معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رئیس جمهور آذربایجان: بدون همکاری با همسایگان نمی‌توان به کشور ترانزیتی تبدیل شد

یکی از اهداف توسعه ما تبدیل شدن به یک مرکز ارتباط منطقه ای بود. آذربایجان دارای مزیت های جغرافیایی است. کشور ما در مسیرهای مواصلاتی شرق – غرب و شمال – جنوب قرار دارد. به گزارش خبرگزاری «آپا»، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان این مطلب را در مصاحبه  با گروه  رسانه ای چینی (China Media Group) بیان کرد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌های کلان در زیرساخت های حمل و نقل آذربایجان از 15 سال پیش آغاز شد، خاطرنشان کرد: ما آرزو داشتیم که به یک کشور ترانزیتی مهم تبدیل شویم، اما موقعیت جغرافیایی به تنهایی برای این کار کافی نیست. رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر اهمیت روابط خوب با همسایگان گفت: بدون همکاری با همسایگان نمی‌توان به یک کشور ترانزیتی تبدیل شد. این بخشی از سیاست خارجی ما بود. اولویت برقراری روابط قوی تر با کشورهای همسایه بر اساس منافع متقابل بود.

https://apa.az/az/resmi-xeber/azerbaycan-prezidenti-qonsularla-emekdasliq-olmadan-tranzit-olkeye-cevrilmek-olmaz-778169

 

شرکت  دولتی نفت آذربایجان قرارداد تامین گاز طبیعی مایع با یک شرکت پاکستانی امضا کرد

شرکت  دولتی نفت آذربایجان ( سوکار) به تازگی قرارداد تامین گاز طبیعی مایع با شرکت (Pakistan LNG Limited” (PLL  امضا کرد. به گزارش بخش اقتصادی "آپا" به نقل از رسانه‌های خارجی، این معامله بخشی از تلاش های اسلام آباد برای امنیت انرژی است، زیرا این کشور در ماه‌های اخیر به دلیل قیمت های بالا نتوانسته است سفارشات خرید گاز طبیعی مایع  را در بازارهای بین المللی تضمین کند.

بر اساس این گزارش، سوکار در چارچوب این قرارداد  به پاکستان این فرصت را داد تا بر اساس قرارداد سالانه، عرضه گاز طبیعی مایع  به این کشور را به صورت یک بسته در ماه، با شرایط منعطف و با خط اعتباری به مدت 30 روز پس از تحویل محموله، تمدید کند.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/socar-ve-pakistan-sirketi-arasinda-lng-tedaruku-uzre-sazis-imzalanib-778190

 

گرجستان صادرات دارو به آذربایجان را افزایش داده است

گرجستان در نیمه اول سال جاری 290.22 تن دارو به ارزش 12.08 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری «آپا»، این مطلب در گزارش اداره ملی آمار گرجستان ذکر شده است. بر اساس این گزارش، ارزش داروهای صادراتی به آذربایجان سالانه 1.77 میلیون دلار معادل 17.16 درصد افزایش و حجم آن 47.71 تن معادل 14.11 درصد کاهش داشته است.

گرجستان طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال گذشته 337.93 تن دارو به ارزش 10.31 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است.

https://apa.az/az/sosial/gurcustan-azerbaycana-derman-ixracini-artirib-778130

 

ساخت پل خودرویی آستاراچای بین آذربایجان و ایران تسریع می‌شود

ساخت پل جدید خودرویی بین آذربایجان و ایران بر روی رودخانه  آستاراچای قرار است تا 4 ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد. توافق در این  خصوص در گفتگوی تلفنی شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران حاصل شد. پل آستاراچای به طول 89 متر و عرض 30 متر، بزرگراه‌های ترانزیتی بین المللی دو کشور (بزرگراه باکو - رشت - قزوین) را به هم متصل می‌کند.

طرفین همچنین بر تسریع اقدامات مقدماتی برای راه اندازی زودهنگام نیروگاه برق آبی خداآفرین تاکید کردند.

مصطفی اف با اشاره به  اینکه نشست روسای کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه جمهوری آذربایجان و ایران اخیرا در آستارا برگزار شد، یادآور شد: نشست های سطح بالا به طور منظم بین کشورها برگزار می‌شود. وی از مهرداد بذرپاش برای سفر به آذربایجان دعوت کرد.

لازم به ذکر است که 25 ژانویه سال 2022، مراسم کللنگ زنی پل جدید خودرویی ایران و آذربایجان بر روی آستاراچای برگزار  شد. در سال های اخیر حجم حمل و نقل بارهای دوجانبه و ترانزیتی از طریق جاده بین آذربایجان و ایران افزایش یافته است. از آنجایی که دوره عملیاتی پل فعلی به پایان رسیده است، توافقنامه احداث پل جدید و گذرگاه عابر پیاده بر روی آستاراچای در محدوده گذرگاه مرزی آستارا (آذربایجان) - آستارا (ایران) بین دو کشور امضا شد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycanla-iran-arasinda-astaracay-avtomobil-korpusunun-tikintisi-tezlesdirilecek/

 

آذربایجان شرکت مشترک با سه کشور برای صادرات "انرژی سبز" ایجاد می‌کند

وزرای انرژی آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی سند مشترک انتقال «انرژی سبز» از دریای خزر به اروپا را امضا کردند. پرویز شهابزوف وزیر انرژی آذربایجان در حساب کاربری خود در توییتر این مطلب را نوشت.  وی افزود: ما در بخارست یادداشت تفاهمی در مورد ایجاد سرمایه گذاری مشترک بین 4 کشور با همکارانم از گرجستان، رومانی و مجارستان برای اجرای این پروژه امضا کردیم که انتقال "انرژی سبز" از دریای خزر به اروپا را پیش بینی می‌کند.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/azerbaycan-yasil-enerjinin-ixracina-dair-uc-olke-ile-musterek-muessise-yaradacaq-778336

 

شرکت کازمونای گاز در حال توسعه طرحی  برای افزایش ترانزیت نفت قزاقستان از آذربایجان است

شرکت "کازمونای گاز" قزاقستان در حال توسعه طرحی در همکاری با شرکت  دولتی نفت آذربایجان ( سوکار) برای افزایش ترانزیت نفت قزاقستان از آذربایجان است.  بر اساس توافقات حاصل شده  بین "کازمونای گاز" و سوکار، انتقال نفت قزاقستان به حجم 1.5 میلیون تن در سال در مسیر آکتائو - باکو - جیهان در سال جاری آغاز شده است. نفت در طول مسیر براساس برابری (50%/50%) حمل می‌شود. شرکت  Kazmortransflot تابعه شرکت کازمونای گاز  در قزاقستان و  شرکت  کشتی رانی آذربایجان نیز از این کشور حمل نفت را بر عهده دارند.

کازمونای گاز با در نظر گرفتن فرصت های حمل و نقل آزاد و دسترسی به دریای مدیترانه (ترمینال بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه قرار دارد) مسیر آکتائو –باکو-جیهان را به عنوان مسیر صادراتی اولویت دار می داند. با پیشنهاد طرف آذربایجان، کازمونای گاز در حال بررسی احتمال استفاده از خط لوله نفت باکو- سوپسا و مسیرهای ریلی بالقوه است. شرکت قزاقستانی در عین حال اعلام کرد که حمل و نقل نفت به بازده اقتصادی مسیر و قیمت حمل و نقل بستگی خواهد داشت.

تانکرهای " Kazmortransflot " قزاقستان که برای حمل نفت در مسیر آکتائو-باکو استفاده می‌شود، الزامات شرکت های نفتی بین المللی را برآورده می‌کنند. تمامی نفتکش های «کازمورترانس فلوت» هم اکنون در مسیر ترانس خزر مشغول حمل و نقل هستند.

این شرکت خاطرنشان کرد که نفت در آکتائو بر روی کشتی‌های تحت پرچم قزاقستان و آذربایجان بارگیری می‌شود. هزینه بار بسته به نوع و اندازه کشتی، فاصله بین بنادر و شرایط قراردادها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

در آغاز ماه آوریل، بولات آکچولاکوف که در آن زمان ریاست وزارت انرژی قزاقستان را بر عهده داشت، اظهار داشت که تعرفه‌های بالای حمل و نقل مانع توسعه حمل و نقل نفت از طریق دریای خزر می‌شود. به عنوان مثال هزینه حمل 1 تن نفت به باکو شامل راه آهن و سپس با تانکر حدود 100 دلار آمریکا است. این هزینه چندین برابر بالاتر در مقاییسه با صادرات آن از طریق سیستم کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) است. به گفته وی، برای بررسی موضوع انتقال نفت از دریای خزر به باکو و سپس به اروپا، قرارداد انتقال یک میلیون و 500 هزار تن نفت در این مسیر به صورت آزمایشی در سال جاری منعقد شد. وزارت انرژی در حال کار بر روی انعقاد قراردادهای تکمیلی با ذینفعان است. وی افزود: به عنوان مثال، ما باید نفتکش بسازیم. ما مشترکاً در حال حل مسائل مربوط به مکان ساخت، تعداد آنها و مکان تعمیر آنها در آینده، هستیم.

https://report.az/energetika/kazmunayqaz-socar-ile-qazaxistan-neftinin-azerbaycandan-tranzitini-artirmaq-ucun-plan-hazirlayir/

 

ساخت راه آهن رشت - آستارا ممکن است تا سال 2028 به پایان برسد

ساخت خط ریلی رشت - آستارا قرار است تا سال 2028 به پایان برسد. به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از خبرگزاری «تاس»، ویتالی ساولیف وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه این مطلب را بیان کرد.

ویتالی ساولیف خاطرنشان کرد: توافقنامه ای بین دولتی در ماه می سال 2023 در چارچوب توسعه مسیر غرب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب که حاصل نزدیک به 20 سال مذاکرات در مورد ساخت قطعه راه آهن رشت- آستارا در خاک ایران است، به امضا رسید. ما انتظار داریم ساخت و ساز تا سال 2028 تکمیل شود. به گفته وی، هدف «راه آهن روسیه» انتقال بیش از یک میلیون کانتینر از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب در سال 2023 است.

خاطرنشان می‌شود، روسیه و ایران در 17 ماه می‌توافقنامه ای را برای ساخت مشترک قطعه 160 کیلومتری جاده رشت - آستارا در چارچوب پروژه شمال - جنوب امضا کردند که دسترسی مستقیم به بنادر این کشور (با عبور از خاک آذربایجان) را فراهم می‌کند. هزینه کل این پروژه 1.6 میلیارد یورو است.

لازم به ذکر است که راه آهن سومقاییت - یالاما در چارچوب اقدامات انجام شده در راستای اجرای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب در حال بازسازی است که نقش مهمی در تقویت پتانسیل ترانزیتی - لجستیکی آذربایجان دارد. قرار است کارهای بازسازی تا پایان سال 2024 تکمیل شود.

https://apa.az/az/infrastruktur/rest-astara-demir-yolunun-tikintisi-2028-ci-iledek-bite-biler-778513

 

ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان به 66 میلیارد دلار رسیده است

ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان در ماه جولای به 65.9 میلیارد دلار رسید. ذخایر استراتژیک ارزی در یک سال اخیر 12.7 درصد افزایش یافته است.

https://apa.az/az/maliyye/azerbaycanin-strateji-valyuta-ehtiyatlari-66-mlrd-dollara-yaxinlasib-778499

 

طالع کاظم اف: در سال جاری نرخ تورم در آذربایجان به 6 تا 7 درصد کاهش می یابد

بانک مرکزی آذربایجان نرخ تورم در ماه جولای را حدود 6 تا 7 درصد پیش بینی کرد. به گزارش خبرگزاری «آپا»، طالع کاظم اف رئیس بانک مرکزی آذربایجان این مطلب را در نشست خبری تعیین شاخص های کریدور نرخ بهره بیان کرد. وی گفت: بانک مرکزی پیش بینی کرده است که در سال 2024 نرخ  تورم به 5 تا 6 درصد کاهش یابد.

لازم به ذکر است که بانک مرکزی در پیش بینی قبلی خود نرخ تورم را 8.3 درصد تعیین کرده بود.

https://apa.az/az/maliyye/taleh-kazimov-bu-il-azerbaycanda-inflyasiya-6-7-e-qeder-azalacaq-778501

 

وزیر راه و شهرسازی ایران به آذربایجان سفر خواهد کرد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری «آپا»، وی این مطلب را در جلسه دولت بیان کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری دیدار هفته گذشته هیات های ایران و آذربایجان تاکید کرد که این دیدار اولین نشست اقتصادی دو کشور پس از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در ماه‌های آینده به آذربایجان سفر خواهد کرد، افزود: معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران سفر کرد و به همراه هیات اقتصادی و تجاری در شهرستان آستارا با طرف ایرانی دیدار کرد. همچنین در ماه‌های آینده به آذربایجان سفر خواهم کرد تا در مورد دیگر توافقات حاصل شده پس از آخرین دیدار مقامات جمهوری آذربایجان و ایران گفتگو کنم.

https://apa.az/az/infrastruktur/iranin-yol-ve-sehersalma-naziri-azerbaycana-sefer-edecek-778548

 

بازدید نمایندگان سازمان ملل از بندر باکو

اعضای کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا روز 26 جولای، از بندر باکو بازدید کردند. به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» به نقل از بندر باکو، در این بازدید که نمایندگان کمیته در امور کشورهای ترکیه، قزاقستان، ایران، ازبکستان و گرجستان و تنی چند از اعضای شورای هماهنگی ترانزیت جمهوری آذربایجان شرکت کردند، گزارشی از پروژه‌های زیرساختی، قابلیت های فنی، نتایج به دست آمده و ظرفیت جابجایی بار بندر باکو ارایه شد.  در عین حال، این هیات در جریان پروژه‌های بزرگ در نظر گرفته شده بندر باکو که اولین بندر سبز منطقه برای دستیابی به اهداف حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است، قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داده شد. مهمانان همچنین با پایانه‌ها و روند کاری بندر آشنا شدند.

https://azertag.az/xeber/2709271

 

همکاری آذربایجان و الجزایر در زمینه تولید و صادرات گاز بررسی شد

آذربایجان و الجزایر همکاری در زمینه تولید و صادرات گاز را بررسی کردند. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان پس از دیدار با محمد ارکاب وزیر انرژی و معادن الجزایر در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت.

وزیر انرژی آذربایجان نوشت: همکاری در زمینه روابط چندجانبه و دوجانبه در حوزه انرژی با محمد ارکاب وزیر انرژی و معادن الجزایر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ظرفیت های زیادی برای تقویت روابط در حوزه  انرژی وجود دارد.

https://report.az/energetika/azerbaycan-ve-elcezair-qaz-hasilati-ve-ixraci-sahesinde-emekdasligi-muzakire-edib/

 

گرجستان واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از آذربایجان را 2.5 برابر کاهش داد

گرجستان طی ژانویه الی ژوئن سال جاری، 24 هزار و 498.97 تن نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 19.71 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است. به گزارش خبرگزاری «آپا»، در گزارش اداره ملی آمار گرجستان به این موضوع اشاره شده است.

ارزش کالای وارداتی از آذربایجان 28.7 میلیون دلار معادل 2.5 برابر سالانه کاهش و حجم 32 هزار و 355.33 تن معادل 2.3 برابر کاهش یافت.

در نیمه اول سال 2022، گرجستان 56 هزار و 854.3 تن نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش 48.5 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است.

لازم به ذکر است که گرجستان از ابتدای سال جاری واردات گازوئیل از آذربایجان را به دلیل به کار گیری استاندارد سوخت یورو 5 متوقف کرده است.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/gurcustan-azerbaycandan-neft-ve-neft-mehsullari-idxalini-25-defe-azaldib-779211

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما