معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مشکلات اقتصادی؛ عامل تعطیلی تعدادی از زرگری‌های سمنگان

برخی از زرگران در سمنگان، می‌گویند که خرید و فروش طلا در این استان به طور چشم‌گیری کاهش یافته است و به همین دلیل، تعدادی از زرگران شغل زرگری را رها کرده‌‌اند. زرگران در سمنگان، مهم‌ترین عامل بی‌رونقی بازار طلا و زیورآلات را، مشکلات اقتصادی مردم می‌خوانند و می‌گویند که مردم به جای خرید، طلاهای خود را می‌فروشند. به گفته آنان بازار طلا سمنگان ۵۰ درصد رکود را شاهد بوده است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/1212financial-problems-a-number-of-goldsmiths-in-samangan-have-left-their-jobs/

 رکود بازار گلیم‌فروشی در فاریاب؛ «نه تاجر است، نه فروشنده، نه خریدار»

تولیدکنندگان و فروشندگان گلیم و فرش در فاریاب، می‌گویند که در 2 سال اخیر به دلیل رکود بازار فروش، عدم پشتیبانی‌از تولیدات داخلی و فراهم‌نبودن زمینه‌ صادرات و افزایش واردات فرش‌های خارجی، بازار این صنعت دستی با رکود شدید مواجه است. محمدعالم، مدیر توسعه صادرات صنعت‌وتجارت فاریاب، می‌گوید که پس از تحولات سیاسی در کشور، بازرگانان صنایع دستی، کشور را ترک کرده اند و این سبب شده بازار فروش گلیم و فرش رونق سابقش را نداشته باشد. واردات و فرش‌های ماشینی به بازارهای افغانستان، سبب شده که در اخیر پسین بازار فروش گلیم در بیش‌تر استان‌ها از رونق بیفتد. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/stagnation-of-the-carpet-market-in-faryab-he-is-neither-a-merchant-nor-a-seller-nor-a-buyer/

 امضای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قرارداد تجاری بین بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان

«عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت افغانستان اعلام کرد در نتیجه نشست‌های دوجانبۀ تجاری میان بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان به ارزش بیش از 100 میلیون دلار قراردادهای مختلف به امضا رسیده است. وی افزود افزون بر امضای این قراردادها، نمایشگاه محصولات افغانستان نیز در شهر «آستانه» در 70 غرفه برگزار شده است. به گفته عبدالسلام جواد، میوه خشک و تر، سبزیجات، زعفران، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، قالی، صنایع دستی، مواد غدایی و انواع نوشیدنی از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شده است. هیئتی به ریاست «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت افغانستان به آستانه سفر کرده است و در ترکیب این هیئت بخش‌های مختلف از بخش خصوصی این کشور نیز حضور دارند. سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت افغانستان هدف از برگزاری این نشست را، آگاهی از ظرفیت‌ها و استفاده موثر از ظرفیت‌های دوطرف، افزایش داد وستد، رسیدگی به چالش‌ها و مشکلات و هماهنگی بیشتر در ارتباطات میان بخش‌های خصوصی دوکشور عنوان کرد. وزیر صنعت و تجارت حکومت افغانستان نیز پیش از این گفته بود مهمترین اولویت کابل تراز تجاری با قزاقستان است و تلاش می‌شود تا صادرات افغانستان به این کشور افزایش یابد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/05/13/2935669/بخش-خصوصی-افغانستان-و-قزاقستان-بیش-از-100-میلیون-دلار-قرارداد-تجاری-امضا-کردند

 کمک نقدی به  5.7  میلیون نفر در افغانستان 

برنامه جهانی غذا در توئیترش اظهار داشت با همکاری صندوق اضطراری سازمان ملل (سی آر اف) 5.7 میلیون نفر در افغانستان کمک نقدی دریافت کرده‌اند. این سازمان افزود کمک‌ها به هدف کاهش نیاز به کمک غذایی، رونق اقتصاد محلی و دادن کنترل بیشتر به دریافت‌کنندگان بر آنچه که خریداری می‌کنند، توزیع شده است. این نهاد جزئیاتی در مورد مقدار این کمک‌ها به هر فرد ارائه نکرده است. برنامه‌ جهانی غذا پیش از این نیز از توزیع کمک نقدی به افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خبر داده بودند. بر اساس تازه‌ترین آمار نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل، شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان اکنون به 29.2 میلیون نفر رسیده است. برنامه جهانی غذا همچنین از کاهش سطح کمک‌ها به افراد نیازمند به‌دلیل کمبود بودجه خبر داده‌ است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/174565/کمک-نقدی-به-۵-۷-میلیون-نفر-در-افغانستان/

 اوچا: خشکسالی زندگی 50 درصد مردم افعانستان را متاثر کرده است

برنامه هماهنگ کننده‌ای کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد یا اوچا اعلام کرده که 25 استان افغانستان شرایط خشکسالی شدید و فاجعه‌بار را تجربه می‌کنند. بر اساس گزارش اوچا، افغانستان در میان 10 کشوری است که شرایط آب‌وهوایی شدید و بلایای طبیعی، از جمله خشکسالی، طوفان، ریزش بهمن و زمین‌لرزه را تجربه می‌کند. این نهاد گفته که تعدادی از این بلایای طبیعی در حال شدت‌گرفتن است و زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داده است. اوچا گفته است که افغانستان در فهرست کشورهایی که در معرض خطر و بحران قرار دارند در جایگاه چهارم قرار دارد. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/162633/

 یک شرکت ایرانی برنده استخراج معدن آهن غوریان شد

دفتر رسانه‌ای معاونت اقتصادی ریاست الوزرا اعلام کرده که شرکت باختر فولاد که ۴۹ درصد سهام آن متعلق به شرکت‌های احیای سپاهان و پارسیان جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، برنده استخراج بلوک چهارم معدن آهن بخشداری غوریان هرات شده است. چهار حوزه معدن آهن بخشداری غوریان هرات و یک حوزه معدن سرب استان غور از سوی رهبری طالبان منظور شده است. همچنین شرکت وطن درخشان ایران که زیر نظر آذران صنعتی سازه، فعالیت دارد برنده حوزه اول معدن آهن غوریان شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/274423/یک-شرکت-ایرانی-برنده-استخراج-معدن-آهن-غوریان

 آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که مولوی قدرت الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت با هیئت تجاری روسیه دیدار و گفتگو کرد. هیئت مذکور به سرپرستی الگ کندی یوویچ، از مقامات وزارت صنعت و تجارت طالبان قدردانی کرده است. این هیئت همچنین پیشنهاد داد برای ایجاد تسهیلات برای تجار، نمایندگی مشترک تجاری در دو کشور ایجاد شود تا بازرگانان بتوانند به راحتی کالاهای تجاری خود را صادر کنند. پیش از این نیز مقامات قزاقستان تفاهم‌نامه‌های مختلفی را به ارزش 190 میلیون دلار برای گسترش روابط تجاری با افغانستان به امضا رسانده و چین نیز یک قرارداد 25 ساله برای استخراج نفت افغانستان با کابل منعقد کرده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/274468/روسیه-آماده-سرمایه-گذاری-بخش-های-مختلف-افغانستان

افغانستان با کمبود بودجه و کادر حرفه‌ای مواجه است

مسئولان اداره‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، می‌گویند که برای آموزش نیروی کاری ماهر، با کمبود بودجه و کادر ماهر و حرفه‌ای روبه‌رو است. غلام‌حیدر شهامت، سرپرست این اداره، می‌گوید «برنامه‌ ارتقای ظرفیت در برخی از استان‌ها، اصلا آموزگاری ندارد در حالی که ما در بخش‌های اقتصادی، صنعت، کشاورزی، معادن، خط آهن و گردشگری با کمبود کادر مواجه هستیم.» این اداره می‌تواند ۲۰ درصد از بیکاران را به بازار کار معرفی کند؛ در حالی که ماهانه بیش از ۴۱ هزار نفر به آمار بیکاران در کشور افزوده می‌شود. در حال حاضر فقط مس‌ عینک به ۱۷ هزار فرد حرفه‌ای و آموزش دیده نیاز دارد، در بخش صنعتی، ما از خارج نیرو می‌آوریم. کارخانه‌های ما هیچ گونه استقلالی ندارند.» (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/department-of-technical-and-vocational-education-we-are-facing-a-lack-of-budget-and-professional-staff/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما