دهه جنگ وانمود کرده گفت حالا فرصت مناسب است و وزارت زراعت برنامه‌هایی را جهت توسعه جنگل‌ها در کشور روی دست دارد. وی گفت، بیاید ساحات جنگلی را در کشور افزایش دهیم و از قطع جنگل‌ها جلوگیری نماییم. مسئولین محلی و بزرگان استان لغمان در این نشست از برنامه‌های وزارت زراعت در بخش حفاظت از جنگل‌ها و توسعه آن استقبال کرده و اطمینان هر نوع همکاری را با وزارت زراعت دادند. بر اساس یک خبر دیگری، مولوی عطاءالله عمری سرپرست وزارت در جریان سفر به استان لغمان از یک سردخانه نگهداری میوه‌ در لغمان بازدید کرده و تأکید بر فعال‌سازی آن کرد. سرپرست وزارت زراعت حین بازدید از این سردخانه به مسئولین مربوطه هدایت داد تا اقدامات لازم را جهت فعال‌سازی این سردخانه برای نگهداری میوه‌جات کشاورزان استان لغمان انجام دهند. قابل‌ذکر است یک سردخانه نگهداری میوه توسط بخش خصوصی ساخته‌شده بود که در حال حاضر بنابر دلایلی غیرفعال می‌باشد.

https://bakhtarnews.af/dr/نشستی-به-منظور-حفاظت-از-جنگل‌ها-در-لغمان/

سرپرست وزارت زراعت از مزرعه تحقیقاتی عبدالوکیل خان در لغمان دیدار کرد

مولوی عطاءالله عمری سرپرست وزارت زراعت، در یک سفر به استان لغمان از مزرعه تحقیقاتی و ترویجی عبدالوکیل خان بازدید کرد. سرپرست وزارت زراعت در این سفر گزارش کاری مسئولین مزرعه تحقیقاتی و ترویج این استان را استماع نمود و به‌منظور حل مشکلات کارمندان آن مزرعه به مسئولین هدایت داد. مزرعه تحقیقاتی و ترویجی عبدالوکیل خان یکی از مزرعه‌های بزرگ تحقیقاتی و ترویجی زراعتی در کشور به شمار می‌رود که کارمندان وزارت زراعت لغمان جهت تحقیقات و ترویج نباتات، ده‌ها درخت مثمر و غیرمثمر را در آن مزرعه کاشت کرده‌اند. سرپرست وزارت زراعت به‌منظور ایجاد هماهنگی با ادارات محلی جهت حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی به استان‌های که در آن جنگل‌ها وجود دارد سفر نموده است.

https://bakhtarnews.af/dr/سرپرست-وزارت-زراعت-از-فارم-تحقیقاتی-عب/

وزیر زراعت: افغانستان باید از حالت واردات به خودکفایی و صادرات برسد

مولوی عطاءالله عمری وزیر زراعت، آب‌رسانی و دامپروری در جریان سفر به استان کنر با مولوی قدرت الله ابوحمزه استاندار کنر دیدار کرده و پیرامون حفاظت از جنگل‌ها و ایجاد تسهیلات برای کشاورزان و دامداران این استان گفتگو کرد. وزیر زراعت در این دیدار هدف سفرش را به استاندار کنر مطرح کرده و پیرامون برنامه‌های وزارت زراعت جهت تغییر وضعیت معیشتی کشاورزان و دام داران از مجراهای مختلف سخن گفت. آقای عمری گفت می‌خواهیم که افغانستان از وضعیت وارداتی به حالت خودکفایی و صادراتی برسد و به همین منظور در بخش زراعت  توزیع تخم‌های بذری اصلاح‌شده جهت بلند بردن محصولات، در بخش دام داری عصری سازی سیستم لبنیات،  در بخش منابع طبیعی حفاظت و توسعه پایدار منابع طبیعی، در بخش آب‌رسانی مدیریت آب‌های فراوان کشور و استفاده مؤثر از آن و در بخش اراضی مدیریت و یکدست‌سازی اراضی کشور از اهداف و برنامه‌های وزارت زراعت است. نامبرده اظهارداشت هدف از سفر آن‌ها به استان کنر بررسی وضعیت کشاورزی این استان نزدیک می‌باشد و ه‍مچنان پیرامون حفاظت و استفاده مؤثر از منابع موجود در این استان که بیشترین آن مناطق جنگلی تشکیلی می‌دهد و ما باید در بخش حفاظت، توسعه پایدار و استفاده مؤثر از جنگل‌ها استان کنر در هماهنگی با یکدیگر به گونه جدی کارکنیم. در همین حال مولوی قدرت الله ابوحمزه، استاندار کنر از برنامه‌ها و خدمات وزارت زراعت در استان کنر استقبال کرده و در مورد اهمیت جنگل‌ها سخن‌زده مطرح کرد واقعاً که جنگل‌ها در سرسبز سازی کشور بسیار نقش دارد و ما در این مورد به شما اطمینان می‌دهیم که مطابق به قوانین و دستورالعمل وزارت زراعت از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور حفاظت می‌نماییم. در این دیدار رؤسای زراعت کنر، لغمان، ننگرهار، رئیس کانال ننگرهار، رئیس تنظیم جنگل‌ها، رئیس اطلاعات و آگاهی عامه و مشاور مقام وزارت زراعت و تعداد از مسئولین محلی و فرمانداران استان کنر حضور داشتند. قابل‌ذکر است افغانستان با داشتن منابع طبیعی سرشار و آب‌وهوای مناسب ازجمله کشورهای است که می‌تواند بیشترین تولیدات زراعتی را داشته باشد اما با توجه به عدم امکانات مناسب و سنتی بودن زراعت هنوز هم نتوانسته است تا تمامی احتیاجات زراعتی مردم خود را فراهم کند.

https://www.avapress.com/fa/news/274286/وزیر-زراعت-افغانستان-باید-حالت-واردات-خودکفایی-صادرات-برسد

 درخواست برای راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی در ننگرهار

ملک فرمان، یکی از سران قومی‌شهرستان دوربابا می‌گوید از گذشته‌ها این شهرستان به نسبت راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی ازنظر حکومت و مؤسسات کمک‌کننده دورمانده است.  نامبرده اظهارداشت حکومت باید برای مردم این شهرستان پروژه‌های پرورش مرغ و زنبورهای عسل و همچنان پروژه‌های دیگر اشتغال‌زا  را راه‌اندازی نماید. اسرارالله یکی دیگر از سران قومی‌شهرستان دوربابا از حکومت می‌خواهد در بخش‌های آموزش‌وپرورش، بهداشت، ساخت جاده‌ها و پروژه‌های دیگر با مردم این شهرستان همکاری نموده و در بازسازی منازل رهایشی مردم که در جریان جنگ‌های گذشته تخریب‌شده همکاری نماید. در این حال مولوی قسمت الله مبارز رئیس اداره احیا و توسعه‌ای دهات استان ننگرهار می‌گوید آن‌ها در راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی حق اولویت را به مناطق نهایت عقب‌مانده  و جنگ‌زده می‌دهند. نامبرده اظهارداشت در استان ننگرهار تحت برنامه‌های همبستگی ملی و میثاق شهروندی حدود سه هزار پروژه‌های بازسازی نیمه‌کاره مانده است که بخشی از این پروژه‌ها در شهرستان دوربابا می‌باشد. رئیس احیا و توسعه‌ای دهات می‌گوید در حال حاضر دو پروژه  آب‌رسانی به کمک صندوق حمایت کودکان سازمان ملل یا یونیسف به هزینه مبلغ ده میلیون افغانی  در شهرستان دوربابا راه انداخته‌شده که برای هفت‌صد خانواده آب آشامیدنی بهداشتی را فراهم می‌نماید.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i220324

 آغاز کار ساخت جاده‌ای در استان ننگرهار

مولوی عطاءالله عمری سرپرست زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری در جریان سفر به ننگرهار کار بازسازی یک جاده را به‌منظور حل مشکلات کشاورزان در منطقه کانال ننگرهار افتتاح کرد. وزارت زراعت با نشر این خبری نوشته است این جاده با همکاری یک شرکت خصوصی ساخته می‌شود که با تکمیل کار آن کشاورزان محصولاتشان را به‌آسانی به بازار انتقال خواهند داد.

https://bakhtarnews.af/dr/کار-ساخت-یک-سرک-در-ننگرهار-آغاز-شد/

آغاز بازسازی زمین‌های از غصب برگردانده شده در جلال‌آباد

مسئولین شهرداری جلال‌آباد می‌گویند کارهای بازسازی را در مناطق داخل شهر که از غصب برگردانده شده آغاز کرده است. به گفته مسئولین شهرداری با اجراشدن پروژه‌های متعدد در چهره کنونی شهر جلال‌آباد تغییرات مثبتی به وجود آمده و تسهیلاتی برای شهروندان نیز فراهم خواهد شد. مهندس عبیدالله شیرزاد رئیس سکتوری شهرداری جلال‌آباد می‌گوید کار بازسازی یک جاده را در کنار زندان مرکزی واقع در  ناحیه‌ی چهارم شهر که از چند دهه در تصرف و مورد غصب قرارگرفته بود آغاز نموده است. به گفته‌ موصوف آسفالت کردن این جاده مبلغ شانزده میلیون افغانی هزینه برمی‌دارد که از درآمد داخلی شهرداری پرداخته می‌شود. رئیس سکتوری شهرداری جلال‌آباد اظهارداشت با اجرا این پروژه و چندین پروژه دیگر، در چهره کنونی  شهر تغییرات مثبت به وجود آمده و تسهیلاتی برای شهروندان فراهم خواهد شد. شهروندان جلال‌آباد  از اقدامات اخیر شهرداری استقبال نموده خواستار ادامه راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی در مناطق مختلف شهر هستند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i220704

 بحث روی کار عملی پروژه 40 میگا وات برق استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، نشستی به‌منظور چگونگی آغاز کار عملی پروژه 40 مگاوات برق خورشیدی در استان ننگرهار برگزار شد. در این نشست مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار، حاج‌سیدفضل احد هاشمی رئیس حوزه رودخانه‌ای ننگرهار، احمد ضیاء فیروز رئیس هیئت وزارت آب و انرژی، عبدالبصیر پاچا، رئیس صنعت و تجارت ننگرهار، مولوی جان محمد انقلابی رئیس برشنا استان ننگرهار و تعدادی دیگر از مسئولین این استان حضور داشتند. در ادامه این مطلب آمده ‌در این نشست پیرامون چگونگی آغاز کار عملی پروژه مذکور بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مسئولین مربوطه به هیئت وزارت آب و انرژی اطمینان دادند که در تطبیق این پروژه همکاری همه‌جانبه خواهند کرد.

https://t.me/nmic96/98738

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما