معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم تیر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رم؛ کاندیدای مقر سازمان مبارزه با پولشویی اروپا

اداره نخست‌وزیری ایتالیا در توافق با وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور، شهر رم را به عنوان نامزد ایتالیا برای استقرار نهاد مرجع اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی (AMLA) معرفی نمود. سازمان مبارزه با پولشویی اروپا قصد دارد برخی از وظایف نظارتی مبارزه با پولشویی را به سطح فراملی ارتقا دهد. موسسات اتحادیه اروپا در حال حاضر مشغول تعریف معیارهای کلی هستند که باید توسط نامزدهای گوناگون از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا برای استقرار این نهاد رعایت شود.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

بانک‌های ایتالیا در رتیۀ آخر اروپا از نظر میزان اعطای وام به شرکت‌های کوچک و متوسط

بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی اروپا که در پایان ماه می‌ به‌‌روزرسانی شده است، در حالی که در سایر کشورهای اروپایی سطح وام‌های تجاری در حال افزایش می‌باشد، در کشور ایتالیا میزان وام‌های تجاری روند نزولی به خود گرفته است. بنا به همین گزارش، در پایان ماه می سال جاری، اعتبار تجاری در ایتالیا در مقایسه با سال گذشته 2.3 درصد کاهش یافته است، در حالی که این آمار در آلمان 7.7 درصد و در فرانسه 6.2 درصد رشد نشان داده است. به علاوه، میانگین منطقه یورو به صورت سالانه 4 درصد افزایش را ثبت کرده است. در میان کشورهای اصلی اروپایی، تنها اسپانیا، در حدود 1.4 درصد کاهش نشان داده است که البته کمتر از کاهش وام‌ها در ایتالیاست.

بانک مرکزی اروپا در آخرین بولتن ماهانه خود توضیحی در مورد روندهای مختلف وام‌ها در کشورهای مختلف اروپایی ارائه نکرد، اما موضع محدودکننده سیاست پولی، افزایش نرخ بهره وام، تشدید ضوابط اعطای اعتبار و کاهش میزان تقاضا را از جمله دلایل اصلی کاهش میزان اعطای اعتبار بانکی نام برده است.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

کاهش پرداخت وام به شرکت‌ها

طبق آخرین گزارش تجزیه و تحلیل انجمن بانکداری ایتالیا در پایان ماه مارس، اعطای وام به مشاغل و شرکت‌ها با کاهش سالانۀ 0.4 درصدی، به مبلغ 1706 میلیون یورو رسید که از این مقدار، مبلغ 714 میلیون یورو در شمال ایتالیا و مبلغ 467 میلیون یورو در جنوب ایتالیا تخصیص داده شده است. در همین حال تامین منابع مالی خانوارها با افزایش 2.7 درصدی، به مبلغ 594 میلیون یورو رسیده است. همچنین مجموع سپرده‌های بانکی افراد هم در همین دوره، با افزایش 3.2 درصدی، مبلغ 1808 میلیارد یورو را ثبت کرده است که از این مقدار، مبلغ 1137 میلیارد یورو مربوط به خانوارها بوده است.

www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=s24&issue=20230711&editio

افزایش موارد گزارش فرار مالیاتی و پولشویی در ایتالیا

انزو سراتا، رئیس واحد اطلاعات مالی بانک ایتالیا (UIF)، همکاری ادرات دولتی در زمینه مبارزه با پولشویی را کم و ناکافی دانست. وی در طول ارائه گزارش سالانه سندی که تمام فعالیت‌های کنترل معضل پولشویی ثبت شده در سال 2022 در ایتالیا را بررسی می‌کند، گفت: افزایش 11.4 درصدی گزارش تراکنش‌های مشکوک از 139524 مورد در سال 2021 به 155426 مورد در سال 2022 گامی رو به جلو در مبارزه با پولشویی محسوب می‌گردد، ولی سهم ادارت دولتی از آمار سال 2022 تنها 170 مورد بوده است و این کافی نمی‌باشد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

بازیافت ۸۰ درصد از پسماندهای ساختمانی در ایتالیا

بازیافت زباله‌های ساختمانی در کشور ایتالیا در حال رشد است، تا جایی که ایتالیا به رهبر اروپا در این زمینه تبدیل شده است. 47.7 درصد از کل پسماندهای تولید شده در ایتالیا مربوط به بخش ساخت‌و‌ساز می‌باشد که 80.1 درصد از این زباله‌ها بازیابی می‌شوند. میزان بازیافت در ایتالیا از سال 2017 به طور پیوسته در حال رشد می‌باشد. زباله‌های ساختمانی جزو مهم‌ترین بحران‌ها در حوزه پسماند محسوب می‌شوند، اما در عین حال با بازیافت مناسب می‌توانند فرصت‌هایی را با نگاه اقتصادی ایجاد کنند. طبق تجزیه و تحلیل موسسه عالی حفاظت و تحقیقات محیط‌زیست (Ispra)، در سال 2021، تولید زباله در عملیات ساخت‌و‌ساز به میزان 59.4 میلیون تن بوده و افزایش 18.4 درصدی را نسبت به سال 2020 داشته است.

لوچیا ریگامونتی، استاد بخش مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در این خصوص گفت: مواد بازیافت شده از زباله‌های ساختمانی بیشتر برای مصارف کم‌اهمیت‌تر مانند ساخت حاشیه جاده استفاده می‌شود و نمی‌توان از آن برای مصارف اصلی مانند ساخت فوندانسیون استفاده کرد. حتی گاهی اوقات، جداسازی و بازیافت مواد مختلف از پسماندهای ساختمانی، گران‌تر از نمونه سنتی آن و استخراج از معادن است، زیرا زنجیره تامین، کارخانه‌ها و مراکز بازیافت که مربوط به این امر هستند، هنوز توسعه نیافته‌اند و جهش واقعی در این صنعت با بالا بردن کیفیت مواد بازیافت شده و ایجاد زنجیره‌های تامین مناسب امکان‌پذیر می‌باشد که در نهایت می‌تواند کمک شایانی به محیط‌زیست باشد.

https://www.ilsole24ore.com/art/rifiuti-edili-italia-recupera-I-80percento-

مشارکت بخش خصوصی؛ لازمه دستیابی به انرژی‌های تجدید‌پذیر

کلادیو دسکالزی، مدیرعامل شرکت انی در حاشیه اجلاس World Economic Transition Outlook در خصوص نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایتالیا گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دولت تمام ساختارهای زیربنایی برای تولید انرژی را ایجاد نماید؛ وظیفه دولت، تدوین مقررات و ساده‌سازی روند اخذ مجوزهای لازم و ارائه مشوق‌ها می‌باشد و در واقع بخش خصوصی باید با سرمایه‌گذاری‌های خود در جهت تحول تکنولوژی قدم بردارد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما