معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نمایشگاه تجارت الکترونیک فرامرزی چین در گوانجو

نمایشگاه تجارت الکترونیک فرامرزی چین 2023 از 27 لغایت 29 مرداد ماه 1402 (18 تا 20 آگوست 2023 ) در مجتمع نمایشگاهی کانتون در گوانجو برگزار خواهد شد. این نمایشگاه با مضمون «تجارت خارجی انگیزه جدیدی برای اقتصاد ایجاد می‌کند، فناوری دیجیتال آینده‌ای جدید را رقم می‌زند»، یک فضای نمایشگاهی نزدیک به 50 هزار مترمربع را پوشش داده و بیش از هزار شرکت تجارت الکترونیک فرامرزی و بیش از 50  بخش صنعتی را در سراسر کشور جذب می‌کند. انتظار می رود حدود 80 هزار خریدار حرفه ای از این رویداد بازدید نمایند. این نمایشگاه به سه حوزه اصلی منطقه آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی و پارک صنعتی، منطقه خدمات جامع تجارت الکترونیک فرامرزی و منطقه تامین کننده تقسیم می‌شود. علاوه بر این، دو کنفرانس با 50 موضوع تخصصی از قبیل محتوای تولید شده از طریق هوش مصنوعی (AIGC)، داده‌های بزرگ بازار مصرف در خارج از کشور و ساختارهای مالی و مالیاتی در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود.

شرکت های حاضر در نمایشگاه از بخش مختلفی در اکوسیستم تجارت الکترونیک فرامرزی شامل زنجیره تأمین، پلتفرم ها، انبارداری، تدارکات، امور مالی، پرداخت، بازاریابی، نرم افزار، عملیات، استعداد و غیره در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. علاوه بر این، این نمایشگاه شاهد اولین حضور متخصصان داخلی صنعت هوش مصنوعی، به اشتراک گذاری بینش در مورد هوش مصنوعی در تجارت جهانی (AIGC) و ارتقاء و تحول صنعت از طریق علم و فناوری خواهد بود.

حجم کل واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی استان گواندونگ به طور قابل توجهی افزایش یافته و از 14.8 میلیارد یوان در سال 2015 به 645.4 میلیارد یوان در سال 2022، تقریباً 43 برابر افزایش یافته است. نرخ رشد سالانه به 72% رسیده که 31% از کل کشور را تشکیل می دهد. گوانجو بعنوان یکی از شهرهای مرکزی چین و شهر اصلی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، از زمان ایجاد منطقه آزمایشی فرامرزی تجارت الکترونیک فرامرزی در سال 2016، افزایش 93 برابری در واردات و صادرات تجارت الکترونیکی فرامرزی را تجربه کرده و جایگاه برتر خود به عنوان شهر ملی در حوزه واردات فرامرزی برای 9 سال پیاپی را حفظ کرده است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/ad87403bc7.shtml

ارتقاء کیفیت و نوآوری استان گواندونگ بواسطه فناوری‌های بلاک چین و هوش مصنوعی

کمیته حزب استانی گواندونگ و دولت استانی، "طرح کلی برای ساخت استان گواندونگ به عنوان یک استان قوی کیفیت محور" را منتشر کرده و چشم انداز خود را برای ارتقای نقش پیشرو خوشه‌های صنعتی از نظر کیفیت ترسیم کرده است. این استان با تمرکز بر کاربردهای فناوری پیشرفته و نوآوری قصد دارد مجموعه ای از خوشه‌های صنعتی مهم استراتژیک را پرورش و توسعه دهد. علاوه بر این، مقامات با هدف تقویت مزیت‌های صنعتی-فناوری در زمینه‌هایی مانند5G  و نمایشگرهای با وضوح فوق‌العاده، در فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی (AI) و بلاک چین، اطلاعات کوانتومی، زندگی و سلامت و زیست پزشکی تلاش‌های تحقیق و توسعه را تقویت می‌کنند. همچنین، هدف آنها حمایت از تلاش‌ها در زمینه ارتباطات کوانتومی، فوتونیک اطلاعات، تراهرتز، مواد جدید، زندگی و سلامت نیز می‌باشد. یکی از اهداف کلیدی مطرح شده توسط استان گواندونگ، تقویت بنیان کیفیت صنعتی است. برای دستیابی به این هدف، استان کمپین بهبود کیفیت را با تمرکز بر خوشه‌های صنعتی استراتژیک و ارتقای کیفیت صنایع کلیدی آغاز خواهد کرد. با همگرائی عمیق در زنجیره صنعتی جهانی، استان قصد دارد ماهیت پیشرفته پایه صنعتی خود را ارتقا داده و زنجیره صنعتی را مدرن کند. با استفاده از پتانسیل این فناوری‌ها، استان گواندونگ قصد دارد رقابت خود را در مقیاس ملی و جهانی افزایش داده و از این طریق پایه ای قوی برای رشد اقتصادی پایدار ایجاد کند. از آنجایی که استان در نظر دارد تبدیل به یک استان کیفیت محور شود، انتظار می رود که ادغام فناوری‌های بلاک چین و هوش مصنوعی نقشی محوری در ایجاد انقلاب در صنایع مختلف ایفا کند.

این فناوری‌ها پتانسیل بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تامین، افزایش امنیت داده‌ها، ساده‌سازی فرآیندها و امکان تصمیم‌گیری کارآمدتر را دارند. علاوه بر این، با پذیرش هوش مصنوعی و بلاک چین، استان گوانگدونگ قصد دارد محیطی ایجاد کند که تحقیق و توسعه را پرورش می دهد، نوآوری را تقویت می‌کند و سرمایه گذاری را جذب نموده و در نهایت خود را به عنوان یک رهبر در عصر تحول دیجیتال معرفی می‌کند. با اجرای استراتژی‌های مصوب، استان گواندونگ مصمم است تا چشم انداز صنعتی خود را متحول کند و در توسعه مبتنی بر کیفیت پیشروی و شهرت خود را به عنوان مرکزی برای پیشرفت های فناوری تثبیت نماید.

منبع: https://blockchain.news/news

برگزاری نشست انتقال فناوری چین و آ.سه. آن

کائو کیم هورن، دبیر کل آ.سه.آن در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه یازدهمین نشست انتقال فناوری چین و آ.سه. آن که در نانینگ، مرکز استان گوانشی برگزار شد، گفت: "پتانسیل زیادی برای همکاری بین آ.سه.آن و چین در زمینه نوآوری‌های علمی و تکنولوژیکی وجود دارد، اما یک مکانیسم قوی‌تر برای تسهیل چنین همکاری مورد نیاز است". این رویداد توسط وزارت علوم و فناوری چین، دولت استان گوانشی و مرکز انتقال فناوری چین و آ.سه.آن برگزار شد و مقامات ارشد چین و کشورهای عضو آ.سه.آن از جمله کامبوج، مالزی، میانمار، اندونزی، فیلیپین و تایلند نیز در این نشست سخنرانی کردند.

وانگ ژیگانگ، وزیر علوم و فناوری چین گفت:" پکن مایل به تعمیق بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای در نوآوری‌های علمی و تکنولوژیکی با کشورهای آ.سه.آن، بهبود مکانیسم همکاری چند سطحی و گسترش مداوم همکاری در همه زمینه‌ها است". چانگ لی کانگ، وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی، با اشاره به تمرکز این نشست بر هوش مصنوعی، گفت که انتظار می رود هوش مصنوعی در دهه آینده به افزایش 26 درصدی تولید ناخالص داخلی کشورش کمک کند. وی افزود: "مالزی قاطعانه معتقد است که نیاز به یک گفتمان جدی در مورد جنبه‌های نظارتی هوش مصنوعی وجود دارد و این کشور مشتاق است از نمونه‌هایی که توسط شرکت های مختلف در چین برای اطمینان از استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی ایجاد شده است، یاد بگیرد." به عنوان مثال، هوآوی در تحقیقات اساسی و توسعه استعداد سرمایه گذاری نموده و یک اکوسیستم جهانی باز را پرورش می دهد، در حالی که China Mobile از فناوری‌های هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ برای تشخیص تقلب استفاده می‌کند.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-07/21/c_903586.htm

افتتاح مسیر ترکیبی ریلی-دریایی گوانجو-ژانجیانگ-چونگ چینگ-مسکو

اخیراً، 9 کانتینر یخچالدار 40 فوتی از گوانجو به راه آهن بندر ژانجیانگ منتقل شد. این محموله قبل از رسیدن به مسکو، وارد شهر چونگ چینگ می‌شود. از طریق این مسیر، خط حمل و نقل دریایی جدید "گوانجو-ژانجیانگ-چونگ چینگ" و مسیر ریلی بدون توقف چین -اروپا "ژانجیانگ-چونگ کینگ-مسکو" افتتاح گردید. ژانجیانگ تاکنون در مجموع ۳۳ خط قطار چند منظوره ریلی- دریایی و چهار خط قطار باری چین - اروپا را افتتاح کرده است.

در گام بعدی، ژانجیانگ به طور کامل به حمل و نقل بین المللی ریلی- دریایی با قطارهای باری چین - اروپا پیوسته و خطوط باری جدید را برای تقویت نقش خود در کانال های لجستیک راه آهن بین المللی گسترش می دهد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_9bad7c4b3b/639519e87e.shtml

عملکرد تجارت خارجی شنجن در نیمه نخست سال 2023

تجارت خارجی شنجن در نیمه نخست سال 2023 به 1.68 تریلیون یوان (235 میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد افزایش یافته و نرخ رشد بالاتر از میانگین ملی را کسب نموده است. میزان صادرات 14.4 درصد رشد کرد و به 1.05 تریلیون یوان رسید، درحالیکه واردات به 628.49 میلیارد یوان رسید که نشان دهنده اقتصادی قوی شهر است. واردات و صادرات شرکت های خصوصی در این دوره رشد کرد و به یک نیروی محرکه اصلی برای رشد کل تجارت خارجی شهر تبدیل شد. شرکت های خصوصی عمدتاً کوچک و متوسط که نقش اصلی را ایفا می‌کنند، 1.07 تریلیون یوان یا 64% به کل تجارت خارجی شهر کمک کردند و باعث رشد 5.6 درصدی در تجارت خارجی شنجن شدند. در همین حال، شرکت های خارجی و دولتی به ترتیب به تجارت خارجی به ارزش 498 میلیارد یوان و 103.4 میلیارد یوان دست یافتند.

در شش ماه گذشته، شرکای تجاری برتر شنجن، هنگ کنگ، کشورهای آ.سه.آن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده با حجم تجارت به ترتیب 273 میلیارد یوان، 256.41 میلیارد یوان، 190.49 میلیارد یوان و 176.25 میلیارد یوان بودند که 53.5 درصد از کل تجارت خارجی شهر را تشکیل می دهند. واردات و صادرات با هند، استرالیا و انگلستان به سرعت افزایش یافت، درحالیکه تجارت با کشورهای کمربند-راه 425.84 میلیارد یوان بود که 25.4 درصد از کل تجارت خارجی شهر را تشکیل می‌داد.

منبع: Shenzhen Daily

بررسی فرصت های سرمایه گذاری در استان گوانشی

بیش از هزار کارآفرین از چین و خارج از کشور در نانینگ، مرکز استان گوانشی بمنظور تبادل ایده‌ها و بررسی فرصت های همکاری گردهم آمدند و پروژه‌های بزرگ با مبلغ کل قرارداد بیش از 30 میلیارد یوان (4 میلیارد دلار) توسط 20 شرکت خصوصی برجسته امضا شد. این پروژه‌ها به توسعه زنجیره‌های صنعتی کلیدی در گوانشی کمک خواهد کرد. مقامات گوانشی اظهار داشتند که بازرگانان و کارآفرینان منابع ارزشمندی برای توسعه با کیفیت بالا در منطقه هستند. فانگ گوانگ هوا، معاون فدراسیون صنعت و تجارت چین، ابراز امیدواری کرد که بازرگانان در گوانشی از فرصت‌های توسعه در گوانشی استفاده نموده، رقابت پذیری صنعتی خود را تقویت کنند و به طور فعال در پیشبرد ابتکار "کمربند-راه" شرکت کنند. وی همچنین همه طرف های درگیر را تشویق کرد تا مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای آ.سه.آن را ترویج کنند، به نیروی محرکه در ایجاد یک سیستم اقتصادی مدرن تبدیل شوند و به ترویج توسعه با کیفیت بالا در عصر جدید ادامه دهند.

"چن جیلی، رئیس  فدراسیون صنعت و تجارت استان گواندونگ و مدیرعامل شرکت Evoc تأکید کرد که گوانشی در خط مقدم همکاری چین و کشورهای عضو آ.سه.آن است. وی در این رویداد اعلام کرد که Evoc  5 میلیارد یوان برای ساخت یک پایگاه تولید کالاهای مصرفی در مقیاس بزرگ در نانینگ سرمایه گذاری خواهد کرد و به بررسی بازار آ.سه.آن ادامه خواهد داد.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-07/26/c_904414.htm

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما