معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران: ضرورت تسهیل شرایط ورود دارو به تاجیکستان

 خبرگزاری اسپوتنیک: محمدتقی صابری جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان گفت: برای تسهیل ورود دارو از ایران به تاجیکستان باید داروهایی که در ایران تایید و مجوز دارند با سهولت به تاجیکستان وارد شود. ایشان با اشاره به تبادل دارویی بین دو کشور و رفع نیاز دارویی کشور تاجیکستان با کمک ایران افزود: پیشنهاد من این است داروهایی که در ایران تایید شده و دارای مجوز هست دیگر نیازی به تایید مجدد در کشور تاجیکستان نداشته باشد با این تمهیدات هم قیمت دارو پایین می‌آید و هم زمان دسترسی به دارو کاهش می‌یابد.

محمد تقی صابری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وارد کننده گان داروی تاجیکستانی به ما می‌گویند زمانبر بودن و بعضا گذشت ۶ ماهه برای خروج دارو از بورکراسی‌های موجود و اخذ مجوز هاست.

سفیرجمهوری اسلامی ایران‌ در جمهوری تاجیکستان گفت: این مشکلات با رفع بورکراسی‌های دست و پا گیر حل شدنی است.

شایان ذکر است، در پایان این جلسه نمایشگاهی از داروها با فناوری بالا (های تک) و زیست فناوری (بایوتک) ایرانی برای معرفی به نمایندگان کشور تاجیکستان ارائه شد. همچنین وزیر بهداشت و سفیر ایران در تاجیکستان به همراه وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان از مرکز سلول های بنیادین این کشور بازدید کردند

https://sputnik.tj/20230717/sobiri-sharoiti-vurudi-doru-tojikiston-oson-1058315581.html

 

رئیس ولایت ختلان: ایران جزو سه کشور اول سرمایه‌گذار در تاجیکستان

به گزارش بخش خبری ولایت ختلان، دولتعلی سعید در دیدار با مدیران و روسای شرکتهای ایرانی فعال در تاجیکستان در خصوص توانمندی­های آن ولایت گفت: کشاورزی یکی از بخشهای دارای اولویت­ و پیشرو در این منطقه محسوب می­شود. الیاف پنبه تولید شده در ختلان کیفیت بالایی دارد و هزاران تن پشم تولید شده در این منطقه نیز نیاز به فرآوری دارد. وی افزود: آب رودخانه‌ها در این منطقه فراوان است و فرصت­های زیادی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی وجود دارد.

دولتعلی سعید گفت: بخشی از تولیدات ما به عنوان مواد اولیه به خارج از کشور صادر می‌شود و موضوع فرآوری داخلی را به شرکتهای ایرانی پیشنهاد می‌شود. وی افزود سالانه بالغ بر 300 هزار تن پنبه و  بیش از 6 هزار تن پشم در استان ختلان تولید می­شود.

 بر اساس اعلام دفتر مطبوعاتی ولایت ختلان، ایران جزو سه کشور اول سرمایه‌گذار استان است و 18.5 درصد سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد استان متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. طرف ایرانی آمادگی خود را برای ارائه خدمات فنی و مهندسی، انتقال فناوری و بازنگری حوزه­ های سرمایه­ گذاری در بخش­های مختلف می‌باشد. به گفته استاندار ختلان، طی 30 سال روابط دیپلماتیک، حدود 200 سند همکاری مهم بین تاجیکستان و ایران امضا شده است که مبنای تقویت همکاری­ها است.

https://sputnik.tj/20230719/rais-khatlon-sohibkoroni-eron-peshnihod-1058341069.html

 

همکاری­های تاجیکستان و ایران در عرصه توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات

  خبرگزاری اسپوتنیک: موضوعات دوجانبه مربوط به تقویت همکاری‌ها در عرصه توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بین تاجیکستان و ایران در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

الهام جان عطایف معاون اول رئیس خدمات ارتباطات تاجیکستان که برای شرکت در سومین اجلاس وزرای ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به تهرا ن سفر کرده بود با وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران دیدار کرد. در این دیدار طرفین در مورد مسائل دوجانبه مرتبط با تقویت همکاری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفتگو کردند.

خاطرنشان شد که طرفین نسبت به توسعه و گسترش روابط در این بخش ابراز علاقه کردند. همچنین طرفین تاکید کردند که برای دستیابی به این هدف، اجرای برنامه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت است. این ملاقات در حاشیه سومین اجلاس وزرای سازمان همکاری اقتصادی در زمینه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات که از 21 تا 22 تیرماه سال جاری در تهران، پایتخت ایران برگزار شد، انجام شد.

الهام جان عطایف معاون رئیس خدمات ارتباطات در سومین اجلاس وزرای سازمان همکاری‌ها اقتصادی در حوزه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات شرکت کرد. تاجیکستان یکی از 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی است.

https://sputnik.tj/20230714/muovini-beg-sabur-eron-barrasi-1058265458.html

 

وزارت کشاورزی: واردات تراکتورهای ایرانی

 خبرگزاری آسیا پلوس : وزارت کشاورزی تاجیکستان در سه ماه اول سال 2023، 20 دستگاه تراکتور مدل­های مختلف و 88 دستگاه انواع ادوات کشاورزی را از ایران وارد کرده است.این موضوع در دیدار قربان حکیم زاده وزیر کشاورزی تاجیکستان با محمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان که روز 4 ژوئیه سال جاری در دوشنبه برگزار شده بود، مورد بررسی قرار گرفته است. طرفین در مورد برنامه‌های بیشتر جهت توسعه همکاری‌ها در بخش های کشاورزی گفتگو کردند. در این نشست مصطفی وحیدزاده مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران و نمایندگان تاجیک اگرولیزینگ نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است در سال 2021، 427 تن خوراک ماهی از ایران به تاجیکستان وارد شده است. همچنین در 3 ماه سال 2022، 12 تراکتور نوع های 475، 470 و  100 گاوآهن به تاجیکستان تحویل داده شد. امروزه تراکتورهای ایرانی به 30 کشور جهان از جمله کشورهای آسیای مرکزی صادر می‌شود.

تجارت بین تاجیکستان و ایران در 4 ماه نخست سال 2023 حدود 81 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 2022، 6.5 میلیون دلار کمتر است.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230705/minselhoz-tadzhikistan-zainteresovan-v-iranskih-traktorah

 

افزایش دو برابری درامد مردم تاجیکستان طی 5سال گذشته

به گزارش آسیا پلوس: ذوقی ذوقی زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت  تاجیکستان با تاکید بر اینکه سطح فقر در این کشور به طور قابل توجهی کاهش یافته، اعلام کرد که درآمد مردم در پنج سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در مجمع وزیران سازمان ملل در مورد توسعه پایدار با موضوع «فرصتی برای برگزاری اجلاس اهداف توسعه پایدار(SDGs)»  تصریح کرد که که سطح فقر در تاجیکستان از ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. وی افزود: درآمد مردم در پنج سال گذشته ۲.۱ برابر شده و متوسط ‌رشد اقتصادی سالانه ۷.۳ درصد است. دسترسی به آب آشامیدنی، آموزش، بهداشت و برق نیز در این کشور بهبود یافته است.

وی تاکید نمود تاجیکستان در مسائل جهانی آب و اقلیم پیشرو است. وزیر اقتصاد تاجیکستان این دستاوردها را مرهون اجرای اصلاحات اقتصادی و اجرای برنامه‌های دولتی و برنامه‌های اقدام ضد بحران دانست.

هیئت تاجیکستان با اشاره به اراده مقامات این کشور برای اجرای اهداف توسعه پایدار، از نمایندگان کشورهای عضو و سازمان‌های مالی بین‌المللی درخواست کردند که افزایش کمک‌های مالی و فنی را برای دستیابی به این اهداف در دستور کار ۲۰۳۰ قرار دهند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان سال گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل گفته بود که "نرخ فقر از ۲۷.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. "در سایر کشورهای نزدیک خارج از کشور که شرایط اجتماعی و اقتصادی مشابه تاجیکستان دارند، برعکس، سطح فقر در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 

کمک 30 میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای اشتغال در تاجیکستان

 تاجیکستان تایمز: تاجیکستان و اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری امضا کردند که بر اساس آن 30 میلیون دلار در اختیار تاجیکستان قرار خواهد گرفت. در دیدار فیض‌الدین قهارزاده وزیر دارایی تاجیکستان و رایمونداس کراقبلیس نماینده اتحادیه اروپا «توافقنامه آموزش فنی، حرفه‌ای و برنامه حمایت از بودجه اشتغال» به امضا رسید.

هدف اصلی این برنامه انجام تغییر و تحول در سیستم مدیریت مالی عمومی، تضمین شفافیت بودجه و همچنین ارائه حمایت‌های لازم از سیستم آموزش فنی، حرفه‌ای، بازار کار، اشتغال و مهاجرت عنوان شده است. در این دیدار دوجانبه همچنین در مورد وضعیت موجود و فرصت‌های گسترش همکاری‌های بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های اولویت‌دار تبادل نظر شد.

https://pressa.tj/30-million-evroi-itti%D2%B3odi-avrupo-ba-to%D2%B7ikiston/

 

افتتاح کارخانه متالورژی مس از سوی رئیس جمهور تاجیکستان در شهر پنجکنت   

 خبرگزاری خاور : امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در ادامه سفر کاری خود به استان سغد از شهر پنجکنت بازدید کرده و کارخانه متالورژی مس را در این شهر مورد بهربرداری قرار داد. کارخانه متالورژی مس تولید  اولین محصولات خود را آغاز کرد.  این کارخانه که در زمینه تولید مس استاندارد کاتدی فعالیت می‌کند، ظرفیت فرآوری 165 هزار تن کنسانتره حاوی مس و طلا در سال را دارد و از آن محصولات نهایی مرغوب تولید می‌کند.

گزارش شد که از این کنسانتره فرآوری شده 4.5 هزار تن مس کاتدی و مقدار مشخصی طلا و نقره تولید خواهد شد. باید گفت که تا به امروز پودر کنسانتره حاوی مس به عنوان ماده اولیه برای فرآوری و تولید محصولات نهایی به کشورهای دیگر صادر می‌شد.

https://khovar.tj/2023/07/sarvari-davlat-emomal-ra-mon-dar-sha-ri-pan-akent-ba-faoliyati-korhonai-metallurgii-misgudoz-o-oz-bahshidand/

 

افزایش تولید الومینیوم در شرکت"تالکو"

به گزارش اسپوتنیک، شرکت آلومینیوم تاجیکستان(تالکو) اعلام کرد در سال جاری تولید آلومینیوم را 10 درصد افزایش داد. پاول دیک معاون رئیس شرکت تالکو  اعلام کرد اگرچه این شرکت از پیامدهای بحران ناشی از همه‌گیری کرونا رنج می‌برد، اما در نیمه اول سال جاری (2023) مرحله احیای ظرفیت‌ها، تجدید تجهیزات فن‌آوری جدید و تقویت سرمایه‌های سرمایه‌گذاری را آغاز کرد.

پاول دیک گفت: توانستیم تعدادی دیگ های الکترولیز را بهینه سازی کنیم و تولید آلومینیوم را افزایش دهیم. وی افزود: این شرکت طی شش ماه نخست سال جاری 28 کارگاه جدید الکترولیز را فعال کرد و میزان تولید خود را به 31 هزار و 510 تن یا 61 تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته رساند. قرار است تولید سالانه آلومینیوم را نسبت به سال گذشته (62 هزار تن) 10 درصد افزایش یابد.

به گفته قائم مقام شرکت تالکو، 15 دستگاه الکترولایزر دیگر نیز در مرحله راه اندازی است و تا پایان سال تعداد آنها به بیش از 90 دستگاه خواهد رسید. پاول دیک گفت: "افزایش ظرفیت تولید به ما امکان می دهد تعداد کارکنان شرکت را افزایش دهیم." هم اکنون 4 هزار و 767 نفر در شرکت تالکو کارمی‌کنند و قرار است به زودی 1500 تا 2 هزار نفر دیگر استخدام شوند. ساخت کارخانه تالکو از ۱۹۷۲ آغاز و نخستین ریخته‌گری آلومینیوم در ۳۱ مارس ۱۹۷۵ انجام شد.

درآمد 44 میلیون دلاری تاجیکستان از فروش برق در نیمسال اول 2023

به گزارش شرکت برق تاجیک ، تاجیکستان در نیمه نخست سال جاری میلادی به مبلغ 43.2 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 1.4 میلیون دلار کمتر است. تاجیکستان در نیمسال اول ۲۰۲۳ از طریق عرضه برق خود به خارج 43.2 میلیون دلار درآمد کسب کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 1.4 میلیون دلار  کمتر است.

شرکت «برق تاجیک» تاجیکستان در چارچوب قراردادهای منعقد شده به افغانستان (در تمام طول سال اما در حجم محدود در دوره پاییز – زمستان) و ازبکستان (فقط در بهار و تابستان، از ماه مه تا آگوست) برق صادر می‌کند. تاجیکستان در فصول پاییز و زمستان به دلیل تامین نیازهای داخلی خود به خارج برق صادر نمی‌کند و اما در تابستان این کشور با مازاد منابع آب و انرژی مواجه و مجبور می‌شد که بخشی از آب سد نیروگاه را تخلیه کند.

در اواسط ماه می امسال وزارت انرژی ازبکستان در مورد آغاز واردات فصلی برق از تاجیکستان خبر داد.

در نیمسال اول سال جاری حدود 10.7 میلیارد کیلووات ساعت برق در تاجیکستان تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 میلادی 3.3 درصد بیشتر است. حدود 95 درصد برق در تاجیکستان توسط نیروگاه‌های برق آبی و مابقی توسط نیروگاه‌های حرارتی و همچنین خورشیدی در حجم کم تولید می‌شود.

 

تولید 4.2 میلیون محصولا کشاورزی در 6 ماهه اول سال جاری در شمال تاجیکستان

گزارش خاور: تولید محصولات کشاورزی در منطقه سغد در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش و به 4.2 میلیون تن رسید.  است. در تمامی اشکال کشاورزی منطقه، محصولات زراعی در سطحی بیش از 280 هزار هکتار کشت شده است.

بنا به اعلام مقامات سغد، سبزیجات در این منطقه به بیش از 88000 تن افزایش یافته وهمچنین میزان تولید میوه به 91 هزار تن رسیده است. طبق آمار، تولید پیاز 1 درصد، سیب زمینی 0.3 درصد، سیب زمینی 11 درصد و میوه‌ها بیش از 2 برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود.

همچنین طی 6 ماهه سال جاری ارزش محصولات صنعتی تولید شده در سغد بیش از 12 میلیارد سامانی بوده است. ارزش تبادلات تجاری خارجی سغد هم از ژانویه تا ژوئن 2023 بیش از 1.35 میلیارد دلار بود.

 

بازدید 27 هزار  گردشگر خارجی از ولایت ختلان

 خبرگزاری خاور: بنا بر آمار منتشر شده از سوی کمیته آمار تاجیکستان، در 6 ماه امسال 395 هزار و 914 گردشگر وارد ولایت ختلان شده اند که از این تعداد 27 هزار و 754 گردشگر خارجی هستند. تعداد گردشگران داخلی 368160 نفر است. به نوشته این منبع، 931 اثر تاریخی و فرهنگی در این ولایت وجود دارد که از این تعداد 721 اثر باستانی، 124 اثر معماری و 86 اثر تاریخی است.

شایان ذکر است که آثار تاریخی و فرهنگی استان ختلان از جمله قلعه «هولبوک»در ناحیه واسع، صومعه بودایی «آجینه تپه» در ناحیه وخش، مدرسه «خواجه مشهد» در ناحیه شهرتوس و شهرک «تخت سنگین» از توابع شهرستان قبدیان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده اند و توریست ها به طور مرتب از این اماکن بازدید می‌کنند. در قلمرو این استان 118 هتل، 139 جاذبه گردشگری، 139 رستوران، 45 موزه، 19 شرکت مسافرتی، 128 چایخانه و 45 پارک های تفریحی وجود دارد که آنها هر روز به توریست ها خدمات رسانی می‌کنند.

https://khovar.tj/2023/07/imsol-mavze-oi-olibi-viloyati-hatlonro-27-754-nafar-sajyo-oni-hori-tamosho-namudand/

 

بازدید بیش از 4 هزار گردشگر از ولایت کوهستانی بدخشان تاجیکستان

 خبرگزاری خاور:  طبق اطلاع پلیس راهنمایی و رانندگی وزارت کشور جمهوری تاجیکستان در ناحیه درواز در 6 ماه سال 2023، حدود 4807 گردشگر وارد این منطقه شده اند که از این تعداد 1954 گردشگر خارجی هستند.

سنباد امان بیک اف رئیس بخش توریسم ولایت  بدخشان به خبرگزاری خاور اطلاع و افزود: در حال حاضر 50 شرکت گردشگری در منطقه فعالیت می‌کند که نسبت به گذشته یک شرکت بیشتر است. در حال حاضر164 مهمانپذیر و 33 هتل کوچک و متوسط با حمایت مقامات دولتی، سرمایه گذاران، کارآفرینان و نیکوکاران در منطقه ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است. تحلیل ها نشان می دهد که هتل ها و مهمانسراهای کوچک و متوسط می‌توانند در شبانه روز پذیرای 2412 گردشگر داخلی و خارجی باشند و با توجه به توان خود به آن­ها خدمات ارائه دهند. 

https://khovar.tj/2023/07/az-viloyati-muhtori-k-istoni-badahshon-dar-shash-mo-i-soli-ravon-4807-nafar-sajyo-oni-dohilivu-hori-didan-namudand/

 

برگزاری کنفرانس بین المللی سرمایه گذاران در دوشنبه

 بنا به گزارش اسپوتنیک : کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان هدف از برگزاری این رویداد، ارائه ظرفیت و فضای مطلوب سرمایه گذاری کشور اعلام کرد.کنفرانس بین المللی "Dushanbe-invest 2023"  در پایتخت تاجیکستان برنامه ریزی شده است. کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان در این باره خبر داد و افزود که این رویداد با همکاری شهرداری دوشنبه اجرا می‌شود.

تاریخ برگزاری کنفرانس بین المللی سرمایه گذاران در دوشنبه پایان ماه سپتامبر 2023 برنامه ریزی شده است. این همایش با ابتکار کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان و شهرداری دوشنبه طی روزهای 29تا30 سپتامبر 2023، در مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری "Dushanbe-invest 2023" برگزار خواهد شد.

https://sputnik.tj/20230716/dushanbe-hamoish-baynalmilalii-sarmoyaguzoron-1058292209.html

 

بررسی موضوعات همکاری در زمینه‌های مختلف با تجار کره  جنوبی در استان سغد  

خبرگزاری خاور: همکاری و سرمایه گذاری شرکتهای کره جنوبی در اقتصاد تاجیکستان، سرمایه گذاری مشترک و همچنین جذب نیروی کار به جمهوری کره  جنوبی در دیدار هیأت کره با مقامات ولایت سغد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در این دیداراعلام شد که منطقه سغد از این فرصت برای تقویت بیشتر همکاری‌ها با شرکای خارجی استفاده خواهد کرد. در جریان این ملاقات تاکید شد که طرف کره جنوبی و بازرگانان این کشور می‌توانند همکاری دوجانبه را در زمینه‌های کشاورزی و صنایع گسترش داده و در اجرای پروژه‌های مهم مشارکت نمایند. در این فرآیند ایجاد همکاری در زمینه تملک اراضی، کاشت و کشت محصولات کشاورزی از جمله ذرت و ایجاد کارخانه‌های صنعتی موثر خواهد بود.

https://khovar.tj/2023/07/dar-su-d-bo-so-ibkoroni-koreya-masoili-amkor-dar-samt-oi-gunogun-barras-gardid/

 

شرکت تاجیکستان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعتی در روسیه

در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعتی INNOPROM-2023 که در شهر یکاترینبورگ فدراسیون روسیه به منظور توسعه همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزارشد، غرفه صنعتی تاجیکستان برپا  و محصولات صادراتی در آن به نمایش گذاشته شد.شرکت کنندگان این همایش در بازدید از غرفه تاجیکستان، با پتانسیل های صنعتی این کشور آشنا شدند. برگزارکنندگان کنفرانس بر نقش روزافزون سازمان همکاری شانگهای در تضمین همکاری کشورهای عضو در بخش‌های مهم اقتصادی به ‌ویژه در حوزه صنایع با توجه به ظرفیت‌های فراوان کشورها تاکید کردند.

نمایشگاه بین‌المللی صنعتی INNOPROM-2023 از 10 ژوئیه در شهر یکاترینبورگ فدراسیون روسیه برگزار ‌شد و نمایندگان بیش از 700 شرکت از سراسر جهان و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آن شرکت داشتند.

https://khovar.tj/2023/07/innoprom-2023-dar-13-umin-namoishgo-i-bajnalmilalii-sanoat-dar-sha-ri-ekaterinburgi-federatsiyai-rusiya-g-shai-to-ikiston-tashkil-gardid/

تاسیس مرکز منطقه ای دیپلماسی حمل و نقل در دوشنبه

 خبرگزاری خاور : کنفرانس ویژه ­ای در مجمع سیاسی سازمان ملل در مورد توسعه پایدار  در شهر نیویورک،  آمریکا روز12 ژوئیه سال جاری  برگزار و در آن ابتکار جمهوری تاجیکستان جهت تاسیس مرکز منطقه ای دیپلماسی حمل و نقل در دوشنبه بررسی شد.

عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان در نشست غیر رسمی روسای بخش های دولتی و خصوصی عرصه حمل و نقل که طی روزهای 7- 6 ژوئیه سال جاری در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد، شرکت داشت و اطلاع داد. در تاریخ 24 آوریل سال جاری در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، بین وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان، مرکز بین المللی دیپلماسی حمل و نقل (ICTD) و دانشگاه فنی تاجیکستان به نام محمد عاصمی تفاهم نامه امضا شد.

 در این همایش تاکید شد که ایجاد این مرکز منطقه‌ای به توسعه و اجرای طرح‌ها، رویدادها، برنامه‌ و پروژه‌ها جهت تضمین اهداف توسعه پایدار در حوزه حمل‌ونقل کمک می‌کند.

https://khovar.tj/2023/07/to-ikiston-peshni-od-namud-ki-dar-dushanbe-markazi-minta-avii-diplomatiyai-na-liyot-tasis-doda-shavad/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما