معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایجاد سیستم شبکه آب کاملا مدرن در استان آنخویی؛

در تاریخ 21 جولای 2023، "طرح ساخت شبکه آب مدرن استان آنخویی" که اخیرا توسط دولت محلی به عنوان برنامه کار پروژه ساخت شبکه آب مدرن آینده تنظیم شده بود، تصویب شد. شبکه آب آنخوئی بخش قابل توجهی از چارچوب اصلی شبکه ملی آب چین و شریان‌های اصلی آن را تشکیل می دهد. هدف از اجرای این طرح برنامه ریزی علمی طراحی کیفی شبکه آب این استان و ساخت و هدایت شبکه‌های آب در شهرها و شهرستانهای این استان می‌باشد.

این طرح با هدف رفع کاستی‌ها و نقاط ضعف امنیت آب در توسعه جدید، بر افزایش زهکشی، انتقال آب و ذخیره سازی آن تمرکز خواهد کرد. در همین راستا بازسازی اکوسیستم آب نیز با هدف بهبود قابلیت ها در مدیریت و کنترل سیل یکی دیگر از اولویت های این طرح است. این امر از طریق ادغام سیستم های آب موجود و جدید، اتصال منابع جدید و قدیمی و افزایش عملکردهای سیستم برای ساخت طرح کلی شبکه آب آنخویی به دست می آید.

بنابر برنامه مصوب، تا سال 2035، سیستم شبکه آب مدرن آنخویی تکمیل  و به طور کامل به شبکه اصلی آب ملی متصل خواهد شد، سطوح مختلف شبکه‌های آب هماهنگ و یکپارچه خواهد شد، قابلیت های کنترل سیل و کاهش فاجعه به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و سیستم امنیتی منابع آب نیز جامع تر خواهد شد. همچنین سطح حفاظت از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت و مدیریت هوشمندانه پروژه‌های شبکه آب و ساخت یک سیستم امنیت آب برای استان آنخویی - مطابق با تحقق اساسی مدرنیزاسیون سوسیالیستی- عملیاتی خواهد شد.    

 Anhuinews/23-07-25  

مرکز استان آنخویی(Hefei) میزبان کنفرانس محاسبات کوانتومی فدراسیون کامپیوتر چین؛

شهر خفی مرکز استان آنخویی در تاریخ نوزدهم و بیستم اوت 2023 میزبان دومین کنفرانس محاسبات کوانتومی CCF  و اجلاس صنعت محاسبات کوانتومی چین خواهد بود. این رویداد که توسط فدراسیون کامپیوتر چین یا CCF برگزار می‌شود، شامل گزارش هایی از کارشناسان برتر و 10 انجمن موضوعی است که زمینه‌هایی مانند نرم افزار محاسبات کوانتومی، سخت افزار، برنامه‌های کاربردی و تولید را پوشش می دهد. این کنفرانس قرار است حدود 1000متخصص در زمینه محاسبات کوانتومی، از جمله دانشگاهیان آکادمی علوم چین و نمایندگان  شرکت های با تکنولوژی بالا، از جمله غول فناوری هواوی را گرد هم آورد.

در واقع این رویداد یک پلت فرم برای ادغام متقابل چند رشته ای و پیشرفت های تکنولوژیکی در محاسبات کوانتومی و زمینه ای برای تقویت جذب نخبگان این رشته است. گفتنی است در حاشیه این مراسم دومین دور مسابقه برنامه نویسی محاسبات کوانتومی CCF Sinan Cup به طور همزمان برگزار خواهد شد و انتظار می رود نزدیک به 400 داوطلب در آن با یکدیگر رقابت کنند.

 Hefei  در خط مقدم تحقیقات محاسبات کوانتومی و صنعتی شدن آن در چین بوده است. همچنین این شهر خانه اولین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا قابل تحویل، اولین سیستم عامل کامپیوتر کوانتومی چین و اولین خط تولید تراشه کوانتومی این کشور نیز می‌باشد. همچنین گفته می‌شود که این شهر نقش مهمی در ادغام ابر رایانه و محاسبات کمی ایفا کرده است.   

 China Daily/23-07-25

راه اندازی مرکز نواوری جدیدی در Hangzhou توسط شرکت فناوری پزشکی جهانی؛

شرکت فناوری پزشکی جهانی Becton و Dickinson Company مستقر در ایالات متحده اولین مرکز نواوری چین بزرگ (GCIC) را در شهر Hangzhou (مرکز استان ججیانگ) افتتاح کرد. این مرکز به عنوان اولین مرکز نواوری جامع دیجیتالی این شرکت در چین، مجهز به یک پلت فرم بازاریابی دیجیتال حرفه ای، آزمایشگاه‌ها، مرکز تجربه مشتری به روز شده و فضاهای آموزشی و انکوباسیون چند منظوره است. مقامات این شرکت چین را یک بازار حیاتی برای خود می دانند. در ادامه آنها معتقدند؛ «همانطور که ما با افتتاح GCIC وارد عصر جدیدی از نواوری مراقبت های بهداشتی می‌شویم، همچنان به تمرکز بر روی پرداختن به چالش های دنیای واقعی که موسسات مراقبت های بهداشتی و بیماران چینی با آن روبرو هستند، ادامه خواهیم داد، زیرا ما در تلاش برای کمک به جوامع سالم و ازجمله چین سالم هستیم." »

 در مرکز GCIC  چهار ماژول اصلی شامل مرکز تجربه مشتری، مرکز آموزش حرفه ای، مرکز نواوری و مرکز نواوری دیجیتال وجود دارد. همچنین مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرو در جهان بوده و علاوه بر آن یک محیط شبیه سازی و یک فضای نواوری برای ترکیب شیوه‌های کلینیک با فعالیت های مهندسی فراهم می‌کند. این مرکز به کارشناسان بالینی کمک می‌کند تا یافته‌های تحقیقاتی را اعمال کنند. علاوه بر این، برنامه‌های آموزشی کارشناسان بالینی و مهندسان را قادر می سازد تا با یکدیگر به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند و بدین وسیله می‌توانند بازخورد به موقع و عمیق پزشکان را به دست آورند که بهبود کارایی و کیفیت محصول را بدنبال خواهد داشت.

انتظار می رود GCIC سالانه میزبان بیش از 150 رویداد آموزشی داخلی و خارجی و بیش از 15 انجمن باشد که به عنوان یک پلت فرم برای تعاملات و مبادلات بین شرکت ها، کارشناسان صنعت محلی، دولت ها، اندیشکده‌ها، شرکای صنعتی و دانشگاهیان عمل می‌کند.

 China Daily/23-07-21

برنامه شانگهای برای تقویت تجارت الکترونیک فرامرزی و اقتصاد نمایشگاهی؛

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، شانگهای از دو برنامه عملی برای ترویج توسعه با کیفیت بالا در تجارت الکترونیک فرامرزی و همچنین اقتصاد نمایشگاهی رونمایی کرده است. انتظار می رود این برنامه‌ها به هدف این کلانشهر برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در  زمینه‌های مذکور کمک کند. شانگهای به عنوان یکی از اولین شهرهای بندری که برنامه آزمایشی تجارت الکترونیک فرامرزی را راه اندازی کرد، شاهد رشد سریع تجارت الکترونیک فرامرزی بوده  و از مقیاس ده‌ها میلیارد یوان به صدها میلیارد یوان رسیده است. از ژانویه تا ژوئن امسال، واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی شانگهای به 141.96 میلیارد یوان (19.8 میلیارد دلار امریکا) افزایش یافت که نسبت به سال گذشته 84 درصد افزایش داشته است. سیستم عامل های تجارت الکترونیک بین المللی فرامرزی، سیستم عامل های تجارت الکترونیک داخلی و وب سایت های خود ساخته به سرعت در حال توسعه هستند و سیستم خدمات حرفه ای برای تجارت الکترونیک فرامرزی، شامل تدارکات، پرداخت و عملیات، عملکرد خوبی داشته است. همچنین، شرکت های این شهر مجموعا بیش از 138 انبار خارج از چین با مساحت ساخت و ساز بیش از 1.79 میلیون متر مربع ساخته اند. "برنامه اقدام شانگهای برای ارتقاء توسعه با کیفیت بالا از تجارت الکترونیک فرامرزی (2023-2025)" 18 وظیفه کلیدی را در پنج جنبه پیشنهاد می‌کند. این برنامه بر پرورش برندهای مستقل و حمایت از شرکت های تجارت الکترونیک فرامرزی، ترویج مدل های نواورانه و توسعه محرک های رشد جدید، و همچنین تقویت توانمندسازی تکنولوژیکی و ترویج توسعه انبارهای خارج از کشور تأکید دارد. به عنوان مثال، با سیاست های تسهیل برای ترخیص کالا از گمرک، مالیات و ارز خارجی و همچنین حمایت از حق بیمه اعتباری مربوطه تسهیلاتی برای شرکت ها فراهم می‌کند.  

همچنین شانگهای یکی از شهرهای بزرگ نمایشگاهی جهان است که از نظر تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده و منطقه نمایشگاهی در رتبه اول چین قرار دارد و در میان شهرهای برتر جهان قرار دارد. در نیمه اول سال 2023، 169 نمایشگاه و رویداد (بیش از 90 درصد از سطح مدت مشابه در سال 2019) در این کلانشهر برگزار شده است. انتظار می رود تا سال 2025، اقتصاد نمایشگاهی شانگهای شاهد افزایش بیشتر ظرفیت تخصیص منابع جهانی، تاثیر جهانی و رقابت بین المللی باشد. این طرح 20 اقدام را در پنج حوزه ارائه می دهد، یعنی خدمت به وظایف استراتژیک ملی، افزایش ظرفیت تخصیص منابع جهانی، بهینه سازی طرح صنعتی اقتصاد نمایشگاهی و ایجاد یک اکوسیستم جدید، تقویت اثر جامع اقتصاد نمایشگاه و ایجاد یک محیط کسب و کار با کیفیت بالا برای اقتصاد نمایشگاهی. به عنوان مثال، از نظر جمع اوری نهادهای بازار، این طرح پیشنهاد می‌کند که تعداد موسسات تائید شده توسط انجمن جهانی صنعت نمایشگاه (UFI) بیش از 35 خواهد بود و دو تا سه گروه نمایشگاهی با رقابت بین المللی توسعه خواهند یافت. در بهبود محیط کسب و کار هم این شهر قصد دارد یک سیستم خدمات جامع از جمله امکانات پشتیبانی برای مکان‌های نمایشگاه، تدارکات نمایشگاه و تأمین مالی نمایشگاه برای رونق اقتصاد نمایشگاهی ایجاد کند.

Shine News/23-07-20

بهبود مداوم تولید ناخالص داخلی شانگهای در نیمه اول سال 2023؛

اقتصاد شانگهای با ادامه بهبود در نیمه اول سال 2023 شاهد  افزایش تولید ناخالص داخلی شهر به 2.139 تریلیون یوان (297.93 میلیارد دلار امریکا) بوده که رشد سالانه 9.7 درصدی را نشان می دهد.  در این میان صنعت اولیه محلی سالانه 1.5 درصد و صنایع دوم و سوم هر دو به ترتیب 15.1 درصد و 8.2 درصد رشد کرده اند. همچنین در همین دوره، تولید صنعتی ارزش افزوده شهر از تارگت تعیین شده بالاتر بوده و 14.2درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. داده‌های شش ماهه نخست سالجاری رشد قوی در بخش صنعتی، صنایع و محصولات جدید را نشان می دهد.

ارزش کل تولید صنایع نوظهور استراتژیک شانگهای در بخش صنعتی نیز در شش ماه اول سالانه 14.6 درصد افزایش یافته که 2.8 درصد سریعتر از کل تولید صنعتی است. ارزش تولید وسایل نقلیه انرژی جدید، انرژی جدید و تجهیزات با کیفیت بالا هم به ترتیب 69.8 درصد، 57.8 درصد و 33.1 درصد افزایش یافته است.

 از نظر تولید، رشد محصولات جدید مانند دیسک های ذخیره سازی نیمه‌هادی، وسایل نقلیه با انرژی جدید و تجهیزات چاپ سه بعدی به ترتیب 3.1 برابر، 8.65 درصد و 7.37 درصد بود. اقتصاد دیجیتال نیز به طور پیوسته در حال توسعه است. در نیمه اول سالجاری میلادی، ارزش افزوده بخش خدمات انتقال اطلاعات، نرم افزار و فناوری اطلاعات شهر به صورت سالانه 10.7 درصد افزایش داشته است. بخش خدمات مرتبط به صنعت اقامت و پذیرایی، بخش حمل و نقل، انبارداری و خدمات پستی و خدمات لیزینگ و کسب و کار هم از نظر تولید ارزش افزوده به ترتیب 41.8 درصد، 13.3 درصد و 12.1 درصد افزایش یافته است.  

در این دوره زمانی شانگهای همچنین شاهد بهبود معیشت مردم هم بوده و قیمت کالاها و اشتغال به طور کلی پایدار بود. میانگین نرخ بیکاری در مناطق شهری در شش ماه اول 4.8 درصد بود که در مقایسه با سه ماهه اول 0.1 درصد کمتر بود. درامد سرانه ساکنان محلی هم 9.9 درصد افزایش یافته و به 42،870 یوان رسیده است. می رسد.

Shine News/23-07-20

راه اندازی پلت فرم خدماتی برای انبارهای خارج از کشور توسط شانگهای؛

روز نوزدهم جولای 2023 شانگهای با هدف ترویج توسعه با کیفیت بالا در حوزه تجارت الکترونیک فرامرزی از پلت فرم خدمات جامع برای انبارهای خارج از کشور در این کلانشهر رونمائی کرد. تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سال های اخیر رشد سریعی داشته و کل واردات و صادرات در سال 2022 به 1.290 تریلیون یوان (88.2022 میلیارد دلار امریکا) رسیده و نرخ رشد ترکیبی سالانه حدود 20 درصد در پنج سال گذشته را حفظ کرده است. با ارتقاء مداوم مدل های تجارت الکترونیک فرامرزی، بهینه سازی زنجیره تأمین برای شرکت ها ضروری است. انبارهای متصل به تجارت الکترونیک فرامرزی به سریعترین رشد و بالقوه ترین الگوی کسب و کار جدید با مزایای هزینه‌های تدارکات پایین تر و زمان تحویل سریع تر تبدیل شده اند. بنابراین کمیسیون تجارت شانگهای، همراه با بخش های مالیات و ارز خارجی، تجارت الکترونیک بین المللی این شهر را در ساخت یک پلت فرم خدمات جامع انبار در خارج از کشور با استفاده از داده‌های بزرگ و تکنولوژی بلاک چین یاری نموده اند.  

این پلت فرم اطلاعات مربوط به ترخیص کالا از گمرک صادرات کالاهای انبار در خارج از کشور، فروش خارج از کشور، تدارکات بین المللی و غیره را ادغام می‌کند و یک اکوسیستم جامع تجارت دیجیتال برای کل فرایند تجارت انبار در خارج از کشور ایجاد می‌کند. همچنین خدماتی مانند ردیابی فرایند تجارت و تایید صحت برای جمع آوری و حل و فصل مشکلات صادرات و همچنین فرایندهای بازپرداخت مالیات و بازگشت را نیز ارائه می دهد.

در مراسم راه اندازی این پلتفرم هشت شرکت توافقنامه‌هایی را برای پیوستن به این پلت فرم امضا کردند. به گفته Weihua، معاون رئیس کمیسیون بازرگانی شانگهای، این پلت فرم با هدف مرتفع ساختن مشکلات و موانع بر سر راه شرکت های تجارت الکترونیک فرامرزی در صادرات انبار خارج از کشور، مانند جمع آوری داده‌ها، بازپرداخت مالیات صادرات، و تبادل ارز خارجی ایجاد شده است.  

Shine News/23-07-19

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما