معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته دوم و سوم مردادماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بیش از 5 میلیارد دلار بازده سرمایه گذاری در نجف اشرف

اداره سرمایه گذاری استان نجف اشرف از رسیدن بازده مالی پروژه‌های سرمایه گذاری طی 10 سال اخیر در این استان به بیش از 5 میلیارد دلار خبر داد.

روزنامه الصباح عراق نوشت: ضرغام کیکو، رئیس اداره سرمایه گذاری استان نجف اشرف گفت: این مبالغ که بخشی از درآمدهای دولت محسوب می‌شود، توسط سرمایه گذاران و در قالب هزینه اجاره یا تملیک مراکز ایجاد پروژه‌هایشان و نیز هزینه‌های خدمات و زیرساخت ها پرداخت شده است.

وی افزود که سرمایه گذاری در این استان با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ایجاد طرح های با بازده اقتصادی برای کشور و نیز ورود ارز به داخل عراق بوده است.

کیکو خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری در نجف به ویژه پس از اجرای 13 پروژه از سوی سرمایه گذاران عرب و خارجی، می‌تواند به تحقق این اهداف بیانجامد.

وی ادامه داد: 130 پروژه سرمایه گذاری از مجموع 340 پروژه دارای مجوز در استان نجف اشرف و در بخش های مختلف وارد مرحله بهره برداری تجاری شده و امیدواریم 25 پروژه سرمایه گذاری در سال جاری به پایان برسد.

مراحل نهائی طرح توسعه" بیمارستان الورکاء" در استان المثنی

طرح توسعه بیمارستان الورکاء که یک طرح سرمایه گذاری در استان المثنی می‌باشد  به مراحل پایانی خود رسیده است. طرح توسعه این بیمارستان شامل ایجاد و توسعه سالن‌های جدید، آزمایشگاه، اتاق زایمان، اتاق جراحی و ذخیره دارو، سوئیت های اسکان پزشکان و همچنین سیستم هشدار و گاز پزشکی و خنک کننده می‌باشد.

 ایجاد 32 هزار فرصت شغلی با اجرای 240 پروژه سرمایه گذاری در استان نجف اشرف

استانداری نجف اشرف، روز چهارشنبه مورخ 18 مرداد 1402 خبر از تهیه یک طرح تکمیلی برای ساخت بیش از 15 مجتمع جدید مسکونی در استان داد. این استانداری اعلام نمود، 240 پروژه سرمایه گذاری با هزینه 10 ترلیون دینار اجرا خواهد شد که منجر به ایجاد 32 هزار فرصت شغلی می‌گردد.

ماجد الوائلی، استاندار نجف اشرف در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی "ناس" گفت: استان نجف بیش از 240 فرصت سرمایه گذاری برخوردار است و در حال حاضر فعالیت در  بیش از 240 طرح در حال اجراست. وی اشاره کرد که اجرای این پروژه‌ها 32 هزار فرصت کار را ایجاد نموده است.

الوائلی توضیح داد هزینه اجرای این پروژه‌ها از 10 ترلیون دینار فراتر رفته و اجرای این طرح ها دلیلی بر پیشرفت پرونده سرمایه گذاری در استان است.

وی در ادامه افزود سال گذشته دو فرصت از بزرگ ترین فرصت های سرمایه گذاری در سطح کشور در زمینه سرمایه گذاری صنعتی به استان داده شد که شامل یک شهرک صنعتی به مساحت پانصد هکتار (4 هزار دونم) در منطقه صنایع آلاینده و همچنین شهرک صنعتی دیگر در شهرک صنایع غیر آلاینده به مساحت 1500 هکتار (6 هزار دونم) بوده است.

از سوی دیگر ضرغام کیکو، رئیس هیأت سرمایه گذاری نجف گفت: این هیأت مصمم به حمایت از بخش خصوصی از طریق ایجاد پروژه‌های سرمایه گذاری در همه بخش ها می‌باشد. وی در ادامه توضیح داد هیأت سرمایه گذاری نجف بیش از 344 پروانه و مجوز سرمایه گذاری در بخش های مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، تفریحی و بخش های دیگر صادر نموده است.

وی ادامه گفت: صدور مجوزهای سرمایه گذاری با هدف ایجاد فرصت شغلی، و ایجاد دوره اقتصادی پیشرفته می‌باشد. وی گفت در این راستا 36 مجوز در بخش مسکونی صادر شده که منجر به ساخت بیش از 10 مجتمع مسکونی کامل گردیده است و 20 مجتمع دیگر هم در دست اجرا می‌باشد.

وی در پایان تأکید کرد هیأت سرمایه گذاری موضوع ساخت واحدهای مسکونی را به منظور فائق شدن بر بحران مسکن در استان به صورت مستمر دنبال می‌کند و در این ارتباط طرح تکمیلی با استاندار نجف برای ساخت بیش از 15 مجتمع مسکونی جدید تهیه نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما