معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شهروندان جلال‌آباد خواستار اجرای طرح جامع شهری شدند

تعداد از ساکنین شهر جلال‌آباد مرکز ننگرهار شکایت دارند که به دلیل ساخت بازارهای غیراستاندارد و منازل مسکونی و نبود پارکینگ مناسب برای خودروها در داخل شهر این شهر را به نابسامانی شهری مواجه ساخته است. یکی از ساکنین شهر جلال‌آباد بنام الله محمد می‌گوید روز به روز بر تعداد مردم شهری افزایش پیدا می‌کند و به دلیل کوچک بودن این شهر بی‌نظمی‌شهری نیز به وجود آمده است. نامبرده از مسئولین شهرداری جلال‌آباد می‌خواهد تا طرح جامع شهری که برای شهر جلال‌آباد طراحی شده را عملی سازند تا این شهر وسعت پیدا کند و بی‌نظمی‌شهری نیز از بین برود.

از سوی دیگر مسئولین شهرداری جلال‌آباد می‌گویند که کار روی اجرا طرح جامع شهری جریان دارد. بختی جان مراد، سخنگوی طالبان برای شهرداری جلال‌آباد می‌گوید به خاطر وسعت شهر جلال‌آباد و اجرای طرح جامع شهری را برای توسعه‌ای شهر جلال‌آباد ساخته‌اند و عملاً اجرا آن آغاز شده است. به گفته آقای مراد، تغییرات احتمالی جدید در این طرح احیای اراضی و برگرداندن مالکیت‌های دولتی و ایجاد تسهیلات دیگر شامل آن است.

طرح جامع شهر جلال‌آباد سال‌ها قبل ( در زمان حاکمیت سردار محمد داوود خان) ساخته شد اما به دلیل جنگ‌های داخلی ، زمینه‌ای برای اجرای آن فراهم نشده است. شهر جلال‌آباد که سال‌ها قبل به خاطر سکونت جمعیتی کم ساخته شده بود اکنون بیش از پانصد هزار نفر نفوس دارد و حضور مردم در هر نقطه شهری این شهر افزایش یافته است. برگشت مهاجرین از کشور همسایه پاکستان، ساخت ساختمان‌های بلند غیر استاندارد شهر جلال‌آباد و بسیاری دلایل دیگر از دلایل مناسب نبودن شهر جلال‌آباد برای جمعیت فعلی است.

https://www.etilaatroz.com/ps/21035?

 مشکلات ساکنین استان کنر از نبود امکانات اولیه بهداشتی

مسئولین اداره ولایتی کنر نیز مشکلات مردم را در بخش بهداشت تائید می‌نمایند اما می‌گویند برای حل آن تلاش‌ها را سرعت بخشیده‌اند. شهرستان نورگل، یکی از شهرستان‌های استان کنر است که در مرز با استان ننگرهار موقعیت دارد. ایاز خان و احسان الله دو نفر از ساکنین نورگل می‌گویند شهرستان آن‌ها در بخش بهداشت و سایر نیازمندی‌ها از نظر حکومت و مؤسسات کمک‌رسان به دور مانده است. آنان می‌گویند به دلیل نبود مراکز بهداشت ناگزیرند بیماران خود را به مرکز استان و یا شهر جلال‌آباد انتقال دهند.

به گفته آنان جاده‌های این شهرستان نیز قابل استفاده وسایط نقلیه نبوده و در بیشتر اوقات بیمارستان عاجل به وقت به دکتر نمی‌رسند. آن‌ها از اداره ولایتی و مؤسسات کمک‌رسان توجه بیشتر برای حل مشکلات مردم در بخش بهداشت و موارد دیگر را خواستارند. مسئولین بهداشت استان کنر در حالی که مشکلات مردم را در بخش بهداشت تائید می‌کنند می‌گویند برای حل آن گام‌هایی برداشته شده است. مظفر مخلص، رئیس بهداشت استان کنر می‌گوید شهرستان نورگل ازجمله چندین شهرستان دیگر در اولویت آن‌ها قرار دارد. مخلص می‌گوید تیم‌های سیار بهداشت را افزایش داده‌اند و سعی می‌کنند در بخش بهداشت کمک‌های بیشتری را به استان کنر جلب نمایند. کنر در شرق افغانستان است و بیشتر مردم آن در مناطق کوهستانی و جنگل زار سکنی دارند که از تسهیلات اولیه زندگی محروم هستند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i218738

 عملکرد ریاست صنعت و تجارت ننگرهار تحت نظارت و ارزیابی قرار گرفت

هیئت به سرپرستی مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی استان ننگرهار، متشکل از مولوی محمد طاهر جلالی، رئیس منابع بشری ننگرهار، قاری عبدالله حامد، مدیر عمومی استخدام ولایت ننگرهار و کفایت الله عابر، اصلاحات اداری و خدمات ملکی، فعالیت‌ها و عملکرد ریاست تجارت و صنعت را مورد ارزیابی قرارداد و کارکنان آن را هدایت به حضور موثر نمودند. هیئت مذکور با بررسی شعبات مختلف این ریاست فعالیت‌ها و دستاوردهای آن را مورد ارزیابی قرارداده و در کنار کارهای خوب آن کم‌کاری آن‌ها را نیز مشخص نموده و هدایت‌های لازمی درزمینه رسیدگی به آن داد. هیئت مذکور همچنین در خصوص تشکیل اداره صنعت و تجارت که توصیه به استقرار افراد واجد شرایط در پست‌های خالی، حفظ و مراقبت اسناد را مطرح کردند.

https://t.me/nmic96/98096

 امحای ده‌ها تن دارو و مواد غذایی تاریخ گذشته در ننگرهار

دکتر جاوید سخنگوی اداره ملی مواد خوراکی و دارو افغانستان می‌گوید در همکاری مشترک با ریاست گمرک ننگرهار یک‌صد و پنجاه تن مواد خوراکی و داروی تاریخ گذشته و بدون کیفیت در محضر یک هیئت به آتش کشیده شد. سخنگوی اداره ملی مواد خوراکی و دارو  می‌گوید این اداره به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد تا مواد خوراکی  و داروی تاریخ گذشته و بدون کیفیت را وارد بازار نموده و به مردم بفروشد. به گفته موصوف تیم‌های مراقبتی اداره ملی مواد خوراکی و دارو به‌صورت مداوم بازار را تحت مراقبت قرار می‌دهند. مردم نیز از این اقدام اداره ملی مواد خوراکی و دارو  استقبال نموده می‌گویند  فروش مواد خوراکی و دارو بدون کیفیت و تاریخ گذشته بیماری‌های مختلفی را در بین مردم به وجود آورده که به نسبت وضیعت نادرست اقتصادی خانواده‌ها  تعداد زیادی از بیمارها در نتیجه این بیماری‌ها جان باخته‌اند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i219098

تأکید ساکنین شهرستان دره نور استان ننگرهار بر اجرای پروژه‌های بازسازی

ساکنین شهرستان دره نور استان ننگرهار که بنام پارک ملی نام‌گذاری شده است می‌گویند در انتظار راه‌اندازی پروژه‌های بازسازی در این شهرستان هستند. قاری زلمی و حاجی مشعل، دو نفر از ساکنین شهرستان دره نور می‌گویند قسمت‌های بیشتر جاده مواصلاتی به این شهرستان تخریب شده که تردد وسایط نقلیه را نیز دشوار کرده به گفته آنان در بیشتر اوقات سیاحان و گردشگران به دلیل خرابی جاده از سفر به این شهرستان خودداری می‌کنند. آن‌ها می‌گویند در کنار بازسازی جاده این شهرستان پروژه‌های دیگر اشتغال‌زایی نیز راه‌اندازی شود، حاجی گل آغا یکی از سران قومی‌شهرستان دره نورمی‌گوید این شهرستان به دلیل اینکه یک منطقه کوهستانی است زمین‌های کمتری برای کشت و زراعت دارد. وی از حکومت و مؤسسات کمک‌رسان خواست تا برای جلب توجه گردشگران به این شهرستان اقدامات جدی بردارد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i219176

 ارزیابی امور بازرگانی شهرک تورخم

مولوی دین پرور، رئیس اموال وزارت تجارت، مولوی محمد زمان، رئیس برنامه و پالیسی آن وزارت، سید عبدالبصیر پاچا، رئیس اتاق صنعت و تجارت استان ننگرهار با حاجی ملا محمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار ملاقات کردند که در این ملاقات در رابطه با روند امور تجاری شهرک تورخم بحث و گفتگوی صورت گرفت. در ادامه این مطلب آمده قرار است هئیت مذکور به شهرک تورخم نیز سفر کنند و وضعیت امور بازرگانی را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند. استاندار ننگرهار به هئیت مذکور اظهار نمود که مقام استانداری ننگرهار در بخش خود آماده همکاری و هماهنگی با آنان می‌باشد.

https://t.me/nmic96/98234

 جمع‌آوری 820 میلیون درآمد طی یک سال گذشته از سوی ریاست معادن ننگرهار

دفتر رسانه‌های استان ننگرهار در گزارشی نوشته این مقدار درآمد از طریق معادن و مسایل مرتبط با آن به دست آمده است. این دفتر اضافه کرده این مقدار پول به خزانه دولت واریز شده است. به نوشته این دفتر، از استخراج خودسرانه معادن در این استان جلوگیری شده و گروه نظارتی برای حفاظت از معادن همواره در  این راستا تلاش می‌کند. این در حالی است که روز گذشته مقامات وزارت معادن وپترولیم در برنامه حساب‎دهی دولت به ملت گفته اند که استخراج 108 معادن کوچک در سال گذشته امضا شده است.

https://www.avapress.com/fa/news/273774/جمع-آوری-820-میلیون-عواید-طی-یک-سال-گذشته-سوی-ریاست-معادن-ننگرهار

 درخواست ساکنین ننگرهار برای ساخت سدهای کوچک آبگردان در این استان

ساکنین استان ننگرهار خواستار ساخت سدهای کوچک آبگردان برای مهار کردن آب باران در این استان هستند. وارث خان و چمن گل دو نفر از ساکنین مناطق شینوار استان ننگرهار می‌گویند خشک‌سالی در این استان همه‌ساله بیشتر می‌شود. به گفته آنان کشاورزان هر سال در زمین‌های شان زحمت می‌کشند اما درنتیجه خشک‌سالی زحمات آنان هدر می‌روند. وارث خان و چمن گل افزودند، مناطق بیشتر در دامنه کوه سفید در این استان آماده ساخت سدهای آب گردان و ذخیره نمودن آب باران می‌باشند که حکومت و مؤسسات خیریه باید در این خصوص مسئولیت خویش را ایفا کنند. الفت الله محب زی،‌ساکن شهرستان اسپین غر استان ننگرهار می‌گوید در هنگام باران در این شهرستان تمام آب به هدر می‌رود و هیچ فایده‌ای از آن گرفته نمی‌شود به گفته موصوف مناطق بیشتر این شهرستان آماده ساخت سدهای آبگردان و ذخیره کردن آب بارانی می‌باشد. به گفته نامبرده در صورتی که این سدها ساخته شود از یک‌طرف چشمه‌ها و کاریزهای در حال خشک شدن دوباره پر از آب خواهد شد و از جانب دیگر میزان محصولات زراعتی بیشتر خواهد شد. در این حال مهندس محمد نعیم شینواری مسئول بخش مهندسی حوزه رودخانه‌ای استان ننگرهار می‌گوید در تمامی‌شهرستان‌های این استان بررسی ساخت سدهای آبگردان را انجام داده است. به گفته موصوف چندین موسسه کمک‌رسان نیز در ساخت سدهای آبگردان و ذخیره نمودن آب باران به اداره حوزه رودخانه‌ای استان وعده همکاری داده است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i219440

 

 ساخت 50 خانه سبز از سوی موسسه اکشن اید(Action AID) استان در لغمان

مقامات ریاست زراعت، آب‌رسانی و دامپروری طالبان در لغمان می‌گویند که موسسه اکشن اید به ده‌ها زن خانه سبز در این استان احداث می‌کند. بریالی همدرد، آمر خدمات زراعتی در ریاست زراعت، طالبان در لغمان گفته است این خانه‌ها به حمایت مالی موسسه اکشن اید در شهر مهترلام مرکز این استان و شهرستان‌های قرغی، الیشنگ، الینگار و بادپخ ساخته خواهد شد. به گفته وی، توزیع ۳۰ قلم وسایل، سبزی‌ها و بذرها به این زنان آغاز شده است. وی در مورد بودجه این خانه‌های سبز جزییات ارائه نکرده است. زنان کشاورز از این کمک قدردانی کرده و خواستار همکاری بیشتر شده‌اند. این در حالی است که این موسسه درگذشته نیز در نقاط مختلف استان لغمان به‌منظور تقویت اقتصادی پروژه‌های مختلف را عملی کرده است.

https://8am.media/action-aid-institute-started-building-50-green-houses-for-women-farmers-in-laghman/

 آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای بیش از دو هزار جوان در ننگرهار

نزدیک به دو هزار و 500 نفر از جوانان در مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اداره کار و امور اجتماعی استان ننگرهار در حال گذراندن دوره‌های آموزشی برای ورود به بازار کار هستند. مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی استان ننگرهار گفت، این افراد به کمک مؤسسات خیریه آموزش‌های حرفه‌ای را در رشته‌های تعمیر گوشی همراه، موتور ماشین، برق، خیاطی، قالیبافی، نجاری و دیگر فنون فرامی‌گیرند و بعد از گذراندن این دوره‌ها وارد بازار کار می‌شوند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i219686

به پایان رسیدن کار بازسازی و پاک سازی شبکه آب‌رسانی سالار استان کنر

کار بازسازی و پاک کاری شبکه آب‌رسانی سالار استان کنر که بزرگ‌ترین شبکه آب‌رسانی در سطح در این استان می‌باشد به پایان رسید. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب با ارسال خبرنامه‌ای نوشته کار شبکه آب‌رسانی سالار در استان کنر که درنتیجه سیل‌ها اخیر بخش‌های زیادی آن تخریب و از رسوبات پرشده بود با تلاش‌های مسئولین حوزه رودخانه‌ای استان کنر دوباره بازسازی و همچنان کار پاک کاری اضطراری آن به پایان رسید. مولوی قدرت الله ابوحمزه استاندار کنر و ملا دوست‌محمد حنفی رئیس حوزه رودخانه‌ای استان کنر متعهد شده‌اند که کار پاک کاری سدها، شبکه‌های آب‌رسانی و آب‌روهایی وابسته به این کانال را نیز به‌زودی آغاز کنند.

https://bakhtarnews.af/dr/کار-بازسازی-و-پاک کاری-کانال-عمومی-سا/

آغاز کار بازسازی دو جاده در استان نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته کار بازسازی دو جاده در نورستان آغاز شد. این جاده‌ها به درازای هفت ونیم کیلومتر، در شهرستان نورگرام و شهر پارون موقعیت دارند. در ادامه این مطلب آمده به دلیل خرابی این جاده‌ها تردد مسافرین و کاروان‌های تجاری با مشکل مواجه هستند. مولوی احسان احمد. رئیس احیا و توسعه‌ای دهات استان نورستان گفته است اداره‌ی یو ان او پی اس (UNOPS) سازمان ملل، برای بازسازی این جاده‌ها، پنج میلیون و چهارصد هزار افغانی هزینه کرده است که با آغاز این پروژه زمینه کار برای صدها جوان محلی نیز فراهم خواهد شد. قرار است کار بازسازی این جاده‌ها تا یک ماه دیگر به پایان رسد.

https://bakhtarnews.af/dr/آغازکاربازسازی-دو-جاده-در-نورستان/

نبود شبکه‌های مخابراتی و مشکلات ساکنین یک دره دوردست در کنر

۶۵ کیلومتر دورتر از مرکز کنر دره‌ای وجود دارد که ساکنین آن در بسیاری از موارد از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی کنونی نیز هم بی‌بهره هستند. در نبود فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی، ساکنین آن برای احوال گیری از فرستادن نامه استفاده می‌کنند. دره ماماگل در شهرستان نورگل استان کنر یکی از این بخش‌های از افغانستان است. این دره که تخمین زده می‌شود ۶ هزار ساکن دارد یکی از دورافتاده‌ترین دره‌های کنر است که در آن هیچ مرکز بهداشتی معیاری وجود ندارد. بااین‌همه نبود مراکز بهداشتی معیاری و مدارس از چالش‌های دیگر این مردمان است. مستقیم خان، ساکن دره ماماگل کنر گفت با مشکل بسیار وقتی به بالای کوه می‌رویم می‌توانیم با هم تماس بگیریم. چون در اینجا شبکه‌های مخابراتی بسیار ضعیف هستند. کنر ازآنجاکه یکی از استان‌های کوهستانی کشور است همواره ساکنین آن با مشکل فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی روبرو بوده‌اند. نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و فناوری طالبان دراین‌باره گفت در سال جاری در پروژه دهم ، ما در افغانستان ۴۵۰ سایت یا پایه‌های مخابراتی را در پلان داریم در این جمله کنر هم است که حدود ۲۰ سایت یا پایه مخابراتی را در نظر داریم تا در مناطق دوردست از بودجه حکومت یا TDF آن‌ را حمایت کنیم نه از بودجه شرکت‌های مخابراتی. امید است که انشاالله در آینده نزدیک شما این اعلامیه را بشنوید.

https://amu.tv/fa/58723/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما