معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی نرخ تورم صربستان توسط بانک مرکزی این کشور

خانم یورگووانکا تاباکوویچ، رئیس بانک مرکزی صربستان اظهار داشت: بر اساس ارزیابی این بانک، نرخ تورم در صربستان تا پایان سال جاری میلادی به حدود 8 درصد خواهد رسید. به گفته وی‌، نرخ تورم در انتهای  نیمۀ اول سال و در ماه ژوئن، بالغ بر 13.7 درصد بوده است. وی تاکید کرد که عوامل کلیدیِ کاهش تورم، سیاست‌‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی صربستان و بانک مرکزی اروپا، کاهش میزان تورم وارداتی (که بیشترین سهم را در میزان تورم داشته) و نیز کاهش تقاضای داخلی می‌باشد.

https://beta.rs/content/187597-tabakovic-inflacija-u-srbiji-do-kraja-godine-osam-odsto

مازاد بودجه صربستان در شش ماه اول سال جاری

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد که مازاد بودجه صربستان در شش ماه اول سال جاری میلادی بالغ بر 14.5 میلیارد دینار (بیش از 120 میلیون یورو) بوده است. با توجه به اینکه برای این بازه زمانی، کسری بودجه‌ای به میزان 95.7 میلیارد دینار پیش‌بینی شده بود، بودجۀ تحقق یافته، 110.2 میلیارد دینار بیش از میزان پیش‌‌بینی شده برای این مدت بوده است. بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی، میزان درآمدهای مالیاتی طی این دوره معادل 926 میلیارد دینار و میزان هزینه‌های بودجه‌ای برابر با 911.5 میلیارد دینار بوده است.

https://www.politika.rs/scc/clanak/564787/suficit-budzet

آمار بدهی عمومی صربستان در پایان ژوئن 2023

وزارت دارایی صربستان اعلام کرد میزان بدهی عمومی صربستان در پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی بالغ بر 35.74 میلیارد یورو بوده که 51.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. در پایان ماه می، میزان بدهی عمومی صربستان معال 35.52 میلیارد یورو و به عبارتی 51.4 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. در پایان سال 2022 نیز میزان بدهی عمومی معادل 33.33 میلیارد یورو بود که معادل 55.1 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در آن سال بود.

https://beta.rs/content/187797-javni-dug-srbije-na-kraju-juna-51-7-odsto-bdp-a

رشد ارزش بازار مستغلات صربستان

تومیسلاو مومیروویچ وزیر تجارت صربستان اظهار داشت: بازار مستغلات صربستان مقاومت خود در مقابل فشارهای اقتصادی را حفظ کرده و ظرف چهار سال گذشته رشد قابل توجهی را از نظر معاملات و ارزش کل خرید و فروش نشان داده است. وی در نشستی در اتاق بازرگانی صربستان تاکید کرد: ارزش بازار مستغلات صربستان در سال 2022 به میزان 7.5 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال قبل از آن 22 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، ارزش معاملات در بخش مستغلات صربستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی بالغ بر 1.6 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.6 درصد افزایش داشته است. در سه ماهه دوم سال 2023 تعداد مستغلات خریداری شده بالغ بر 30458 واحد به ارزش 1.7 میلیارد یورو بوده که 58 درصد آن را آپارتمان‌های مسکونی تشکیل می‌دهند.

https://beta.rs/content/187670-momirovic-vrednost-trzista-nepokretnosti-u-srbiji-u-2022-uvecana-na-7-5-milijardi-evra

واردات ذغال‌سنگ توسط شرکت برق صربستان

شرکت تولید و توزیع برق صربستان اعلام داشت: از آغاز سال جاری میلادی مجموعا 2.5 میلیون تن ذغال‌سنگ از خارج از کشور خریداری کرده است و مقرر است مجموعا 4.2 میلیون تن ذغال‌سنگ تا پایان سال جاری میلادی از خارج از کشور وارد کند. در بیانیه این شرکت آمده است: بر اساس توافق با صندوق بین‌المللی پول، از اول ژانویه سال جاری میلادی قیمت برق مصرفی به میزان 8 درصد و قیمت گاز طبیعی به میزان 11 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین مجددا از اول ماه می، قیمت برق مصرفی به میزان 8 درصد و قیمت گاز طبیعی به میزان 10 درصد دیگر افزایش یافت.

https://beta.rs/content/187831-eps-planirano-je-da-se-u-ovoj-godini-uveze-ukupno-4-2-miliona-tona-uglja

تملک یکی از اپراتورهای تلفن همراه صربستان توسط یک شرکت اماراتی

شرکت Emirates Telecommunications Group از ابوظبی، اکثریت سهام شرکت TELEKOM GROUP PPF در بلغارستان، مجارستان،‌ صربستان و جمهوری اسلوواکی را به ارزش 2.15 میلیارد یورو خریداری کرد. بدین صورت این شرکت مالکیت اپراتور تلفن همراه YETTEL صربستان را نیز در اختیار گرفته است.

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/yettel-u-srbiji-dobija-novog-vlasnika-arapski-div-daje-2-15-milijardi-evra-2374627

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما