معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمه اول مرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم اسلوونی در جولای

نرخ تورم در اسلوونی همچنان بالاتر از متوسط کشورهای اروپایی است و در حالی که نرخ تورم سالانه در منطقه یورو در ماه جون 5.5 درصد و در ماه جولای 5.3 درصد بود، در اسلوونی این نرخ از 6.9 درصد در ماه جون، به 6.1 درصد در ماه جولای کاهش یافت. قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، بیشترین تاثیر را بر نرخ تورم اسلوونی در ماه جولای داشته‌اند، به نحوی که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در ماه جولای سال جاری 11.1 درصد بیشتر از ماه جولای سال گذشته بود. در اسلوونی، طی یک سال اخیر، قیمت خدمات به طور متوسط 8.3 درصد و قیمت کالاها 5 درصد افزایش داشته است. طی این مدت، قیمت کالاهای بی‌دوام 6.5 درصد، قیمت کالاهای مصرفی روزانه 5.3 درصد و قیمت کالاهای بادوام 2.2 درصد افزایش داشت. کاهش قیمت مشتقات نفتی، 1.3 واحد درصد به کاهش تورم کمک کرد. سوخت مایع طی یک سال اخیر، 29.5 درصد و سوخت خودرو 16.2 درصد کاهش قیمت داشت. قیمت انرژی برق نیز طی یک سال 10.9 درصد کاهش داشت و 0.5 درصد به کاهش تورم کمک کرد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند تورم بالا در اسلوونی برای مدتی طولانی‌تر از آنچه در اوایل سال جاری پیش‌بینی شده بود، ادامه یابد. طبق پیش‌بینی‌ها، تورم سالانه در اواخر سال جاری به زیر مرز 5 درصد و در ماه جون سال آینده به زیر مرز 4 درصد خواهد رسید.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/letna-stopnja-inflacije-se-je-nekoliko-znizala-s-6-9-na-6-1-odstotka/676639

کسری بودجه در شش ماهه اول سال جاری

وضعیت صندوق بودجه دولت در شش ماهه اول سال جاری بدتر از شش ماهه اول سال گذشته بود. کسری بودجه در شش ماهه اول سال جاری معادل 410 میلیون یورو بود که 286 میلیون یورو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. دلایل اصلی افزایش کسری بودجه، بیش از هر چیز، مرتبط با کمک‌های دولت به شرکت‌ها در دوران بحران انرژی، ایجاد ثبات در بخش بهداشت و درمان و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

روند بودجه در سال جاری هم از لحاظ درآمد و هم از لحاظ مصرف چندان مناسب نیست. درآمد بودجه در شش ماهه اول سال جاری معادل 6.28 میلیارد یورو بود که 80 میلیون یورو یا 1.3 درصد کمتر از شش ماهه اول سال گذشته می‌باشد. 61 میلیون یورو از درآمد بودجه در شش ماهه اول سال جاری مربوط به واریزی از صندوق بودجه اروپا بوده است. مصرف بودجه در شش ماه اول سال جاری نیز معادل 6.69 میلیارد یورو بود که 206 میلیون یورو یا تقریبا 3 درصد بیشتر از همین مدت در سال گذشته است.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/drzavni-proracun-ob-polletju-z-vecjim-primanjkljajem/

کفایت سرمایه مناسب بانک‌های اسلوونی

نتایج تست تنش (Stress Test) سازمان بانکداری اروپا (EBA) و بانک مرکزی اروپا (ECB) در سال جاری نشان داد بانک‌های اتحادیه اروپا و منطقه یورو، حتی در صورت شوک‌های اقتصاد کلان در سه سال آینده، از سرمایه کافی برخوردار خواهند بود. در صورت وقوع سناریوی نامطلوب (کاهش شش درصدی تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال‌های 2023 تا 2025) بانک‌ها 459 میلیارد یورو سرمایه از دست خواهند داد تا بتوانند نرخ بالاترین کیفیت سرمایه CET1 را از 15 درصد به 10.4 درصد کاهش دهند.

سازمان بانکداری اروپا، 70 بانک از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا را که در مجموع 75 درصد از کل دارایی‌های بانک‌ها در اتحادیه اروپا را در اختیار دارند، مورد آزمایش قرار داد. این سازمان اعلام کرد، با وجود زیان 459 میلیارد یورویی، بانک‌های اتحادیه اروپا به اندازه کافی سرمایه خواهند داشت تا بتوانند حتی در یک دوره استرس شدید از بخش اقتصادی حمایت کنند. بانک مرکزی اروپا، 98 بانک مهم منطقه یورو، از جمله دو بانک مهم اسلوونیایی را مورد ارزیابی قرار داده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/banka-slovenije-slovenske-banke-izkazujejo-primerno-kapitalsko-ustreznost/676467

متوسط حقوق خالص در ماه می

داده‌های مرکز آمار اسلوونی نشان می‌دهد متوسط حقوق خالص و ناخالص نیروی کار در ماه می سال جاری نسبت به ماه قبل (آوریل) افزایش داشته است. ارزش اسمی میانگین حقوق خالص در ماه می سال جاری در مقایسه با ماه گذشته 1.2 درصد و ارزش حقیقی آن 0.1 درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش اسمی میانگین حقوق خالص در ماه می سال جاری در مقایسه با ماه می سال گذشته، 10.6 درصد و ارزش حقیقی آن نیز 2 درصد افزایش داشته است. متوسط حقوق ناخالص در ماه می معادل 2208 یورو و متوسط حقوق خالص در این ماه معادل 1434 یورو بود. افزایش حقوق در بخش خصوصی محسوس‌تر است و بیشترین تغییر مربوط به شاغلین در بخش انرژی برق، گاز و بخار می‌باشد. متوسط حقوق ناخالص در این بخش‌ها 3461 یورو بود و در مقایسه با ماه آوریل 13.2 درصد رشد داشت.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/povprecna-neto-placa-za-maj-je-bila-dobrih-1-434-evrov/

جبران کاهش شدید تعداد گردشگران داخلی با افزایش تعداد گردشگران خارجی

در شش ماهه اول سال جاری، حدود 2.5 میلیون نفر از مناطق گردشگری اسلوونی بازدید کردند که تقریبا 6 درصد بیشتر از همین مدت در سال گذشته می‌باشد. تقریبا یک سوم این گردشگران را خود اسلوونیایی‌ها شامل می‌شدند که تا پایان ماه جون می‌توانستند از بن‌های گردشگری که دولت در دوران کرونا به شهروندان اسلوونی اختصاص داده بود، استفاده نمایند، اما بعد از پایان دوران استفاده از بن‌های گردشگری دولتی، درصد گردشگران داخلی کاهش یافت. بر اساس اطلاعات اداره آمار اسلوونی، تعداد گردشگران داخلی در ماه جولای سال جاری تقریبا 50 درصد کمتر از همین ماه در سال گذشته بود.

در مقابل، تعداد گردشگران خارجی در شش ماهه اول سال جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته 40 درصد افزایش داشت. در شش ماهه اول سال جاری، 6.3 میلیون شب اقامت در اسلوونی ثبت شد که 3.9 درصد بیشتر از همین مدت در سال گذشته است. بیشترین گردشگران خارجی در شش ماهۀ اول سال جاری با بیش از 249 هزار نفر از آلمان بودند که 25 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. گردشگران آلمانی از لحاظ تعداد شب اقامت نیز در جایگاه اول قرار داشتند. تعداد گردشگران ایتالیایی نیز 218 هزار نفر بود که 60 درصد بیشتر از همین مدت در سال 2022 بود. گردشگران اتریشی هم در جایگاه سوم قرار گرفتند.

https://www.delo.si/novice/slovenija/drasticen-upad-domacih-gostov-nadomestili-tuji

تسهیل مراحل استخدام نیروی کار خارجی

بخشی از قانون جدید استخدام اتباع بیگانه، که به موجب آن استخدام نیروی کار خارجی تسهیل می‌شود، از ماه جاری اجرا خواهد شد. با توجه به قانون جدید که کارفرماها در بخش خصوصی و دولتی از آن استقبال کرده‌اند، مجوز کار در مدت زمان کوتاه‌تری صادر خواهد شد و مراحل حقوقی به جای چند ماه در چند هفته انجام می‌شود. البته مشکلات در رابطه با استخدام در بخش بهداشت و درمان به خاطر مراحلی که باید در وزارت بهداشت طی شود همچنان ادامه دارد.

اداره کاریابی اسلوونی در نیمه اول سال جاری 25247 درخواست صدور اجازه کار و اقامت دریافت نمود و در این مدت 22167 اجازه کار و اقامت صادر کرد که اکثر آنها مرتبط با بخش ساخت‌و‌ساز بوده است. این اداره در سال گذشته 54262 درخواست دریافت کرد و 21775 اجازه کار و 26606 اجازه اقامت صادر نمود. بر اساس قانون جدید، اجازه کار و اقامت به صورت واحد صادر می‌شود.

https://www.rtvslo.si/slovenija/poenostavljeno-zaposlovanje-tujcev-ze-kaze-prve-rezultate-dovoljenja-v-rekordnem-casu/676375

افزایش مجدد قیمت سوخت از اول آگوست

طبق اعلام جدید دولت (وزارت محیط‌زیست و انرژی) قیمت بنزین، گازوئیل و روغن سیاه در اسلوونی از اول آگوست افزایش خواهد یافت. قیمت‌های اعلام شده توسط دولت برای مدت دو هفته آینده می‌باشد و دولت هر دو هفته یک بار قیمت جدید را اعلام می‌کند. بر اساس اعلام جدید، قیمت بنزین 1.511 یورو خواهد بود که 0.5 سنت یورو بیشتر از گذشته خواهد بود. قیمت گازوئیل نیز با افزایش 5.4 سنتی معادل 1.558 یورو خواهد بود.

قیمت بنزین و گازوئیل در کرواسی نیز از اول آگوست 5 سنت افزایش خواهد داشت. بر این اساس قیمت بنزین در کرواسی طی چهارده روز آینده 1.51 یورو و قیمت گازوئیل 1.41 یورو خواهد بود. به این ترتیب قیمت بنزین در کرواسی تفاوتی با قیمت بنزین در اسلوونی نخواهد داشت، ولی قیمت گازوئیل در کرواسی کمتر از اسلوونی است و تفاوت قیمت در یک باک گازوئیل 50 لیتری معادل حدود 7 یورو می‌باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/s-torkom-za-okoli-pet-centov-visje-cene-bencina-dizla-in-kurilnega-olja/676644

سود بالای بازار خودروی اسلوونی

قیمت خوردروهای نو در اسلوونی افزایش و فروش آنها کاهش داشته است، با این حال شرکت‌های بزرگ خودروسازی توانسته‌اند سود فوق‌العاده‌ای را از فروش خودرو کسب کنند، به نحوی که سود پنج شرکت اول در اسلوونی در سه سال گذشته دو برابر شده است و شرکت Porsche Slovenija در سال گذشته، 23.3 میلیون یورو سود داشت. پنج شرکت مهم اسلوونی در تجارت خودرو در سال 2020 میلادی 35 میلیون یورو، سال 2021 میلادی 54 میلیون یورو و سال 2022 میلادی 60 میلیون یورو سوددهی داشتند.

در سال‌های اخیر شاهد روندهای متفاوتی در بازار فروش خودوری اسلوونی بوده‌ایم. فروش خودرو بعد از سال 2019 شدیدا کاهش داشت و اگر چه فروش خودور در سال جاری بیشتر از سال گذشته بود، ولی همچنان 20 الی 30 درصد کمتر از دوران قبل از کرونا بوده است. صنعت خودور با بحران کسری قطعات مواجه شده و به این ترتیب نسبت تقاضا به عرضه خودور بیشتر شده است، قیمت خودروها نیز به طور محسوسی افزایش داشته است. تولید‌کنندگان خودرو هم پی برده‌اند که باید اولویت را به خودروهایی بدهند که برای آنها سودآورتر است و صرفا به دنبال افزایش تعداد فروش خودرو نبودند.

https://siol.net/avtomoto/novice/avtomobilski-posel-v-sloveniji-zasluzki-so-bajni-in-rekordni-612468

دومین فراخوان عمومی‌برای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی

در دومین فراخوان عمومی‌ برای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی، فقط شرکت هواپیمایی لتونی (ایر بالتیک)، برای برقراری ارتباط هوایی بین لوبلیانا و ریگو در تابستان سال 2024 شرکت کرد. دولت اسلوونی از طریق این فراخوان 50 درصد مالیات استفاده از فرودگاه بین‌المللی در لوبلیانا، ماریبور و پورتروژ را پوشش می‌دهد و در مجموع 16.8 میلیون یورو برای سوبسید در سه سال آینده در نظر گرفته است. در اولین فراخوان که در ماه آوریل اعلام شد، شرکت هواپیمایی لوکزامبورگ (لوکس ایر) و شرکت هواپیمایی مونته نگرو شرکت کردند.

وزارت زیرساخت اسلوونی در این رابطه نوشت: علی‌رغم کمک 50 درصدی مالیات‌های فرودگاهی، اولین فراخوان نتیجه مطلوبی نداشت. در فراخوان اول شرکت هواپیمایی لوکزامبورگ انتخاب شد و با این شرکت قرارداد ارتباط هوایی مستقیم در مسیر لوکزامبورگ – لوبلیانا – لوکزامبورگ، هفته‌ای دو بار، از 14 سپتامبر 2023 تا 14 سپتامبر 2025 امضا شد. از آنجایی که بودجه در نظر گرفته شده برای این موضوع، در فراخوان اول به طور کامل تخصیص داده نشده بود، در پایان ماه جون یک فراخوان دیگر با مهلت مشارکت تا تاریخ 31 جولای اعلام شد. وزرات زیرساخت مهلت سومی را نیز برای فراخوان تعیین کرده است که انتظار می‌رود در ماه نوامبر باشد.

در برنامه ارتباطات هوایی بهتر اسلوونی در دوره 2023 تا 2025 جمعا ده مسیر شامل 4 پرواز با مقصد‌های نهایی بروکسل، اسکوپیه، پراگ و برلین و شش پرواز به فرودگاه‌هایی که مسافرین بتوانند از آنجا به سایر مقصد‌ها سفر نمایند (وین، کپنهاگ، آتن، مادرید، آمستردام و هلسینکی) تعیین شده است. در فهرست دوم ارتباط با رم، استکهلم، اسلو، بارسلون، لیسبون، پریشتینا و پاریس مطرح می‌باشد. در فهرست سوم مقصدهای هوایی اروپا، شامل کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند و آلبانی، بوسنی و هرزگووین، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و کوزوو مد نظر است. تعداد مسافرین در فرودگاه لوبلیانا در ماه جون سال جاری 31.9 درصد کمتر از سال 2019 و تعداد مسافرین در نیمه اول سال جاری 37.7 درصد کمتر از همین مدت در سال 2019 بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/na-drugi-razpis-glede-subvencij-za-boljso-letalsko-povezljivost-se-je-prijavil-zgolj-air-baltic/676865

سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی شرکت دارسازی ساندوز در لوبلیانا

 شرکت داروسازی ساندوز (Sandoz)، تا سال 2026، مرکز مدرن توسعه داروهای بیولوژیک در اسلوونی را خواهد ساخت. شرکت داورسازی سوئیسی در بیانیه خود ذکر کرده است کارخانه داروسازی لک (زیرمجموعۀ این شرکت) در لوبلیانا به یکی از مکان‌های کلیدی برای توسعه داروهای بیولوژیکی مشابه در شرکت ساندوز تبدیل خواهد شد. این سرمایه‌گذاری جدید 200 موقعیت جدید شغلی در اسلوونی ایجاد خواهد کرد و توان این شرکت در توسعه جامع داروهای بیولوژیکی را تقویت خواهد کرد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/sandoz-po-vecstomilijonski-nalozbi-napovedal-se-80-milijonov-za-nov-razvojni-center-v-ljubljani/675623

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما