معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه اول مردادماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

کنفرانس "گرجستان در برابر جعل و دزدی دیجیتال" در باتومی

در تاریخ 2مرداد 1402 در باتومی هفتمین کنفرانس بین المللی تحت عنوان "گرجستان علیه جعل و دزدی دیجیتال " افتتاح گردید. برگزارکننده این رویداد مرکز ملی مالکیت معنوی گرجستان و برنامه توسعه حقوق تجاری وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌باشند. شرکت کنندگان در کنفرانس در مورد روندهای جدید تجارت غیرقانونی فراملی و روش های مدرن جلوگیری از دزدی دیجیتال بحث خواهند کرد. در چارچوب  این کنفرانس بین المللی مسائل مربوط به اجرای حق چاپ در محیط دیجیتال و خطرات جعل مواد غذایی contrafactio نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. رویداد نهایی به رویه قضایی در مورد اختلافات مربوط به مالکیت معنوی اختصاص خواهد یافت.

https://imedinews.ge/ge/regioni/300082/batumshi-konperentsia-saqartvelo-kontrapaqtsiisa-da-mekobreobis-tsinaagmdeg-gaikhsna

دیدار تورنیکه ریژوادزه با  شهردار بورسا

در تاریخ 2 مرداد 1402،  تورنیکه ریژوادزه با شهردار بورسا دیدار نمود.. بر اساس اطلاعات رسمی، در این دیدار چشم اندازهای تعمیق بیشتر همکاری‌ها بین دوکشور و مناطق باتومی و بورسا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پروژه‌های آتی طرح ریزی شده است. با این دیدار، سفر کاری رئیس دولت خودمختار به جمهوری ترکیه به پایان رسید.

https://rustavi2.ge/ka/news/261271

افزایش صادرات هلو

به گزارش وزارت حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان، تا اول ماه می سال جاری 10.3 هزار تن هلو از گرجستان صادر شده است و در نتیجه  11.1 میلیون دلار وارد این کشور شده است. حجم صادرات نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است. به گزارش  نشریه East Fruit (بستر اطلاعاتی و تحلیلی در باره رشد تجارت باغبانی)  کشورهای اصلی صادرات هلوی گرجستان: روسیه (9266 تن)، ارمنستان (970 تن)، بلاروس (20 تن) و اوکراین (18 تن) می‌باشند.

براساس این گزارش، وزارت کشاورزی گرجستان فعالانه روی توسعه کشاورزی کار می‌کند و برنامه‌هایی را برای کمک به کشاورزان به ویژه باغداران اجرا می نماید. یکی از بزرگترین آنها "اعتبار کشاورزی ترجیحی" بوده است که از  27 مارس  سال2013 در کشور راه اندازی شده است اهداف اصلی وام‌های کشاورزی ترجیحی بهبود فرآیندهای تولید اولیه، فرآوری و ذخیره‌سازی-بازاریابی در کشاورزی با بودجه ارزان، بلندمدت و در دسترس برای کشاورزان و کارآفرینان کشاورزی  می‌باشد. علاوه بر این، توسط وزارت کشاورزی  از سال 2015، برنامه " آینده را معرفی کن" اجرا شده است که  بخشی از برنامه دولتی "اعتبار کشاورزی ترجیحی" می‌باشد و شامل بودجه دولتی برای نوسازی و کاشت باغ ها برای خرید نهال توسط کشاورزان است.  در چارچوب این برنامه، باغ‌های چندساله جدید در حدود 17.6 هزار هکتار زمین در سراسر گرجستان کاشته شد و میزان بودجه دولتی بیش از 133 میلیون لاری (برابر با 51.7 میلیون دلار) می‌باشد.

https://www.bpn.ge/article/111966-kartuli-atmis-clevandeli-eksporti-4-it-gaizarda

معاملات تجاری گرجستان با کرواسی

طبق گزارش اداره ملی آمار، در سال جاری  نسبت به سال گذشته صادرات گرجستان به کرواسی 286 درصد و واردات از این کشور 65 درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار  گرجستان در 6 ماهه سال 2023، 326.3 هزار دلار محصول به کرواسی صادر کرده است، در مدت مشابه سال 2022 صادرات مساوی 93.2 هزار دلار بوده است. در مورد واردات نیز در ژانویه تا ژوئن سال جاری 7030 میلیون دلار کالا از کرواسی وارد شده است که در 6 ماه سال قبل معادل4635 میلیون دلار بوده است. بر این اساس، در سال جاری  این افزایش 65 درصد بوده است. لیستی از محصولات صادراتی و وارداتی که امسال از / به کرواسی انجام شده است به شرح ذیل می‌باشد :

پنج محصول برتر صادراتی:

- کودهای معدنی یا شیمیایی نیتروژن، فسفر و پتاسیم - 194 هزار دلار

- محصولات پلاستیکی برای حمل و نقل یا بسته بندی کالا - 74.2 هزار دلار

- اتومبیل - 31.6 هزار دلار آمریکا

- لوازم آرایشی یا لوازم آرایش و مراقبت از پوست - 8.2 هزار دلار

- جوراب شلواری، جوراب ساق بلند و سایر محصولات جوراب بافی - 6.9 هزار دلار آمریکا

پنج محصول برتر وارداتی:

- نان، آرد قنادی، قنادی، کیک و سایر شیرینی‌ها - 731.7 هزار دلار

- شکلات و سایر محصولات غذایی آماده حاوی کاکائو - 597.5 هزار دلار آمریکا

- کت و شلوار، ست، شلوار، شلوارک و شورت، زنانه یا دخترانه - 520.8 هزار دلار

- اتومبیل های طراحی شده برای حمل و نقل 10 نفر یا بیشتر، از جمله راننده - 374.7 هزار دلار

- تی شرت، کت گرم و سایر کالاهای بافتنی، ماشینی یا دست بافت - 351.6 هزاردلار

شایان ذکر است، آقای ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان در یک سفر رسمی عازم جمهوری کرواسی گردید. به گزارش سرویس مطبوعاتی دولت، در چارچوب این سفر، نخست‌وزیر دیدارهای دوجانبه در سطوح بالا برگزار و سفارت گرجستان در کراواسی افتتاح شده است.

https://www.bpn.ge/article/111972-xorvatiashi-eksporti-286-it-gaizarda-kveqnidan-importi-65-it-ras-vqidit-da-vqidulobt

پروازهای مستقیم تفلیس – باتومی  و بالعکس توسط شرکت GEOSKY

به گزارش دولت خودمختار آجارا، شرکت هواپیمایی گرجستان Geosky پروازهای مستقیم را در جهت تفلیس- باتومی- تفلیس راه اندازی کرده است.  بر اساس گزارش منبع مذکور هواپیمای ساخت فرانسه ATR72 اولین فرود آزمایشی خود را در فرودگاه بین المللی باتومی انجام داد. آقای جابا پوتکارادزه وزیر دارایی و اقتصاد آجارا به همراه آقای آرچیل چیکوانی شهردار باتومی و خانم  تینا زوئیدزه رئیس دپارتمان گردشگری در مراسم فرود اولین هواپیما حضور داشتند. وزیر پس از بازدید از هواپیما با برنامه‌های این شرکت هواپیمایی آشنا شده است.

 شایان ذکر است، از 28 ژوئیه، هواپیمای مسافربری طراحی شده برای 70 نفر هر روز پروازهای منظمی را در مسیر تفلیس - باتومی - تفلیس انجام می دهد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/300245/tbilisibatumitbilisis-mimartulebit-pirdapir-prenebs-qartuli-aviakompania-geosky-itskebs

همایش مالکیت فکری ترانس خزر در باتومی

با سازماندهی "مرکز ملی مالکیت فکری گرجستان" "Sakpatent" و برنامه توسعه حقوق تجاری (CLDP) وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در باتومی "همایش مالکیت فکری ترانس خزر" برگزار می‌شود.  این همایش  در روز پنج شنبه  مورخ  27 ژوئیه، افتتاح گردیده است. رویداد مشترک با سخنرانی‌های آقای  سوسو گیورگادزه، رئیس "مرکز ملی مالکیت فکری گرجستان"  و مشاور ارشد CLDP، آقای  اسکیپ مارک  افتتاح گردید. شرکت کنندگان در این همایش نمایندگان آژانس های مالکیت معنوی و ادارات گمرک ارمنستان، مولداوی، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان هستند. نمایندگان همایش چالش‌های منطقه‌ای در راستای حفاظت و اجرای حقوق مالکیت معنوی و روش‌های حل آن و همچنین راه‌های بهبود هماهنگی بین کشورها برای دسترسی به منابع را به منظور استفاده مؤثرتر از ابزارها برای حفاظت حقوق و اجرای آن مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

با توجه به پیشرفت‌های فناوری در دنیای مدرن، توسعه ابزارهای حمایت از حقوق مالکیت معنوی به شکل دیجیتال هر روز جالب‌تر می‌شود. برای کار بر روی این موضوع، شرکت کنندگان همایش گروه‌های هدف و طرف های علاقه مند و همچنین پلت فرم های موثر برای مشارکت خود را شناسایی می‌کنند. هدف این کنفرانس افزایش ارتباط منطقه ای قفقاز جنوبی، اروپای شرقی و آسیای مرکزی است که سرمایه گذاری در منطقه را ترویج می‌کند و فرصت های بیشتری برای تعامل بین همه کشورهای منطقه ماوراء خزر از طریق برنامه‌های مشترک ایجاد می‌کند. به نمایندگانی که در چارچوب این همایش گرد آمده اند، این فرصت داده می‌شود تا با همتایان خود در منطقه ترانس خزر در مورد بهترین شیوه‌ها گفتگوی فراگیر و مستقیم داشته باشند. بنابراین، مجمع به پیشرفت حفاظت و اجرای قابل پیش بینی، هماهنگ و مؤثر حقوق مالکیت معنوی در منطقه کمک خواهد کرد.

 شایان ذکر است که "مرکز ملی مالکیت فکری گرجستان" در حال تبدیل شدن به یکی از پیشروها در زمینه حفاظت از مالکیت معنوی در منطقه است که تجربه گرجستان و رویه‌های بین المللی را با کشورهای منطقه به همراه شرکای آمریکایی و اروپایی به اشتراک می‌گذارد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/300432/batumshi-transkaspiis-inteleqtualuri-sakutrebis-porumi-imarteba

 

انتشار آمار شرکت های روسی ثبت شده در گرجستان

سازمان غیردولتی "شفافیت بین المللی گرجستان" اطلاعاتی در مورد آمار ثبت شرکت های روسی در گرجستان منتشر نمود. با توجه به گزارش این منبع پس از شروع جنگ اوکراین، شهروندان روسیه 21300 شرکت در گرجستان ثبت کردند. در طول یک سال و نیم گذشته، از21300 شرکت تنها حدود 1700 شرکت ثبت شده توسط شهروندان روسیه در گرجستان فعال شده است. درخصوص اهداف کاری، طبق گزارش سازمان غیردولتی "شفافیت بین المللی گرجستان" ، این 1700 شرکت در جهت‌های زیر فعالیت می‌کنند:

 فناوری اطلاعات و خدمات کامپیوتری - 82.1درصد

آموزش، هنر، سرگرمی - 4.4درصد

خدمات طراحی و تبلیغات - 4.9درصد

تجارت و تولید - 3.3درصد

خدمات مختلف - 5.3درصد

https://www.bpn.ge/article/112203-ra-speroebshi-sakmianoben-sakartveloshi-rusetis-mokalakeebis-mier-dapuznebuli-kompaniebi

پروژه "دو شبه جزیره و یک جزیره" در باتومی

"دو شبه جزیره و یک جزیره در باتومی" شامل احداث (مجتمع های تجاری، مسکونی و تفریحی) که مشابه آن  هنوز در کشور گرجستان وجود ندارد، از پروژه‌های "گروه ساختمانی امباسادور" می‌باشد. "شهر آینده" در آب دریا شامل هتل ها، موسسات آموزشی، مراکز خرید، پارک آبی، بلوار ساحلی، هتل ها، فضاهای تفریحی، شهری هوشمند خواهد بود که مفهوم آن جذب سرمایه گذاری‌های کلان و گسترش مرزهای باتومی می‌باشد. 

به گزارش "گروه امباسادور" پروژهای فوق باید اولین تصور از شهر باتومی را برای بازدیدکننده ایجاد کند. آب های ساحلی دو منطقه شهر یعنی برتسخانه و تماری، امکان  ساخت و  بهره برداری از دو شبه جزیره و یک جزیره در باتومی را فراهم می‌کند..

طراحی کلی ساخت "دو شبه جزیره و یک جزیره در باتومی" توسط شرکت بین المللی "آروپ" تهیه شده است. شایان ذکر است، پروژه‌های این شرکت در بیش از 160 کشور جهان جوایز متعددی را در زمینه‌های طراحی، مهندسی، معماری، برنامه ریزی و مشاوره دریافت کرده اند. اعماق دریا در محل مورد نیاز توسط شرکت ترکیه ای "زمین تکنیک"، به طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، که روی پروژه‌های موفق بسیاری، از جمله پروژه کانال استانبول کار کرده است. گزارش  نهایی به صورت عمومی ارائه شده و به تمام سوالات مردم پاسخ داده شده است. "یوکسل پروژه" تجربه بسیار زیادی در پروژه‌های مشابه دارد. فرودگاه‌های "اردو" و "ریزه" به طور مشابه با چیدمان زمین در آب و محافظت از این پوشش زمین ایجاد شدند. اثبات پایداری باند فرودگاه‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌های پایانه ای است که در قلمرو هر دو فرودگاه ساخته شده اند.

https://rustavi2.ge/ka/news/261708

درآمد گرجستان از صنعت گردشگری طی6 ماهه اول 2023

به گزارش اداره ملی گردشگری گرجستان،  این کشور در مدت 6 ماه 1.8 میلیارد دلار از گردشگری درآمد کسب کرده است. با توجه به داده‌های ژانویه تا ژوئن سال  2023، گرجستان 1,804,529,935 دلار درآمد از سفرهای بین المللی (گردشگری) دریافت کرده است که 123.9 درصد بهبودی نسبت به شاخص مشابه سال 2019 (+ 348,461,374 دلار) دارد. در مقایسه با سال 2022، درآمد حاصل از سفرهای بین المللی 661,999,720 دلار (+57.9درصد) افزایش یافته است.

در سه ماهه دوم سال جاری درآمد سفرهای بین المللی از رقم مشابه در سال 2019 فراتر رفت و به 1,009,112,957 دلار آمریکا رسید، که نسبت به مدت مشابه در سال 2019، (115) درصد بهبود یافته است. در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2022، درآمد حاصل از سفرهای بین المللی 260,291,106 (+ 34.8 درصد) دلار آمریکا افزایش یافته است.

در ژانویه تا ژوئن 2023، سهم روسیه در درآمد های گردشگری کسب شده به 27 درصد رسیده است. در مجموع درآمد حاصل از گردشگری در شش ماه امسال بالغ بر 1.8 میلیارد دلار بوده است. شایان ذکر است که در دوره پیش از همه گیری، سهم روسیه در درآمدهای گردشگری 30 درصد بود. رتبه دوم درآمد حاصل از بازدیدکنندگان را ترکیه با سهم 15 درصدی به خود اختصاص داده است. در مقایسه با شش ماهه سال 2019، سهم ترکیه 2 درصد افزایش یافته است. تنها در شش ماه سال 2023، سهم کشورهای همسایه از درآمدهای دریافتی از مسافران بین‌المللی تقریباً 50 درصد بوده که 6 واحد درصد کمتر از درآمدهای دریافتی  سال 2019 می‌باشد  که دلیل آن، به گزارش  تی‌بی‌سی کپیتال، کاهش سهم آذربایجان بوده است.

در مقایسه سهم کشورهای اتحادیه اروپا در درآمدهای گردشگری گرجستان، نسبت به شش ماهه اول سال 2019 یک درصد کاهش داشته و در شش ماهه اول سال 2023 به 12 درصد  رسیده است.  شایان ذکر است، که بانک ملی به همراه کشورهای اتحادیه اروپا همچنان شاخصهای بریتانیا را ملاک محاسبه می داند.

          بنابراین در شش ماهه اول سال 2023، درآمد گردشگری به 1.8 میلیارد دلار رسید که 58 درصد افزایش درآمد سفرهای بین المللی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. در شش ماهه سال 2019، درآمدهای گردشگری 24 درصد بیشتر از دوره قبل از همه گیری است. در شش ماهه اول سال 2023، 2.5 میلیون بازدید بین المللی از گرجستان انجام شده است که تقریباً 76 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته و 21 درصد کمتر از رقم سال 2019 است. بر این اساس، نسبت به دوره قبل از همه گیری، بهبودی 78.3 درصد است.

در سه ماهه اول و دوم سال جاری، ترکیه از نظر بازدیدهای انجام شده توسط بازدیدکنندگان بین المللی پیشتاز است که تعداد 582527 بازدید انجام شده که افزایش سالانه بیش از 122 درصد داشته است و افزایش نسبت به سال 2019 16.6 درصد می‌باشد. روسیه با 577632 بازدید در رتبه دوم قرار دارد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این افزایش تقریباً 134 درصد است، اما نسبت به سال 2019، 16.5 درصد کمتر می‌باشد. ارمنستان با 397116 بازدید، 103 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با سال 2019 امسال 25.2 درصد کمتر می‌باشد. در مورد نرخ عبور از مرز کشور ، تعداد بازدیدکنندگان بین المللی که در 6 ماهه سال 2023 از طریق هوایی وارد شده اند نسبت به مدت مشابه در سال 2019، 89 درصد افزایش یافته است. نرخ بازیابی بازدیدکنندگانی که از طریق زمینی وارد می‌شوند 75درصد می‌باشد. علت پیشی گرفتن گردشگران ترک نسبت به روس به دلیل هجوم اتباع ترک برای خرید موبایل های آیفون در باتومی‌بوده است که یک چهارم قیمت  موبایل و همچنین افزایش قیمت ریجستری موبایل از اول آگوست در ترکیه می‌باشد.

https://bm.ge/news/6-tveshi-turistul-shemosavlebshi-rusetis-tsili-27-s-sheadgens-220810

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما