معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح فرودگاه بین المللی گوادر

فرودگاه جدید بین‌المللی گوادر ، پروژه‌ای شاخص تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در آستانه افتتاح است.

در این رویداد،  هیئت بلندپایه چینی برای شرکت در مراسم  به پاکستان خواهند آمد.

فرودگاه جدید بین المللی گوادر نقطه عطفی در پیشرفت CPEC است که نشان دهنده همکاری قوی بین چین و پاکستان در توسعه زیرساخت ها و رشد اقتصادی در منطقه است.

این پروژه 230 میلیون دلاری که در سال 2019 راه اندازی شد، به طور کامل توسط دولت چین تامین می‌شود، و مکان آن در گوراندانی، 26 کیلومتری شرق شهر گوادر واقع شده است.

https://tribune.com.pk/story/2427846/gwadar-intl-airport-to-be-inaugurated

دولت 500 میلیارد روپیه از بانک ها در 2 هفته وام می‌گیرد

 دولت فدرال با کمبود نقدینگی حدود 500 میلیارد روپیه از بانک های برنامه ریزی شده برای حمایت بودجه در دو هفته اول سال مالی جاری (سال مالی 2024) وام گرفت. بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان (SBP)، استقراض دولت فدرال برای حمایت بودجه در دو هفته ابتدایی سال مالی جاری برای تامین کسری مالی 218 درصد افزایش یافت.

https://www.brecorder.com/news/40254690/budgetary-support-govt-borrows-rs500bn-from-banks-in-2-weeks-sbp

صرافی‌ها می‌توانند از طریق شرکتهای باربری یا امنیتی معتبر،  دلار وارد کنند

بانک دولتی پاکستان (SBP) به شرکت های صرافی اجازه داد تا طی پنج روز کاری، از طریق شرکت های باربری یا امنیتی معتبر، دلارهای نقدی آمریکا را در برابر ارزش محموله‌های صادراتی ارزهای خارجی خود وارد کنند.

پیش از این، EC ها مجاز بودند ارزهای مجاز را به صورت نقدی صادر کنند، اما موظف بودند دلار را در حساب های بانکی خود بیاورند. اکنون با این حرکت، EC ها می‌توانند از طریق شرکت های باربری یا امنیتی نیز دلار نقدی بیاورند.

https://www.brecorder.com/news/40254685/ecs-can-import-dollars-through-cargo-or-security-cos-sbp

تایید افزایش تعرفه پایه برق توسط نپرا

سازمان ملی تنظیم مقررات برق (NEPRA) 24 جولای  با اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر عدم تحمیل هزینه برق 68 درصد مصرف‌کنندگان در سراسر کشور با افزایش تعرفه به  میزان 7.50 روپیه به ازای هر واحد از اول جولای 2023 موافقت کرد.

https://www.brecorder.com/news/40254480/rs750-per-unit-hike-in-basic-power-tariff-okayed-by-nepra

دریافت مالیات بر فروش کالاهای تحت نام تجاری، علامت تجاری یا کالاهای انبوه به  FBR

هیئت درآمد فدرال  (FBR) از کالاهایی که تحت نام های تجاری یا علائم تجاری از جمله فلفل قرمز، زنجبیل، زردچوبه، ماست، کره  و پنیر و غیره ساخته شده اند، مالیات بر فروش دریافت خواهد کرد.

https://www.brecorder.com/news/40254478/goods-under-brand-name-trademark-bulk-supplies-chargeable-to-gst-fbr

ایجاد فضای تنفسی برای پاکستان

ایالات متحده گفته است که هیچ راه حل سریعی برای مشکلات اقتصادی پاکستان وجود ندارد، اما این کشور باید به همکاری با صندوق بین المللی پول (IMF) برای غلبه بر مشکلات خود ادامه دهد. این مطلب را الیزابت هورست، معاون اصلی وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در گفتگو با خبرنگاران پاکستانی مستقر در واشنگتن بیان کرد.

او در مورد توافقنامه مشروط 3 میلیارد دلاری (SBA) که اخیراً بین پاکستان و صندوق بین المللی پول منعقد شده است، گفت: «ما از این توافق حمایت می‌کنیم. این توافق یک فضای تنفسی برای (پاکستان) فراهم می‌کند».

https://www.brecorder.com/news/40254256/sba-provides-a-breathing-space-us

افزایش ترخیص صادرات و واردات

هیئت درآمد فدرال (FBR) طی جلسه ای با بانک جهانی عنوان کرد که ترخیص واردات و صادرات از طریق تسهیلات کانال سبز (که بدون معاینه فیزیکی کالاها تعریف می‌شود) را از 35 به 66 درصد افزایش داده است. در جولای 2020 درصد ترخیص کالا از طریق کانال سبز 32 درصد بود که تا مارس 2021 برای محموله‌های کانتینری به 50 درصد افزایش یافت.

در دسامبر 2011، FBR سیستم مدیریت ریسک گمرکی (RMS) را برای پردازش کالاهای وارداتی که تحت دسته‌های قرمز (اعلامیه خوب شامل بخشودگی عوارض و مالیات برای صادرات، اوراق قرضه تولیدی، واردات موقت و واحدهای صادرات محور)، زرد (همه اقلامی‌که درآمد زیادی ایجاد می‌کنند) و سبز (همه محموله‌های سفارتخانه‌ها و دارندگان مالیات آزاد) صادر کرد.

https://www.brecorder.com/news/40253972/rise-in-clearance-of-imports-exports

حذف یارانه پرداختی دولت به بخش های صادرات محور شرکت های نفتی و صنایع دیگر

وزارت نیرو (بخش نفت) به شرکت Sui Northern Gas Pipeline Limited (SNGPL)  دستور داده است تا گازRLNG را بدون هیچ یارانه ای عرضه کند. اداره کل گاز در نامه‌ای به مدیرعامل SNGPL اعلام کرده است که هیچگونه یارانه‌ای برای پنج بخش صادرات محور در سال مالی جاری از سوی دولت در نظر گرفته نشده است، بنابراین SNGPL ممکن است طبق سازوکار قبلاً مصوب ECC هیأت نسبت به افزایش صورت‌حساب اقدام کند. هفته گذشته، هیئتی از انجمن کارخانه‌های نساجی پاکستان (APTMA) به رهبری ایجاز گوهر، جلساتی را با مقامات عالی در اسلام‌آباد  برگزار کرد تا برای دوام صنعت، تعرفه رقابتی برق و گاز را مشخص نماید. با این حال، این هیئت با توجه به شرایط سخت صندوق بین المللی پول (IMF) پاسخ مثبتی از سوی مقامات عالی دریافت نکرد.

https://www.brecorder.com/news/40254249/five-export-oriented-sectors-sngpl-directed-to-supply-gasrlng-without-any-subsidy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما